Författare Ämne: Kan vi få en nybörjaravdelning?  (läst 1442 gånger)

Utloggad ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.849
Kan vi få en nybörjaravdelning?
« skrivet: fre 24 apr 2020, 16:22:35 »
Hej

Nu har det hänt igen, en nybörjare i mjhobbyn har efter en ganska kort tid valt att lämna forumet.
Han är säkert väldigt besviken på det ¨hårda¨ klimatet som ibland kommer fram i vissa trådar.

Jag tycker att vi borde ha en nybörjaravdelning där svaren anpassas till nybörjarnivå, dvs man svarar så att den som tex inte känner till Nem-normen xxx begriper svaret. Man inleder inte komplicerade resonemang och förstår att det inte är rätt avdelning för vilda diskussioner, det finns det så många andra avdelningar för.

Här är ett exempel på ett forum som har en sådan. Det är nog det största forumet för akvaristik i Sverige. Avdelningen heter Mitt första akvarium och så står det en kort förklaring om vad avdelningen är till för.
https://www.zoopet.com/forum/

Utloggad Markus

• Användare
  • Antal inlägg: 310
SV: Kan vi få en nybörjaravdelning?
« Svar #1 skrivet: fre 24 apr 2020, 18:58:37 »
Det är inte ett dåligt förslag! Man kan väl också hoppas att de som varit oförskämda (jag har inte följt tråden, så jag vet inte, och är inte intresserad av, vem det var) inser att de betett sig som småbarn och växer upp lite. Tyvärr är det ett vanligt fenomen på internetforum för alla tänkbara ämnen.
TT-rallare i förskingringen

Utloggad AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.566
« Svar #2 skrivet: lör 25 apr 2020, 00:12:59 »
Låter som ett bra förslag! Klimatet här på forumet kan vara lite väl hårt emellanåt och det är tyvärr ingen rolig läsning.
Jag kan förstå att nybörjare i hobbyn skräms iväg och själv saknar jag en forumkompis som också verkar ha lämnat forumet.
Orsaken vet jag inte men saknar honom.  Själv anser jag mig vara i början på hobby karriären med tafatta steg och inte
någon erfaren hobby utövare.

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Utloggad plzeta

• Stammis
  • Antal inlägg: 856
« Svar #3 skrivet: lör 25 apr 2020, 00:36:27 »
Bra förslag. :up:
Kruxet är väl hur forumet ska hålla isär eller hindra att de som har "attityder" agera och härja runt på den sidan.
Bara namnet eller funktionen på avdelningen lär väl vara rena sockerbiten för dessa.

Jag noterar också att två forumbröder som på senare tid har blivit "förnedrade" eller bemötts icke acceptabelt har jag haft kontakt med vid sidan av forumet. Rejäla och trevliga människor. Men de är också förundrade över somligas attityd och bemötande.
Det är verkligen inte främjande av hobbyn när somliga ska leva ut sina attityder och mästra andra.

Med det sagt hoppas jag att vi kan försöka hålla tonläget på rätt nivå.
Jag tycker varje fråga, fundering eller nyfikenhet är lika mycket värd som någon annans. Bara för man hållit på med MJ-hobby i 50+-år eller byggt si och så mycket scratch osv, så är man inte bättre än någon annan på forumet.
Lite fritt travesterat från sportvärlden, men så är det.

Man kan ju lite elakt uppriktigt säga så här. Är det så jämrans irriterande med att någon frågar för trettielfte gången om koppel eller kurvradier så låt bli att läsa den tråden, svara inte, håll klaffen helt enkelt om du inte vill vara hjälpsam eller har tålamod.

Ha en trevlig helg nu forumvänner !
 :beer:
//PZ

MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.130
« Svar #4 skrivet: lör 25 apr 2020, 04:40:51 »
Jag vill börja med att ge en eloge till alla erfarna medlemmar som generöst delar med sig av sina kunskaper till mindre erfarna. Ni gör alla hobbyn en stor tjänst!

Sedan tror jag att det är attityder som måste hanteras snarare än att det behövs en ny avdelning. Alla avdelningar tycker jag ska vara öppna för alla som vill föra en trevlig och konstruktiv dialog om MJ, oavsett kunskapsnivå eller antal "tjänsteår". Omvänt måste man som hjälpsökande "nybörjare" ha en förståelse för att medlemmar här svarar efter bästa förmåga och tillgänglig tid.

Många frågor har ju ställts tidigare och sökfunktionen på forumet fungerar ju numera rätt bra. Så en enkel söknining och kanske ett besök på MJ wikin kan ju i många fall ge bra och snabba svar utan att man behöver skapa en ny tråd, även om var och en fritt avgör om man vill göra det, liksom att var och en fritt avgör om man vill svara.

Som information har forumet sedan en tid möjlighet att sätta medlemmar som missköter sig under moderering, vilket innebär att deras inlägg granskas av moderator innan de godkänns för publicering. En iofs lite arbetsskapande metod, som undertecknad i grunden tycker är bättre än avstängning på längre eller kortare tid.

Avslutningsvis tycker jag det är viktigt att kunna förlåta varandra om ett meningsutbyte råkar gå lite snett emellanåt. Vi är alla mäniskor. Anmäl hellre olämpliga inlägg och låt moderator vidta lämliga åtgärder, än att t ex meddela att man lämnar forumet med buller och bång. Bättre i så fall att låta det hela vila ett tag och sedan fortsätta där man slutade utan tappade sugar.

I det allra flesta fall får enligt min mening nybörjare väldigt bra hjälp här på forumet..
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.426
« Svar #5 skrivet: lör 25 apr 2020, 07:01:48 »
Sen är det inte alltid så att alla tolkar en skriven text på samma sätt som skribenten tänkte.
En skriven text kan garanterat uppfattas på många olika sätt, det blir lite mer begränsat när man framför något muntligt.
En ”smiley” kan hjälpa till vid många tillfällen.

Utloggad Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.712
« Svar #6 skrivet: lör 25 apr 2020, 13:02:36 »
Visst är det så att alla tolkar/uppfattar skriven text på olika vis. Ibland kan det som skrivs då tyvärr uppfattas som hårt och fyrkantigt då deltagarna har olika preferenser. Jag brukar t.ex. själv få viss kritik för mitt språk och mitt ordval, men det är ju en del av min personlighet och således svårt att ändra... även om andra uppfattar mig som stroppig, långrandig osv.

En annan grej jag tänkte på är annars att i en ev. nybörjaravdelning just förtydliga detta hur man gör med sökningar. För de som pluggar på högskola etc. så har man t.ex. sedan många år viss introduktion i hur man söker information på olika vis. En liten kort genomgång i hur man söker på forumet skulle kanske då kunna ligga som en klistrad tråd i en nybörjartavla.

Sedan skulle en FAQ kanske oxå hjälpa till. Behöver inte ens vara en som svarar direkt på frågorna utan bara då hänvisar till var ev. info finns att hämta. Som någon nämnde så finns mycket på mj-wikin så en ev. FAQ skulle säkert kunna hänvisa/länka mycket direkt dit. 
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.342
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #7 skrivet: lör 25 apr 2020, 15:28:15 »
Jag tycker att Coppas berör en viktig punkt vid frågeställningar som inte alls behöver avse endast nybörjare i MJ-hobbyn.
Den ibland den totala avsaknaden av att förbereda sin fråga utan minsta eftertanke att läsaren skall få en chans till att förstå frågan
leder ofta till osmaklig läsning och urspårade trådar.

Detta är absolut orsaken till många otrevliga och provocerande svar som inte har ett dugg att göra med okunskap i ämnet utan helt enkelt slarvigt ställda frågor. Det handlar alltså inte om "dumma frågor" utan om frågeställarens bristande förmåga att uttrycka sig.
Detta gäller inte bara nybörjare utan även ibland mer rutinerade frågeställare i ämnet.

Slarvigt ställda frågor utan förberedelse hör sannolikt ihop med att vederbörande inte har rutin på att först Googla ett ämne för att få en inledande förståelse och lättare kunna ställa en fråga. Så mitt tips då jag engagerat besvarar nybörjare är att samtidigt utan krångligt MJ-språk ge några länkar på nätet eller andra referenser som kan vara till hjälp för självstudie.

Jag är förvånad i dessa mobil och laptop-tider att så många inte förbereder sin frågeställning med några enkla knapptryckningar i Google som inte kräver några "vetenskapliga" frågor för att få många svar som kan ligga till grund för en forumfråga.
Hur många har missat att vi på detta forum har en mycket bra sökfunktion där man lätt hittar trådar som grundligt har diskuterat ett specifikt ämne med många bra svar.

Vi är många på forumet som på ett förstående sätt försökt besvara medlemmar som själva presenterat sig som nybörjare ofta med en stor portion tålamod då det ibland går åt ett antal inlägg för att komma åt innebörden i frågeställningen vilket jag tycker forumet har råd med.

De som känner på sig att lätt bli frustrerade av " nybörjarfrågor" bör bestämma sig för att inte svara så behöver vi ingen egen avdelning för nybörjare. Mängden otrevliga svar rörande detta är få men ändå tillräcklig otrevliga för att ingå i ett MJ-forum. Moderator tycker jag nu gör ett bra jobb här.

Men samtidigt vill jag påpeka att jag verkligen försökt att på ett trevligt och lärorikt sätt haft nöjet att hjälpa många på forumet som
känner sig vilsna i "fikonspråket" med alla MJ-relaterade förkortningar och uttryck.

« Senast ändrad: lör 25 apr 2020, 15:40:38 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad sture

• Stammis
  • Antal inlägg: 814
    • http://www.bylen.se/
« Svar #8 skrivet: lör 25 apr 2020, 16:44:15 »
Många intressanta synpunkter här. Med drygt tio års erfarenhet på "MJ-nätet" vill jag fylla på med följande:
- Det finns alltid personer som verkar gilla att "platta till" andra, oavsett hur frågor ställs. Om det blir synpunkter på detta kan försvaret bli att "lite kritik måste man tåla", enligt det gamla talesättet "Du tål väl skoj, sa kärringen när hon vred huvudet av tuppen".
Jag tycker mig också se att det finns kamrater som aldrig blir inblandade i sådana negativa ordväxlingar och det finns kamrater som tycks lida av någon sorts "taskighets-tourette" och alltid råkar i luven på folk.

Och visst, det händer ibland att någon "drama queen" med buller och bång stormar ut från forumen men det intressanta är kanske hur många som inte stormar ut utan smyger ut. Misstänker att mörkertalet kan vara betydande och det tycker jag är olyckligt.
Sture

Utloggad d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.293
« Svar #9 skrivet: lör 25 apr 2020, 21:34:06 »
- o000oo -

Utloggad PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.343
« Svar #10 skrivet: sön 26 apr 2020, 00:49:40 »
En annan grej jag tänkte på är annars att i en ev. nybörjaravdelning just förtydliga detta hur man gör med sökningar.
Sökningar i all ära, men jag minns själv när jag var ny för några år sedan, många sökningar ledde till gammal teknik eftersom äldre sidor ofta får bättre ranking genom fler träffar över tid, samtidigt som ny teknik ibland går fort. Hur många kände exvis till MGP-systemet för 4-5 år sen isch?
Dock skall man absolut inte förringa sökning.
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Utloggad Administratör

• Administrator
  • Antal inlägg: 773
    • https://www.svensktmjforum.se
« Svar #11 skrivet: sön 26 apr 2020, 07:15:33 »
Vi låser (åtminstone tillfälligt) denna tråd då flera goda synpunkter framförts men det finns en risk att diskussionen kommer att handla mindre och mindre om trådens ämne. Forumgruppen tar med sig de konstruktiva synpunkter som framförts.

Vänliga hälsningar,
Admin

Administratör för Svenskt MJ-Forum.
Svenskt MJ-forum - Svensk MJ-wiki