Författare Ämne: Bilduppladdning  (läst 1002 gånger)

Utloggad HJP

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.178
Bilduppladdning
« skrivet: sön 19 apr 2020, 09:29:07 »
Sedan igår kväll, kan jag inte ladda upp bilder. Det ser helt normalt ut hela vägen, men bilden uteblir i inlägget.
Är det något tillfälligt problem?

Utloggad Administratör

• Administrator
  • Antal inlägg: 775
    • https://www.svensktmjforum.se
SV: Bilduppladdning
« Svar #1 skrivet: sön 19 apr 2020, 10:01:34 »
Sedan igår kväll, kan jag inte ladda upp bilder. Det ser helt normalt ut hela vägen, men bilden uteblir i inlägget.

Märkligt. Provade just själv att ladda upp bild och lägga den i inlägg utan problem. Syns inte heller något konstigt i loggarna. Kontrollera gärna att länken i ditt inlägg ser ut som den ska.

Är du säker på att det inte är något knas med bilden du försöker ladda upp; typ konstiga tecken i filnamnet eller ett väldigt långt filnamn?

Om någon annan har likande problem; PM:a Admin så att vi vet. Kvarstår problemet, skicka PM med information om vilket inlägg och bildfil det handlar om.

Vänliga hälsningar,
Admin

Administratör för Svenskt MJ-Forum.
Svenskt MJ-forum - Svensk MJ-wiki

Utloggad HJP

• Veteran
« Svar #2 skrivet: sön 19 apr 2020, 12:28:36 »

Är du säker på att det inte är något knas med bilden du försöker ladda upp; typ konstiga tecken i filnamnet eller ett väldigt långt filnamn?

Vänliga hälsningar,
Admin
Det är två vanliga jpg-bilder. Jag har nu gjort ett nytt försök, och kortat ner filnamnen till två ord, med samma resultat. Jag gör som jag alltid har gjort. Trycker på "Ladda upp"-knappen, och följer anvisningarna. Det har alltid varit lätt som en plätt, men nu hamnar inte bilden i inlägget. Alltså sista OK-trycket ser ut att fungera, men ingen bildlänk i inlägget.
Försöker jag ladda upp samma bild en gång till, får jag beskedet att den redan finns. Filnamnet måste bytas mellan varje uppladdning, eller så måste jag söka upp bilden i listan på uppladdat.

Utloggad BJ

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.104
« Svar #3 skrivet: sön 19 apr 2020, 13:50:30 »
Provade att ladda upp en bild med avigt filnamn som innehåller åäö och mellanslag. Bilden är 1600 pixel vid uppladdning.
Det ser ut att fungera utan problem.
Svårt att förstå vad som krånglar för dig.

När du trycker på "bilduppladdning" den med pilen på.
Så skall du se:

Nu kan du välja en av dina bilder som redan finns på servern och visas i fönstret till vänster.
Du kan leta upp din nyss uppladdade bild och klicka på filnamnet som jag har gjort (1290_1.jpg)
Nu skall bilden synas i fönstret till höger. när bilden syns så är det OK knappen som gäller.
Samma när du tryckt på Ladda upp. Bilden skall synas i fönstret till höger. och då OK knappen

Kan det vara så att bild är större än 250 kb en del program sparar i formatet .png och det tar riktigt mycket mera plats och filen kanske är över 250kb
Spara i format .jpg så blir det smidigare för uppladdning.
BJ

« Senast ändrad: sön 19 apr 2020, 13:56:33 av BJ »

Utloggad Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.717
« Svar #4 skrivet: sön 19 apr 2020, 14:29:18 »
En tanke bara är om det finns några begränsningar i hur många bilder en enskild forummedlem kan ladda upp?

Har nämligen. stött på det på enstaka andra forum som har bilduppladdning på detta vis. Alltså att man bara får disponera en viss mängd utrymme. Sedan får man börja ta bort äldre bilder för att kunna lägga in nya.
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Utloggad HJP

• Veteran
« Svar #5 skrivet: sön 19 apr 2020, 15:57:08 »
En tanke bara är om det finns några begränsningar i hur många bilder en enskild forummedlem kan ladda upp?

Har nämligen. stött på det på enstaka andra forum som har bilduppladdning på detta vis. Alltså att man bara får disponera en viss mängd utrymme. Sedan får man börja ta bort äldre bilder för att kunna lägga in nya.
Så är det.
Om du tittar på BJs bilder, under ordet BILDUPPLADDNING, så ser du att han har 90% utrymme kvar. Jag har 56%.
BJ. Jag har gjort exakt som du beskriver. Det har aldrig varit något problem, men nu går det inte  :???:

Utloggad BJ

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.104
« Svar #6 skrivet: sön 19 apr 2020, 16:33:00 »

Så är det.
Om du tittar på BJs bilder, under ordet BILDUPPLADDNING, så ser du att han har 90% utrymme kvar. Jag har 56%.
BJ. Jag har gjort exakt som du beskriver. Det har aldrig varit något problem, men nu går det inte  :???:

Kanske prova med en annan webbläsare.
Problemet ser ut att finnas endast hos dig HJP.
Ser du bilden i högra fönstret?
BJ

Edit. Ser att det fungerar för dig nu HJP. Bra.
« Senast ändrad: sön 19 apr 2020, 17:44:02 av BJ »

Utloggad HJP

• Veteran
« Svar #7 skrivet: sön 19 apr 2020, 21:28:28 »
Ser att det fungerar för dig nu HJP. Bra.
Nej, det fungerar inte. Admin ryckte ut med en hjälpande hand. Tack Admin  :up:
https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=23019.msg232723#new

Jag får väl prova en annan webläsare, men Google har alltid fungerat.