Författare Ämne: Säckstationer i Sverige  (läst 1078 gånger)

Bo

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.398
  • En Styrka är att misslyckas och kunna gå vidare.
    • Modellbyggare
Säckstationer i Sverige
« skrivet: lör 21 mar 2020, 15:26:46 »
Dessa inlägg är flyttade hit från tråden: https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=6569.0. Mvh, Admin

Tack Hemi392 samt Du618.

Det jag har gått och funderat över bara för intresset skull, hur stor är Hässleholm samt Hallsberg i modell?
Någon som vet?

Oavsett om denna station har fasonerat mig i alla år, så är det än mer intressant att kunna gå ner vilken dag som helst och finna nya detaljer och försöka återskapa detta.
Likaså att när jag går där och tittar på denna station och vet att jag har en modell därhemma är oerhört kul.
« Senast ändrad: ons 25 mar 2020, 13:25:15 av Administratör »
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se
MJ Signal -Tema bygger efter beställning.

Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.631
  • On the foothills of the Headlines...
SV: Säckstationer i Sverige
« Svar #1 skrivet: mån 23 mar 2020, 23:17:29 »

Pyssel och utmaning, jag är tror jag den ende som bygger en säckstation i Sverige ifrån ett original.

Njäe... tänk på att säckstationer kan vara i en helt annan storleksklass än än de klassiska i Malmö och Göteborg.
En som jag vet byggs i modell är Röfors på Laxå-Röfors Järnväg.
Sen har vi möjliga kandidater som Simrishamn, Falsterbo, Lysekil, Oskarshamn, Nora... om någon av dessa byggs vet jag inte men de skulle vara fullt möjliga att genomföra i H0-skala.

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.974
« Svar #2 skrivet: tis 24 mar 2020, 00:32:12 »
Säckstation med banhall kanske glesar ut leden något.
Bengt W
H0 2R DCC

N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.013
« Svar #3 skrivet: tis 24 mar 2020, 11:50:13 »
Är inte Trelleborg C ett exempel på en mer småskalig säckstation med banhall?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Trelleborgs_centralstation

http://mapper.acme.com/?ll=55.37182,13.158563&z=13&t=S&marker0=55.37182,13.158563,Trelleborgs%20centralstation

Sedan är ju iofs spåranläggningarna i Trelleborg som helhet relativt omfattande...
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

PeO

• Stammis
  • Antal inlägg: 502
« Svar #4 skrivet: tis 24 mar 2020, 13:16:05 »
Ska man sväva ut i båda riktningar har Tjockhult "Norra säcken" och Göteborg hade spår med livlig trafik vidare längs kajen, där det var livlig godstrafik, men även förekom persontrafik. Passvagnar gick till/mötte upp Amerikabåtarna.  Dessa spår försvann när leden byggdes i slut på 60-talet (1968?)
Även Oskarshamn hade ett spår förbi stationshuset, men inte så långt nerför backen.

Kullamannen

• Användare
  • Antal inlägg: 138
    • Wrångarps Jernvägar
« Svar #5 skrivet: ons 25 mar 2020, 07:57:29 »
PS: En bra och lättbyggd säckstation är Tomelilla... gôtt om en i Skåne, siddu!

Tomelilla är väl ingen säckstation? Däremot är näraliggande Simrishamn det. Dock ingen banhall.
Ha det gött! /BP

sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.122
« Svar #6 skrivet: ons 25 mar 2020, 12:45:03 »
....jag är tror jag den ende som bygger en säckstation i Sverige ifrån ett original.
Strängnäs (innan Svealandsbanan) och Mariefred (normalspårstiden) byggdes av föreningen RapidH0.
"Säckstationer"?? Tjaa... I alla fall ändstationer.

plzeta

• Användare
  • Antal inlägg: 467
« Svar #7 skrivet: ons 25 mar 2020, 13:20:42 »
En klassisk är Södertälje Central.
Gammal bild innan den blev större.

Fotoarkiv Södertälje Stad
m v h

« Senast ändrad: tor 26 mar 2020, 00:29:21 av plzeta »
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

Bo

• Veteran
    • Modellbyggare
« Svar #8 skrivet: ons 25 mar 2020, 16:20:34 »
Är inte Trelleborg C ett exempel på en mer småskalig säckstation med banhall?

https://sv.wikipedia.org/wiki/Trelleborgs_centralstation

http://mapper.acme.com/?ll=55.37182,13.158563&z=13&t=S&marker0=55.37182,13.158563,Trelleborgs%20centralstation

Sedan är ju iofs spåranläggningarna i Trelleborg som helhet relativt omfattande...

Jo denna skulle vara bra som utgångspunkt i H0 modell 1,5 x 5,0meter
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.974
« Svar #9 skrivet: ons 25 mar 2020, 16:43:46 »
En klassisk är Södertälje Central.
Gammal bild innan den blev större.

m v h
Ja, Södetälje var en busfin säck med sin segmentskiva. Även den lite ovanlig med navet i mitten och inte i bortre ändan. Den senare sorten finns från Faller, från Noch och från Hapo-bahn.de.

Väl värd ett bygge om det inte redan finns, kanske ett till om den redan finns.

Bengt W
H0 2R DCC

Södra station

• Användare
  • Antal inlägg: 260
    • http://www.freewebs.com/lokomochka
« Svar #10 skrivet: ons 25 mar 2020, 16:53:13 »
Säckstationer

En av de mindre måste vara Mariefreds Ångbåtsstation.  ;)
https://www.fremo-net.eu/sv/fremo-i-europa/sverige/
Och en föredömligt enkel spårplan
https://www.ekeving.se/r/bgd/EJ/NrMlSl/N3.jpg

Finns/fanns hos RapidH0 och VMJF bl a. komplett med spår och allt.  :D

Vem lägger ut en bild på en byggd säckstation?

Södra station

BTS
FREMO
Hemsida: Lokomochka

Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.570
« Svar #11 skrivet: ons 25 mar 2020, 17:22:27 »
Om någon försökt sig på att bygga den i modell vet jag inte, men en säckstation som finns framför näsan på ganska många är Stockholm Östra. Om än lite anonym så är väl den även en av de tjusigare säckstationerna som ännu finns kvar.

Har väl sex spår in eller så i nuläget (så länge som den får finnas kvar) varför någon som bygger smalspårigt kanske känner sig manad... Kan för övrigt rekommendera stationsrestaurangen för den som vill luncha med lite stil. ;)
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

N_Rallaren

• Stammis
« Svar #12 skrivet: ons 25 mar 2020, 17:41:45 »
Kan för övrigt rekommendera stationsrestaurangen för den som vill luncha med lite stil. ;)
Instämmer! Är det någon restaurang som är värd ett stödbesök så är det Östras. De har fortfarande kvar de frostade glasväggarna som i rn svunnen tid skulle förhindra att barn och fruntimmer skulle förfasas och ta skada av ölserveringen.. ...och serverar rekorderlig biff med lök. När bilden togs trampade jag för övrigt upp och när för Drottning Kristinas väg dagligen. Nostalgi!
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

K Lemming

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 19
« Svar #13 skrivet: ons 25 mar 2020, 19:50:57 »

Tomelilla är väl ingen säckstation? Däremot är näraliggande Simrishamn det. Dock ingen banhall.

Numera är Tomelilla en säckstation.

plzeta

• Användare
  • Antal inlägg: 467
« Svar #14 skrivet: ons 25 mar 2020, 20:12:46 »
En "follow "up på Södertäje Central. El och perrongtak. :)

Fotarkiv Södertälje Stad
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

K Lemming

• Nykomling
  • **
« Svar #15 skrivet: ons 25 mar 2020, 21:10:04 »
Nu är jag ingen expert på Malmö men vad jag minns så fanns det ett spår vid sidan av banhallen som gick till Limhamn.Huvudspåren slutade i en säckstation med en stor banhall.
Om man inte får det till säckstation då finns det inget som kan kallas för säckstationer.Ett enkelspår på sidan av banhallen kan knappast göra en säckstation till genomgångsstation.-Per

Det Bo försökt påpeka är dessutom att spåren vid sidan och stationen med spåren i banhallen faktiskt utgjort två olika stationer. Det kan vara lite svårt att se för det obeväpnade ögat när de ligger direkt intill varann, men så förhöll det sig.Och diskussionen avsåg ju sist säckstationer, så Tomelilla hör inte hemma där.

Två olika stationer? Det där får du gärna ta och utveckla vad du menar med det.
Spåret till Malmö V utgick från gamla spår 1 på Malmö C, spåret hade dessutom plattform. Så hur får du det till två olika stationer?
Från Malmö V utgick linjerna till Limhamn och till Värnhem. Så på den tiden var Malmö C inte en äkta säckstation då det fanns ett genomgående spår.

Bo

• Veteran
    • Modellbyggare
« Svar #16 skrivet: ons 25 mar 2020, 22:07:28 »
Nu är jag ingen expert på Malmö men vad jag minns så fanns det ett spår vid sidan av banhallen som gick till Limhamn.Huvudspåren slutade i en säckstation med en stor banhall.
Om man inte får det till säckstation då finns det inget som kan kallas för säckstationer.Ett enkelspår på sidan av banhallen kan knappast göra en säckstation till genomgångsstation.-Per

Det Bo försökt påpeka är dessutom att spåren vid sidan och stationen med spåren i banhallen faktiskt utgjort två olika stationer. Det kan vara lite svårt att se för det obeväpnade ögat när de ligger direkt intill varann, men så förhöll det sig.Och diskussionen avsåg ju sist säckstationer, så Tomelilla hör inte hemma där.

Två olika stationer? Det där får du gärna ta och utveckla vad du menar med det.
Spåret till Malmö V utgick från gamla spår 1 på Malmö C, spåret hade dessutom plattform. Så hur får du det till två olika stationer?
Från Malmö V utgick linjerna till Limhamn och till Värnhem. Så på den tiden var Malmö C inte en äkta säckstation då det fanns ett genomgående spår.

Malmö Västra var en järnvägsstation i Malmö som tillkom 1874 i samband med tillkomsten av Malmö-Ystads Järnväg (MYJ) och från 1886 även trafikerades av Malmö-Trelleborgs Järnväg (MTJ), alltså ska denna station inte kopplas ihop med Malmö centralstation som är en statlig station, trots spåret däremellan.
Du kan inte finna en tidtabeller som visar trafik där MYJ och Statens järnvägar har samma utgångspunkt.
Förstatligandet av MYJ 1941 som övertogs stationen av statens järnvägar, trafiken mot Ystad och Trelleborg mellan Malmö Västra och Södervärn avvecklades 1955, av Statens Järnvägar.
Persontrafiken mot Ystad fick Malmö C som slutstation.
MLJ hade sin hållplats vid Bagers plats, och blev aldrig förstatligad.
I 150 år har Malmö central var en säckstation, tågen har tvingats backa ut igen.
Så det enkla svaret är att det har varit två skilda stationer.
« Senast ändrad: ons 25 mar 2020, 22:14:52 av Bo »
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se

K Lemming

• Nykomling
  • **
« Svar #17 skrivet: ons 25 mar 2020, 23:12:56 »
Allt det där kring årtal och linjedragningar för privatbanorna känner jag mycket väl till. Men det är knappast tidtabeller och hur stationer trafikerats utifrån dessa tidtabeller som avgör om en station är en säckstation eller ej, det avgörs av spårplanen. En säckstation är inte fysiskt möjlig att trafikera som en genomgångsstation. Malmö C var tidigare möjlig att trafikera som genomgångsstation via Spår 1. Så nej, tågen har inte tvingats backa ut från alla spår, man kunde valt att trafikera Malmö C genomgående via Spår 1 om man så önskat.

Jag har ingenstans påstått att Malmö C och Malmö V skulle vara en och samma station, däremot skrev BenWah46 att "spåren vid sidan och stationen med spåren i banhallen faktiskt utgjort två olika stationer." vilket inte stämmer då "spåret vid sidan" som anslöt till Malmö V var Spår 1 på Malmö C och även hade plattform. Senare drogs detta om och anslutningsspåret till Malmö V utgick istället från Malmö gbg. När detta hade ändrats blir det isf ett halvt rätt då Malmö C och Malmö gbg är två skilda trafikplatser, liksom att idag är Malmö C och Malmö Nedre två skilda trafikplatser.
Efter att spåren från Malmö V till Värnhem och till Limhamn rivits upp och Malmö V upphört som station så var absolut Malmö C en säckstation och idag är trafikplats Malmö C absolut en säckstation.
« Senast ändrad: ons 25 mar 2020, 23:21:55 av K Lemming »

Bo

• Veteran
    • Modellbyggare
« Svar #18 skrivet: tor 26 mar 2020, 05:27:38 »
Jag tror att vi kan stånga oss blodiga i våra sätt att försöka förklara hur Malmö centralstation var för typ av station.
Kan du på något sätt få fram att Malmö centralstation benämns som genomgångsstation ifrån 1856-12/12-2010.
Det du försöker förklara strider absolut med vad all media och Statens järnvägar skriver hur denna station har haft för roll som säckstation eller genomgångsstation.
Texten tagen ifrån webben.
12 december 2010 skedde en större förändring på stationen i och med att Citytunneln togs i drift och därmed blev Malmö centralstation en genomgångsstation på grund av att den underjordiska stationsdelen och den gamla pågatågsstationen (spår 8-13) stängdes. Spåren i banhallen har dock behållits och används främst av långväga fjärrtåg.
Malmö Centralstation har in- och utrikes fjärrtågtrafik till Stockholm, Göteborg.

Kontentan av detta skulle kunna sägas att Malmö centralstation har bibehållit sin säckstation samt fått en genomgångsstation pga av den underjordiska biten.
« Senast ändrad: tor 26 mar 2020, 06:01:31 av Bo »
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se

Administratör

• Administrator
  • Antal inlägg: 727
    • https://www.svensktmjforum.se
« Svar #19 skrivet: tor 26 mar 2020, 08:03:08 »
Därmed sätter vi punkt för diskussionen om vilken typ av station Malmö C. Om inblandade vill fortsätta diskussionen får ni göra det i ett forum mer inriktad på våra järnvägsförebilder eller på annat sätt.

Fortsätt gärna att ge exempel på trevliga (säck)stationer som lämpar sig för gestaltning i mindre skala.

Vänliga hälsningar,
Admin

Administratör för Svenskt MJ-Forum.
Svenskt MJ-forum - Svensk MJ-wiki

Kullamannen

• Användare
  • Antal inlägg: 138
    • Wrångarps Jernvägar
« Svar #20 skrivet: tor 26 mar 2020, 11:55:45 »

Numera är Tomelilla en säckstation.

Aha!

Vart är världen på väg? Gamla fina järnvägsknutpunkter reduceras till Gud vet vad. Hasse och Tage-museet finns väl i alla fall kvar? (undrar en antikverad förtidsstofil)
Ha det gött! /BP

N_Rallaren

• Stammis
« Svar #21 skrivet: tor 26 mar 2020, 17:58:06 »
Saltsjöbanans station vid Slussen är ju ett exempel på extremminimalistisk säckstation med sitt enda spår. Den är ju avstängd nu under ombyggnaden av Slussen och den tillfälliga slutstationen vid Henriksdal är ju dubbelt så omfattande som den ordinarie med sina två spår och plattformar.
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

LeoArietis

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.791
« Svar #22 skrivet: tor 26 mar 2020, 22:12:30 »
Västervik är säckstation, även om det finns ett industrispår som leder vidare till hamnen.

Västervik passar bra för den som vill bygga med 3-skenespår då det är både smalspår och normalspår.

Strömstad är säckstation och nu för tiden finns inte ens något rundgångsspår.
H0, 3R-digital, Mestadels svenskt epok (IV-) V-VI

Äntligen ur fåtöljen!

Linfallets järnväg

Spårledning

Bo

• Veteran
    • Modellbyggare
« Svar #23 skrivet: lör 28 mar 2020, 06:34:04 »
Intressant länk som handlar om ett större antal stationer som har haft banhall.
Dock behöver inte detta betyda att det är en säckstation, men trevligt inslag, och framförallt inom MJ.
https://www.jarnvagsmuseet.se/globalassets/jarnvagsmuseet/bilder/fordjupning/arsbok/spar1993.pdf
Med Vänliga Hälsningar
Bo Andersson

www.modellbyggare.se

CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.185
« Svar #24 skrivet: lör 28 mar 2020, 08:19:58 »
Saltsjöbaden har bara två spår men går ändå att trafikera på ett spännande sätt.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Saltsj%C3%B6badens_station

(Vem vill ha banhall när det finns banvardagsrum? ;))
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal