Författare Ämne: Gratis programvara  (läst 933 gånger)

Utloggad Krimmer

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 9
Gratis programvara
« skrivet: fre 15 maj 2020, 21:07:46 »
Finns det något gratis program om man vill använda ett sånt för att klura ut en bra spårplan?

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.186
SV: Gratis programvara
« Svar #1 skrivet: fre 15 maj 2020, 22:30:38 »
Xtrkcad ska vara gratis.
Googla så finner du länkar.

Utloggad Simpan

• Användare
  • Antal inlägg: 437
    • Turebergs Station
« Svar #2 skrivet: fre 15 maj 2020, 23:32:55 »
Finns det något gratis program om man vill använda ett sånt för att klura ut en bra spårplan?
Nja, säger jag. "Gratis är gott", men i det här fallet tycker jag du skall ladda ner testversionerna av ett par av de större spårplansprogrammen och testa dem först, Scarm eller Anyrail t.ex. Fastnar du för något av dem kostar fullversionerna ca 4-500:-. Jag köpte Anyrail och det är relativt enkelt att lära sig och man får obegränsad tillgång till alla delar av programmet. Testversionerna räcker dock för en mindre layout om du inte skall bygga så stort. Du får säkert fler tips från andra också. Lycka till och njut av spårplaneringen, det är superkul.  :up:

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.985
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #3 skrivet: lör 16 maj 2020, 09:41:34 »
Kan bara hålla med Simpan. Jag använder både Scarm och Anyrail i testversioner...räcker långt.

Exempel Anyrail i testversion (gratis)

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skalerallare /Traincontroller / MGP
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad Boris

• Användare
  • Antal inlägg: 235
« Svar #4 skrivet: lör 16 maj 2020, 21:51:41 »
Alla gratisversioner har väl ofta någon begränsning, jag hade för mig AnyRail tillät max 50 spårbitar, men hos dig ser det ut att vara fler? (Jag har betalat för mig, tycker det är schysstare när jag faktiskt använde(r) produkten.)
Tågtokig typograf.

Bygge pågår av hemmabana.

Utloggad Beeblebrox

• Stammis
  • Antal inlägg: 587
« Svar #5 skrivet: sön 17 maj 2020, 14:45:25 »
Kan bara hålla med Simpan. Jag använder både Scarm och Anyrail i testversioner...räcker långt.
Blir lite nyfiken på hur det går med Anyrails gratisbegränsning på 50 objekt i det du ritat?
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
HO 2R DCC

Utloggad sintra

• Stammis
« Svar #6 skrivet: sön 17 maj 2020, 17:42:28 »
Alla gratisversioner har väl ofta någon begränsning,...
Inte Xtrkcad vad jag vet. Det var så på forntiden, men som jag förstått det så är det nu fritt.

Utloggad cgn1954

• Användare
  • Antal inlägg: 293
« Svar #7 skrivet: sön 17 maj 2020, 20:19:48 »
Hmm... står ju lite kryptiskt på AnyRails hemsida: "up to 50 sections of track"... alltså inte "objekt" (som ett räls). Kollar man i AnyRail så kan man skapa "sektioner" som består av ett antal objekt. Teoretisk så skulle det väl gå skapa en enda sektion med många objekt...

« Senast ändrad: sön 17 maj 2020, 20:27:03 av cgn1954 »
Mvh /CGN

Utloggad gorane

• Användare
  • Antal inlägg: 180
« Svar #8 skrivet: tis 19 maj 2020, 18:53:27 »
När man vill rita upp sin befintliga anläggning finns det något enkelt program (spårplansprogram?)  Mest för att det ska se lite snyggare ut än handritat. Alltså inga markeringar för respektive spårbit, bara linjer.

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.985
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #9 skrivet: ons 20 maj 2020, 16:37:39 »
När man vill rita upp sin befintliga anläggning finns det något enkelt program (spårplansprogram?)  Mest för att det ska se lite snyggare ut än handritat. Alltså inga markeringar för respektive spårbit, bara linjer.

Jag använde spårplansprogrammet Anyrail (testvers gratis) och ritade upp min spårplan.
Med inställningar i Anyrail kan man välja bort allt som man inte vill ha med och spara bara rälsen.

I övre bilden finns rutmönster, sektionsskarvar, texter etc. som enkelt kan väljas bort i "settings".

Här har jag valt att visa "track" men det går att välja "centerline" så visas rälsen som ett streck med den tjocklek man önskar

« Senast ändrad: ons 20 maj 2020, 21:31:11 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skalerallare /Traincontroller / MGP
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad Svein_H

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 16
« Svar #10 skrivet: tor 21 maj 2020, 19:30:00 »
XtrkCad er gratis og uten begrensninger, det har det alltid vært. Jeg har brukt det i mange år og syns det er et flott planleggingsverktøy, men det har en læringskurve som kan være litt bratt. Videre har det ikke mulighet for 3D-grafikk, men det går fint å planlegge anlegget med X-, Y- og Z-koordinater, og man kan også kjøre tog i sanntid på anlegget og dermed teste ut trafikkspill virtuelt.

Utloggad sintra

• Stammis
« Svar #11 skrivet: fre 22 maj 2020, 06:44:32 »
XtrkCad er gratis og uten begrensninger, det har det alltid vært.
Fel! När det lanserades, och ett antal år efteråt, av Dave Bullis så var det begränsningar. Ville man ha full version så fick man betala. Nu pratar vi förvisso 90-talet, så det kan göra detsamma.

Jag har använt XtrkCad typ sedan lanseringen och varit väldigt nöjd, även om programmet känns lite knepigt ibland. Eftersom jag själv haft intresset så har jag skapat egna ”rälsbitar” som inte fanns från början i programmet tex. så gjorde jag en vändskiva för M-rälsen.
Parameterfilerna för varje ”rälsbit” går att editera i en vanlig ordbehandlare.

Utloggad Svein_H

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 16
« Svar #12 skrivet: fre 22 maj 2020, 14:03:51 »
XtrkCad er gratis og uten begrensninger, det har det alltid vært.
(...) Jag har använt XtrkCad typ sedan lanseringen och varit väldigt nöjd, även om programmet känns lite knepigt ibland. Eftersom jag själv haft intresset så har jag skapat egna ”rälsbitar” som inte fanns från början i programmet tex. så gjorde jag en vändskiva för M-rälsen.
Parameterfilerna för varje ”rälsbit” går att editera i en vanlig ordbehandlare.

Parameterfilene er absolutt verdt å nevne ja, ved hjelp av de kan man bygge opp omfattende biblioteker med spesielle og ukurante gjenstander, som .f.eks den svingskiven din eller håndbygde sporveksler mm. Det behøver heller ikke begrenses til spor og skinnebiter,  jeg har f.eks laget et eget bibliotek for FREMOduler, samt ulike bygninger og andre ting. Alt som kan tegnes i XtrkCad kan også lagres som objekter i en parameterfil, og det syns jeg er en veldig kjekk funksjon.
« Senast ändrad: fre 22 maj 2020, 16:47:09 av Svein_H »

Utloggad sintra

• Stammis
« Svar #13 skrivet: fre 22 maj 2020, 15:31:42 »
Alt som kan tegnes i XtrkCad kan også lagres som objekter i en parameterfil, og det syns jeg er en veldig kjekk funksjon.
Ja, det tog ett par år innan även jag förstod att man kunde rita och sedan omvandla det till ett objekt.
Till en början satt jag med kalkylator och räknade fram allt i tum. Det var förstås inte helt fel att motionera hjärncellerna heller.