Författare Ämne: Märklin Mobile Station slår på STOP  (läst 896 gånger)

Utloggad Claes W

• Användare
  • Antal inlägg: 127
Märklin Mobile Station slår på STOP
« skrivet: mån 04 maj 2020, 20:58:44 »
Återvänder till forumet......

jag har två st Mobil Station anslutna till en o samma "kopplingsdosa". Från denna dosa går två (tunna) kablar som ska försörja anläggningen med körström. Märklin rekommenderar att man har en strömförsörjningsskena per två meter räls. Jag har flera anslutningspunkter och det finns ström i hela anläggningen.

En av dessa Mobil Station är grå med art nr 60653, ingick i min fyndlåda. Den andra är svart (ingick i startsetet) med nr 60657, troligen en nyare variant.

Mitt problem är att plötsligt stannar loken var som helst på spåren och på MS displayen står det "Stop". först trodde jag att jag av misstag kommit åt Stop-tangenten när jag vred på "gasvredet" men det stämmer inte. Loken stannar av okänd anledning plötsligt varsomhelst utan att jag ens tittar på Stop. Trycker jag bort Stop på displayen vaknar loken till liv igen och går att köra tills nästa helt oplanerade stopp.

Problemet har uppkommit de senaste dagarna.  Allt spårmaterial är Märklin C-räls

Loken är sprillans nya och har fungerat fantastiskt fint. Krypkörning eller mera fart - inga problem. Men dessa alltmer frekventa driftstopp är inte kul.

Tacksam för alla förslag som kan avhjälpa detta irritationsmoment...
Claes

Utloggad usjkpas

• Användare
  • Antal inlägg: 477
  • Ingenting är omöjligt!
    • Habo Hobby
SV: Märklin Mobile Station slår på STOP
« Svar #1 skrivet: mån 04 maj 2020, 22:02:03 »
Du har en kortslutning någonstans..... Prova lok för lok och se om något beter sig konstigt, händer det alltid när något lok är vid en viss punkt ligger nig felet där
Numera modulägare och Tkl i Nättelund, svenskt 2R DCC, Epok III-VI
Driver också Habo Hobby

Inloggad plzeta

• Stammis
  • Antal inlägg: 681
« Svar #2 skrivet: mån 04 maj 2020, 23:52:14 »
Hej Claes.  :hug:
Kolla så att inget koppel hänger och släpar. Är de av metall kan det bli kortis mot piggarna.
Vidare var vaksam på släpskon i synnerhet när lok går över växlarna.

Har du alla rälskontakter ordentligt monterade ?
Dvs de som går till B+ resp 0. Har någon släppt så kan det hända saker.

Om problemet uppstår "spontant" t o m utan lok på banan så är det något i räls eller kopplingarna till den.
Har du eventuella digitala tillbehör kopplade på samma krets så kan det spöka.

Prova om du kan provocera fram fenomenet genom att ruska eller banka lite i banans skiva eller rälsbygget.
Du behöver inte ta i som när man "fixade" gamla TV-apparater, men du förstår tanken.

Börja med detta så får vi se vad som kan komma fram...

m v h

//PZ

MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad Märklin of berga

• Användare
  • Antal inlägg: 23
    • youtube
« Svar #3 skrivet: tis 05 maj 2020, 13:37:55 »
hej om det är slår på stop så är det något problem kanske loket?
Nörd på modeltåg har märklin m skena
har du några tips på m skenan ge dom till mig tack!!

Utloggad Claes W

• Användare
« Svar #4 skrivet: ons 06 maj 2020, 18:19:31 »
Har gjort följande:
Tagit bort alla strömmatningsskenor utom en. (alla strömmatningspunkter är lödda - finns inget glapp i dem.
Tagit bort vagnarna från rälsen.
Dammsugit hela spårsystemet
Bytt ut alla rälsbitar där loken verkar stanna mest frekvent.
Kopplat bort en MS körcentral o kör alla (tre) loken genom en MS

Har tre lok: två Märklin, ett M-models
Har testat varje lok för sig. Märklinloken fungerar över hela spårsystemet utan tjuvstopp. Loket från M-models  stannar på, verkar det, helt slumpmässiga ställen. Om jag har flera lok på spåren stannar alla när problemloket stannar.

Min slutledning: det är nått fel med loket - det är inte spårsystemet eller matningen som är problemet.
Ska lämna in det på service.

Tråkigt att loket inte fungerar - det köptes nytt för bara någon vecka sedan - men jag är glad att det inte är något mera svårhittat fel i elsystemet - jag är rudis på elektronik. Stort tack till PZ som orkar med alla mina frågor!!
Claes

Utloggad Claes W

• Användare
« Svar #5 skrivet: ons 06 maj 2020, 19:17:04 »
Har nu provkört med de två OK loken samt vagn, en efter en tills alla har varit runt på hela (sic!) anläggningen. Allt fungerar som det ska men så snart jag jag sätter  M-models lok på spåret börjar det spöka: det är loket som orsakar problemet

Trodde en sstund att det kunde vara en vagn inhandlad på nätet som kunde vara orsaken till driftstörningarna - ena kopplet verkade släpa i rälsen men så var inte fallet....
C

Utloggad To1973

• Användare
  • Antal inlägg: 224
« Svar #6 skrivet: ons 06 maj 2020, 21:21:02 »
is the inner wheelset of the problem locomotive the same as the others?  I mean the distance between the wheels on the inside. ???

Thomas

Utloggad Claes W

• Användare
« Svar #7 skrivet: tor 07 maj 2020, 21:34:17 »
Thomas,
don't follow yr drift - what do you mean with the inner wheelset?? The lok is tracking ok but in some mysterious way is causing a short even so often. It happens randomly so it is not a specific part of the track that is causing the problem. When the locomotive stop the display on the Mobil Station 2 reads STOP. When I  press the stop button the locomotive starts again only to stop again after some 5 -20sec, but never on the same part of the track.....
Claes

Utloggad To1973

• Användare
« Svar #8 skrivet: tor 07 maj 2020, 22:09:27 »
have you already accepted the housing and checked the cables and connections?  if you only drive this locomotive on the track, is that also the problem?  I would tap on the decoder of the locomotive, it either gets too warm and switches off.  if you drive all 3 locomotives at once, it could be that your transformer does not have enough power and the locomotive needs the most electricity.

Utloggad Claes W

• Användare
« Svar #9 skrivet: fre 08 maj 2020, 21:24:26 »
Sorry,
I don't understand what you really mean:

Have you accepted the housing??? What do you mean??

The problem occur whether there are several or only the one locomotive on the track - power/current is not the issue.
Claes

Utloggad Railroader

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.039
« Svar #10 skrivet: fre 08 maj 2020, 22:37:59 »
Din Mobile Station visar väl bland annat aktuell strömförbrukning. Skiljer det något för det misstänkta loket jämfört med de två andra?

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.244
« Svar #11 skrivet: fre 08 maj 2020, 23:19:51 »
Sorry,
I don't understand what you really mean:

Have you accepted the housing??? What do you mean??

The problem occur whether there are several or only the one locomotive on the track - power/current is not the issue.
Claes
Jag tror han är ute efter att hjulens insidor kan kortsluta måt något om de sitter tätare än planerat. Jag anser din tanke att returnera/reklamera loket det bästa. Men en sak vet jag inget om: Vad är M-Models?  Har du en länk?

Utloggad To1973

• Användare
« Svar #12 skrivet: lör 09 maj 2020, 00:42:04 »
I meant to open the locomotive.  but it's better to get the locomotive back.  do you have a guarantee?

Thomas

Utloggad Claes W

• Användare
« Svar #13 skrivet: sön 10 maj 2020, 16:38:18 »
BenWah,
rätt ska vara rätt: Tillverkaren av loket heter B-Models och inget annat. Tillverkas i Belgien. Har väl inte så många olika modeller i produktion men det jag har ser väldigt fint ut. fantastiskt ljud - gnisslet när det bromsar låter riktigt "riktigt".
Tyvärr är det något fel på loket eftersom det ideligen tjyvstannar men det kommer förhoppningsvis att rättas till.
ha de
Claes

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.244
« Svar #14 skrivet: sön 10 maj 2020, 18:30:03 »
Aha. Funka sk de ju likväl. Jag vet att en del 2R- modeller som förses med släpsko får den så lågt att den kan tryckas upp mot chassit och på så vis kortsluta. Förstås mest kritiskt i växlar, men kan nog förekomma ändå.

Såna fel ska väl inte tolereras. Reklamation är nog rätt åtgärd. Till säljaren, som får deala med tillverkaren.