Författare Ämne: Modelljärnvägshobbyn Sverige.  (läst 6349 gånger)

Utloggad Jan Frelin

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.016
SV: Modelljärnvägshobbyn Sverige.
« Svar #100 skrivet: ons 20 maj 2020, 13:39:05 »
Så är det!
...
Men det finns fler grupper på FB, och jag upplever att aktiviteten i flera av dessa grupper är väsentligt mycket högre än på detta forum.

Å andra sidan föredrar jag formatet på denna typ av forum, jag tycker det är lättare att överblicka diskussionerna här.
http://www.svenskmjwiki.se/ H0 2R DCC FREMO H0-RE svensk Epok IIIb och Proto87, svensk Epok II

Utloggad Coppas

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.601
SV: Modelljärnvägshobbyn Sverige.
« Svar #101 skrivet: ons 20 maj 2020, 13:45:09 »
Luftledning är också en sorts kontaktledning. Det är ofta klokt att vara lite försiktig med att rätta andras språkbruk.

Jo, det är ju där man får vara försiktig. I mj-sammanhang spelar det inte så stor roll förutom att man kan riskera att motparten inte alltid förstår vad man far efter.

I verkligheten blir det däremot viktigare för en kontaktledning kan sägas vara en sorts luftledning (för att den hänger i luften, över något), men alla luftledningar är ju inte kontaktledningar. Här är det då ofta viktigt att ha en korrekt terminologi då misstag kan få en helt annan verkan.

Tror sedan som sagt inte det är fel att korrigera t.ex. språkbruk/felaktiga ordval (vilket vi i Sverige av någon orsak verkar vara lite rädda för), men att det då gäller att göra det på ett bra vis. Typ, det ska kännas som en uppriktig information och inte som en tillrättavisning.
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Utloggad Spirit

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 411
SV: Modelljärnvägshobbyn Sverige.
« Svar #102 skrivet: ons 20 maj 2020, 13:58:27 »
Å andra sidan föredrar jag formatet på denna typ av forum, jag tycker det är lättare att överblicka diskussionerna här.

Ja, det är mycket kunskap som "försvinner" i mängen på facebook. Jag vill mena att de olika typerna av forum fyller lite olika funktioner, därför är jag delaktig i dem. Här blir det väldigt mycket av sökbar kunskapsbank medan facebook ofta är bra för inspiration och små snabba frågor.
Hälsningar
Stefan

H0, 2R DCC. Försöker förtvivlat begränsa mig till svenskt 80-tal, men det går sådär... :)

Inloggad BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 3.089
SV: Modelljärnvägshobbyn Sverige.
« Svar #103 skrivet: ons 20 maj 2020, 19:07:52 »
Luftledning är också en sorts kontaktledning. Det är ofta klokt att vara lite försiktig med att rätta andras språkbruk.

Jo, det är ju där man får vara försiktig. I mj-sammanhang spelar det inte så stor roll förutom att man kan riskera att motparten inte alltid förstår vad man far efter.

I verkligheten blir det däremot viktigare för en kontaktledning kan sägas vara en sorts luftledning (för att den hänger i luften, över något), men alla luftledningar är ju inte kontaktledningar. Här är det då ofta viktigt att ha en korrekt terminologi då misstag kan få en helt annan verkan.

Tror sedan som sagt inte det är fel att korrigera t.ex. språkbruk/felaktiga ordval (vilket vi i Sverige av någon orsak verkar vara lite rädda för), men att det då gäller att göra det på ett bra vis. Typ, det ska kännas som en uppriktig information och inte som en tillrättavisning.
Inom MJ är väl luftledning den bästa termen för stolpar med tänkt men icke existerande kontaktledning.  :???:
BW

Utloggad Graffen

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.105
  • Deo Adjuvante Labor Proficit
SV: Modelljärnvägshobbyn Sverige.
« Svar #104 skrivet: ons 20 maj 2020, 21:15:48 »


Ja, det är mycket kunskap som "försvinner" i mängen på facebook. Jag vill mena att de olika typerna av forum fyller lite olika funktioner, därför är jag delaktig i dem. Här blir det väldigt mycket av sökbar kunskapsbank medan facebook ofta är bra för inspiration och små snabba frågor.
Fördelen med FB är att gruppinläggen är ospecificerade.
Forumen har sina avdelningar och gör att många inlägg riskerar att inte ses av många, då de inte är intresserade av just den avdelningen.
Visst, FB har många olika grupper, och vissa extremt specialiserade, men jag tror att man tittar och kommenterar på betydligt fler olika sorters inlägg jämfört med forumen.


Utloggad CalleA

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.207
SV: Modelljärnvägshobbyn Sverige.
« Svar #105 skrivet: fre 22 maj 2020, 15:43:43 »
Det är väl just att det inte är bara "så här gör man så får man en färdig modelljärnväg" som gör hobbyn så rik, spännande och varierande. Man kan helt enkelt ta in det man vill, det som hjälper en att skapa det man vill med sin hobby. Sen har man bara kul, för en modelljärnväg ska ju aldrig bli färdig, alltid finns något att fixa och ändra, kan vara detaljer i landskap, köpa nytt lok, signaler, ja vad som helst. Och bygger man moduler går det fortsätta i det oändliga och dessutom träffa andra i hobbyn. :D

Men det ena behöver inte utesluta det andra. Det är som när man lagar mat, även om man gillar att ta ut svängarna så tycker nog de flesta att det är praktiskt att ha ett grundrecept att utgå ifrån.

En sak som jag tycker är svårt är det här med färger på strömaterial m m. I hobbyaffären är utbudet begränsat och bilder på webben kan vara tagna med olika sorters belysning. Det blir lätt att man sitter hemma med två burkar med gröna nyanser som är snygga var för sig, men som inte alls passar ihop eftersom den ena gröna drar åt gult och den andra åt blått. I det fallet är det jättebra när bl a du redovisar artikelnummer m m, så att en nybörjare har något att utgå ifrån.
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Utloggad CalleA

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.207
SV: Modelljärnvägshobbyn Sverige.
« Svar #106 skrivet: fre 22 maj 2020, 15:56:00 »
När det gäller bana och landskap så fick jag en gång ett par utmärkta råd!
- Även om du planerar stor bana, börja bygg den på ett sätt så att du kan KÖRA hela tiden under bygget, annars tröttnar du. Bygg sedan vidare.
- Landskap - ha inte bråttom. Börja med mockuper, kartongbitar etc så att du får en känsla. Sedan kan du låta åren gå och ägna dig åt ständiga förbättringar. Klart blir det aldrig.

Det här skriver jag under på. Jag tog mig ordentligt med vatten över huvudet när jag bestämde mig för att bygga en stor bana med H0n3-moduler med alldeles för högt ställda krav. Till slut blev det övermäktigt att snickra egna moduler och löda ihop egna vagnar och lok och konstruera egna (etsade) hus och löda treskensväxlar och få ihop ett acceptabelt landskap, samtidigt som jag har ett heltidsjobb och två barn. Om jag skulle börja om idag så skulle jag välja ett mycket enklare upplägg och inte försöka göra allt på en gång.
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Utloggad CalleA

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.207
SV: Modelljärnvägshobbyn Sverige.
« Svar #107 skrivet: fre 22 maj 2020, 16:35:58 »
Min personliga uppfattning säger mig att antalet mj-rallare i Sverige med god marginal överstiger antalet medlemmar på det här forumet. Man är bara lite olika entusiastiska i sitt utövande.

Helt enig. Facebookgruppen "Modelljärnväg" har över 10000 medlemmar.

I så fall har de nog tappat en del medlemmar för i skrivande stund är det 7.752. Gruppen "Kung i mitt rike 1:87" har 1.388 och "Vi bygger ny modelljärnväg" har 1.154. (Jag utgår ifrån att det finns viss överlappning mellan grupperna, särskilt de sistnämnda.)
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Utloggad CalleA

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.207
SV: Modelljärnvägshobbyn Sverige.
« Svar #108 skrivet: fre 22 maj 2020, 16:49:47 »
Å andra sidan föredrar jag formatet på denna typ av forum, jag tycker det är lättare att överblicka diskussionerna här.

Ja, det är mycket kunskap som "försvinner" i mängen på facebook. Jag vill mena att de olika typerna av forum fyller lite olika funktioner, därför är jag delaktig i dem. Här blir det väldigt mycket av sökbar kunskapsbank medan facebook ofta är bra för inspiration och små snabba frågor.

Ja, jag instämmer, problemet är bara att många inte använder plattformarna på det sättet. På Facebook blir det gärna att någon visar en bild på något nybyggt och skriver "Jag följde ditt råd Lasse och det blev jättebra". Sedan sitter jag förgäves och försöker lista ut vem Lasse är och var jag kan hitta rådet ifråga. Efter en bra stunds letande kan jag inte ens hitta tillbaka till inlägget med bilden som väckte mitt intresse.  :disapprove:

Dock finns en stor fördel med Facebook och det är att i de nischade grupperna som jag följer finns en väldigt trevlig och hjälpsam ton som jag ibland saknar på forumen. Det är som att folk där ser andra modellrallare i samma nisch som kompisar och inte som konkurrenter...  :emm:
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Utloggad paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.985
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Modelljärnvägshobbyn Sverige.
« Svar #109 skrivet: fre 22 maj 2020, 18:46:17 »
Jag håller med dig som nybliven gruppmedlem på FB att det är en lugnare ton men som du skriver väldigt ostrukturerat där inläggens livstid blir alldeles för korta eftersom sökfunktion är obefintlig.

Här finns ju fördelen med vanliga forum dock med en vassare ton.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skalerallare /Traincontroller / MGP
Min hemsida
Min Youtube kanal

Inloggad BenWah46

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 3.089
SV: Modelljärnvägshobbyn Sverige.
« Svar #110 skrivet: fre 22 maj 2020, 19:25:16 »
Hänger inte dessa två variabler ihop? Ett praktgräl här brukar ta några varv av olika inlägg innan det brakar loss. Om det förtretliga inlägget inte längre hittas blir det svårare att höja rösten.
BW

Utloggad paj2

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 4.985
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Modelljärnvägshobbyn Sverige.
« Svar #111 skrivet: fre 22 maj 2020, 20:38:35 »
Hänger inte dessa två variabler ihop? Ett praktgräl här brukar ta några varv av olika inlägg innan det brakar loss. Om det förtretliga inlägget inte längre hittas blir det svårare att höja rösten.

Jo "praktgrälen" har definitivt en källa i "några varv" av olika inlägg.
Men jag tänker mest på omedelbara spontana svaren på inläggen
som är lätt att se på FB.

Inläggen i en FB-grupp för MJ får huvudsakligen positiva svar med förslag och inte mästrande.
Med återkommande  kommentarer och tummar åker det ursprungliga inlägget åter högre upp på sidan
så eventuella nedlåtande kommentarer skulle även synas här.

En FB-grupp som täcker en hobby är definitivt mer städad än FB generellt.
Det är bara att hoppas på att trollen inte hittar till FB-grupperna.


Men jag medger att båda formerna av "forum" har sina för och nackdelar
vilket gör att jag hänger kvar här på SvMJf
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skalerallare /Traincontroller / MGP
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad RunNil

  • Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 18
SV: Modelljärnvägshobbyn Sverige.
« Svar #112 skrivet: Idag kl. 12:03:12 »
Jag hänger också på FB och kikar i de inlägg som dyker upp. 

Som helt nybörjare i modelljärnvägshobbyn från början av april så,  tycker jag, har jag hunnit ganska långt. Lagt spår på 2 bord (bangårdar) av 3.  Byggt om växlar och installerat. Sökt en massa  i detta forumet, fått information och  lärt mig väldigt mycket nytt inom mj. Jag har också på gamla dar fått lära mig nya saker såsom löda mm. Med det sagt vill jag utrycka att inget av detta hade varit möjligt utan era bidrag i detta forum och det är inget som Facebook hade klarat av. Säger bara,försvinn inte från detta forum då Facebook absolut inte är någon ersättare mer än trevlig läsning och för stunden understundom kunskapsgivande.

Jag fortsätter med glädje och snyltar på er kunskap intill jag kan stå på egna ben /  :)



 

Utloggad PeO

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 554
SV: Modelljärnvägshobbyn Sverige.
« Svar #113 skrivet: Idag kl. 12:34:23 »
Jag hänger också på FB och kikar i de inlägg som dyker upp. 
...................
Jag fortsätter med glädje och snyltar på er kunskap intill jag kan stå på egna ben /  :)
Räkna bara aldrig med att bli fullärd, vi får alla lära och lära oss av varandra. (är det bara skandinaviska språk som har samma ord för att lära in och lära ut,( som teach/learn, lernen/lehren o.s.v.).
 Jag är inte ofta ute på FB, lyckas sällan hitta de inlägg som talas om på de sidor som länkas till, inläggen försvinner helt enkelt i massan. Fora är mycket mer strukturerade och sökfunktionerna fungerar bättre. Man kan ofta hitta det man söker flera år efteråt.

Utloggad 71

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.634
SV: Modelljärnvägshobbyn Sverige.
« Svar #114 skrivet: Idag kl. 21:13:54 »
FB har en stor fördel om man som mej är intresserad av en mängd olika saker. Bara att gå med i grupper som handlar om ens intressen, så har man dom på ett samlat ställe. Också bra för att visa sina kollegor vad man håller på och bygger på :)

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis