Modelljärnvägar > HO-skala

Bästa kopplet för rangering?

(1/5) > >>

elindahl:
Jag har två olika typer av koppel i min vagnspark:

Bygelkoppel, typ sånt här:

och Roco:s kortkoppel:

Bygelkopplet är ju väldigt känsligt i höjdled; det behöver inte skilja mycket så kopplar de inte ihop med mindre än att man hjälper till med handen och lyfter den ena vagnen lite grann.

Kortkopplet är å andra sidan väldigt känsligt i sidled; om vagnarna står i en kurva - även om radien är förhållandevis stor - så riskerar men att ena kopplet pekar åt sidan och missar målet, så att säga.

Finns det något koppel som eliminerar båda dessa problem?
(Helst utan att skapa nya ;-) )

undrar Erik

Coppas:
Finns inget koppel som är helt perfekt utan alla har sina för- och nackdelar. Det beror även på vad man är ute efter. Enligt rubriken verkar det vara rangering som gäller i detta specifika fall.

Själv skulle jag då lägga min röst på Kadee, men det kommer finnas lika många olika svar och åsikter på detta som det finns mj-rallare. Finns även en hel del trådar om olika koppel att botanisera ibland på forumet.

Eke:
Om du vill ha bygelkoppel och klarar dig utan kortkoppling så ska du testa Fleischmann 6511!
https://www.fleischmann.de/de/product/2919-0-0-0-0-0-0-003005-0/products.html
Låt dig inte luras av det alldagliga koppelutseendet, funktionen är perfekt!
Liknande koppel som standardmonteras av olika tillverkare är riktigt usla i jämförelse med detta.
6511 rekommenderas av Fremo och är nästintill ett krav när man kör trafikspel på modulträffar.

Mvh. Peter

Svante Andersson:
Största problemet är väl ändå (förutom koppling i kurva) de usla koppelhållare och kortkopplingskulisser våra tillverkare förser oss med. inte många av dessa som sitter på rätt höjd och håller sig på höjd vid belastning. Finns ju en NEM-standard för detta men tillverkarna har nog bara tittat med riktigt skitiga glasögon denna.

SA

sintra:
Mycket bra inlägg av Svante Andersson.
Å tyvärr så har jag inte funnit några vagnar som det  går att justera dessa koppelfickor på heller.
För i tiden, på gamla Märklinvagnar, så kunde man i alla fall justera kopplens läge i höjd och horisontellt. Men sen hade de ju andra negativa sidor.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion