Författare Ämne: En ny ”världens största järnväg” öppnar i juni  (läst 1270 gånger)

Utloggad PeFu

• Användare
  • Antal inlägg: 172
En ny ”världens största järnväg” öppnar i juni
« skrivet: tis 05 maj 2020, 11:11:34 »
Det ser ut som om Miniatur Wunderland tappar titeln som ”världens största modelljärnväg” i juni när en ny anläggning öppnar i Bispingen ca 60 km söder om Hamburg:

https://web.de/amp/34668028

Blir tuff konkurrens mellan dessa, å andra sidan kanske en del passar på att besöka båda. Lägg där till möjligheterna till att besöka Heidepark och annat kul i närheten... Om dessutom Hamburger SV skulle etablera sig i Bundesliga så har vi definitionen av ett Perfekt Resmål!

:cool:
« Senast ändrad: tis 05 maj 2020, 11:26:48 av PeFu »
Inspirerad av schweiziska järnvägar SBB/BLS, Märklin C- och K-räls, Märklin CS2, TrainController Gold V9

Utloggad Märklin of berga

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 17
    • youtube
SV: En ny ”världens största järnväg” öppnar i juni
« Svar #1 skrivet: tis 05 maj 2020, 11:39:19 »
hmm jag tror att Miniatur Wunderland kommer att bygga om då.
om jag känner skaparna rätt :)
Nörd på modeltåg har märklin m skena
har du några tips ge dom till mig tack!!

Utloggad jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.095
« Svar #2 skrivet: tis 05 maj 2020, 12:30:05 »
Miwula har ju redan köpt/hyrt huset på andra sidan kanalen och har en bro på G dit och där kommer man bygga flera nya delar.
// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, K&C-räls. RocRail

Bygger för avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Gamla banan: Lilla Tullinge
https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055.0

Utloggad LLJ

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.696
« Svar #3 skrivet: tis 05 maj 2020, 12:50:32 »
Framgår inte på vilket sätt som den "nya" skulle vara större annat än att de använder den större skalan G.

MiWuLa säger att räknar man om längden från H0 som de använder till längd i fullskala och jämför på motsvarande sätt med den andra så är de fortfarande störst.

/Lars

Utloggad Turbocab

• Stammis
  • Antal inlägg: 518
« Svar #4 skrivet: fre 15 maj 2020, 13:11:57 »
Jag tycker det är jättekul med dessa stora projekt. Störst, längst - vem bryr sig? Ännu mer stora visningsanläggningar som för Hobbyn framåt.  :up:
Miwula har ju en sak som Bispingen inte har - läget. 60 km söder om Hamburg innebär att långt färre besökare kommer hitta dit. Möjligen skulle dom behöva arrangera busstransporter eller nåt, annars kommer det bara bli en attraktion för bilburna gäster och dom som åker skidor där. Snowdome Bispingen syns ju från A7 så nån jätteomväg är det ju inte, men få som besöker Hamburg kommer göra sig omaket att ta sig dit. Miwulas läge är svårt att slå.

Sen är det ju kul med en visningsanläggning i denna stora skalan, finns inte jättemånga. Jag är grymt nyfiken!

/Martin.

Utloggad PeO

• Stammis
  • Antal inlägg: 554
« Svar #5 skrivet: fre 15 maj 2020, 14:51:51 »
Det finns buss från Hauptbahnhof/ZOB, Hamburg till Bispingen Bahnhof, ett par kilometer från BiMoWe. 53 minuter skumpabuss från HH, avgång med 1-2 timmars mellanrum på vardagar, sista retur 17,16,  bara 09.00 lördag-söndag med enda retur direkt.
Det fordrar mycket intresse för att åka. Bilsemester verkar vara krav. Hela Abenteur Resort för tillfället stängt för Corona, som så mycket annat.
« Senast ändrad: fre 15 maj 2020, 14:56:57 av PeO »

Utloggad FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 804
« Svar #6 skrivet: fre 15 maj 2020, 17:33:38 »
Man undrar ju bara hur dom ska få ekonomi för sina projekt i dessa corona tider? :disapprove:

mvh

Utloggad Beeblebrox

• Stammis
  • Antal inlägg: 587
« Svar #7 skrivet: sön 17 maj 2020, 14:41:44 »
Man undrar ju bara hur dom ska få ekonomi för sina projekt i dessa corona tider? :disapprove:

mvh
Förhoppningsvis är inte tanken med investeringen så kortsiktig att det utgör ett större problem än en svag inledning.
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
HO 2R DCC

Utloggad FONTANA

• Stammis
« Svar #8 skrivet: mån 18 maj 2020, 17:07:27 »
Aha Beeblebrox! Dom hade tänkt sig att öppna i Juni,uhhmm? Hur många tror du åker till Tyskland i sommar på semester och har detta ställe framför sig som besöksmål? Småföretagare kursar, folk blir korttids permitterade, stora företag är i akut kris, det kanske inte blir en enda resa i europa mellan länderna. Ja, jag önskar dom all lycka till, but, money talkes!

mvh

Utloggad nohab

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.013
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #9 skrivet: mån 18 maj 2020, 18:30:22 »
Ja, de lär få en tuff start, men jag hoppas också de har en långsiktig plan.
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

Utloggad Beeblebrox

• Stammis
  • Antal inlägg: 587
« Svar #10 skrivet: mån 18 maj 2020, 21:26:01 »
Aha Beeblebrox! Dom hade tänkt sig att öppna i Juni,uhhmm? Hur många tror du åker till Tyskland i sommar på semester och har detta ställe framför sig som besöksmål? Småföretagare kursar, folk blir korttids permitterade, stora företag är i akut kris, det kanske inte blir en enda resa i europa mellan länderna. Ja, jag önskar dom all lycka till, but, money talkes!

mvh
Min poäng gick tydligen inte fram: förhoppningsvis har dom kapital så att dom klara sig ett par månader. Har dom tänkt hämta hem investeringen så kortsiktigt var det dömt från början. Framåt hösten kommer dom nog ha ett ökande antal besökare. Allt går inte under bara för Corona...
Daniel Jonsson
Kalmar Modelljärnvägsklubb
HO 2R DCC

Utloggad Dani

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.145
« Svar #11 skrivet: mån 18 maj 2020, 21:47:29 »
Ifall någon har inte hängt med så handlar tråden om det här:

https://www.abenteuer-resort.de/modellbauwelten/
...RailMiniatureLand...

Utloggad Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.601
« Svar #12 skrivet: tis 19 maj 2020, 02:11:03 »
Intressant. Frågan är dock om det blir modelljärnväg eller tågbana, dvs. kommer tonvikten ligga mera på realism eller på show?

Nu ska man nog inte säga så mycket utifrån denna kortfilm, men med tanke på somligt som syntes (typ tipis och annat) så blir det kanske mera fokus på show. Oavsett vad så är det kul att det satsas och olika besökare kommer att uppfatta allt på sitt eget vis och förhoppningsvis få inspiration. Just att det är LGB kommer även innebära att det blir rejäla doningar som syns och hörs... och det lär tilltala de flesta.

Tror sedan oxå att man har en viss ekonomisk uthållighet med i planeringen redan från början... och break even kan ju ligga flera år in i framtiden. Oavsett pandemi eller inte så är upphovsmakarna säkert beredda på att det initialt alltid är lite trögt tills kännedomen blivit bredare.
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Utloggad FONTANA

• Stammis
« Svar #13 skrivet: tis 19 maj 2020, 18:06:32 »
Bara för att få veta. Hur stor/stort är skalan G i modelljärnvägs kretsar i Sverige? Vad kostar ett ordinärt lok och en vanlig vagn? Helt klart tror jag ju att det blir en häftig upplevelse att få se denna show anläggning live. Inte tu tal om saken. Men min tanke är att på MiWuLa så kör man i skala H0 och då kan besökarna gå hem och ta med sig en massa tips och upplevelser som man kanske till en del kan göra på sin egen hemma anläggning. Då får man ju om man säger, lite med sig hem i påsen. Plus att du inte måste ta dig 6 mil ifrån Hamburg Den enda anläggning som jag känner till, och har hört talas om i min hembygd Örebro i denna skala ska finnas i St Mellösa. Jag har en polare som har varit där och ofta är det trassel med vädret eller drift funktion. Men det förtar ju ingenting för denna satsning i Tyskland, hoppas verkligen att det går bra för dom. Hur som helst, hur många kör denna skala i Sverige 1,43?

mvh

Utloggad Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.601
« Svar #14 skrivet: ons 20 maj 2020, 14:01:03 »
Bara för att få veta. Hur stor/stort är skalan G i modelljärnvägs kretsar i Sverige? Vad kostar ett ordinärt lok och en vanlig vagn?

Hur som helst, hur många kör denna skala i Sverige 1,43?

Tror det är lite svårt att veta hur utbrett skala G är bland mj-rallare i Sverige. Hur som helst så är det stora saker som i sig kanske mest passar för utomhusbruk. Skala G är sedan inte en enhetlig skala utan det finns olika spårvidder och det beror alltså på vad man kör, smalspår, normalspår osv. Just med tanke på att de flesta modeller är större än de i skala 1 så ligger även priserna bra mycket högre än för t.ex. H0. Googla gärna runt så kan du göra egna prisjämförelser.

Skala 1:43 är det väl däremot inte frågan om här om jag förstått det som stått på de länkade sidorna mm. Skala 0, eller O som man benämner den på andra sidan pölen, är sedan inte heller den enhetlig utan varierar. För grabbarna ute på öarna i Atlanten motsvarar skala 0 en skala på 1:43,5, för Europa i övrigt är Nollan då skala 1:45 och i Nordamerika är deras skala O istället 1:48. Kika även gärna in på Svensk mj-wiki och kolla vad som finns listat om detta där. Finns mycket kul och matnyttigt där. 
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«