Författare Ämne: Ang målning?  (läst 766 gånger)

Utloggad FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 915
Ang målning?
« skrivet: tis 14 apr 2020, 17:26:25 »
Har köpt några modeller av lastbilar, Brekina Wiking Roco. Några skulle jag vilja ha lite andra färgsättningar på. Hur göra? Det är ju plast, så tvätta av med lite diskmedel, ska man rugga upp ytan lite med tex fint slip papper? Några fler expert tips!

Mvh

Utloggad JohnDK

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 4
SV: Ang målning?
« Svar #1 skrivet: tis 14 apr 2020, 18:56:30 »
Börja inte slippa, tvätt, grunda med mat grunder, gärna spray eller spruta.
Sen färg igen TUNT och gärna spray/spruta flera tunna lag. 
Jag har haft tur med, grunda/pensla färg/dekaler/pensla-spraya helblank klarlack.
//John  :)

Utloggad Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.756
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #2 skrivet: ons 15 apr 2020, 00:03:39 »
För lite släta ytor på H0-bilar för att kladda med slippapper. Ta ner vtan med eltandborste och lämpligt slipmedel... jag har bland annat använt ventilslippasta. Tvätta i sprit i ultraljudstvätt. Prima matt i en färg som ligger nära din slutliga i färg i luminositet och kulör, lacka och avsluta som du själv tycker är bäst.
Med de tunna dekaler jag använt från decalprint.de har jag ofta struntat i klarlack.

Den här har vit primer till det gula och en rödbrun till det maroonröda. Endast den vita dekalen på solskyddet har klarlack... i det här fallet Johnson Klar golvpolish.

SA

PK... varför det? Jag pysslar liksom inte med politik...

Utloggad FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 915
« Svar #3 skrivet: ons 15 apr 2020, 17:09:04 »
Uj uj! Låter avancerat, men jag skall testa. Primer, det är väl lika med en grund färg? Här behövs ju minimala mängder, tips om småå sprayburkar eller dyligt? Men tack för svaren! :up:. Fint ekipage Svante!