Författare Ämne: Roco svarta Rc3?  (läst 1665 gånger)

Bgdhl

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 9
SV: Roco svarta Rc3?
« Svar #25 skrivet: tor 26 mar 2020, 11:46:21 »
Här är två takbilder på Rc3 som visar det grå taket i kontrast mot den svarta delen av taket över hytten.

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.731
« Svar #26 skrivet: tor 26 mar 2020, 12:27:05 »
Modellen stämmer väl rätt bra då, men vinner extra mycket på att vädras eftersom taket är så ljust.
Jag har en HG i TGOJ-orange som blev snygg med vädring från Mj-hobbyexperten.

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.092
« Svar #27 skrivet: tor 26 mar 2020, 13:46:22 »
TÅGAB 1062 Göteborg jan 2019.
Övertyga mig om att TÅGAB målat taket grått efter man tagit över loket från SJ runt 2015.
BJ

Det är ju sedan tidigare omvittnat att det finns gråa tak, vilket åtminstone denna bild och de Bgdhl visar i lämpligare belysning av Rc3 bekräftar. Men det har uppenbarligen också funnits svarta tak. Därmed hamnar väl frågan i det läget att det inte finns något universellt sant svar så länge man håller den på litteranivå och bortser från tidsaspekter. För att få full kontroll på sanningshalten får man tydligen gå ner på individnivå och avgränsa tidpunkt. Med det kan man komma åt svar på hur rätt nylackerade lok har sett ut. 
Men som ub redan påpekat minskar bekymret med val av rätt takfärg om man satsar på att vädra det. Bilderna på lokens väl "begagnade" utseenden visar ju rätt väl att hyttaken ser betydligt ljusare ut, och kontrasten mot de lätt mörknade takluckorna blir rätt liten om än tydligt synlig på bilder i rätt belysning. Man får väl så småningom rätt snarlika förhållanden även på helsvarta tak men med något mindre skillnad mellan hyttaken och takluckorna.
- o000oo -

MattsP

• Användare
  • Antal inlägg: 323
    • Matts Hobbysida
« Svar #28 skrivet: tor 26 mar 2020, 13:53:05 »
Enligt svaren i Postvagnen förekommer både grå och svarta tak. Jag målar nog mitt matt svart.  :)

/Matts

Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 395
« Svar #29 skrivet: tor 26 mar 2020, 14:33:58 »
Enligt svaren i Postvagnen förekommer både grå och svarta tak. Jag målar nog mitt matt svart.  :)

Roco-loket med grått tak (och Märklinloket också för den delen) ser ju helt absurda ut. Alternativet att låta loket vara som det är, känns HELT uteslutet.  :)

Jag suger på karamellen lite till, lutar också åt matt svart. Annars en mörkare grå. Jag funderar också på vädringsalternativet, men tror att den grad av vädring som behövs troligen också skulle sticka ut och bli konstig. Eller så kombinerar man mörkare grå med lagom vädring. Hmmm...  :wacko:

hanlof

• Stammis
  • Antal inlägg: 874
« Svar #30 skrivet: tor 26 mar 2020, 14:41:33 »

Roco-loket med grått tak (och Märklinloket också för den delen) ser ju helt absurda ut. Alternativet att låta loket vara som det är, känns HELT uteslutet.  :)

Jag suger på karamellen lite till, lutar också åt matt svart. Annars en mörkare grå. Jag funderar också på vädringsalternativet, men tror att den grad av vädring som behövs troligen också skulle sticka ut och bli konstig. Eller så kombinerar man mörkare grå med lagom vädring. Hmmm...  :wacko:

Om man nu tycker grått tak ser absurt ut, skall man nog inte köpa ett svart Rc. Lite märkligt om man vill ha en egen ”hitte-på-variant” av Rc genom att måla om det. Men man är ju kung på sin egen mj-anläggning😀.

Tycker själv inte att svart Rc är snyggt, en absurd målning i sig, så skulle aldrig komma på tanken att köpa ett.

/hanlof
Svenskt epok IV-V: H0 2R DCC, N-skala DCC

Spirit

• Användare
« Svar #31 skrivet: tor 26 mar 2020, 14:44:43 »
Om man nu tycker grått tak ser absurt ut, skall man nog inte köpa ett svart Rc. Lite märkligt om man vill ha en egen ”hitte-på-variant” av Rc genom att måla om det. Men man är ju kung på sin egen mj-anläggning😀.

Det ÄR ju uppenbarligen ingen "hitte-på" om man får döma efter de svar som kommer, utan båda varianterna förekommer ju. Det är därför jag väckte frågan från första början.  :)

hanlof

• Stammis
  • Antal inlägg: 874
« Svar #32 skrivet: tor 26 mar 2020, 14:49:23 »

Det ÄR ju uppenbarligen ingen "hitte-på" om man får döma efter de svar som kommer, utan båda varianterna förekommer ju. Det är därför jag väckte frågan från första början.  :)

Då får man ju kolla upp enskilda lok, dvs se om de nummer som Roco-loken har, dvs om förebilden är med grått eller svart tak.

/hanlof
Svenskt epok IV-V: H0 2R DCC, N-skala DCC

Spirit

• Användare
« Svar #33 skrivet: tor 26 mar 2020, 14:56:00 »
Då får man ju kolla upp enskilda lok, dvs se om de nummer som Roco-loken har, dvs om förebilden är med grått eller svart tak.

Inte bara det, utan också vid olika tidpunkter och revisioner. Enligt en källa (hörsägen) så förekommer det att man byter taköverbyggnader mellan lok vid reparationer och dylikt. Därav menar jag att det blir i princip omöjligt att veta hur förebilden ser ut annat än de dagar någon råkat fotografera den.

Det handlar för mig inte om att nödvändigtvis få till ett svart tak, utan något som ser mer trovärdigt ut. Än så länge har jag inte sett någon bild som tillnärmelsevis liknar modellen. Den där färgen var nog sådär ljus kring 1995 eller något.  :D

BJ

• Stammis
  • Antal inlägg: 957
« Svar #34 skrivet: tor 26 mar 2020, 18:44:59 »

« Senast ändrad: tor 26 mar 2020, 19:03:02 av BJ »

Turbocab

• Stammis
  • Antal inlägg: 507
« Svar #35 skrivet: Igår kl. 11:56:41 »
Nån som reagerat på priset? Nu är ju Valutan bottenlös men jag ser begärt pris på 3700 för en RC med ljud, DC..... Nånstans 3000 tycker jag smärtgränsen går för ett ljudlok DC utan nåt extra likt motoriserade strömavtagare. Här är det ju en gammal Rc utan utvecklingskostnad också, bör man betänka....

Och vi som tyckte Euron va dyr på 9.50....  :oops:

jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.079
« Svar #36 skrivet: Igår kl. 13:43:11 »
Nån som reagerat på priset? Nu är ju Valutan bottenlös men jag ser begärt pris på 3700 för en RC med ljud, DC..... Nånstans 3000 tycker jag smärtgränsen går för ett ljudlok DC utan nåt extra likt motoriserade strömavtagare. Här är det ju en gammal Rc utan utvecklingskostnad också, bör man betänka....

Och vi som tyckte Euron va dyr på 9.50....  :oops:

För någon månad sedan var priset ca 3400kr på M hobby, sedan höjde man (tänker att man såg möjlighet att  tjäna lite för en gångs skull)
Själv tycker jag att det är ett OK pris som är nu och att det var förvånande billigt först, Rocco blöder och så gör ju de flesta andra med i MJ så varför vara för billiga.
// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, K&C-räls. RocRail

Bygger för avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Gamla banan: Lilla Tullinge
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=1505

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.731
« Svar #37 skrivet: Igår kl. 14:24:34 »
Släpdojan är dyr. :)
Märklin/Trix tar också bra betalt för 2r-versionerna, misstänker att man ¨straffar¨ kunder som inte väljer rätt system. ;)

Turbocab

• Stammis
  • Antal inlägg: 507
« Svar #38 skrivet: Igår kl. 15:35:15 »
Jämför med Lippe nu och räknar om på valutan så är det bara lite billigare där. Mao det är ett dyrt lok! Det kommer hitta sina köpare såklart men jag står över då min synpunkt att det är över gränsen för ett gammalt lok kvarstår. Men jag är glad för hobbyns skull att detta kommer sälja slut i Sverige!

Ljudet är enligt Hobbycenter inspelat på Sävenäs rangerbangård där det kördes fram och tillbaka för att spela in. Så lite grand för lokal-anknytningen är man ju sugen ändå. När den svarta Restaurangvagnen kommer har man möjligheter att göra ett riktigt nattsvart tåg på anläggningen.  :party: Det kommer ju bli ett ganska stilrent tåg det där.

/martin

ccgan

• Användare
  • Antal inlägg: 48
« Svar #39 skrivet: Igår kl. 22:31:52 »
Hur har ni, som tänker "vädra" Rc3:ans gråa tak med svart nyans, gjort?
Ser det inte konstigt ut att enbart ha "skitigt" del av taket medan allt annat, tak och korg, är nytt och blankt?
Då skulle jag nog låta bli att "måla" om taket eller så skulle jag väderbita hela loket, om det ska se realistiskt ut.

Har ännu inte fått loket men kommer nog låta det vara grått tak. Det har ju funnit lok med denna färgsättning så varför kan det inte förbli det i våra egna H0-världar?

BJ

• Stammis
  • Antal inlägg: 957
« Svar #40 skrivet: Igår kl. 22:54:03 »
Ser det inte konstigt ut att enbart ha "skitigt" del av taket medan allt annat, tak och korg, är nytt och blankt?
Då skulle jag nog låta bli att "måla" om taket eller så skulle jag väderbita hela loket, om det ska se realistiskt ut.

Har ännu inte fått loket men kommer nog låta det vara grått tak. Det har ju funnit lok med denna färgsättning så varför kan det inte förbli det i våra egna H0-världar?
Jag påstår att alla svarta Rc3, förutom 1067 som signaturen d680ae fotograferat med svart tak, har grått tak.
Jag skulle också behålla det grå taket om jag nu skulle skaffat modellen, men de ligger utanför min tidsepok.
BJ

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.092
« Svar #41 skrivet: Igår kl. 23:02:34 »
...
...

Det behöver nog inte nödvändigtvis se så konstigt ut om man väljer att avbilda loket som nylackerat i sin första svarta skrud. Då kan det ju mycket väl tänkas ha sett precis så ut .
Men märkningsvarianten med EVN är kanske inte så lätt att kombinera med det stadiet av lackering.
- o000oo -

Bgdhl

• Nykomling
  • **
« Svar #42 skrivet: Igår kl. 23:22:01 »
Finns ju många sätt att lösa det på och inget sätt är väl egentligen fel.

Ett lok som har vädrat tak men är rent i övrigt kan ju vara nytvättat. Taken tvättas normalt inte.

Ett lok som är helt rent med klargrått tak kan ju antingen vara nyreviderat och/eller nylackerat.

Hade jag köpt modellen hade jag nog satsat på att vädra det helt och hållet med extra mörkt och skitigt på taket men så är jag ju lagd åt det hållet också.

Bgdhl

• Nykomling
  • **
« Svar #43 skrivet: Igår kl. 23:29:59 »
Här kommer lite inspiration för de som tänkt vädra:
I det här fallet en Rc6 men det är ju i den där vinkeln inte så stor skillnad. Som synes är plogen så skitig att det inte går att se att den är röd eller har någon gulsvartrandig nederkant..

Spirit

• Användare
« Svar #44 skrivet: Idag kl. 00:33:47 »

Jag står i valet och kvalet! Jag kommer definitivt INTE att lämna taket ljusgrått som det är. Om jag går i land med att fundera ut hur väderbitningen ska se ut, så väljer jag den vägen. Tricket är att åstadkomma extrem väderbitning på taken men inte i övrigt. Kan tänkas går det att ordna. Annars kommer jag välja den enkla vägen och måla det svart. Kommer att återkomma med rapport längre fram.  :)

EMD_645

• Användare
  • Antal inlägg: 20
« Svar #45 skrivet: Idag kl. 09:02:21 »
Hej!

https://www.svenska-lok.se/Fotos/MotorSJ/SJ_Rc3_1065_2007.jpg

På bilden länkad ovan ser man att 1065 hade grått tak 2007 när den lackerades i svart.
Men jag håller med övriga om att det mest realistiska vore att skita ner taket ordentligt. SJ’s RC-lok är ju inte kända för att vara blanka och fina direkt. I synnerhet inte kring boggierna som brukar ha ett ordentligt ingrott lager med fet svartbrun smuts.

Notera även att 1065 ska ha en Einholm-avtagare i A änden för att vara förebildstrogen. Rocos modell har två vanliga byglar.

Jag hämtade mitt lok igår (DC-ljud)på Hobbycenter och Anders hade ett fåtal DC lok kvar. AC tog slut med en gång. Så om man vill ha ett lok så ska man nog inte vänta för länge. Så som det såg ut nu var även stora delar av AC loken i nästa leverans (i maj) paxade. Men han kanske kunde få loss några till ifall intresse finns.

Även om det kan vara segt att modellerna säljer slut snabbt så tycker jag att det är ett gott tecken. Roco måste ju få sålt en massa lok om man gör specialmodeller till en såpass liten marknad som Sverige. Kolla bara på vad som hände i Norge. Norrmännen hade hoppats på en reviderad El-14 med CargoNet design som ju delar underrede med RC. Men Roco bedömde att efterfrågan var för liten så man ”klippte” den från sina planerade nyheter till 2019. Så den El-14 man erbjuder är fortfarande den ”gamla” med chassi från 199x.

Nu hoppas vi på en svart RC6 från Roco också eller varför inte en RD i GC grönt. 😛
Om det är någon som undrar något specifikt om svarta Rc3-an så kan ni väl skriva här så kan jag kolla min modell.

//Emil

« Senast ändrad: Idag kl. 09:21:48 av EMD_645 »

Rickard95

• Stammis
  • Antal inlägg: 573
    • HNoll
« Svar #46 skrivet: Idag kl. 10:10:54 »
Hej :)

Notera även att 1065 ska ha en Einholm-avtagare i A änden för att vara förebildstrogen. Rocos modell har två vanliga byglar.
//Emil
Strömavtagare byts ut regelbundet på förebilderna. Du behöver inte leta längre än till Mj-Hobbyexpertens hemsida för att se att loket är avbildat i ett senare skede än 2007 och då har 2 vanliga strömavtagare. Alltså inget fel från Roco´s sida.

Kolla bara på vad som hände i Norge. Norrmännen hade hoppats på en reviderad El-14 med CargoNet design som ju delar underrede med RC. Men Roco bedömde att efterfrågan var för liten så man ”klippte” den från sina planerade nyheter till 2019. Så den El-14 man erbjuder är fortfarande den ”gamla” med chassi från 199x.
//Emil
Du menar förstås EL16.
Roco borde för att lyfta volymerna på denna modell göra en dubbelsats med 2 olika CargoNet målningar.
Jag hade slagit till direkt. Problemet idag är att vi fått en kultur där man inte förbokar sina modeller om det inte är något riktigt unikt. Facit är att vi får cancellerade modeller samt generellt dyrare modeller. Man ser att flera tillverkare tar höjd på priset vid leverans för att sedan ha vinstmarginaler vid rean.
Vi som köper när det är en nyhet får betala för dem som har is i magen och väntar på rean. Nu tror jag dock inte den svarta Rc3an blir aktuell för rean.

Överlag tycker jag modellen ser bra ut. Jag har inte köpt modellen ännu. Man får ju vara ansvarsfull med sina inköp i dessa tider.
Det som man klart ser är att man helt missat att måla huvudbrytaren på taket. Men som alltid är det det mest enkla sakerna som smiter förbi kontrollen.
Alla isolatorer kunde fått en mer korrekt mörkbrun färg. När de är så ljusa som de är och är i ren plast ser de just plastiga ut. Kontrasterna mot de röda ledningarna blir för liten vilket gör att modellen inte lyfter riktigt. Den händiga vädrar taket samt målar om alla isolatorer och ger huvudbrytaren en omgång färg och det blir en superfin modell.

Mvh Rickard
« Senast ändrad: Idag kl. 10:31:59 av Rickard95 »
www.hnoll.se
"Rickard93" på Tradera.

EMD_645

• Användare
  • Antal inlägg: 20
« Svar #47 skrivet: Idag kl. 10:35:26 »
Citera
Strömavtagare byts ut regelbundet på förebilderna. Du behöver inte leta längre än till Mj-Hobbyexpertens hemsida för att se att loket är avbildat i ett senare skede än 2007 och då har 2 vanliga strömavtagare. Alltså inget fel från Roco´s sida.

OK, tack för info. Fick för mig att när man väl bytte till Einholm så fortsatte man köra det. Men så är alltså inte fallet. :)

Citera
Du menar förstås EL16.

Såklart, borde kollat det. :)

Lenke

• Stammis
  • Antal inlägg: 855
  • Göteborg
« Svar #48 skrivet: Idag kl. 10:55:09 »
På bilden i länken syns det att taket på 1065 är grått.

Lennart.
https://postvagnen.com/forum/index.php?mode=thread&id=933644
H0 2R DCC  Dåtid till nutid.

jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.079
« Svar #49 skrivet: Idag kl. 11:14:57 »

Problemet idag är att vi fått en kultur där man inte förbokar sina modeller om det inte är något riktigt unikt. Facit är att vi får cancellerade modeller samt generellt dyrare modeller. Man ser att flera tillverkare tar höjd på priset vid leverans för att sedan ha vinstmarginaler vid rean.

Mvh Rickard

För egen del så är detta något Mj-hobby/Jeco skapat. Allt för ofta har jag köpt ett lok av dem och sedan några månader sedan har de reat ut. Så nu är man mycket försiktig med att förboka.
// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, K&C-räls. RocRail

Bygger för avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Gamla banan: Lilla Tullinge
http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=1505