Digitalt & elektronik > Datorstyrning

Roco Z21 med frirullning?

(1/3) > >>

Per Lind:
De flesta körhandtag har en ratt eller eller motsvarande för att styra lokens hastighet.
Åt ena hållet ökar hastigheten och åt andra hållet minskar den.Bachman/ESU Dynamis har en joystick där man trycker spaken uppåt ökar hastigheten men när man släpper spaken bibehålls den uppnådda hastigheten tills man för spaken nedåt för bromsning.Styrning enligt förebilden, men där finns också en spak för bromsning med luft.

Finns möjlighet att styra med denna typ i Roco Z21, eller annat digitalt köraggregat, förutom Dynamis?Har sett Z21's förarhytter där väl något liknande finns men det är för plottrigt och man får inte en snabb kontroll över vad som sker om man samtidigt skall hitta en liten spak bland alla förarhyttsdetaljer.
-Per

tellurian:
Alla körhandtag som använder LocoNet eller XpressNet kan användas med Z21. I princip kan man utforma körhandtagens mekaniska och programmässiga funktion precis som man önskar, bara den beter sig som ett körhandtag på LocoNet eller XpressNet. Eftersom det verkar vara ett amerikanskt handtag är det med all sannolikhet LocoNet. Så det är väl bara att läsa på om handtagets teknska specifikation. Står det LocoNet är det bara att prova.

Det andra man skall fundera på är hur man programmerar acceleration och utrullning i dekodern. Långsam acceleration och lång stoppsträcka är mer utmanande att köra.

gromitt:
Bachmann Dynamis är inget amerikanskt körhantag och det är inte Lokonet. Det är gjort av ESU och kommunicerar med IR.

Arstuga:

--- Citat från: gromitt skrivet tor 02 apr 2020, 14:16:00 ---Bachmann Dynamis är inget amerikanskt körhantag och det är inte Lokonet. Det är gjort av ESU och kommunicerar med IR.

--- Slut citat ---

Så är det. Det går att ansluta rälsutgången på Dynamis till snifferingången på Z21, efter tips från sign. Eke. Jag har testat och det funkade utmärkt. Det är inte vad Per Lind frågar efter, men mig veterligen är det annars bara hemgjorda körhandtag som har sådan funktionalitet som separat pådrag och broms (förutom ett amerikanskt som är både klumpigt och inte längre i produktion och vars namn jag glömt).

sintra:
Digitrax Zephyr är väl något i stil med vad som efterfrågas, om jag inte missuppfattar det.
https://www.digitrax.com/products/command-stations-boosters/dcs52/

Navigering

[0] Meddelandeindex

[#] Nästa sida

Gå till fullversion