Författare Ämne: Några Deutsche Reichsbahn-Gesellschafts godsvagnar i skalan Z  (läst 938 gånger)

Utloggad Erstfeld69

• Användare
  • Antal inlägg: 77
Några Deutsche Reichsbahn-Gesellschafts godsvagnar i skalan Z
« skrivet: lör 11 apr 2020, 09:41:31 »

Samlingen av i synnerhet Märklins museumsvagnar var ursprungligen tänkt att bli större. Emellertid avtog intresset betydligt för Märklins museumsvagnar efter att jag kommit över  MZZ:s Tatra. Jag kände ingen större lust mer att sukta efter en plåtdosa med en generisk lastvagn.
År 1990 års museumsvagn var en kylvagn med bromshytt och texten Gebr. Märklin & Co. Göppingen. Inte ett helt okänt företag. Såg på svensk mj-wiki att den snarlika godsfinkan litt  G "Kassel" har förekommit också hos er i Sverige, på privatbanorna. Jag kände inte till det när jag på detta forum berättade om G.10:an här i Finland. http://www.svenskmjwiki.se/Tyska_privatbanevagnar
Till höger Insider Clubs årsvagn från 2003, en vinfatsvagn. Personligen hade jag hellre föredragit en vintransportvagn som utvändigt liknar en ordinarie godsfinka. I de större skalorna H0 och N finns sådana vagnar med förebild från mellankrigstiden, t o m tillhörande schweiziska vingrossister.

Lätt vädrade tankvagnar med bromshytt i stål. Annars är just detta set, nr. 82070, de enda Mini-Clubvagnarna som jag vet att brukar drabbas av zinkpest. Den ena av mina vagnar uppvisar symptom såsom ett lossnat fotsteg. Buffertarna tycks vara ersatta, jag har dessutom målat dem för att de skall smälta in. Liksom vagnarna i föregående bild köpta på Ebay.de
Shells tankvagnar från mellankrigsepoken passar fint med borgen Thurant vid Mosel i bakgrunden. Några år före Första världskriget köptes och restaurerades slottet av bilmagnaten Robert Allmers (1872-1951), med firman Hansa Lloyd. En Borward Isabella, helst en tidig version med större romb i grillen, hade därför gjort sej bra mot bakgrunden av det medeltida fästet. Fast då har jag nog inte längre skalan Z i åtanke, snarare Wikings version. Järnvägspåren blir då 600mm; smalspår parallellt med floden Mosel.

Glad påsk!
« Senast ändrad: mån 06 jul 2020, 15:24:50 av Erstfeld69 »
Krokodilen-ellokens drottning (Ch. Zellweger)

Utloggad Erstfeld69

• Användare
  • Antal inlägg: 77
SV: Några Deutsche Reichsbahn-Gesellschafts godsvagnar i skalan Z
« Svar #1 skrivet: mån 06 jul 2020, 15:28:46 »
Uppdatering 6.7.2020

Köpte de sista DRG-märkta finkorna av typ Oppeln som Freudenreich hade. Kopplingen är amerikanska MTL:s märklinanpassade version, till vänster i bild: http://www.zscale.org/articles/pictures/couplers_mtlconv10.jpg Oppelnfinkan har nämligen längre axelavstånd än den schweiziska godsfinkan K3, fastän den senare faktiskt har en aningen större totallängd.
Den i svetsteknik utförda förebilden introducerade 1937, med nöd och näppe inom Krokodilens brunepok. Pga bristen på schweiziskt epok II vagnar tyr jag mej till tyska vagnar.

« Senast ändrad: fre 10 jul 2020, 17:04:44 av Erstfeld69 »
Krokodilen-ellokens drottning (Ch. Zellweger)