Författare Ämne: Turebergs Station - Modulversionen  (läst 9819 gånger)

Utloggad Simpan

• Stammis
  • Antal inlägg: 577
    • Turebergs Station
Turebergs Station - Modulversionen
« skrivet: tor 23 apr 2020, 12:03:14 »
Ok, då fick jag lite tid över att starta denna tråd.
Mycket är ju gammal skåpmat för er som följt Turebergs Station https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?board=13.0, så tanken med denna tråd är att berätta och visa hur jag konverterar min modell till modul.

Så här såg stationen ut innan jag tog till sågen och började bända och skära loss stolpar och hus...

Och så här ser den delen ut just nu. Gångbron har råkat ut för en jordbävning och den mesta bebyggelsen är bortplockat. Gång bron återkommer jag till, den måste renoveras grundligt nämligen och min tanke är att den skall vara löstagbar sedan, för att undvika framtida katastrofer...

Jag gjorde egna modulgavlar av 14mm plywood och fäste i den konstruktion som fanns sedan tidigare, plus att jag satte dit sarger på sidorna som jag skruvade fast i de nya gavlarna. Ni ser en gavel och sarg på bilden ovan. Det verkar funka bra efter provkörning. Utmaningen blir de nya yttre modulerna som jag skall bygga för att kunna koppla ihop Turebergs Station med andra moduler. Vi kommer dit lite senare i tråden.

Efter att jag sågat isär delarna, delvis med fogsvans(jodå, det gick bra  :)), delvis med metallsåg(vid rälsen) så drog jag också om all el och installerade vippströmbrytare till växlarna. Nästan all kabel är fasttejpad för att inte hänga ner. Endast anslutningskablarna hänger löst för tillfället.

Jag upptäckte att vanliga kabelclips(7-10mm) fungerade utmärkt att fästa labbpropparna i när de kablarna inte används.

Installerade perronglyktorna som jag fixade till och uppgraderade för länge sedan, och kopplade in dem med WS Light Hub. Funkar klockrent.

Nu skall jag passa på att njuta av solen och värmen innan det vänder.
Ha en fortsatt trevlig vecka så ses vi här snart igen.
 :up:

Utloggad PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.343
SV: Turebergs Station - Modulversionen
« Svar #1 skrivet: tor 23 apr 2020, 21:03:38 »
Vad kul att du återvänder. Bara att bygga två ”korta romb,oduler” på varje soda så kan du få till önskad standard, oavsett Fremo/MMM.
Hur långa är varje moduldel?
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Utloggad Simpan

• Stammis
    • Turebergs Station
« Svar #2 skrivet: tor 23 apr 2020, 22:13:14 »
Vad kul att du återvänder. Bara att bygga två ”korta romb,oduler” på varje soda så kan du få till önskad standard, oavsett Fremo/MMM.
Hur långa är varje moduldel?
Javisst. Jag kommer bygga sidomodulerna enligt MMM standard. Stationen är uppdelad i tre delar som vardera är 1, 1,46 och 1,70m långa. Totalt 4,16 meter alltså plus sidomudulerna. Skall bli spännande att få testköra dem någon gång i framtiden.

Utloggad Boris

• Användare
  • Antal inlägg: 250
« Svar #3 skrivet: tor 23 apr 2020, 23:08:27 »
Re…modelling?

Smart drag. Kommer du behålla stationen som en del i din ordinarie bana? Eller står det i din länkade tråd?

Själv har jag en tanke att bygga min egen hyllbana i sektioner, och så att det skulle gå att hänga på två övergångsmoduler i ändarna för att kunna koppla in i valfri modulstandard. Men dit är det lååång väg.
Tågtokig typograf.

Bygge pågår av hemmabana.

Utloggad Simpan

• Stammis
    • Turebergs Station
« Svar #4 skrivet: fre 24 apr 2020, 09:58:20 »
Re…modelling?

Smart drag. Kommer du behålla stationen som en del i din ordinarie bana? Eller står det i din länkade tråd?

Själv har jag en tanke att bygga min egen hyllbana i sektioner, och så att det skulle gå att hänga på två övergångsmoduler i ändarna för att kunna koppla in i valfri modulstandard. Men dit är det lååång väg.
  :lol: Exakt, jag ommodellerar modellen...och jag hoppas jag är smart, men det vet jag först när modulerna skall provas i skarpt läge...  ;)

Om jag förstår din första fråga rätt så är svaret nej, jag lägger ner min ordinarie bana och stationen följer med modulen. Självklart så kan jag ju koppla ihop modulerna hemma och köra tåg fram och tillbaka utan vändslingor, men jag funderar starkt på att bygga en ny mindre modelljärnväg när modulkonverteringen är klar. En modell som inte tar så stor plats som Turebergs Station.

Din tanke att bygga en hyllbana i sektioner(moduler) skall du köra på till 100% tycker jag, så var ju min tanke från början, att bygga moduler i MMM-standard som jag sedan kunde koppla isär och ta med mig till modulkörningar eller enkelt kunna stuva undan. Men jag ändrade mig mitt i projektet tyvärr och byggde den som en fast modell istället. Det ångrar jag nu när jag måste såga, bygga nytt och göra om en hel del. Hoppas du vill visa ditt projekt vad det lider, mitt tips är att börja planera i tid även om du inte kan påbörja bygget nu. Lycka till med det!

Inloggad Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.083
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #5 skrivet: fre 24 apr 2020, 17:07:21 »
Först: Tack för tipset om kabelklammern. Ska testas!  :up:

Din tanke att bygga en hyllbana i sektioner(moduler) skall du köra på till 100% tycker jag, så var ju min tanke från början, att bygga moduler i MMM-standard som jag sedan kunde koppla isär och ta med mig till modulkörningar eller enkelt kunna stuva undan. Men jag ändrade mig mitt i projektet tyvärr och byggde den som en fast modell istället. Det ångrar jag nu när jag måste såga, bygga nytt och göra om en hel del. Hoppas du vill visa ditt projekt vad det lider, mitt tips är att börja planera i tid även om du inte kan påbörja bygget nu. Lycka till med det!

Kanske lite off- topic, men jag vill gärna uppmuntra idén att bygga en hemmabana med moduler. Man behöver förstås platsen och den blir kanske inte lika välutnyttjad som på en fast bana, men man får lite av bägge världarna vilket jag uppskattar. Så här har jag gjort i våran (d.v.s min ;) ) gäststuga:

• En specialmodul för hörnet, med R2-kurvor
  • Anpassningsvinkel som förr även justerade banan till den bokhylla den delvis gick in i
  • Hyllstation med MMM-gavlar. Byggs med tanke att kunna agera fristående modul (men med R2-kurvor)
Resten är vanliga MMM-moduler, 280 mm breda och vanligen endast 700 mm långa (mer lätthanterliga & flexibla så). Framför dörren finns en "duckunder" som är smalare och längre, men med MMM-anslutning (halv gavel).

Banan är under uppbyggnad, så det saknas några spår, de flesta byggnaderna, mycket landskap, en del moduler behöver ändras och jag saknar även några moduler. Men den är fullt körbara och med lite fantasi har den många godsplatser för varierande trafik.
Sen är nog målet att den aldrig ska bli helt klar, moduler kan ju bytas ut allt eftersom jag får nya idéer!
---
Mvh Peter

Utloggad Simpan

• Stammis
    • Turebergs Station
« Svar #6 skrivet: fre 24 apr 2020, 22:47:31 »
Wow Peter! Vilken mancave/gäststuga!  :D
Det där ser ju ut som en dröm för en MJ-rallare.
Jag håller med, detta koncept är klockrent, om man har möjlighet och plats såklart.

Jag har för mig att du kör 2-räls moduler och det jag har sett av dessa var kanonfint.
Vad det lider kommer även jag bygga en 2R-modul, kanske man kan komma förbi din gäststuga/mancave och koppla in sig då?  :D

Utloggad Simpan

• Stammis
    • Turebergs Station
« Svar #7 skrivet: mån 27 apr 2020, 22:56:49 »
Ok, då är grundarbetet nästan klart.

Gavlar, sarger, vippbrytare och all el utom de sista "modulkablarna" på sista delen är monterade.
Imorgon skall jag testköra hela stationen, men först skall jag fila lite i rälsskarvarna.

Sedan skall jag inskaffa IKEAs hyllgavlar från Ivar-serien med måtten 50x124cm.
Detta eftersom jag behöver hyllplan undertill och de känns som enklast att "jobba med" vid körningar.
Rätta mig gärna om jag tänker fel och tipsa mig också om hur många gavlar det troligtvis behövs för att bära hela min station på drygt 4 meter?

Min tanke är också att Ivargavlarna inte behöver fästas på något sätt  i själva modulerna, de skall bara fungera som en hylla där man kan ställa/placera modulerna på. Undertill på benen fäster jag sedan ställbara fötter för möjlighet till höjdjustering. Vad tror ni om det? Är jag ute och cyklar?

När detta är klart skall jag påbörja restaureringen av landskapet, byggnader och gångbron.
Sedan vill jag gärna ha tips på vilken mörkgrön färg jag skall ha på sargerna?
Jag har för mig att det är en speciell kulör som används av de flesta?

Utloggad andreasevo

• Användare
  • Antal inlägg: 402
« Svar #8 skrivet: mån 27 apr 2020, 23:03:56 »
Använd svart färg på sidorna. Landskapen kommer fram mkt bättre då.

Utloggad Simpan

• Stammis
    • Turebergs Station
« Svar #9 skrivet: mån 27 apr 2020, 23:16:46 »
Använd svart färg på sidorna. Landskapen kommer fram mkt bättre då.
Aha, ok. Trodde man använde en enhetlig färg för att synka med andra. Annars var nog tanken att måla just svart, så då får det bli det.  :up:

Utloggad hakang

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.995
« Svar #10 skrivet: tis 28 apr 2020, 07:28:14 »
Svart är numer nån form av defacto-standard för 2R-moduler. För 3R-moduler finns en annan rekommendation! Följ den, det ser bättre ut med en enhetlig modulfärg även om den i sig inte är snyggast i världen.

Så här står det i MMMs 3R-norm: "Gavel och långsidor bör vara målade med en grön nyans: S5030-G30Y, halvmatt 15.
Färgen ska vara av genomtorkande typ (annars klibbar gavlarna ihop), t.ex. ”Nordsjö Ready, snickeri och järn”".

Normen i sin helhet finns att ladda ner på MMMs hemsida: https://www.malarmodulmote.se/dokumentation/

/H
Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

Utloggad Simpan

• Stammis
    • Turebergs Station
« Svar #11 skrivet: tis 28 apr 2020, 11:27:58 »
Svart är numer nån form av defacto-standard för 2R-moduler. För 3R-moduler finns en annan rekommendation! Följ den, det ser bättre ut med en enhetlig modulfärg även om den i sig inte är snyggast i världen.

Så här står det i MMMs 3R-norm: "Gavel och långsidor bör vara målade med en grön nyans: S5030-G30Y, halvmatt 15.
Färgen ska vara av genomtorkande typ (annars klibbar gavlarna ihop), t.ex. ”Nordsjö Ready, snickeri och järn”".

Normen i sin helhet finns att ladda ner på MMMs hemsida: https://www.malarmodulmote.se/dokumentation/

/H
Javisst, det var det där jag hade för mig. Skall nog kolla upp det där innan jag börjar måla. Tack H.

Inloggad Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.083
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #12 skrivet: tis 28 apr 2020, 17:38:04 »
De facto-standard betyder egentligen att några från MMM ville vara med i SSM-körningar, så man tog bort kravet på enhetlighet i standarden för att slippa diskussioner. Lättare så än att censurera inlägg.  :(

Men man glömde tyvärr bort hur sliten svartfärg ser ut ganska fort och att de ganska vanliga svarta köruttagen är jättesvåra att se/hitta på en svart modul. Och att svart framhäver landskapet är en åsikt, inte fakta. Själv tycker jag det är snyggare när modulen lite mer smälter ihop med landskapet och det inte blir så skarp kontrast.

Man har nu öppnat upp för alla möjliga färger, så sliten svart är helt ok, men vill man ha den vanliga gröna så är färgkoden NCS-S 5010-G30Y. En i mitt tycke väldigt passande och väl genomtänkt modulfärg...
---
Mvh Peter

Utloggad Simpan

• Stammis
    • Turebergs Station
« Svar #13 skrivet: tis 28 apr 2020, 21:03:48 »
De facto-standard betyder egentligen att några från MMM ville vara med i SSM-körningar, så man tog bort kravet på enhetlighet i standarden för att slippa diskussioner. Lättare så än att censurera inlägg.  :(

Men man glömde tyvärr bort hur sliten svartfärg ser ut ganska fort och att de ganska vanliga svarta köruttagen är jättesvåra att se/hitta på en svart modul. Och att svart framhäver landskapet är en åsikt, inte fakta. Själv tycker jag det är snyggare när modulen lite mer smälter ihop med landskapet och det inte blir så skarp kontrast.

Man har nu öppnat upp för alla möjliga färger, så sliten svart är helt ok, men vill man ha den vanliga gröna så är färgkoden NCS-S 5010-G30Y. En i mitt tycke väldigt passande och väl genomtänkt modulfärg...
Ok, jag kommer nog att måla grönt för att inte bryta mönstret och sticka ut för mycket. Tack! ;)

Utloggad ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.849
« Svar #14 skrivet: ons 29 apr 2020, 09:14:24 »
Nu är det ju två olika färgkoder utlagda i den här tråden, vilken är rätt?
Hakang citerade ur normen men varifrån kommer Mekanoids kod?
Är det kanske MMM2r-rekommendationen innan den ändrades?
I så fall är det två helt olika nyanser av grönt.

Utloggad hakang

• Stammis
« Svar #15 skrivet: ons 29 apr 2020, 09:29:30 »
... varifrån kommer Mekanoids kod?
Är det kanske MMM2r-rekommendationen innan den ändrades?...

Ja, den färg Mekanoid nämner är den grågröna som fanns med i 2R-normen ett tag. Helt fel för 3R-moduler. Också...
Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

Inloggad sture

• Stammis
  • Antal inlägg: 817
    • http://www.bylen.se/
« Svar #16 skrivet: ons 29 apr 2020, 10:03:12 »
Ambitiöst och intressant projekt, Simon!
Och imponerande att sadla om på detta vis. :up:
Sture

Utloggad Simpan

• Stammis
    • Turebergs Station
« Svar #17 skrivet: ons 29 apr 2020, 11:26:01 »
Jag lovar att jag skall dubbelkolla detta med färgen innan jag köper någon, ni kan släppa detta nu. Tack alla för ert engagemang i frågan.  :handshake:

Utloggad Simpan

• Stammis
    • Turebergs Station
« Svar #18 skrivet: ons 29 apr 2020, 11:31:10 »
Ambitiöst och intressant projekt, Simon!
Och imponerande att sadla om på detta vis. :up:
Ja, lite galet faktiskt. Insikten att det kanske ändå varit enklare att bygga modulerna från grunden istället för att konvertera börjar smyga sig på. Men nu har jag dragit igång projektet och i värsta fall får jag skrota dem, men kan i så fall ändå spara allt spårmaterial, växlar och kablar etc. För att inte tala om byggnaderna. Håll tummarna att det fungerar.  :up:
« Senast ändrad: tor 30 apr 2020, 00:07:39 av Simpan »

Utloggad AlexEhn

• Stammis
  • Antal inlägg: 520
« Svar #19 skrivet: ons 29 apr 2020, 22:29:09 »
Tja!
Vill bara skicka lite pepp!

#pepp  :D

Utloggad Simpan

• Stammis
    • Turebergs Station
« Svar #20 skrivet: tor 30 apr 2020, 00:06:02 »
Tja!
Vill bara skicka lite pepp!

#pepp  :D
Tack Alexander! Jag behöver all pepp jag kan få.  :handshake:

Utloggad Simpan

• Stammis
    • Turebergs Station
« Svar #21 skrivet: tor 14 maj 2020, 22:18:40 »
Alltså, trots korttidspermittering och isolering hinner jag inte bygga på modulerna i den omfattning jag hoppades på. Vår hund blev magsjuk och det tog ett par dagar för henne att bli normal igen, stackaren. Sedan har vi haft hantverkare här och andra projekt i huset som tagit orimligt mycket tid. Nåja, jag är i alla fall frisk (peppar peppar..) och lider just nu mer av pollen än av Corona-restriktioner och isolering. Till slut blev det också en lucka och då hann jag fixa lite. :up: Lagade hålen efter kontaktledningsstolparna, satte upp ett par lyktor på stationshuset och drog om elen till perrongtaket.

Allt funkar perfekt.

Nästa projekt blir ställverkshuset och gångbron, jag har väntat med gångbron eftersom jag måste komma på en smart lösning för att enkelt kunna ta bort den när modulen flyttas. Elen blir den svåraste nöten där. Hmm, jag skall nog lösa det så småningom.  :)

Sköt om er.
 :hug:

Utloggad nohab

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.092
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #22 skrivet: fre 15 maj 2020, 14:07:29 »
Ett klargörande angående "MMM-grön"

Från början byggde MMM helt på västeråsmodulen men ganska snart togs en MMM-norm fram.
I denna stod det at man skulle använda grön med färgkoden: S5030-G30Y och att färgen skulle vara halvmatt 15
Detta gällde både 2R och 3R.
Efter några år framfördes estetiska synpunkter på att ändra färgen på 2R, och detta klubbades genom.
Ny färgkod för 2R: NCS-S 5010-G30Y

När sedan SSM bildades (fövisso fristående från MMM men många SSM-moduler har börjat sit liv som MMM-moduler), så gällde svart sargfärg.
Detta har sedan spritt sig även utanför SSM.

MMM-3R har hela tiden haft samma, den urspungliga, färgen (S5030-G30Y), som även används av många av Modul-SYDs 3R-moduler.
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

Utloggad nohab

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.092
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #23 skrivet: fre 15 maj 2020, 14:13:15 »
Mycket trevligt bygge, hoppas du kommer med på en 3R-körning :)

Du tänker helt rätt med IVAR-stomme, en vanlig lösning.

Kontakta gärna någon av oss inom MMM-3R eller Modul-Syd (beroende på var du bor) innan en körning så vi kan gå igenom att modulerna följer de delar av standarden som behövs för att fungera ihop med andra på en körning. Vissa saker måste stämma, andra är mer rekommendationer.
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

Utloggad hakang

• Stammis
« Svar #24 skrivet: fre 15 maj 2020, 15:32:43 »
Ett klargörande angående "MMM-grön"

Från början byggde MMM helt på västeråsmodulen men ganska snart togs en MMM-norm fram.
I denna stod det at man skulle använda grön med färgkoden: S5030-G30Y och att färgen skulle vara halvmatt 15
Detta gällde både 2R och 3R.
Efter några år framfördes estetiska synpunkter på att ändra färgen på 2R, och detta klubbades genom.
Ny färgkod för 2R: NCS-S 5010-G30Y

När sedan SSM bildades (fövisso fristående från MMM men många SSM-moduler har börjat sit liv som MMM-moduler), så gällde svart sargfärg.
Detta har sedan spritt sig även utanför SSM.

MMM-3R har hela tiden haft samma, den urspungliga, färgen (S5030-G30Y), som även används av många av Modul-SYDs 3R-moduler.

Ett klargörande till klargörandet... Den 'nya' färgkoden NCS-S 5010-G30Y presenterades som KRAV i ett förslag till uppdatering av MMMs 2R-norm. Detta förslag sågades i höjd med fotknölarna av många skäl och omarbetades tämligen genomgripande om jag minns rätt. Färgkoden fanns dock med som rekommendation i den sedermera antagna uppdateringen (MMM2R 2.1).

Kan ju vara intressant att se hur de olika färgerna ser ut:

Och ja, jag förstår hur ointressant detta är för alla utom de allra mest berörda...  :emm: