Författare Ämne: Växelförare på point motor  (läst 2497 gånger)

Utloggad RunNil

• Användare
  • Antal inlägg: 46
SV: Växelförare på point motor
« Svar #25 skrivet: sön 19 apr 2020, 18:49:00 »
Även om tråden som en växel förgrenar sig så tycker jag att svaren och inläggen på tråden har gett information och fakta som behövs och yttermera en eventuell framtida utveckling på ett befintligt sortiment inom hobbyn.  Kan det bli bättre. Säger som många innan mig. Tack för att ni finns och delar med er av er kunskap.

Utloggad RunNil

• Användare
« Svar #26 skrivet: ons 22 apr 2020, 16:31:06 »

Hej

Jag håller på och petar med växel PL-10 och  PL-15. Jag har letat fram bilder och det som är skrivet på forumet många kablar blir det trots detta nästan klart som korvspad. Endast en fråga om PL-15 omkopplare ytterkontakterna längst ut på PL-15 som hämtar ström från räls och ger den till microkontakten som i sin tur polariserar "spetsrälen". Spelar det någon roll vilken av ytterkontakterna som går till ytter eller innerräls ? mvh

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.244
« Svar #27 skrivet: ons 22 apr 2020, 19:03:03 »
Ja, det spelar en avgörande roll. Anslutningen måste gå till den ytterräl som tungan ligger emot i resp. växelläge, såg att korsningen får just den polariteten.

Ligger växel rakt ansluter tungan till kurvspåret och det är dess polaritet som ska kopplas fram till kurvspåret.

Ligger växel Id avvikande läge ansluter tungan till Rak och det är dess polaritet som ska kopplas fram till kurvspåret.

Korsningen ska alltid matas med den polaritet som den anliggande tungan har.

Den frånliggande tungan är en annan affär.

Utloggad RunNil

• Användare
« Svar #28 skrivet: ons 22 apr 2020, 19:55:37 »
Jag misstänker att du pratar om  huvudmatningen till "huvudspåren.  Om så inga konstigheter.  Dock så har PL15 sex kontakter i par om 2. Där ytterkontakterna i paret går till rälsen för att hämta ström till switchen  för att sköta polariseringen. Det är dessa 2 ytterkontakter som jag inte kan se vem som skall gå till vilken räls, eller så spelar det ingen roll.
Det kan också vara så så enkelt att jag inte förstår ditt svar då jag är i början på inlärningskurvan avs. elektronik

Utloggad BenWah46

• Veteran
« Svar #29 skrivet: ons 22 apr 2020, 20:07:01 »
De två mikroswitcharna är helt oberoende av varann. Den switch som inte används för att polarisera korsningen används ofta till att indikera växelläge på en panel. De går ju att skruva dän var för sig och då märker man vad som hör ihop.

Ta bort den ena, koppla upp växelkorset  med den återstående och skruva sen tillbaka den du tog bort för eventuellt framtida bruk.

Utloggad d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.234
« Svar #30 skrivet: ons 22 apr 2020, 20:25:36 »
...
Ta bort den ena, koppla upp växelkorset  med den återstående och skruva sen tillbaka den du tog bort för eventuellt framtida bruk.

Har de inringade skruvarna någon funktion för den elektriska anslutningen? Är det inte de tre lödtungorna som utgör anslutningspunkter? De båda yttre från matningen av resp räl (röd och svart) och den mittre till korsningen (grön)?
Den något "kluddiga" bilden kanske inte gör riktig rättvisa åt frågeställarens tankegångar.
Om man provar så här i stället?

https://tonystrains.com/news/peco-electro-frog-turnouts-dcc/
« Senast ändrad: ons 22 apr 2020, 20:31:33 av d680ae »
- o000oo -

Utloggad BenWah46

• Veteran
« Svar #31 skrivet: ons 22 apr 2020, 20:58:16 »
Nä, jag har för mig att skruvarna enbart ser till att de två miktoswitharna sitter där de ska. Det är därför man kan ta och skruva dän den ena om man blivit förvillad om vilka  lödställen som gäller. Då om inte förr borde det klarna.

Utloggad RunNil

• Användare
« Svar #32 skrivet: ons 22 apr 2020, 21:45:17 »

Skrivet av: d680ae"Har de inringade skruvarna någon funktion för den elektriska anslutningen? Är det inte de tre lödtungorna som utgör anslutningspunkter? De båda yttre från matningen av resp räl (röd och svart) och den mittre till korsningen (grön)?
Den något "kluddiga" bilden kanske inte gör riktig rättvisa åt frågeställarens tankegångar.
"

Jag förstår att bilden var otydlig. Med ringarna  menades  anslutningstungorna på PL-15/ sry. 
Därav frågeställningen: Från det ena parets  yttre anslutningarna spelar det någon roll vilken av det ena parets yttre anslutningarna/tungorna som ansluts till vilken räl  ( röd eller svart) ?

Det är inte bara svårt att svara på en obegriplig fråga utan det är lika svårt att skriva en begriplig fråga när man inget begriper, än  mvh

Utloggad d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.234
« Svar #33 skrivet: ons 22 apr 2020, 23:08:18 »

... spelar det någon roll vilken av det ena parets yttre anslutningarna/tungorna som ansluts till vilken räl  ( röd eller svart) ?
...

Det enkla svaret är - Ja! Det är ju just det som ger omkopplaren dess existensberättigande.

Det mer kompletta svaret uppfattar jag som redan givet i form av:

...

Korsningen ska alltid matas med den polaritet som den anliggande tungan har.
...

Det framgår också rätt tydligt av den länkade artikelns iilustration.

Hur det går till ger sig nog om man studerar mikroswitchens slutande kontakt synkront med växeltungornas position. Då bör det gå lätt att koda av hur man uppfyller ovan angivna villkor.
- o000oo -

Utloggad RunNil

• Användare
« Svar #34 skrivet: tor 23 apr 2020, 10:56:57 »
Uppfattat...

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.113
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #35 skrivet: tor 23 apr 2020, 15:58:59 »
Eftersom jag urspungligen lagt upp bilden i tråden kan jag passa på att nämna hur de visade skruvarna som fixerar switchen användes.
Den ena skruven går genom ett runt hål  och den andra genom ett ovalt hål.
Då switchen skall justeras för omslag då tungorna befinner sig halvägs dras skruven för det runda hålet lätt så att switchen kan wridas i sitt rätta läge.  Därefter dras skruven i det ovala hålet och den andra skruven runda hålet efterdras. Lämpligt att lägga på en droppe låslack.

Jag har 70 st av dessa  switchar på min anläggning och de första monterade för mer än 20 år sedan har jag aldrig behövt efterjustera.
Mycket pålitliga switchar om man är noga med inställningen och använder låslack.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad BenWah46

• Veteran
« Svar #36 skrivet: tor 23 apr 2020, 18:01:23 »
Sådana (liknande) switchar med snäppe passar ju utmärkt för att indikera växelläge även vid andra växelmotorer om de saknar interna switchar. Finns ännu att köpa på flera håll och inte så himla dyra. Numerra i glasfiberarmerad plast, dåförtiden i bakelit. 17,50 kr + moms på Elfa, billigare finns säkert. En doft (bakeliten) av den gamla eletromekaniska världen.