Författare Ämne: Åkers Styckebruk - Älgsjöbackens Järnvägar  (läst 137 gånger)

Henkan1

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 17
Åkers Styckebruk - Älgsjöbackens Järnvägar
« skrivet: tor 26 mar 2020, 22:49:52 »
Hej,

Jag tar gärna emot er feedback på mitt förslag nedan. Storleken på layouten är 270*275 cm och bredd är 100 cm men jag har tillgång från fler håll.

Trafikidé, Station A (Åkers Styckebruk) ligger på en stambana med anslutning till två vändslingor som ska symbolisera omvärlden, där finns även en hamn. Från station A delar sig järnvägen och går via Station B, C och vidare till D (Älgsjöbacken). Vid station D fortsätter järnvägen till omvärlden via en vändslinga.

Längs järnvägen finns diverse industrier som levererar till hamnen vid Station A men även till omvärlden.

På stambanan trafikerar persontåg och byte sker vid Station A för resenärer som ska vidare mot Station C eller Station D.

På stambanan går även godståg som kopplas isär och vagnarna byter lok för transport till någon av industrierna längs banan.

Station B är en mötesstation med ev. ett litet godsmagasin.

Jag tänker mig att Station A inkl. stambanan är elektrifierad men resterande ska trafikeras av ångtåg.

Jag har använt Scarm men har blivit tvungen att dela upp spårplanen i fyra delar då jag använder gratisversionen av Scarm som är max 100 delar. Jag är medveten om att Märklins M-skena inte är framtiden men det är det jag har tillgång till jag återupplever min bardomsdröm just nu så det är dessa jag kommer att använda. Jag är också medveten om att den skarpa 5120-skenan begränsar vilka lok/vagnar jag kan använda men det är ett val jag gjort för att få in mer spår. Det är mycket spår på liten yta, mitt intresse är trafik och jag har därför prioriterat som jag gjort. Som ni också kan se är det ganska korta tåg jag kan köra, ca 90 cm långa. Stigningar är ca 2-4% och höjd mellan spår är som minst 7,5 cm vilket jag inser är i minsta laget men jag tror att det går att öka genom finlir. Den sista bilden visar dolda spår.

Era synpunkter på mitt förslag uppskattas, jag hoppas att det går att följa trots att jag blivit tvungen att dela upp spårplanen i fyra delar. Jag har valt att kalla banan Åkers Styckebruk - Älgsjöbackens Järnvägar.