Digitalt & elektronik > Datorstyrning

CS2, Rocrail och S88

(1/2) > >>

mikla521:
Hej! Ny i detta forum och inte så vansinnigt bra koll på modelljärnvägar alls egentligen, förutom att det verkar vara ett kul och schysst tidsfördriv  :)
Men då just datorer mer är min grej så har jag fått förfrågan att hjälpa till lite då ett gäng kompisar som kör vill kunna styra med datorn då förstås.
Efter att ha letat så att ALLA hårstrån är gråa så fick vi till slut ihop det med dator, router, CS2 och Rocrail, det där med lättförståelig dokumentation är ett kapitel för sig. Det mesta funkar att styra med Rocrail nu, typ lok och växlar.
Men nu när vi har kommit så långt som till block, fortfarande i Rocrail, så är det ju den där detaljen med sensorer.
En enkel S88 är inkopplad till CS2 och rälsen är fixad efter konstens regler med avbrott och allt vad det är. Nåja, det funkar i CS2 om vi lägger till sensorer och de markerar när de ska. Så långt är ju allt bara så väl det kan vara. Men det återstår ju att Rocrail också ska få signalen. Precis ingenting händer och då det finns dels motstridiga uppgifter om hur CS2 ska ställas in men även Rocrail så är det bara en ren djungel. Vet inte hur många dagar vi hållit på nu.
Har provat med varianter av adressering i Rocrail och inställning av Versionsnummer, antal sensorer och allt vi har hittat men det bara vill sig inte.
Har även provat Sensor Monitor i Rocrail men där händer ingenting när vi kör in de olika fysiska blocken, ja förutom att det syns som det ska i CS2:an.

Så för det första, och det viktiga, finns det precis ingenstans någon rakt på instruktion för Rocrail när det gäller inställningar och adressering?
För det andra, ska sensorerna rent visuellt i programmet ändra från grönt till rött när det körs i auto?
Att köra i Auto funkar med att sätta destination, tåget tar sig mot rätt plats, växlar sköter sig som tänkt så hela den biten är ok.

Enklast möjligast...S88 - CS2 - Rocrail - två block - sensorer....
Som professionell programmerare i en mängd olika språk så kan man inte annat än undra hur tänkte de nu med detaljen dokumentation för användare? Nåja, gratis och verkar innehålla det mesta man kan behöva så ja varför inte.

Men all hjälp och tips mottages mer än gärna då det känns som vi snart slitit ut både räls och lok genom att bara köra fram och tillbaka på en sträcka av typ 50 cm....:)
Vad tusan har vi missat???

jorwes:
Hej

Känner delvis igen mig, började med RR för typ 3 år sedan på min nya bana, skyller den begynande flinten på RR :)

Men deras WIKI är ganska OK, dock behövde även jag (trots jobbat med IT sedan 1995) läsa flera gånger.

Så här ser det ut hos mig och det funkar:

Under Rocviwe properties och command:

Under properties på en sensor:

Är inställningarna lika hos dig?

mikla521:
Tack jorwes!
Kommer inte åt deras info förrän på onsdag men då har jag något att börja med.

Några detaljer som jag inser kan ha en väldig betydelse eller också ingen alls:

* Tror inte CS2:an är uppdaterad sedan urminnes tider och hur den handskas med S88 verkar ha ändrats.
* Även en gammal version av Rocrail används och mcs2 istället för mbus.Ska se vad jag kan uppdatera där först kanske.

mikla521:
En uppdatering av Rocrail gjorde susen :)

En ny version av mjukvara i CS verkar inte gå ihop sig med en gammal version av Rocrail som använder mcs2 istället för mbus.

Men nu är det också så att de kör (i alla fall just nu) med en sensor per block.
Och kan inte komma på var tusan man ställer in tiderna för enter2in så att man kan justera var tåget stannar... 
Någon?

jorwes:
Om du klickar på blocket så finns properties. Välj den och sedan är det bara att leta bland flikarna. Du ställer in speed och diverse annat där. Har inte själv kommit så långt att jag trimmat in alla stopp ännu, det är något som kommer ta tid.

Dock är tipset jag fått från en som haft RR länge att ha två sensor per block, han har haft en och det har varit bökigt.

märklinofsverden har en ny video ute om sryrning via exvis RR, har inte hunnit se den själv ännu, men kan vara ett tips. Han skrev även en liten artikel i Mj magasinet för två nummer sedan.

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion