Författare Ämne: Växelförare på point motor  (läst 2488 gånger)

Utloggad RunNil

• Användare
  • Antal inlägg: 46
Växelförare på point motor
« skrivet: lör 04 apr 2020, 22:18:22 »
Hej jag har letat och letat och hittat mycket om växelmotorer och installationer men inget om hur lång själva växelföraren som max kan vara.
Med ett underlag av plywood och isoplast "jackofoam" (rosa/blå) så blir det ett rejält avstånd från undersidan av plywooden upp till växeln. Gaugemasterns pinne är ca 4 cm och kommer troligtvis inte att räcka. Frågan är hur lång pinne är möjligt att använda till den eller annan växel tex PECO PL 10.
Jag har läst mig till 3 monteringsvarianter 1) under boarden 2) uppe på sidan av växeln ) samt i hål under växeln( vilket sägs bör undvikas)
Finns det några fler ?

mvh

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.107
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
SV: Växelförare på point motor
« Svar #1 skrivet: sön 05 apr 2020, 15:05:45 »
Jag använder Peco PL-10W (grön spole) tillsammans med PL-15 (växlande omkopplare) som tillsammans monteras fastsatt direkt under växel. Detta förutsätter att ett större hål tas upp i underlaget så att växel med växelmotor gemensamt kan sänkas ned på plats.
I detta fall räls skala N men ingen skillnad med skala H0.   Jag inser att du har betydligt tjockare underlag men ändå inget som hindrar att du sänker ned växeln i ett hål. Tänk då på att switcharna är väl justerade innan montering då det i efterhand kan vara svårt att komma åt.
Växelmotorn behöver inte justeras mot växeln....pinnen hamnar alltid rätt vid montering.

PL-15 switchar monterade tillsammans med PL-10W solenoid.

« Senast ändrad: sön 05 apr 2020, 15:11:03 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad RunNil

• Användare
« Svar #2 skrivet: mån 06 apr 2020, 12:35:56 »
Skönt att någon gav sig tid att svara. Frågan är ju ett exempel på en fråga som man måste ha svar på innan man bygger in sig i ett alternativ som blir fel längre fram. Om inte längden på växelföraren går att dubblera så måste det bli den valmöjlighet som återstår. Under 3 veckor har jag nu skannat forumet för att hitta andvändningsbara tips. Jag har med nöje läst dina inlägg (PAJ) bl.a. hur man elektrifierar växeln m.fl.  Jag gör så att allt matnyttigt jag hittar kopierar jag och lägger in i ett Word dokument så att det blir enkelt att hitta igen och samtidigt får man en naturlig arbetsgång att följa vilket är viktigt för en total nybörjare då allt är nytt. Kommer säkert ha fler frågor vad det lider.
mvh

Utloggad Mär64klin

• Användare
  • Antal inlägg: 222
« Svar #3 skrivet: lör 11 apr 2020, 16:10:11 »
Jag använder Peco PL-10W (grön spole) tillsammans med PL-15 (växlande omkopplare) som tillsammans monteras fastsatt direkt under växel. Detta förutsätter att ett större hål tas upp i underlaget så att växel med växelmotor gemensamt kan sänkas ned på plats.
I detta fall räls skala N men ingen skillnad med skala H0.   Jag inser att du har betydligt tjockare underlag men ändå inget som hindrar att du sänker ned växeln i ett hål. Tänk då på att switcharna är väl justerade innan montering då det i efterhand kan vara svårt att komma åt.
Växelmotorn behöver inte justeras mot växeln....pinnen hamnar alltid rätt vid montering.

Glad påsk om ni läser idag. Är lite nyfiken om det skulle funka till rocoväxlarna eftersom det finns ett hål på  slipers med en peco motor?

Utloggad paj2

• Veteran
« Svar #4 skrivet: lör 11 apr 2020, 16:25:46 »

Glad påsk om ni läser idag. Är lite nyfiken om det skulle funka till rocoväxlarna eftersom det finns ett hål på  slipers med en peco motor?

Det går inte att montera Peco PL-10W direkt under en  Rocoväxel eftersom det saknas de fästen som finns på Peco-växel.
Däremot går det ju att montera PL-10W växelmotor på annat sätt i underlaget och låta växelföraren (pinnen) sticka upp genom ett hål och passas in i det hål som du nämner på Rocoväxeln.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad Mär64klin

• Användare
  • Antal inlägg: 222
« Svar #5 skrivet: lör 11 apr 2020, 17:00:08 »

Det går inte att montera Peco PL-10W direkt under en  Rocoväxel eftersom det saknas de fästen som finns på Peco-växel.
Däremot går det ju att montera PL-10W växelmotor på annat sätt i underlaget och låta växelföraren (pinnen) sticka upp genom ett hål och passas in i det hål som du nämner på Rocoväxeln.

Ok jag förstår.

Utloggad Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.743
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #6 skrivet: lör 11 apr 2020, 23:57:26 »
Nej, det går inte att använda Pecos växelmotorer till andra fabrikats växlar eftersom de saknar den lilla "snäppöverfjädern" som sitter i alla Pecoväxlar.
Denna måste finnas i växeln eftersom Pecos växelmotor inte har något fast ändläge.

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Utloggad paj2

• Veteran
« Svar #7 skrivet: sön 12 apr 2020, 09:03:00 »
Rätt Svante.   :up:     Jag backar på mitt tidigare inlägg med en Peco motor till en Rocoväxel.   :oops:
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad RunNil

• Användare
Växelförare på point motor
« Svar #8 skrivet: ons 15 apr 2020, 18:31:18 »
Om man kopplar PL-10 tillsammans med PL-15 till en MPG växeldekoder traditionell 5 (http://mollehem.se/index.php/electronics/vaxeldekoder-5-detail) så finns farhågor att de tillsammans (PL10+PL15) drar för mycket ström för nämnda dekoder. PL-15 styrs ju av PL-10 pinne och är ju en enkel mikroswitch och torde väl inte dra nämnvärt alls eller?
Har letat men inte hittat någon specifikation på nätet. Är det någon som vet hur mycket ström en PL-15 drar ?
mvh

Utloggad paj2

• Veteran
« Svar #9 skrivet: ons 15 apr 2020, 19:05:23 »
Om man kopplar PL-10 tillsammans med PL-15 till en MPG växeldekoder traditionell 5 (http://mollehem.se/index.php/electronics/vaxeldekoder-5-detail) så finns farhågor att de tillsammans (PL10+PL15) drar för mycket ström för nämnda dekoder. PL-15 styrs ju av PL-10 pinne och är ju en enkel mikroswitch och torde väl inte dra nämnvärt alls eller?
Har letat men inte hittat någon specifikation på nätet. Är det någon som vet hur mycket ström en PL-15 drar ?
mvh

Möllehems växeldekoder "Traditionell 5" fungerar absolut inte till en PL-10. MGP`s växeldekoder skickar ut en likspänningspuls (DC) som är alldeles för klen för att styra en PL-10.

Möllehem påpekar i sin spec. på hemsidan att inte använda Peco "strömhungriga" växelmotorer till denna växeldekoder.

Växelmotorer typ solenoid (spole) kräver en rejäl växelströms puls för att fungera.
Jag har testat MGP "traditionell 5" mot Fleischmann växlar (solenoid) som är lättdriven men fungerar inte bra med DC-puls
så Peco-motor(solenoid) är inget att tänka på.

Jag har inte kollat upp strömförbrukningen till Peco PL-10 (svart spole) men konstaterat att PL-10W (grön spole) är mer lättdriven och mer strömsnål. PL-10W fungerar bra till de växeldekodrar på marknaden som skickar ut AC-puls (växelström)
« Senast ändrad: ons 15 apr 2020, 19:18:07 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.390
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #10 skrivet: ons 15 apr 2020, 20:22:04 »
Nu blir det data ur mitt minne, nu är ni varnade.
Svart spole: 16V 1A
Grön spole: 16V 0,5A

Vet att jag satt länge för att hitta detta på nätet, Peco är inte ens jätte tydliga på sina förpackningar.
Så när jag väljer växelmotor så kommer Pecos gamla teknik långt ner på listan.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Utloggad paj2

• Veteran
« Svar #11 skrivet: ons 15 apr 2020, 20:33:06 »
Nu blir det data ur mitt minne, nu är ni varnade.
Svart spole: 16V 1A
Grön spole: 16V 0,5A

Vet att jag satt länge för att hitta detta på nätet, Peco är inte ens jätte tydliga på sina förpackningar.
Så när jag väljer växelmotor så kommer Pecos gamla teknik långt ner på listan.

Viktigt att inte bara se till strömförbrukningen som i detta fall relaterar till AC-puls.
Motsvarande ström genom spolen med DC-puls ger inte samma initiala knuff av energi.

I fallet MGP dekoder handlar det om DC-puls

Om man praktiskt testar en växelmotor (solenoid) med 16VDC resp 16VAC märks skillnaden väldigt tydligt.
Teoretiskt kan detta förklaras i en Wiki om spolar med skillnad AC och DC.

Jag håller med om att Peco`s "motor"  kommer en bit ned på listan.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad RunNil

• Användare
« Svar #12 skrivet: ons 15 apr 2020, 23:23:46 »
Grön spole är beställd. Behöver dock ngt att lägga om växlarna med.  Antingen mot ställverkspanel eller direkt på datorstyrd. En farbar väg måste väljas. Antingen Littfinski eller MGP (vilket enl hemsidan ändock bör  fungera mot PL-10W).  Har med stort nöje följt "miccar" äventyr men också tittat på MGP hemsida.
Utan att lägga orden i din mun så uppfattar jag att du rekommenderar  Littfinski .

mvh

Utloggad paj2

• Veteran
« Svar #13 skrivet: tor 16 apr 2020, 08:21:29 »
Grön spole är beställd. Behöver dock ngt att lägga om växlarna med.  Antingen mot ställverkspanel eller direkt på datorstyrd. En farbar väg måste väljas. Antingen Littfinski eller MGP (vilket enl hemsidan ändock bör  fungera mot PL-10W).  Har med stort nöje följt "miccar" äventyr men också tittat på MGP hemsida.
Utan att lägga orden i din mun så uppfattar jag att du rekommenderar  Littfinski .

mvh

Testa först MGP "Traditionell 5" mot en Peco med grön spole (PL10W) innan du köper på dig.
Jag har gjort det och det fungerade inte.

Jag har också följt "miccar`s äventyr" och kommit med en rad tips.
Men hans problem har berott på annat än MGP`s dekoder.

Jo....Littfinski eller någon annan växeldekoder som skickar ut växelströmspuls (AC).

Om du ändå vill bygga upp styrning av växlar och annat via Loconet och MGP och väljer PECO-växlar
skall du bortse från Peco`s växelmotor och välja en lösning med mikroservo för för växelomläggning
och då styra servona från MGP Servo 5 dekoder vilket är MGP`s standardlösning.

Väljer du Littfinski frångår du tanken med MGP-konceptet med Loconet och kör med den vanliga DCC-styrningen av växlar.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.232
« Svar #14 skrivet: tor 16 apr 2020, 14:40:05 »
Nej, det går inte att använda Pecos växelmotorer till andra fabrikats växlar eftersom de saknar den lilla "snäppöverfjädern" som sitter i alla Pecoväxlar.
Denna måste finnas i växeln eftersom Pecos växelmotor inte har något fast ändläge.

SA

Men den lilla detaljen går naturligtvis, för den som verkligen vill, att ordna på annat sätt, och därmed göra det möjligt att använda Peco solenoiddriv eller andra omläggningsmetoder som i sig själva inte ger permanent hållkraft för tungan mot stödrälen.

Alternativ lösning
- o000oo -

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.244
« Svar #15 skrivet: tor 16 apr 2020, 15:34:29 »
Oh ja, allt är möjligt om man bygger om lite.

Utloggad paj2

• Veteran
« Svar #16 skrivet: tor 16 apr 2020, 15:43:50 »

SA

Men om vi stannar kvar vid Peco-växeln och den fjäder som trycker rälstungorna mot ytterrälerna så finns det lösningar
för just Peco utan att gå in på Fast Track-lösningar el.dylikt.

Den fjäder som finns i Pecoväxeln behövs för att Pecos egen växelmotor inte har fasta ändlägen med tryck åt respektive håll.
Om man tar bort den fjädern och avser att inte använda Pecos motor så uppför sig Pecoväxeln på samma sätt som andra fabrikat av växlar med friliggande tungor. Då väljer man en växelmotor till Pecoväxeln som har definierade ändlägen som trycker mot ytterrälerna. Växelmotorer..... Tortoise, Cobalt, Hoffman, Fulgurex etc.  Med förutsättning att fjädern i Pecoväxeln tas bort.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.232
« Svar #17 skrivet: tor 16 apr 2020, 16:11:49 »
... allt är möjligt om man bygger om lite.

Ja, och det är ju numera lite kontroversiellt eftersom MJ-hobbyn på stor bredd inte längre är någon utpräglad GDS-verksamhet.
Tittar man lite i äldre (>~ 50år) tiders MJ-hobbylitteratur, så framstår sedan borrning av två små hål, kapning av en ståltråd och bockning av den på tre ställen med lite precision, som en väldigt trivial insats.
Men det är knappast mindre kontroversiellt att hävda att någonting "inte går" med mindre än att man har naturlagar i ryggen.
Sedan får det väl bli upp till mottagaren av budskapet att avgöra om villkoren för att det skall gå är i linje med vederbörandes preferenser eller andra beslutskriterier.
- o000oo -

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.244
« Svar #18 skrivet: tor 16 apr 2020, 17:51:16 »
Die är ju sant, men som svar på frågan "går det" är väl svaret då rätteligen: Inte utan ett par extra anpassningar.
Går det att sätta in en V8 i en VW 1200? Tja...

Utloggad andersb

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.740
    • http://www.mollehem.se
« Svar #19 skrivet: fre 17 apr 2020, 08:14:16 »

mvh

Testa först MGP "Traditionell 5" mot en Peco med grön spole (PL10W) innan du köper på dig.

Hej
I de tester jag har gjort så har den gröna, PL-10W fungerat. Per-Åke - skicka gärna ett mail till mig och beskriv hur du gjorde testet och resultatet.

När jag testat så har kretsarna blivit något varma vid intensiv, kontinuerlig (ingen tid mellan omslag) omläggning, men inget vid normal omläggning (minst 2-3sekunder mellan omläggning av samma växel).
Är man orolig sätter man upp en parameter som minimerar tiden mellan omslag. Man skall också se till att köra på puls (t.ex. 0,3s) och absolut inte kontinuerlig spänning.

Om du ändå vill bygga upp styrning av växlar och annat via Loconet och MGP och väljer PECO-växlar
skall du bortse från Peco`s växelmotor och välja en lösning med mikroservo för för växelomläggning
och då styra servona från MGP Servo 5 dekoder vilket är MGP`s standardlösning.

Väljer du Littfinski frångår du tanken med MGP-konceptet med Loconet och kör med den vanliga DCC-styrningen av växlar.

Jag får hålla med flera här. Köper man nytt så välj modernare motorer. Har man redan investerat så går det ju att fortsätta med dom.

Servona ger tyst, godtyckligt långsamt omslag och är starka och billiga.  Peco är motsatsen (förutom billiga).

Servona kan också monteras på flera olika sätt t.ex. tätt under växeln. Har man tjock platta så är varianten med "vridande pianotråd" en mycket bra lösning - här visad tillsammans med conradmotorn.

mvh/anders
* med siktet på skåNskt *
skånskaN på nätet - www.nskalaskane.se
Med starka kopplingar till MGP

Utloggad paj2

• Veteran
« Svar #20 skrivet: fre 17 apr 2020, 12:24:17 »

mvh

Hej
I de tester jag har gjort så har den gröna, PL-10W fungerat. Per-Åke - skicka gärna ett mail till mig och beskriv hur du gjorde testet och resultatet.

När jag testat så har kretsarna blivit något varma vid intensiv, kontinuerlig (ingen tid mellan omslag) omläggning, men inget vid normal omläggning (minst 2-3sekunder mellan omläggning av samma växel).
Är man orolig sätter man upp en parameter som minimerar tiden mellan omslag. Man skall också se till att köra på puls (t.ex. 0,3s) och absolut inte kontinuerlig spänning.

Jag har skickat ett mail Anders och redovisar en ny test där jag får det att fungera med MGP växeldekoder "traditionel 5" till både Peco och Fleischmann. Allså en rättelse mot vad jag skrivit tidigare på forumet

Jag har matat dekodern tidigare med 14 -15 VDC då det visade sig att Pecoväxeln (grön spole) inte orkade slå om.
Vid ny test höjde jag  matning till 18 - 19 VDC vilket fungerade betydligt bättre.
Jag noterade även att Pecospolarna drar drygt 1 Amp DC vid omslag vilket är viktigt att tänka på om man använder en klen nätadapter.

Växlarna slår om säkert med 15 VAC med det är ju inte aktuellt  med växelspänning till MGP växeldekoder utan här måste det vara DC.

Edit:  Enligt vad Anders skriver så fungerar det inte säkert med Peco PL-10W trots att jag med höjd spänning till högsta tillåtna fick det att fungera. Säkert en tillfällighet då fjädern i växeln kan ta emot olika.

Däremot så fungerar Fleischman växlar med MGP trad. 5 om spänningen är 18 VDC.
« Senast ändrad: fre 17 apr 2020, 17:06:17 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad andersb

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.740
    • http://www.mollehem.se
« Svar #21 skrivet: fre 17 apr 2020, 14:59:24 »
och jag får backa vad gäller den gröna PL-10W!
Satte den i tre olika N-skaleväxlar och den fungerade på en, med lite god vilja på en och bara åt ena hållet på den sista. Körde med 18volt.
Dock brann inte drivsteget i dekodern upp, vilket är huvudproblemet med den vanliga strömhungriga PL-10.

Så - nej, jag kan inte lova att den gröna PL-10W fungerar.

Dock blir det här ett steg till i riktning mot att göra ett tillsatskort för att driva strömhungriga prylar (t.ex. Peco-motorer).

Men återigen - om man inte är helt tvungen, välj en modernare motor! Jämför man med servo, tortoise, m.fl. så ger den ett leksaksaktigt intryck.

mvh/anders
* med siktet på skåNskt *
skånskaN på nätet - www.nskalaskane.se
Med starka kopplingar till MGP

Utloggad Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.743
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #22 skrivet: sön 19 apr 2020, 03:11:41 »
... allt är möjligt om man bygger om lite.

Ja, och det är ju numera lite kontroversiellt eftersom MJ-hobbyn på stor bredd inte längre är någon utpräglad GDS-verksamhet.
Tittar man lite i äldre (>~ 50år) tiders MJ-hobbylitteratur, så framstår sedan borrning av två små hål, kapning av en ståltråd och bockning av den på tre ställen med lite precision, som en väldigt trivial insats.
Men det är knappast mindre kontroversiellt att hävda att någonting "inte går" med mindre än att man har naturlagar i ryggen.
Sedan får det väl bli upp till mottagaren av budskapet att avgöra om villkoren för att det skall gå är i linje med vederbörandes preferenser eller andra beslutskriterier.

Finns en väldigt enkel lösning för de som inte kan utföra det som beskrivs... lösningen heter Märklin och då är det frågan om bara prylar från Märklin. Inga utbölingar för att få fordon som Märklin inte tillverkat och bara spårplaner och spår ur Märklins spårplansböcker.  ;)

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

Utloggad paj2

• Veteran
« Svar #23 skrivet: sön 19 apr 2020, 08:11:47 »
Det enklaste är kanske att skaffa sig en annan hobby så slipper man välja.  :(

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.285
« Svar #24 skrivet: sön 19 apr 2020, 10:45:21 »
Tjaa... Det ligger ju en sanning i det Svante skriver. Det vill säga, håller man sig till enbart ett och samma fabrikat så har man sannolikt mindre rent praktiska problem. Men sen blir det kanske inte samma slutresultat som det man vill eftersträva.