Modelljärnvägar > Spårplaner

Trafikera och dela in spårplan i block för analog drift

<< < (2/2)

jaxne:
En kurvväxel in till övre driftplatsen skulle ju kunna vara en idé. Det blir inte lika bra nyttjande av den sektionsräls jag har utan jag får göra en lösning med flexiräls för att få ihop det då, men det är inga problem. Men hur skulle man bäst dela in sektioner där då? Jag tänker mig att något i stil med nedanstående alternativ skulle bli aktuellt då.

Arstuga:
Jag tror inte det är en bra lösning, för då kan du inte rangera lika enkelt på endera driftplatsen utan att komma in på den andra strömsektionen... Och det blir ännu kortare mellan driftplatserna.

När jag skrev om rundgångsspår så menade jag inte inne på själva rangerspåren utan från huvudspåret in på sidospåret enligt detta, uppe till höger:

Det kanske kan vara en lösning? Du tappar ett spår men kan förlänga "spår 2" längst till höger en bit med kurvdelar om du vill ha det lite längre. :)

Också: att jag frågade om fabrikat var för att om du ska använda Pecos växlar kräver de speciella isoleringar vid t.ex två motriktade växlar och måste alltid strömmatas från enkelspårsänden, vilket gör att man behöver rita om isolerplanen.

--- Citat från: jaxne skrivet tis 19 maj 2020, 11:03:22 ---En kurvväxel in till övre driftplatsen skulle ju kunna vara en idé. Det blir inte lika bra nyttjande av den sektionsräls jag har utan jag får göra en lösning med flexiräls för att få ihop det då, men det är inga problem. Men hur skulle man bäst dela in sektioner där då? Jag tänker mig att något i stil med nedanstående alternativ skulle bli aktuellt då.

--- Slut citat ---

Jan Frelin:
Jag skulle lägga till en skarv mellan lokstallsspåret och sidospåret på stationen, så att man kan parkera ett lok vid stallet. I övrigt håller jag med Stefan.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[*] Föregående sida

Gå till fullversion