Författare Ämne: Youtube och iPad  (läst 445 gånger)

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.185
Youtube och iPad
« skrivet: lör 09 maj 2020, 10:40:35 »
I dessa coronatider när i alla fall jag är delvis permitterad på veckorna så tänkte jag att det kunde passa att köra igenom lite MJ-videos på Youtube.
Men, av någon  outgrundlig anledning så verkar vår iPad slutgiltigt ha givit upp att tillåta oss att köra Chromcast till TV’n. Det har förvisso strulat några enstaka gånger förut, men nu är det omöjligt att få dessa enheter att samarbeta.
Alla appar uppdateras automatiskt så jag betvivlar att detta är problemet.
Till saken hör att det går alldeles utmärkt att casta från andra appar som tex SVT Play, TV4 Play, Netflix, HBO.
Det är bara Youtube som vägrar. Det spelar heller ingen roll om jag kör Youtube via webbläsaren (Safari) eller direkt i appen.
Alla enheter har förstås också startats om ett antal gånger utan att det hjälpt.

Någon som haft lika bekymmer och hittat en lösning?

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.089
SV: Youtube och iPad
« Svar #1 skrivet: lör 09 maj 2020, 11:55:55 »
Jag använder inte Chromecast utan en rätt dyr dongle som har HDMI-utgång med ljud. Funkar finfint på allting.   Finns hos Kjell o co.
BW

Utloggad N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.031
« Svar #2 skrivet: lör 09 maj 2020, 13:10:41 »
Jag kan varmt rekommendera en AppleTV om du ändå har en iPad (om det inte finns någon annan anledning till Chromecasten). Vär AppleTV är gammal som gatan men gör sitt jobb utan att man behöver ägna det en tanke... Alla gånger värt investeringen.

Det enda jag ångrar vara att jag investerade i en Samsung "SmartTV" ungefär samtidigt. SamsungTVn använder vi som dum monitor med alla IP förbindelser mot omvärlden avstängda (av säkerhetsskäl). AppleTVn har all smartness vi behöver...

...och nej jag är inte sponsrad av Apple  ;).
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.985
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #3 skrivet: lör 09 maj 2020, 14:29:01 »
Jag kan varmt rekommendera en AppleTV om du ändå har en iPad (om det inte finns någon annan anledning till Chromecasten). Vär AppleTV är gammal som gatan men gör sitt jobb utan att man behöver ägna det en tanke... Alla gånger värt investeringen.

Det enda jag ångrar vara att jag investerade i en Samsung "SmartTV" ungefär samtidigt. SamsungTVn använder vi som dum monitor med alla IP förbindelser mot omvärlden avstängda (av säkerhetsskäl). AppleTVn har all smartness vi behöver...

Jag håller med dig helt.  Inte heller sponsrad.  :)
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skalerallare /Traincontroller / MGP
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad AlexEhn

• Användare
  • Antal inlägg: 430
« Svar #4 skrivet: lör 09 maj 2020, 19:45:12 »

Min Smarta samsung-TV har inbyggd "AppleTV-mottagare" så det går att streama direkt från iPad till TV via AirPlay. Hur smidigt som helst.

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.185
« Svar #5 skrivet: sön 10 maj 2020, 07:40:38 »
Det går förstås att skaffa nya grejer, men det ska inte vara lösningen på en funktion som rimligtvis borde fungera.
Problemet är egentligen att vår Chromecast helt enkelt inte finns med som ett val när man klickar på symbolen för att casta inne på Youtube.
Men, när jag igår var inne här på forumet och klickade på ett videoklipp som fanns, och även klickade på Youtube länken för att spela den i Youtubeappen. Då fungerade det helt plötsligt. Jag kunde också stanna kvar i Youtubeappen och välja andra filmer och se via Chromecast hur bra som helst.
Men när jag nu försöker igen idag direkt via Youtube så går det inte, vår Chromecast finns inte med som möjligt val. Provar igen via forumet, ett filmklipp och allt fungerar.
I’ts magic!

Utloggad CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.207
« Svar #6 skrivet: sön 10 maj 2020, 07:50:20 »
När jag har startat min Chromecast brukar det ta någon minut innan den blir synlig på de andra enheterna. Precis lagom länge för att jag ska bli otålig och börja starta om saker...  :clown:
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Utloggad PeFu

• Användare
  • Antal inlägg: 172
« Svar #7 skrivet: sön 10 maj 2020, 07:55:21 »
Det går förstås att skaffa nya grejer, men det ska inte vara lösningen på en funktion som rimligtvis borde fungera.
Problemet är egentligen att vår Chromecast helt enkelt inte finns med som ett val när man klickar på symbolen för att casta inne på Youtube.
Men, när jag igår var inne här på forumet och klickade på ett videoklipp som fanns, och även klickade på Youtube länken för att spela den i Youtubeappen. Då fungerade det helt plötsligt. Jag kunde också stanna kvar i Youtubeappen och välja andra filmer och se via Chromecast hur bra som helst.
Men när jag nu försöker igen idag direkt via Youtube så går det inte, vår Chromecast finns inte med som möjligt val. Provar igen via forumet, ett filmklipp och allt fungerar.
I’ts magic!
Har sett att Youtubeappen kan vara lite känslig och inte lista tillgängliga chromecastenheter, om dessa är upptagna av annan app (t.ex. CMore). Lösningen har varit att först sluta ”casta” med den andra appen, och sedan ansluta med Youtube.
Inspirerad av schweiziska järnvägar SBB/BLS, Märklin C- och K-räls, Märklin CS2, TrainController Gold V9