Författare Ämne: Sklllnad på klarlack och klarlack, dvs olika fabrikat?  (läst 865 gånger)

Utloggad AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.252
Sklllnad på klarlack och klarlack, dvs olika fabrikat?
« skrivet: ons 08 apr 2020, 10:48:21 »
Hej!

Jag undrar om någon vet skillnad på olka typer av klarlack, fabrikat.
Testors Dull Coat finns och TopCoat, Jag har ingen erfarenhet av dessa två utom att priset är billigare på Topcat av de två. Själv har jag använt Liquitex spray  Klar Matt för att skydda mina utskrivna bläckstråle papper. Jag har även använt den på mitt första målade hus bygge i Evergreen plast samt limmade tegelväggar i papp. Använder foto papper.

Någon som har erfarenheter och råd att ge om för- och nackdelar!

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Utloggad plzeta

• Stammis
  • Antal inlägg: 555
SV: Sklllnad på klarlack och klarlack, dvs olika fabrikat?
« Svar #1 skrivet: ons 08 apr 2020, 11:32:28 »
Hej MJ-kompis ! :hug:
Det att tänka på är att kolla vad som finns i burkarna.  En del kan lösa upp olika material och färg. Akryl, alkohol och annat är lite olika.
Vidare så är detta med underlaget, dvs hugger den fast eller rinner det. ?
Sedan är detta med hur matt / neutralt / glansigt täcklagret ska vara.

Faktum är att 3Ms spray till ritningar mm har jag använt med framgång. Kol- och blyertsskisser blir gärna skadade annars.
Vanlig hårspray neutral (icke parfymerad) kan duga bra.
Beror lite på vad som ska täckas.
Vidare är det inte oväsentligt hur munstycken mm har för kvalitet med tänke på spridning och rinn osv.

Ska jag vara riktigt ärlig så är många s k special/hobby sprayer samma sak som annat i andra användningsområden.
Tror de inom hobbysegmentet mellan sig är mer är en smaksak. Typ Volvo, Opel, Ford eller VW...?

Har känningar inom konst och arkitekter och de brukar få erfarenheter som är användbara, känner du någon ?
Har provat Testors och de var dyrare men inte bättre än 3Ms spray köpt på ESSELTE på sin tid.
Har testat frugans hårspray, den var jättebra att fixa träd med och dämpa en del plastbyggen.

Kanske inte rakt svar på frågan, men en fingervisning om problematiken för oss alla.

m v h

//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #2 skrivet: ons 08 apr 2020, 12:56:25 »
Tack Kompis!  :)

Den jag använder är ok tycker jag för det jag försöker göra. Näe, ingen konstnärs kompis att fråga!  :(  Hårspray har jag hört talas om att de som bygger träd använder, men
jag tror nog att de tittar snett på mig om jag ska köp en burk. (Med tanke på det  lilla jag har däruppe)  :???:
Lite klokare blev jag i alla fall, så det är bra!

Mvh!

Alf K

Utloggad hakang

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.955
« Svar #3 skrivet: ons 08 apr 2020, 14:04:25 »
Testors Dull Cote är den bästa mattlack jag har stött på, men den verkar omöjlig att få tag på. Har någon hittat den nånstans vore jag tacksam för tips!

/Håkan
Web sites are rather like bathrooms. You can get a drink there but you better figure out if you are drinking from the toilet or from the sink...

Utloggad plzeta

• Stammis
  • Antal inlägg: 555
« Svar #4 skrivet: ons 08 apr 2020, 15:00:06 »
Tack Kompis!  :)

Den jag använder är ok tycker jag för det jag försöker göra. Näe, ingen konstnärs kompis att fråga!  :(  Hårspray har jag hört talas om att de som bygger träd använder, men
jag tror nog att de tittar snett på mig om jag ska köp en burk. (Med tanke på det  lilla jag har däruppe)  :???:
Lite klokare blev jag i alla fall, så det är bra!

Mvh!

Alf K

Hehe. Tror det finns på apoteket sådan utan parfym. Testors tror jag är svår att ta över "pölen" nuförtiden. Man får bara ha ett visst antal kilo aerosoler i respektive flygfrakt.
Så ytfrakt gäller, kan ta ett tag och blir kanske dyrt om man tar privat. Om man är i Canada eller US kan man köpa lite över disk å smussla med i bagaget om det är mindre antal.
m v h

//
PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad 71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.635
« Svar #5 skrivet: ons 08 apr 2020, 18:09:09 »
Jag använder bara Tamiyas klarlacker i sprayburk och Johnsson Pledge golvpolish som jag sprutar på med min airbrush.  Tamiyas sprayburkar ha flera fördelar, förutom det utmärkta resultatet så slipper man blåsa rent munstycket när man målat klart. Det torkar aldrig igen :up:

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #6 skrivet: tor 09 apr 2020, 07:37:24 »
Hej 71!

Golvpolish!  :approve: Det var nåt nytt och har aldrig hört nån använt det. Alla sätt är bra!
Tamyas spray färger har jag provat och de är bra.
 :hug:
Mvh!

Alf K

Utloggad 71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.635
« Svar #7 skrivet: tor 09 apr 2020, 16:00:40 »
Hej 71!

Golvpolish!  :approve: Det var nåt nytt och har aldrig hört nån använt det. Alla sätt är bra!
Tamyas spray färger har jag provat och de är bra.
 :hug:
Mvh!

Alf K

Golvpolishen är egentligen akrylklarlack. Jag läste om detta användningsområde för Johnssons golvpolish redan på 70-talet så det är ett välkänt användningsområde för plastmodellbyggare sedan länge. Den är så tunn att den går att hälla direkt i färgsprutan och sen är det bara att måla. Plastmodellbyggare använder den nog främst till att lägga på ett blankt lager på modellen innan man sätter på dekalerna. :)

Stefan
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

Utloggad Johan S

• Stammis
  • Antal inlägg: 888
« Svar #8 skrivet: tor 09 apr 2020, 19:29:03 »
Vilken Pledge är det som gäller nu för tiden? Har sökt svar i otaliga plastbyggarforum och blir inte klok på om dagens golvpolish går att använda eller om polishen var bättre förr.
Hälsningar,
Johan Stenson