Författare Ämne: Rälsläggning PECO N 55  (läst 537 gånger)

Utloggad RunNil

• Användare
  • Antal inlägg: 46
Rälsläggning PECO N 55
« skrivet: mån 13 apr 2020, 14:06:22 »
Hej
Borden byggda. Isoplasten håller på att limmas.  På samtliga växlar är rälen kapade samt plasten borta på baksidan för att senare kunna kortsluta och mata ny ström allt enligt PAJ anvisningar. 
En otydlig fråga inför kommande rälsläggning med Peco N code 55, men gör mitt bästa så att den går att förstå.

När en bangård läggs i ”Anyrail” så går det inte att direkt ansluta en fullängdsbit efter växeln utan en passbit krävs för att 1) inte få för liten kurvradie på fullängdsbiten samt 2) kunna få raka parallella tex vid stationen.  Stämmer detta med verkligheten, eller går det att hoppa över passbiten och gå direkt på flexbiten (fullängd)?  mvh

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.113
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Rälsläggning PECO N 55
« Svar #1 skrivet: mån 13 apr 2020, 16:06:01 »
Peco N code55  säljs ju inte som sektionsräls med fasta bitar utan biblioteket i Anyrail består då endast av växlar och flexräls.
Då spårplanen ritas i Anyrail för denna räls lägges växlar och successivt bindes samman med flexrälsen ur bilioteket.
Inga behov av passbitar uppstår. Man kan givetvis låna sektionsräls från annat bibliotek (Roco etc) men kan då fylla behovet av passbitar med Peco flexräls. Jag har lånat Roco för att få till kurvor med en bestämd radie.
Flexräls betong eller träslipers att välja på. Det är minst sagt knepigt i början innan man hittar tekniken att anpassa flexrälsen.
Den har både längdjustering och två böjbara justeringar som ibland tycks leva ett eget liv.

Här nedan har jag lagt min spårplan med Peco code 55 med växlar och flexräls ur bibliteket..... inga passbitar.

« Senast ändrad: mån 13 apr 2020, 16:11:31 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal