Författare Ämne: Dämpande material under C-räls  (läst 692 gånger)

Utloggad Claes W

• Användare
  • Antal inlägg: 127
Dämpande material under C-räls
« skrivet: fre 27 mar 2020, 18:44:42 »
planerar för en anläggning baserad på Märklins C-räls. "Bottenplatta" blir plywood, 10 - 15 mm tjock. C-rälsen har ju en färdig banvall - min fråga är om jag bör ha något extra under rälsen, kanske för bättre ljuddämpning??

I så fall - vad rekommenderas?? Filtmatta - dämpar väl bra men är inte kul att skära till? Tunn skumgummi - men det ser väl inte riktigt riktigt ut??
Tips o förslag mottages tacksamt.
Claes

Utloggad Stefanpi

• Användare
  • Antal inlägg: 97
SV: Dämpande material under C-räls
« Svar #1 skrivet: fre 27 mar 2020, 22:01:33 »
Hej

Kork kan vara ett alternativ.

Finns en hel del att välja på BauHaus:
https://www.bauhaus.se/catalogsearch/result/?q=kork

Sedan har Bosch en elektrisk rullkniv som gör det snabb och enkelt att skära den.

Mvh
Stefan
Ecos 50200, DiCoStation, LZV200, DR5000, TC Guld, Märklin C,

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.287
« Svar #2 skrivet: lör 28 mar 2020, 06:30:21 »
Jag har förvisso inte C-räls  men har använt en del ””gummikork” som jag köpt på Biltemas till rälsunderlägg.
https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/motordelar/oljepluggspackningar/packningsmaterial-i-gummikork-2000017980

Utloggad belore

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
« Svar #3 skrivet: lör 28 mar 2020, 09:01:38 »
Jag kör också C-räls. Jag har lagt dämpningar mellan Elfakonsolerna (trätt på dem rörisolering) resp mellan reglar och skiva (mattunderlägg). Har inget mellan spår och skiva. Tycker detta räcker.

I det verkliga livet låter det ju ordentligt från tågen. Jag hör tågen på Siljansbanan (min "trädgårdsjärnväg") dagligen.

Utloggad Claes W

• Användare
  • Antal inlägg: 127
« Svar #4 skrivet: lör 28 mar 2020, 10:50:08 »
Belore,

jag bodde i många år uppe i Lerdal och på kvällarna kunde jag ibland höra timmer- eller flistågen redan när de närmade sig Vichä. Sedan försvann ljudet en stund och återkom när tågen passerade kyrkan, genom samhället och bort mot Tina. Så visst låter det ordentligt om tunga godståg.

är du möjligen med o bygger på den stora anläggningen tillsmmans med bl Rune Blyberg och Hasse Nygårds??
Claes

Utloggad jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.104
« Svar #5 skrivet: lör 28 mar 2020, 11:19:57 »
Hej

Jag har på min nya bana C-räls i dolda sektioner och K räls i de synliga. Under C rälsen har jag följt tipset jag fick från märklinofsweden på youtube, IKEA halkskydd. Dock har IKEA halverat tjockleken sedan han gjorde videon (märker dock ingen ljudskillnad på de delar som har den gamla tjockleken och den nya). På några ställen har jag missat att lägga (varit för lat) under C-rälsen och man hör direkt när tågsettet är på den biten en markant ljudökning.

Sedan vet jag en som provat nu att även lägga biltema ljudmattor för bilar (bitumen matta) under skivan som rälsen ligger på och märkt en ytterligare skillnad i ljudmängd. Detta är ju då intressant i de dolda områdena då man där kanske vill att tågen försvinner bort utan att höras.

Under  K rälsen kör jag woodland cenics rälsbätt på rulle.
// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, K&C-räls. RocRail

Bygger för avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Gamla banan: Lilla Tullinge
https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055.0

Utloggad belore

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 15
« Svar #6 skrivet: lör 28 mar 2020, 13:02:36 »
Belore,

jag bodde i många år uppe i Lerdal och på kvällarna kunde jag ibland höra timmer- eller flistågen redan när de närmade sig Vichä. Sedan försvann ljudet en stund och återkom när tågen passerade kyrkan, genom samhället och bort mot Tina. Så visst låter det ordentligt om tunga godståg.

är du möjligen med o bygger på den stora anläggningen tillsmmans med bl Rune Blyberg och Hasse Nygårds??
Claes

Jag bor i Utby litet bortanför Tina (stationen i Utby heter dock Tinaby!). Självfallet finns jag med Utby Rallare, var faktiskt jag som drog igång det hela 2013.