Författare Ämne: Roco svarta Rc3?  (läst 3000 gånger)

BJ

• Stammis
  • Antal inlägg: 964
Roco svarta Rc3?
« skrivet: tis 24 mar 2020, 23:41:27 »
Ser ut att vara släppt! Någon handlare har i lager? Men inte de stora i Sverige!
Någon som sett loket och möjligen visa upp en bild?
BJ

andreasevo

• Användare
  • Antal inlägg: 378
SV: Roco svarta Rc3?
« Svar #1 skrivet: ons 25 mar 2020, 06:00:03 »
Pervald och habo har lagt ute bilder att dom har hemma.

jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.082
« Svar #2 skrivet: ons 25 mar 2020, 08:02:46 »
BJ, tydligen gjordes de i liten serie, så iaf AC modellen är slut innan den ens kom, alla gick till de som förbokat.
// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, K&C-räls. RocRail

Bygger för avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Gamla banan: Lilla Tullinge
https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055.0

BJ

• Stammis
« Svar #3 skrivet: ons 25 mar 2020, 08:56:02 »
Frågetecken om någon verkligen fått hem något lok.

BJ

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.728
    • http://arstuga.se/jvg.htm
« Svar #4 skrivet: ons 25 mar 2020, 09:00:54 »

BJ

Det var åtminstone en som delade sina nyhemkomna lok på Facebook igår.
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.734
« Svar #5 skrivet: ons 25 mar 2020, 09:03:47 »

Arstuga

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.728
    • http://arstuga.se/jvg.htm
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

BJ

• Stammis
« Svar #7 skrivet: ons 25 mar 2020, 09:44:44 »

BJ

Det var åtminstone en som delade sina nyhemkomna lok på Facebook igår.

Tack. Där var det bilder. Ganska snyggt om man nu gillar svarta lok.
De stora firmorna saknar fortfarande loken i lager! Beror väll på omständigheterna numera.
BJ
« Senast ändrad: ons 25 mar 2020, 09:49:50 av BJ »

gromitt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.329
« Svar #8 skrivet: ons 25 mar 2020, 10:40:40 »
Hobbycenter i GBG har inne, i alla fall 2R. Kommer tydligen fler 3R i april enligt Anders.

Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 397
« Svar #9 skrivet: ons 25 mar 2020, 14:47:40 »
De stora firmorna saknar fortfarande loken i lager! Beror väll på omständigheterna numera.

Nja, omständigheterna är i många fall helt enkelt att de tog hem för lite lok, och att de är slutsålda redan! När jag hängde på låset hos MJ-hobby för att hämta mitt lok och förhoppningsvis köpa ännu ett, så fick jag höra att alla lok gått åt till förbokningar och beställningar. Så jag fick bara med mig det förbokade. 
Det lär komma nytt på hyllorna inom kort igen, för det är inte slut hos Roco (ännu).

Samma klass som de senare Rc-loken från Roco. :up: Det har grått tak, men det skall snart bli ändring på.  :D

BJ

• Stammis
« Svar #10 skrivet: ons 25 mar 2020, 16:03:29 »
Oj. Är det så det ligger till!
Eftertraktad modell eller fega handlare?
Men skall du måla taket svart? De flesta hade väll grått tak på mitten! En rest från de blå loken och så även boggier tror jag är nog bäst att tillägga.
Det var nog mycket praktiskt att lämna denna del grå och slippa riva ner all el utrustning på taket när man målade svart.
Det syns ju inte från marken i vart fall.
BJ

Spirit

• Användare
« Svar #11 skrivet: ons 25 mar 2020, 16:19:18 »
Oj. Är det så det ligger till!
Eftertraktad modell eller fega handlare?
Men skall du måla taket svart? De flesta hade väll grått tak på mitten! En rest från de blå loken och så även boggier tror jag är nog bäst att tillägga.
Det var nog mycket praktiskt att lämna denna del grå och slippa riva ner all el utrustning på taket när man målade svart.
Det syns ju inte från marken i vart fall.
BJ

Jag tror mer på fega (eller försiktiga) handlare, men nog är modellen eftertraktad.

Som jag förstått det efter egna iakttagelser så har de flesta lok svarta tak, jag hade faktiskt aldrig sett grå. Sedan har jag förstått från de som har mer kunskap att det rätt ofta förekommer grå tak, men troligen aldrig någonsin så här ljusa och rena.   :O Möjligen har alltså även jag lyckats se något grått tak, men så skitigt att färgen varit svårtolkad.  :D

Även om det inte syns från marken på ett 1:1-lok, så är det ju tvärtom i H0 eller hur? Så i mitt rike har de bara svarta tak.  :D ;)

MattsP

• Användare
  • Antal inlägg: 323
    • Matts Hobbysida
« Svar #12 skrivet: ons 25 mar 2020, 16:51:51 »
Jo man hajade ju till när man såg taket. Känns lite konstigt så jag målar nog mitt tak också.

/Matts

Bgdhl

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 14
« Svar #13 skrivet: ons 25 mar 2020, 17:37:43 »
Ser ut att vara en väldigt fin modell. Taket ska dock vara grått, däremot blir loken i verkligheten väldigt snabbt skitiga på taket allt eftersom kolslitskenorna på strömavtagarna slits så den grå nyansen mattas snabbt av och blir mer svart/mörkgrå. Även Rc6 har ett gråaktigt tak, eller åtminstone mattsvart.

Här finns en bild där taket fortfarande går att urskilja som grått:
http://4rail.eu/swe/swe_sj_rc3nr1050_panningpic_odensburg_2010_L.jpg
« Senast ändrad: ons 25 mar 2020, 17:55:25 av Bgdhl »

Spirit

• Användare
« Svar #14 skrivet: ons 25 mar 2020, 17:56:08 »
Taket ska dock vara grått

Jag får olika bud. Några säger att det finns både och. Själv har jag aldrig sett något annat än svart, men jag är inte någon extrem lokspanare heller.

Förresten en mycket bra bild, då den ger en del info om övrig takbyggnation på Rc3  :up:
« Senast ändrad: ons 25 mar 2020, 18:00:24 av Spirit »

ub

• Veteran
« Svar #15 skrivet: ons 25 mar 2020, 17:56:30 »
Men den där bilden ser ju ut som en modelljärnväg med Fallerkåkar i bakgrunden. :)

Bgdhl

• Nykomling
  • **
« Svar #16 skrivet: ons 25 mar 2020, 19:16:04 »
Ja bra bilder på loktak är verkligen en bristvara på internet tyvärr. Som någon skrev tidigare här i tråden är ju det den vanligaste synvinkeln på en modelljärnväg..

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.095
« Svar #17 skrivet: ons 25 mar 2020, 20:22:50 »
... Taket ska dock vara grått, däremot blir loken i verkligheten väldigt snabbt skitiga på taket allt eftersom kolslitskenorna på strömavtagarna slits så den grå nyansen mattas snabbt av och blir mer svart/mörkgrå. Även Rc6 har ett gråaktigt tak, eller åtminstone mattsvart.
...

Jag vill påstå tvärtom. Loktaken är lackerade i svart, möjligen med inblandning av halkskydd på takluckorna som ger en mattande effekt, för att så småningom bli mer gråa. Men nedsmutsningseffekten ger inte samma homogena effekt som nylackeringen eller halkskyddet. Dessutom är speglingseffekten från himmel inte att negligera vid bedömning av kulören.

Och för att återknyta till Rc3 ett exempel från den tiden lokens sorgedräkt var rätt färsk och innan EVN-nummer hade drabbat även dragfordon. Dessutom noterar man en del avvikande färgsättningar av detaljer gentemot syskonet i modell från Roco.

« Senast ändrad: ons 25 mar 2020, 21:35:03 av d680ae »
- o000oo -

Lenke

• Stammis
  • Antal inlägg: 856
  • Göteborg
« Svar #18 skrivet: ons 25 mar 2020, 20:41:18 »
Även Märklin Rc3 hade grått tak.

Lennart.
https://www.modellrallaren.se/?p=2145
H0 2R DCC  Dåtid till nutid.

BJ

• Stammis
« Svar #19 skrivet: tor 26 mar 2020, 00:08:01 »

Jag vill påstå tvärtom. Loktaken är lackerade i svart, möjligen med inblandning av halkskydd på takluckorna som ger en mattande effekt, för att så småningom bli mer gråa. Men nedsmutsningseffekten ger inte samma homogena effekt som nylackeringen eller halkskyddet. Dessutom är speglingseffekten från himmel inte att negligera vid bedömning av kulören.

Troligen så kommer alla Rc6 tak att med tiden bli svarta. Detta vid större revision.
På bild av 1418 så är väll troligen taket grått.
BJ

Här är taket absolut grått, men man har målat lådan svart, kanske för att den syns fån marken?
Bild från BD

Länkar in en bild som finns på Jan Lindahls hemsida. https://www.janlindahl.se/
Nog tycker jag, trots att takfärg är svårbedömd, att taket är grått.
« Senast ändrad: tor 26 mar 2020, 00:27:27 av BJ »

d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.095
« Svar #20 skrivet: tor 26 mar 2020, 00:35:30 »
...
Troligen så kommer alla Rc6 tak att med tiden bli svarta. Detta vid större revision.
På bild av 1418 så är väll troligen taket grått.
BJ
...
Här är taket absolut grått, men man har målat lådan svart, kanske för att den syns fån marken?
Bild från BD
...

Vad talar för att taket på 1418 är grått? Lådan kan mycket väl ha avvikande färg beroende på om den lackerats på eller vid sidan om lokets hellackering.

Jag håller heller inte med om att reflexerna från takluckan på 1401 måste tolkas som att den är grålackerad.

På Rc2 1067 kan man tydligt se att plåtkonen som genomföringsisolatorn står på redan 2007 var svart och därmed rätt säkert hela taket då man knappast maskade taket och målade i annan kulör än konen som väl är fastsvetsad på taket.

Jag tror någon måste plocka fram målningsritning i denna färgsättningsversion innan det kan uppstå entydiga bevis på vad taken har ska ha haft för färg.
- o000oo -

BJ

• Stammis
« Svar #21 skrivet: tor 26 mar 2020, 01:45:19 »
TÅGAB 1062 Göteborg jan 2019.
Övertyga mig om att TÅGAB målat taket grått efter man tagit över loket från SJ runt 2015.
BJ

ub

• Veteran
« Svar #22 skrivet: tor 26 mar 2020, 09:26:15 »
Finns det någon här som kan ställa frågan i Postvagnen?

Bgdhl

• Nykomling
  • **
« Svar #23 skrivet: tor 26 mar 2020, 09:43:21 »
Vilken diskussion det blev, jag ska kolla vad det står i underhållsdokumentet. Här är en bild på Rc6 1395 med gråaktigt tak iallafall. Hittade den här: http://www.lokstallet.n.nu/sj-rc6-individlista

BJ

• Stammis
« Svar #24 skrivet: tor 26 mar 2020, 09:51:46 »
Finns det någon här som kan ställa frågan i Postvagnen?
Frågan ställd
Vi får avvakta eventuellt svar.
BJ

https://www.postvagnen.com/sjk-forum/showthread.php/12728-Takf%C3%A4rg-p%C3%A5-svarta-Rc-lok
« Senast ändrad: tor 26 mar 2020, 10:40:24 av BJ »