Författare Ämne: Modell- och samlingsdatabaser mm.  (läst 1313 gånger)

Utloggad Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.684
Modell- och samlingsdatabaser mm.
« skrivet: ons 01 apr 2020, 18:09:10 »
I grund brukar det höra till netikett att inte återuppväcka allt för gamla [äldre än sex månader] trådar utan det är i så fall oftast istället bättre att skapa en ny tråd på samma tema vilket jag alltså nu gör. Om någon undrar vilken gammal tråd jag åsyftar så finns här länk till den.

Som några sedan vet så är jag lite skadad vad gäller att katalogisera vad som finns i gömmorna. I grund handlar det i huvudsak dock om att jag under åren samlat på mig för många dubbletter. Sedan är det ofta även kul att kunna få en viss överblick över vad som faktiskt finns och getts ut på olika vis,-t.ex. då varianter mm. Hittade en för mig ny, om än delvis ofullständig, samlingsdatabas för någon vecka sedan vilket då är upprinnelsen till denna tråd.

Lägger med några länkar, utan direkt inbördes ordning, med "gott och blandat" nedan gällande just modell- och samlingsdatabaser. Däremot hoppar jag över andra modellforum mm. då det är ett helt annat tema osv...

Modellbau-Wiki samlar flera olika portaler, däribland en för mj, och innehåller mycket intressant överlag. Under mj-portalen finns många modeller/varianter listade.

WDB // Wiking Modelle Datenbank är en väldigt omfångsrik samlingsportal för Wikingmodeller.

Der Fridolin är en flerdelad samlingskatalog som togs fram av Tugemanns i slutet på 1990-talet, här finns det då i digital form. Primärt behandlar katalogen Brekinas bilmodellsproduktion i skala 1:87. "Fridolin" är annars det tyska smeknamnet på VW:s typ 147, i grund en mindre paket-/postbil, som Brekina gjort i ett antal versioner och som blivit lite av Brekinas signum.

Scale Model Database vilket var den senaste jag hittade. Den är framtagen av tgvå bröder och är väldigt övergripande och infon som finns är därmed ganska ofullständig. Vissa varianter på modeller som anges är inte heller alltid officiella. Icke desto mindre så kan den vara till hjälp i vissa fall.

En privat hemsida från en viss Helmut Kern som har fokus på Märklins mj-modeller i H0, men som även listar en hel del H0-modeller/varianter från de andra större drakarna. Här nämns även olika art.nr mm.

DiMA // Diecast Model Aircraft är i sig ett mycket trött (drivs av en enskild entusiast), och därmed tyvärr dåligt frekventerat, forum för färdiga flygplansmodeller i olika skalor. Däremot är fortfarande deras modelldatabas väldigt omfattande och uppdateras alltjämt, om än något oregelbundet. Här kan man t.ex. leta upp och se några av de modeller som tagits fram i skala 1:87 eller 1:160.

Har kollat och i nuläget ska alla länkarna vara aktiva, men allteftersom tider går så kan det ibland förekomma brutna länkar. Att hålla sådant uppdaterat är ju dock ett hästjobb. Tänkte sedan om det finns andra motsvarande databaser, samlingssidor etc. så fyll gärna på själva...
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Utloggad Erstfeld69

• Användare
  • Antal inlägg: 84
SV: Modell- och samlingsdatabaser mm.
« Svar #1 skrivet: ons 01 apr 2020, 18:37:10 »
Lantbruksmaskiner i modell:https://www.farmmodeldatabase.com/Från Z-Freundes forum vet jag att det torde finnas traktorer i min egen Z skala som denna databank inte känner till.
Databank över Unimog modellbilar https://www.unimog.ch/unimog.ch/unimog/modelle/unimmodelle_en.asp, finns även på tyska.

Uppdatering 4.4.:
Snubblade på denna fantastiska sida som behandlar skalamodeller i de forna öststaternahttps://pufiland.weebly.com/
« Senast ändrad: lör 04 apr 2020, 13:45:17 av Erstfeld69 »
Krokodilen-ellokens drottning (Ch. Zellweger)