Författare Ämne: Turebergs Station - Modulversionen  (läst 9820 gånger)

Utloggad Simpan

• Stammis
  • Antal inlägg: 577
    • Turebergs Station
SV: Turebergs Station - Modulversionen
« Svar #50 skrivet: tis 02 jun 2020, 21:27:50 »
snyggt jobbat  :) vad har du för ballast ?
Tack och välkommen till Turebergs Station!  :D
Jag har använt Woodland Scenics Fine Buff B73 https://www.mjhobby.se/product.asp?qsLang=swe&type=2&id=785&pid=B73

Utloggad Simpan

• Stammis
    • Turebergs Station
« Svar #51 skrivet: sön 07 jun 2020, 08:56:52 »
Godmorgon.  :D
Spenderar delar av helgen tillsammans med mina moduler, rostfärg och dammigt färgpigment.
Jag var tvungen att accentuera bilderna av vädrade spår med ett supervädrat EMD SD9(tror jag det är?) ståendes på ett av dem.
Ett extremt ovanligt och högst tillfälligt besök från framtiden vid Turebergs Station.

Nu har jag bara 1/3 kvar av rälsen kvar att vädra.
Ha en superfin vecka, själv skall jag fira min son som tar studenten, vädringen får vänta lite.
 :party:.

Utloggad tummenmittihanden

• Stammis
  • Antal inlägg: 637
« Svar #52 skrivet: sön 07 jun 2020, 09:58:32 »
Nu snackar vi vädring..........😀. 
/ mvh Micke

Utloggad nohab

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.092
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #53 skrivet: sön 07 jun 2020, 13:06:22 »
Kanonsnyggt !
Ser fram emot att se Tureberg IRL
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

Utloggad Simpan

• Stammis
    • Turebergs Station
« Svar #54 skrivet: sön 07 jun 2020, 21:44:36 »
Nu snackar vi vädring........... 
:lol: Ja, jag tänkte skoja till det om att loket råkat stå ivägen när jag vädrade rälsen, men det är faktiskt inte jag som har vädrat det, det kom till mig via en auktion från en okänd MJ-rallare med samma faiblesse för galet rostiga lok som jag själv.  :D

Utloggad Simpan

• Stammis
    • Turebergs Station
« Svar #55 skrivet: sön 07 jun 2020, 21:50:26 »
Kanonsnyggt !
Ser fram emot att se Tureberg IRL
Tack!!!  :handshake:
Jag ser verkligen fram emot att få testa mina moduler och hoppas verkligen de kommer att fungera som de skall också...  :geek:

Utloggad Simpan

• Stammis
    • Turebergs Station
« Svar #56 skrivet: fre 10 jul 2020, 00:00:27 »
Hej, här kommer en uppdatering kring arbetet med Turebergs Station.
Jag har röjt en del i hobbyrummet igen och fått ordning på min tillfälliga "arbetsplats" bredvid modulerna, som nu står på hyllor ovanför varandra i väntan på uppgradering. Jag har ju startat med den största delen, den med stationshuset som ni vet. Nu skall cementgjuteriets byggnad få ett enklare inkrom, ett golv och lampor i taket. Dessutom skall jag tillverka lite cementgods och annat bråte som skall ligga utanför byggnaden. Själva byggnaden skall fästas också och alla glipor nertill täckas igen. Mer grönska har börjat växa upp också, men det skall till fler träd.

Den svåraste delen blev att såga itu en växel och snygga till gaveln mot nästa modul, den s.k. skarvmodulen.
Nu börjar jag få lite abstinens när det gäller att köra tåg, det är det stora minuset med moduler, det behövs ett gäng till för att göra just det....om man inte nöjer sig med att köra ett lok fram och tillbaka på mina tre halvfärdiga moduler förstås.  :D

Utloggad Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.208
« Svar #57 skrivet: fre 10 jul 2020, 09:48:15 »
Tänk vad det gör mycket när grönområden kommer till. Det här blir ju jättebra. Har arbetet med gångbron beskrivits, kanske något jag missat?
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

Utloggad AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.569
« Svar #58 skrivet: fre 10 jul 2020, 12:34:14 »
Hej!

Det där ser snyggt ut och fina hus och man ser ju faktiskt gångjärnen också!
 :up: :up:
Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Utloggad Simpan

• Stammis
    • Turebergs Station
« Svar #59 skrivet: fre 10 jul 2020, 13:01:59 »
Tänk vad det gör mycket när grönområden kommer till. Det här blir ju jättebra. Har arbetet med gångbron beskrivits, kanske något jag missat?
Tack Jan, ja det gröna gör otroligt mycket för intrycket. Arbetet med gångbron är beskrivet i denna tråd från sidan 5: https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=21198.100

Utloggad P Ekstrand

• Stammis
  • Antal inlägg: 996
    • http://www.mech.kth.se/~pe
« Svar #60 skrivet: fre 10 jul 2020, 13:03:38 »
Hej !

Blir jättefint :-)

MvH
Pär

Utloggad Simpan

• Stammis
    • Turebergs Station
« Svar #61 skrivet: fre 10 jul 2020, 13:04:29 »
Hej!

Det där ser snyggt ut och fina hus och man ser ju faktiskt gångjärnen också!
 :up: :up:
Mvh!

Alf K
Tack Alf, ja jag tänkte att det skulle gå att öppna och stänga dörrarna. Extremt pilligt, men kul att få till och de fungerar.  :)

Utloggad Simpan

• Stammis
    • Turebergs Station
« Svar #62 skrivet: fre 10 jul 2020, 13:05:16 »
Hej !

Blir jättefint :-)

MvH
Pär
Tack Pär!
 :handshake:

Utloggad Tompa

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.861
    • Tompas Webbplats
« Svar #63 skrivet: fre 10 jul 2020, 14:01:05 »
Ja det blir mycket bra tycker jag också :up:

Utloggad ford1929

• Stammis
  • Antal inlägg: 681
« Svar #64 skrivet: fre 10 jul 2020, 17:19:46 »
Öppningsbara dörrar :up:
Roger/Forden

Utloggad Simpan

• Stammis
    • Turebergs Station
« Svar #65 skrivet: fre 10 jul 2020, 23:29:58 »
Ja det blir mycket bra tycker jag också :up:
Tack Tompa!  :handshake:
Öppningsbara dörrar :up:
Självklart Roger! Det är ju din förtjänst att jag ens tänker på att bygga dem så.  :D

Utloggad nohab

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.092
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #66 skrivet: lör 11 jul 2020, 13:28:22 »
Mycket snyggt!

Läge för några pytteservon till dörrarna?

/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

Utloggad Simpan

• Stammis
    • Turebergs Station
« Svar #67 skrivet: lör 11 jul 2020, 21:27:30 »
Mycket snyggt!

Läge för några pytteservon till dörrarna?
  :lol: Absolut!

Utloggad sture

• Stammis
  • Antal inlägg: 817
    • http://www.bylen.se/
« Svar #68 skrivet: sön 12 jul 2020, 14:55:01 »
Jag håller med Janne - grönska på området innebär en otrolig förvandling.
Dessutom har du fått till en mycket BRA grönska, Simon. Både själva utformningen och färgtonen. :up:
Sture

Utloggad PeO

• Stammis
  • Antal inlägg: 671
« Svar #69 skrivet: sön 12 jul 2020, 15:33:15 »

Nästa FÖR realistiskt. mycket trevligare på en modell än på förebilden.
På de allra flesta fordonen ska man sluta LÅNGT innan detta stadium, förutom på någon bil ute i skogen om man modellerar före mitten på 70-talet, då skrotbilar började städas undan.

Med lite (o)gräs börjar banan se färdig ut.

Utloggad Simpan

• Stammis
    • Turebergs Station
« Svar #70 skrivet: mån 13 jul 2020, 13:08:59 »

Nästa FÖR realistiskt. mycket trevligare på en modell än på förebilden.
På de allra flesta fordonen ska man sluta LÅNGT innan detta stadium, förutom på någon bil ute i skogen om man modellerar före mitten på 70-talet, då skrotbilar började städas undan.

Med lite (o)gräs börjar banan se färdig ut.
Hahaha...ja inte ens skrothandlarn ger väl något för det loket. Men faktum är att det går vädligt fint och jag gillar någonstans den totalt "hänsynslösa" vädringen som ändå ser äkta ut.  :D

Utloggad Simpan

• Stammis
    • Turebergs Station
« Svar #71 skrivet: lör 22 aug 2020, 17:35:11 »
Jaha, då var plötsligt semestern slut och jag har hunnit jobba två veckor redan....  :???:
Det var ju under denna semestern som mycket skulle hända med Turebergs station, men projekt i sommarstugan och avsaknad av motivation att bygga modul tog udden av allt ihop.  :ouch:

Dock tog jag mig samman och åkte och köpte färg till gavlarna i alla fall, så nu har de tre modulerna gröna och fina gavlar. Jag skall pilla lite med landskapet på den tredje modulen och vädra banvall och räls också så att den är redo att tas i bruk. Om ett par veckor skall jag ta mig till ett byggvaruhus och köpa virke till de två moduler som återstår. Jag har även ett sidoprojekt på gång som jag längtar efter att få köra igång så jag känner att motivationen och lusten är på väg tillbaka med stormsteg inför hösten och vintern. :D

Utloggad Simpan

• Stammis
    • Turebergs Station
« Svar #72 skrivet: sön 15 nov 2020, 22:54:07 »
Hej Gott folk, ibland fastnar man i "vinkelvolten" för att citera en gammal härlig sketch med Galenskaparna. Min vinkelvolt har delvis bestått i ett olustigt och uttröttande förmaksflimmer som av en slump diagnostiserades vid en hälsokontroll. Fick direkt remiss till akuten och recept på blodförtunnande.  :???: Nu förstod jag varför jag varit så extremt trött och lättirriterad.

Som om det inte vore nog åkte jag sedan på ett rejält epistaxis varje dag under en vecka efter elkonverteringen (behandling för att göra en reset av rytmen i hjärtat...typ). Epistaxis är ju egentligen näsblod vardagligt talat, men det vägrade sluta. :ouch: Det är såklart mindre bra när man äter blodförtunnande...så det var dags att åka in till akuten igen, denna gång för att etsa blodkärlet som inte ville ge med sig och NU, äntligen, känner jag mig pigg, stark och motiverad nog att sätta igång med bygget av min första modul, byggd från grunden. :party:

Enligt mitt första utkast av själva modulenformen så skulle den gå i vinkel i framkant eftersom Turebergs Station egentligen är djupare än 480mm. Altså från en bredd på ca 600mm till standardbredd 480mm. Men jag insåg att det skulle bli FÖR invecklat för mig att börja med en sådan konstruktion, så jag tog bort vinkeln och bygger nu en helt vinkelrät ram med standardmått.

Upptäckte givetvis att jag saknade ett par bitar som jag ritat i mitt spårprogram, men räknade snabbt ut att jag kunde byta ut ett par passbitar mot en längre.

Räta vinklar var det. I det här momentet känns det otroligt viktigt att vinkeln blir rät(t).  :P

Ganska smidigt med förborrade och försågade gavlar.

Jag är väldigt nöjd med layouten. Det kommer att fungera bra vid körningar någon gång i framtiden.

Fortsättning följer.

Utloggad Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.208
« Svar #73 skrivet: mån 16 nov 2020, 06:38:24 »
Vad härligt att du är tillbaka! Hälsan är ju det viktigaste man har för att kunna fungera och känna glädje. Ska bli kul nu följa och se fortsättningen växa fram hos dina moduler!
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

Utloggad Simpan

• Stammis
    • Turebergs Station
« Svar #74 skrivet: mån 16 nov 2020, 10:14:22 »
Vad härligt att du är tillbaka! Hälsan är ju det viktigaste man har för att kunna fungera och känna glädje. Ska bli kul nu följa och se fortsättningen växa fram hos dina moduler!
Tack Janne!  :handshake:
Ja, man brukar ju säga att den friske har massor med önskningar och mål i livet, men den sjuke har bara en önskan och ett mål, att bli frisk igen.  :up: