Digitalt & elektronik > Datorstyrning

TC 9Gold Spontanius run vs System

(1/1)

Hans O:
God eftermiddag, i dagens körning på banan så uppkom ett problem som jag trodde jag visste svaret på.

Då jag kör med IB2án och har även ett Dasiy handtag så vet jag att det kan bli problem om en lok adress i dessa "kör handtag" är den samma som TC kör med.  Hade i dag 5 lok i gång med Spontainius Run, det rullade på väldigt fint då jag i dag testade att  köra med "längd kalibrerade vagnar o set" Hade 5 lok i gång och så efter minst en timmes körning så blev det en krock förstås.

Jag hade på IB´n då framme lok nummer 33 (vilket är Train Window 3 på bilden)  vilket var en av bovarna på banan, vet ej om detta lok hade "system" framme på dess "Train Window" men  samma adress var då också "framme på en av kör trottlarna" på IB2án.

"Train Window" 4 hade också övertagits av "system" dock utan att krocka.

Det andra loket har adress 10 (Train Window 2 på bilden) och den adressen var inte framme på någon av styrenheterna.

Efter stoppet så letade jag förstås lite innan jag såg det bilden visar,  nämnda lok var då "övertagna av systemet" och då fallerar ju TC styrning o säkerheten totalt förstås.

För att lösa detta måste jag då först hämta upp loket på styrenheten och med trotteln sänka hastigheten till noll, när jag då når noll läget så försvinner också "system rutan" över/på Train Windowét" som döljer trotteln där.

Någon som fått samma/känner till problem/et och vet lösningen/svaret?

Så här är alla mina lokinställda på Spontanius Run.

Här borde man då själv "ta över lok"  från datorn till handtag eller omvänt, minst 3 "klick" måste då göras (per lok) med musen för det skall ske!! 

Med vänlig hälsning Hans O   

Hans O:
God morgon.... inser att problemet/händelsen inte är så vanligt, om någon har råkat utför det så är en rapport intressant "oavsett åtgärd"
En åtgärd åt åtminstone rätt håll fanns/finns i TC och i regel boken (behövde leta lite i intern minnet)

Limetid Aberration Protection…..   ett block som ej finns i någon lag/låst tåg väg blir aktiverat, så stoppar TC all körning.
Man skall dock va medveten att fel lok kan komma in på en redan låst tågväg med aktiverad feedback (växel motor haveri Märklin standard tyvärr) Då klarar förstås inte TC att se detta som fel.  Men jag har testat "reglen" och kört in ett lok fel och TC gick i stopp direkt.

Har försökt leta på TC eget forum men inte hittat något inlägg ännu....

Med vänlig hälsning Hans O

Navigering

[0] Meddelandeindex

Gå till fullversion