Digitalt & elektronik > Datorstyrning

.....Cv 8 i Trainprogrammer och lite till

(1/2) > >>

Hans O:
God morgon, börjar dagen med något jag inte kan, frågorna är den "dumma" sorten  :sick:

Fråga 1
Har fått in en Esu LokPilot V3 i ett lok och nu skulle jag gärna vilja gå tillbaka till fabriks inställningarna i dekodern.  Men hittar inte rätt "cv" i trainprogrammer 9Gold , om den finns och är gömd var är den???

Fråga 2
Om man vill hämta "fabriks inställningar" (eller andra inställningar)  på nätet då kan man bara ju använda filer som Trainprogrammer skapat, man kan väll då bytta filer med någon annan som då har TP9G?

Fråga 3
Finns det "bibliotek" för ovanstående fråga?

Fråga 4
ESU har "dc magneter" för konvertering av  Märklin lok, dock behålls det gamla ankaret (vad jag förstått). Någon som har testat ESU magneterna och kan jämföra mot då Märklin egna ombyggnads kit?

Med vänlig hälsning Hans O o Glad påsk, måste ut å måla lite i fin vädret återkommer i kväll...…..

sintra:

--- Citat från: Hans O skrivet tor 09 apr 2020, 09:01:03 ---Fråga 4
ESU har "dc magneter" för konvertering av  Märklin lok, dock behålls det gamla ankaret (vad jag förstått). Någon som har testat ESU magneterna och kan jämföra mot då Märklin egna ombyggnads kit?

--- Slut citat ---

Med ESU-magneter behåller du ankaret som är 3-poligt.
Med Märklin ombyggnadssatser får du ankare som är 5-poliga.

Bättre, jämnare gång med 5-poligt ankare lär det bli.

Hans O:

--- Citat från: sintra skrivet tor 09 apr 2020, 12:13:08 ---med ESU-magneter behåller du ankaret som är 3-poligt.
Med Märklin ombyggnadssatser får du ankare som är 5-poliga.

Bättre, jämnare gång med 5-poligt ankare lär det bli.

--- Slut citat ---

Hej,  tack för verifikationen.....    har nu tagit tag i "högen" med lok som skall få både ny motor och ny dekoder och tog tag i ett av somnat projekt.

Märklins tåg set 28702 och S ångloket där,  har fabriks resetat dekodern (genom IB 2 an)  och sedan sänkt sth.

Det går inte så jätte bra på spåret, det värsta är ljudet som motor genererar det är alldeles för högt.

I Cv för högsta hastighet stod det 255 efter fabriks reset, när jag sedan ändrar i TP så kan jag inte skriva högre värde än 64, någon som har ett svar?

Med vänlig hälsning Hans O 

sintra:

--- Citat från: Hans O skrivet tor 09 apr 2020, 17:52:54 ---...det värsta är ljudet som motor genererar det är alldeles för högt.

--- Slut citat ---

Om jag inte minns helt fel så är väl chassit en gammal lösning med raka drev, det lär aldrig bli tystare gång än vad det är nu.

Hans O:
God påsk kunde det ha varit men det blev en riktig dålig dag tyvärr, OBS inlägget är lite utanför ämnet   i vart fall  efter läst igenom lite manualer och hittat lite användbara delar så fortsatte jag att byta motorer/ dekodrar i några äldre lok.  På videon har jag Märklins E04 artikel nummer 3049 upphängt på löphjulen, funkade riktigt bra.  Jag "jagade" objudet från kugghjulen så gott det gick och jag hade/har en liten "nål" som jag använder att droppa olja med, ljudet i videon är ju helt acceptabelt och jag hoppas det håller sig på denna nivå. 

Inser att videon blev lite kort och jag kunde ju även fått med en hastighets förändring, gjorde några ändringar i TP ny adress och lite fart ändring så även ändrade jag till 28 kör steg då jag kör loken med dcc vilket funkar fint över IB2án. 

Här behöver jag då gå in i IB´n och ändra så rätt adresser körs med dcc protokollet och rätt antal kör steg.   

Använder då "IB Tool " till detta, då redigerar man i datorn och sänder detta till IB lite enklare än att ratta in allt på IB´n.  Det strulade lite vid nerladdningen från dator till IB´n ,  fick dock nerladdat lok data basen och ändrade lok individer och la till ytligare 5 nya med rätt protokoll o kör steg.   

Vid uppladdningen strulade det väldigt mycket så jag fick inte upp allt så jag tänkte "redigera" detta i IB´n  Efter 2 knapp tryck på IB´n gick den nu in i reset mode  :???:  något som den inte togs sig ur  :censor:....  fick dra ut kontakten  :ouch:
Så nu blir det inte något TP med dekoder installationer eller TC på ett tag....   tillbaks på golvet med rund bana och analogt för att hålla abstinensen borta.

Och har någon ett super knep som kan stoppa "reset loopen" på IB så tas det emot mycket tacksamt. 

Med vänlig hälsning Hans O

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion