Författare Ämne: Säckstation i skalan Z  (läst 210 gånger)

Erstfeld69

• Användare
  • Antal inlägg: 42
Säckstation i skalan Z
« skrivet: tor 26 mar 2020, 12:04:07 »
Följer med diskussionen om säckstationer här på forumet. Inspirerades särskilt av Södertälje Central år 1860 när jag lekte med SCARM idag. På grund av programmet var jag tvungen att använda vändskiva istf sektorplatta, vilket jag själv föredragit. Vändslingan är med Märklins Z största radie 220mm. Isolationskenan är givetvis beaktad. Endast på ett ställe har flexiräls använts, den delen som är närmast stationshuset. Stationsbyggnaden den som finns i Santa Fé startsatsen, ytterligare har jag placerat ut Z & US Models strykjärnshus med förebild från Denver, Colorado. Detta är ett hastigt uppskissat projekt.

« Senast ändrad: sön 29 mar 2020, 17:39:14 av Erstfeld69 »
Krokodilen-ellokens drottning (Ch. Zellweger)

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.974
SV: Säckstation i skalan Z
« Svar #1 skrivet: tor 26 mar 2020, 14:36:45 »
Från Hapo-bahn.de kan du få tag på en 9,5 cm lång segmentskiva som kan användas i skala Z.
Bengt W
H0 2R DCC

Erstfeld69

• Användare
  • Antal inlägg: 42
SV: Säckstation i skalan Z
« Svar #2 skrivet: tor 26 mar 2020, 14:57:15 »
Från Hapo-bahn.de kan du få tag på en 9,5 cm lång segmentskiva som kan användas i skala Z.
Jag tänkte närmast på att det i programmet SCARM endast är möjligt att använda standarddelar.

En betydligt större säckstation jag beundrar rätt mycket finns bl a här https://www.stummiforum.de/viewtopic.php?f=3&t=151596&start=75. Själv gillar jag emellertid inte hur spåret i den ena kortändan passerar nästan rakt framför stationsingången. Jag hade istället låtit spåret gå genom en tunnel framför byggnaden, så att den som kommer in i stationen från gatuplan är tvungen att ta en trappa ned för att nå perrongen.
« Senast ändrad: tor 26 mar 2020, 20:17:40 av Erstfeld69 »
Krokodilen-ellokens drottning (Ch. Zellweger)