Författare Ämne: Licens för MJ-wiki?  (läst 1569 gånger)

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.244
SV: Licens för MJ-wiki?
« Svar #25 skrivet: sön 26 jul 2020, 19:28:28 »
Ja, Wikin är väl både en sammanställning och ett verk i sig. I Akademin, jag tror du menar universitetsvärlden, är väl inte rätten att ta andras texter större än nån annan stans, utan begränsas just till korta citat med referens. Det är ju en och annan som torskat när de tagit sådant de tror ingen kände till.

För Wikins del är det alltså med ”förbehållet” ändrat så att man får kopiera hela klabbet, om man kopierar och refererar enligt licensen.
BW

Utloggad N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.068
« Svar #26 skrivet: sön 26 jul 2020, 20:12:53 »
Det finns många historiska exempel på att storsinta uppfinnare överlämnat sina alster till mänsklighetens fromma för att snart finna att en initiativrik men mindre uppfinningsrik entreprenör tagit patent på det hela och blivit stenrik.

Microsoft sålde ett operativsystem till IBM, köpte källkod från  goda programmerare och gjorde succe. Sen gör de en del användbar kod också.

Jan skulle nog bli förtörnad om det han så välvilligt publicerat här gavs ut i tryck rakt av och gav utgivaren en rejäl hacka.

Fint att det finstilta nu finns!

Om jag förstår saken rätt finns det inget som hindrar att någon annan ger ut det i tryck med förbehållet att alla andra också måste få utnyttja det utgivna materialet på samma sätt som den som gav ut det i tryck rakt av inklusive förbättringar och inga hinder får finnas mot att göra det... Det finns mycket tanke bakom dessa licenser och de är juridiskt väl genomtänkta. Jag håller med om att det är skönt att saken nu är ut världen.

Skön söndag!
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

Utloggad AlexEhn

• Användare
  • Antal inlägg: 458
« Svar #27 skrivet: sön 26 jul 2020, 20:17:45 »
Ja, Wikin är väl både en sammanställning och ett verk i sig. I Akademin, jag tror du menar universitetsvärlden, är väl inte rätten att ta andras texter större än nån annan stans, utan begränsas just till korta citat med referens. Det är ju en och annan som torskat när de tagit sådant de tror ingen kände till.

För Wikins del är det alltså med ”förbehållet” ändrat så att man får kopiera hela klabbet, om man kopierar och refererar enligt licensen.

Nej, du har rätt. Och väldigt sällan citerar, för om jag citerar har jag som akademiker inte tillfört speciellt mycket. ;)

Utloggad N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.068
« Svar #28 skrivet: sön 26 jul 2020, 20:18:56 »

Jag är nog lite enkelspårig från akademin, där är liksom alla källor tillgängliga att använda med referens.

Jag är själv enkelspårig akademiker (och undervisar blivande enkelspåriga akademiker :)) och så länge det handlar om material publicerade vetenskapligt finns det inga hinder att återge och referera inom vissa givna ramar. Problem uppkommer emellertid när akademiker tror att annat material som är förknippade med andra regler för vidare spridning (företagsinternt material, bilder, handböcker, standarder, utgivna böcker etc etc) är lovligt byte. Det kan bli både pinsamt och dyrt.

Trevlig söndag på dig med :D!
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

Utloggad nohab

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.051
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #29 skrivet: sön 26 jul 2020, 20:26:32 »
Problemet med en hobby är att adminstrationen runt den oftast utförs ideellt, av människor som brinner för hobbyn och kanske inte är lika intresserade av license och juridik.
Både jag och Kasoe (Anders) ingår i wikins administrativa ledning, men jag har inte reagerat på detta förrän nu, helt enkelt för at tid inte funnits.
Att kräva av Jan, wikins flitigaste skribent, att också hantera licensfrågan känns lite tokigt.

Anders är redan "på bollen" men ta det lite lugnt, det är sommar ockh semestertider, men vi ska nog sen få till licensfrågan på wikin så alla vill och vågar dela med sig av sin kunskap, till alla andras fromma :)
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)