Författare Ämne: Trafikera och dela in spårplan i block för analog drift  (läst 755 gånger)

Utloggad jaxne

• Användare
  • Antal inlägg: 162
    • http://jaxne.com
Trafikera och dela in spårplan i block för analog drift
« skrivet: tor 14 maj 2020, 13:07:53 »
Jag har sedan en tid tillbaka skissat på en liten enkel rundbana för att kunna bygga ett nytt vinterlandskap och för att ha en portabel bana att visa upp och sälja in modelljärnvägsintresset för yngre generationer. Tanken är att nyttja lite sektionsräls jag redan har och inte har användning för i de N-RE moduler jag bygger, och på samma gång skapa en rundslinga som går att köra in lok på.
För portabiliteten och eftersom detta inte är mitt huvudsakliga fokusområde så håller jag det ganska så enkelt och småskaligt med ca 120 x 60 cm bara. Spårplanen är en enkel vidarebyggnad på spårplan 1 ur Märklin bok/häfte 0290 för Z-skalan. Men det är ju N-skala jag ska hålla mig till även för detta. Äldre odefinierad epok med tyskt äldre rullande för att anpassa för kortare vagnar och hålla nere kostnaden på detta sidospår där jag även tänker vintervädra tågen.

Hur kan man planera för lite rolig trafik med dessa förutsättningar och denna spårplan?

Nästa fråga är egentligen mer relaterat till det elektriska än spårplanen i sig, men eftersom det nu ska handla om uppdelning i block för denna spårplan tänker jag att det här hemma i detta delforum. Planen är i alla fall att bygga en helt analog bana eftersom jag vill lära mig mer om den analoga tekniken och hur man tänkte förr innan digitala system. Det digitala är jag hemma på och tycker det är enkelt, men inkopplingen av en analog bana har helt andra spännande tekniska lösningar att kika på. Frågan är då hur denna spårplan skulle delas upp i olika block för att anpassas för analog drift. Tanken är att ha två körkontroller och tre lok som trafikerar banan. Jag tänker mig att vardera sektion kan väljas att styras från någon av kontrollerna eller vara helt spänningslös. Men jag är lite osäker på hur jag lämpligen delar in relevanta sektioner för dessa förutsättningar. Med stort intresse för elektronik kommer jag ju självklart försöka få med lite automatiserade signaler mm så det blir lite mer kul detaljer.

Hur ska jag resonera för att möjliggöra så mycket trafik som möjligt med dessa förutsättningar med en analog bana? Komplexitet är inget hinder :)
Tidigare användarnamn Foffe_87
Modulbyggare med svenskt i N-Re, epok V (-VI).
Dioramabyggare i flera skalor.
www.jaxne.com - DJ / Musikproducent  / Liveartist

Utloggad Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.787
    • http://arstuga.se/jvg.htm
SV: Trafikera och dela in spårplan i block för analog drift
« Svar #1 skrivet: tor 14 maj 2020, 13:28:17 »
Hmm... Ja, inte helt lätt. Men en kul idé att bygga en analog bana att visa för de yngre. :)

- Vad tänker du att de tre loken ska göra? Ska de vara i drift samtidigt? Två känns annars mer lämpat för denna bana, plus kanske ett som står parkerat under tiden de andra körs.
- Kurvväxlarna för den nedre driftplatsen gör att det blir väldigt kort linje till den övre. Det gör det problematiskt att isolera skarvar på ett sätt så att lok kan rangera på båda ställena.
- Avsaknaden av rundgångsspår på den övre driftplatsen gör att tåg bara kan backas in eller köras in men då hamnar dragloket längst in på spåret. Ett växellok kan ju då dra ut vagnar om spåret är sektionerat och strömmen bruten, men inte för långt med tanke på var du behöver isolera vid den vänstra kurvväxeln.
- Vad är det för spårmaterial? Är det strömställande växlar? Är det Pecos växlar behöver du ju även isolera på lite fler ställen kring dem, beroende på konfiguration.
- För kul trafik brukar det behövas många lastplatser, gärna med utbyte mellan varann. Nu har du en industri, men det går ju iofs in såväl fler industrier som lastplatser på den övre driftplatsen.
- Drar du ut ett spår åt höger på den nedre driftsplatsens nedre spår, motsvarande det till lokstallet, kan du ha en liten hamn där. Det ger ett otroligt bra trafikutbyte.
- Det gäller också att komma på saker - varor/gods/material - som går åt till olika industrier och ställen, så det blir ett kul flöde och utbyte. Ska det vara för barn kan det vara kul att tänka utanför vår traditionella box med timmer, sågverk, gruva, olja osv och välja glass, godis, leksaker, mjölk osv.

Med två driftplatser, en på var sida av banan, kan du ha två körplatser. Där kan då finnas omkopplare så att tåg från den ena driftplatsen kan skickas mot den andra, som då kan ta emot det. Eller så kan hela banan köras från en körplats. Det jag som sagt inte riktigt lyckas se är vad en tredje körplats skulle bidra med...? Och det krävs en treställig tvåpolig omkopplare för att få in tre körplatser på varje avsnitt. Men gör går det ju. :)

Bara som ett förslag skulle jag isolera såhär, för två körplatser:

Varje sektion behöver förstås en strömbrytare för på och av, men det gör de ju oavsett.
« Senast ändrad: tor 14 maj 2020, 14:50:42 av Arstuga »
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Utloggad Stefan Isaksson

• Användare
  • Antal inlägg: 102
    • http://hem.bredband.net/sisaksson
« Svar #2 skrivet: tor 14 maj 2020, 20:47:20 »
Jag lärde mig sektionering av analogbanor från en bok som skrevs på 1950-talet (Tåg 7-77). Författaren föreslog en enkel mekanisk metod för att bestämma sektionsgränser (något modifierad av mig):
1. Sätt en sektionsgräns varje spår direkt efter att en växel förgrenat sig.
2. Ta bort de sektionsgränser där det är uppenbart att det inte lönar sig att ha någon egen sektion. Speciellt: om du har en växelgata ta bort alla sektionsgränser som gör en ensam växel till sektion och slå ihop gatan till en sektion.
3. Lägg till sektioner för att dela in långa sektioner i kortare och lägg dessutom till korta sektioner där du vill kunna parkera ett lok.

På Arstugas sektioneringsförslag hittar du exempel på alla ovanstående steg.
1. Efter nästan varje växelförgrening hittar du en sektionsgräns.
2. Efter några växelförgreningar saknas sektiosgräns. Här är jag inte överens med Arstuga, jag tycker det borde finnas sektionsgränser på flera ställen där det saknas. Mer precist: jag vill ha en sektionsgräns på linjen direkt efter växeln vid lastplatsen, jag vill ha spår 2 vid stationen som en separat sektion (dvs det ska finnas sektionsgränser på båda spåren vid respektive skiljeväxel till spår 3 - du vet väl att spår numreras från stationshuset  :) ), jag vill ha lokstallspåret som en egen sektion och slutligen föreslår jag en sektionsgräns mellan växeln till industrispåret och växeln till spårharpan utefter linjen på lastplatsen. Kvar finns bara växelgatan till lastplatsens spår utefter linjen, där jag också anser att en sektionsgräns är oanvändbar.
3. Arstuga har lagt ut extra sektionsgränser på linjen mellan stationen och lastplatsen (på båda sidor). Dessa är mycket viktiga för de medger samtidig rangering på stationen och lastplatsen. Exakta placeringen kan diskuteras, jag vill ha sektionsgränserna längre från stationen men på vänstersidan är placeringen nog den bästa möjliga.
Dessutom skulle jag överväga att dela in lokstallsspåret i loklånga sektioner för att kunna parkera flera lok där.

Så långt sektionering, sedan kommer vi till hur sektionerna ska isoleras från varandra. Det finns två huvudprinciper: båda skenorna har isolerskarvar och "gemensam nolla" där endast det ena skenan har isolerskarv. Systemet med isolerskarvar på båda skenorna fungerar jämt, men innebär dubbelt så mycket kabeldragning och att alla omkopplare ska vara dubbelpoliga. Gemensam nolla har två svårigheter: 1. Det måste modifieras i vändslingor (inget problem på just den här spårplanen) och 2. varje köraggregat måste ha sin egen transformator (nåja, det finns en tvåtransformatorlösning på just det, men det är definitivt överkurs). Fördelarna är halverad kabeldragning och det räcker med enpoliga omkopplare.

Nöjer man sig med två körhandtag finns det en attraktiv lösning med tvåpoliga strömställare av typen till-från-till. I det läget monterar man köraggregaten på ömse sidor om en spårplan där strömställarna är monterade. Små vippströmställare (fanns senaste gången jag kollade både på Clas Olsson och Kjell och co) fungerar utmärkt, men de måste förstås lödas. Sektionsinkopplingen är då självinstruerande - vipparmen pekar mot inkopplat köraggregat.

Sedan finns det en kategori sektioner som är speciella, och det är de mycket korta lokparkeringssektionerna samt övriga stickspår där det är osannolikt att man vill köra ett lok oberoende av intilliggande sektion. Där räcker det med att man kopplar ihop sektionen med intilliggande sektion. Då behövs ingen vippströmställare utan en vanlig strömbrytare, som dessutom gärna kan vara enpolig (liksom i just det här fallet rälsens isolerskarvar), räcker. Vad jag vet är skjutströmbrytare populära i det här läget.

Observera att jag inte rekommenderar modelljärnvägstillverkarnas strömpultar (med Atlas som tänkbart undantag), dels därför att de är svindyra och dels för att de saknar de funktioner jag anser lämpliga.

Önskas tre eller fler köraggregat är det besvärligare och märkbart dyrare, för då måste man tillgripa lite andra konstruktionsmetoder och kan dessutom inte använda de billigaste strömställarna.
Kör man med så kallad walk-around finns dock möjlighet att låta varje station ha sitt par av körkontroller.
På en så här liten bana tvivlar jag på att mer än två körkontroller är värda besväret.

Det finns dessutom mycket mer avancerade lösningar, men de känns meningslösa på en så här liten bana, och dessutom tror jag knappt någon byggt mer avancerat än så här sedan DCC slog igenom.

Lycka till

SI

P.S. Arstuga, finns det något intresse av en artikel om analogel i Modeljärnvägsjournalen. Just när det gäller flera stationer med egna körkontroller har jag funderat ut en variant som jag tror är bättre än något jag sett publicerat. Nåja idén är inte min, jag hittade den i en Schweizisk modulstandard, men jag jag har förfinat den något.

Utloggad jaxne

• Användare
« Svar #3 skrivet: mån 18 maj 2020, 22:09:06 »
Tack för de mycket givande svaren! :D

När jag nämnde att det ska vara tre lok tänkte jag inte att de ska vara i drift samtidigt, utan totalt på anläggningen. Med två körkontroller blir det max två i drift samtidigt eftersom jag inte tänker göra någon allt för avancerad analog automatik. Tanken med dessa tre lok är ett av dessa är ett växlingsok medan de andra trafikerar längre sträckor, även om det är på låtsas, där det i normalläget är ett passagerartåg och ett godståg.

Det spårmaterial jag kommer använda är till största del Roco, men jag blandar in lite Minitrix också. Behöver jag komplettera med något så blir det Fleischmann utan banvall eller Roco beroende på tillgänglighet. Troligen blir det några växlar och enstaka kurvbitar jag saknar. De normala växlarna jag ritat in är R5 (radie 362.6 mm) medan kurvväxlarna har mindre radie. Även om det är liten yta vill jag hålla mig borta från de minsta radierna så gott det går, det ska ju fungera utan problem att köra in andra lok också än de som normalt är tänkta till denna bana.

Kurvväxlarna är en avvägning för att få längre dubbelspår på ett enkelt sätt, och för att det allra nedersta spåret inte skall bli på tok för kort. Att det medför begränsningar är inget problem då denna bana är tänkt för enklare körning som komplement till att jag också bygger moduler men som inte finns plats att ha uppställt hela tiden. Jag använder också ordvalet "bana" mycket eftersom denna spårplan är mer "tågbana" än modelljärnväg i mina ögon även om det skall byggas landskap i hög klass. Men det ska ju locka till intresse även för yngre (förhoppningsvis framtida modellrallare) också så då är enkelhet en viktig faktor. Det är också en anledning till att det är en rundbana och att det från min sida ännu inte finns så mycket tankar på utformning av trafik. Bara en körplats, men med möjligheten att flytta på ena körkontrollen om man ska köra två personer. Beroende på hur jag löser strömsättning i växlar så kan ju möjligheten att koppla in allt digitalt finnas också. Är ström påkopplat på alla spår till samma körkontroll är det ju bara att koppla in digitalcentralen där istället.

För att återgå till trafiken så har jag ju som sagt inte tänkt så mycket på den. Jag har en byggsats till et sågverk jag tänkte använda där det står industri. Sedan funderar jag på om det ska finnas något mer intill som också genererar godstrafik. Det är en fiktiv plats en tid bakåt i tiden så styckegods får förekomma! Förslaget med en hamn åt andra hållet från lokstallet var en bra idé. Det bör få plats utan problem och är ju ett bra sätt att få till mer trafik. Då får jag en intressant utmaning med att utforma lanskapet med en hamn i vintertid också, spännande!

Att ha ett rundgångsspår på övre driftplatsen var inget jag hade tänkt på alls. Med den begränsade ytan och uteslutande av korta växlar blir det svårt att få in något där. Jag gjorde ett litet test för att se hur det skulle kunna fungera och det nedanstående exemplet var det bästa jag kunde få till själv, men jag är inte alls nöjd med den lösningen. Bättre förslag mottages gärna så kan jag se om det är något att implementera :)

När det gäller indelning i sektioner så hade jag inte alls tänkt på att man på vissa sektioner bara behöver brytare för av/på och är kopplade direkt till närliggande sektion. Det var bra att jag fick upp ögonen för det också! Tanken för övriga sektioner är att styra med tvåpoliga till-från-till där man väljer någon av körkontrollerna i vardera tilläge, eller frånkopplat spår.
Jag ska kontrollera om de växlar jag har och även komplettera med är strömställande och se om det är något jag ska nyttja. Jag kan ju säkert få till lite enklare kul automatik med det då, men förlorar lite av möjligheterna med digital inkoppling som ett alternativ. Så just nu tror jag med på att inte nyttja sådan funktionalitet utan bara använda egna omkopplare.
Styrningen av växlar kommer ske från egen panel med tryckströmbrytare off-(on). Jag får se om jag kopplar in någon elektronik där som detekterar senaste valet. Det blir växlar med inbyggd elektrisk styrning med spolarna anpassade för detta från växeltillverkarna. Behöver jag ansluta någon diod i styrnings av dessa för att spolen ska må bra även när strömmen bryts efter omläggningen? Eller rättare sagt hur hanterar man det på smidigt sätt? Det går ju utan, men induktansen vill ju gärna ha någon stans att driva på strömmen även efter att kretsen är bruten, men jag kan inte minnas att jag sett något exempel på hur detta hanteras. Eller blir det skillnad i och med att det är växelström spolarna styrs med om jag minns rätt? Här finns lite att reda ut än.

Jag ska skissa upp hur jag tror inkoppling av sektioner blir bäst för min del så ska jag lägga in det här med sen. Men jag har fått mycket värdefulla tips redan! Jag kan ju tillägga att jag som läsare av MJ-magasinet gärna ser en artikel om analog-el!

Utloggad SOL

• Användare
  • Antal inlägg: 185
« Svar #4 skrivet: tis 19 maj 2020, 09:16:56 »
Hade du kunnat inleda "industrin" med en kurvväxel och en lite längre sträcka till rangerområdet, så kommer du faktiskt åt alla spår utan att behöva gå ut på linjen (med ett kort växellok). Då kan du använda hela ovalen på en kontroll och växla vagnar med en annan kontroll. Man kan också tänka sig att lokstallet har en egen kontroll.....

Utloggad jaxne

• Användare
« Svar #5 skrivet: tis 19 maj 2020, 11:03:22 »
En kurvväxel in till övre driftplatsen skulle ju kunna vara en idé. Det blir inte lika bra nyttjande av den sektionsräls jag har utan jag får göra en lösning med flexiräls för att få ihop det då, men det är inga problem. Men hur skulle man bäst dela in sektioner där då? Jag tänker mig att något i stil med nedanstående alternativ skulle bli aktuellt då.

Utloggad Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.787
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #6 skrivet: tis 19 maj 2020, 13:59:03 »
Jag tror inte det är en bra lösning, för då kan du inte rangera lika enkelt på endera driftplatsen utan att komma in på den andra strömsektionen... Och det blir ännu kortare mellan driftplatserna.

När jag skrev om rundgångsspår så menade jag inte inne på själva rangerspåren utan från huvudspåret in på sidospåret enligt detta, uppe till höger:

Det kanske kan vara en lösning? Du tappar ett spår men kan förlänga "spår 2" längst till höger en bit med kurvdelar om du vill ha det lite längre. :)

Också: att jag frågade om fabrikat var för att om du ska använda Pecos växlar kräver de speciella isoleringar vid t.ex två motriktade växlar och måste alltid strömmatas från enkelspårsänden, vilket gör att man behöver rita om isolerplanen.

En kurvväxel in till övre driftplatsen skulle ju kunna vara en idé. Det blir inte lika bra nyttjande av den sektionsräls jag har utan jag får göra en lösning med flexiräls för att få ihop det då, men det är inga problem. Men hur skulle man bäst dela in sektioner där då? Jag tänker mig att något i stil med nedanstående alternativ skulle bli aktuellt då.

Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

Utloggad Jan Frelin

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.079
« Svar #7 skrivet: tis 19 maj 2020, 16:34:34 »
Jag skulle lägga till en skarv mellan lokstallsspåret och sidospåret på stationen, så att man kan parkera ett lok vid stallet. I övrigt håller jag med Stefan.
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II