Författare Ämne: Roco svarta Rc3?  (läst 3579 gånger)

Utloggad Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 411
SV: Roco svarta Rc3?
« Svar #50 skrivet: lör 28 mar 2020, 12:55:55 »

Problemet idag är att vi fått en kultur där man inte förbokar sina modeller om det inte är något riktigt unikt. Facit är att vi får cancellerade modeller samt generellt dyrare modeller. Man ser att flera tillverkare tar höjd på priset vid leverans för att sedan ha vinstmarginaler vid rean.

Mvh Rickard

För egen del så är detta något Mj-hobby/Jeco skapat. Allt för ofta har jag köpt ett lok av dem och sedan några månader sedan har de reat ut. Så nu är man mycket försiktig med att förboka.

Exakt min erfarenhet! Jag har lyckligtvis förbokat "rätt" modeller från Jeco, dvs de jag förstår kommer att ta slut och ännu så länge har jag prickat rätt. Övriga har jag väntat ut rean på och ännu inte missat något.

Det är klart att man blir jävligt förbannad när man köpt en nyhet för 2500 som andra kan köpa för 1000 efter ett par månader. Det är som Rickard säger, mycket synd att den kulturen skapas.
Hälsningar
Stefan

H0, 2R DCC. Försöker förtvivlat begränsa mig till svenskt 80-tal, men det går sådär... :)

Utloggad Coppas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.601
« Svar #51 skrivet: lör 28 mar 2020, 13:07:11 »

Problemet idag är att vi fått en kultur där man inte förbokar sina modeller om det inte är något riktigt unikt. Facit är att vi får cancellerade modeller samt generellt dyrare modeller. Man ser att flera tillverkare tar höjd på priset vid leverans för att sedan ha vinstmarginaler vid rean.

Mvh Rickard

För egen del så är detta något Mj-hobby/Jeco skapat. Allt för ofta har jag köpt ett lok av dem och sedan några månader sedan har de reat ut. Så nu är man mycket försiktig med att förboka.

Nej, detta är definitivt inget som Hobbyexperten har hittat på... och det är lite trist att många är så benägna att sabla ned dem så fort tillfälle ges. Detta med förbokningar fungerade sedan länge, i olika varianter, hos bla. diverse US-tillverkare redan för ganska många år sedan. Gå tex. in och titta på Atlas hemsida, tror de fortfarande listar sina produktionsomgångar. Detta system har sedan spridit sig även till Europa. Att överblivna modeller sedan reas ut förekommer hos samtliga handlare... och inte heller enbart i mj-branschen.

Orsak till tillverkning i små upplagor, med förbokning, är framförallt för att det kostar att lagerhålla diverse i kanske åratal vilket även binder mycket kapital. Tillverkar man istället en mindre batch som hugade kunder får förboka så blir det enklare att räkna hem då man får en avsättning för produkten. Det frigör även kapital som sedan kan användas för andra modellbatchar osv. Mj-tillverkning är ju inte direkt en lukrativ marknad så personligen har jag full förståelse för detta system. Alternativet är i många fall att upphöra med verksamheten.
»Jag kan motstå allt utom frestelsen«

Utloggad hanlof

• Stammis
  • Antal inlägg: 897
« Svar #52 skrivet: lör 28 mar 2020, 13:37:08 »

Mvh Rickard

Jorwes: För egen del så är detta något Mj-hobby/Jeco skapat. Allt för ofta har jag köpt ett lok av dem och sedan några månader sedan har de reat ut. Så nu är man mycket försiktig med att förboka.

Bara dumheter att påstå att Jeco/MJ-Hobbyexperten ”skapat” detta. Mj-Hobbyexperten har ibland förbokningspriser, exempelvis var deras nya Ma-lok 500 kr billigare. Istället för att jollra, avvakta med att köpa då om man är rädd att det kommer en prissänkning senare...risken måste vägas mot att bli utan.

/hanlof
« Senast ändrad: lör 28 mar 2020, 13:43:37 av hanlof »
Svenskt 1970-2000: H0 2R DCC, N-skala DCC

Utloggad jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.095
« Svar #53 skrivet: lör 28 mar 2020, 17:13:49 »
Hanlof: Notera att jag skrev "För egen del så är detta något Mj-hobby/Jeco skapat".

Det vill säga: Att för mig egen del så är det därför jag inte förbokar längre. Eftersom jag varit med om 3 loka som detta skett på från Jeco.

Sedan hur det är för din del det är upp till dig.

// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, K&C-räls. RocRail

Bygger för avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Gamla banan: Lilla Tullinge
https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055.0

Utloggad hanlof

• Stammis
« Svar #54 skrivet: lör 28 mar 2020, 17:35:06 »
De gånger MJ-Hobbyexperten reat ut rejält är väl främst under Black Friday.Sedan har man haft intropris för Jeco Rapid häromåret och ett förbokningspris på Ma äldre.

Jag brukar normalt inte förboka, då jag vill se recensioner/reviews av modellen, särkilt om det är en Jeco-modell, före jag köper. När det gäller Jeco Rapid så var den 500 kr biligare för alla under ett tag, inte bara för förbokning. För Ma äldre var det dock enbart för förbokning.

Jorwes: vilka är då de modeller MJ-Hobbyexperten realiserat ut, hur mycket rabatt och hur långt efter att modellen introducerades?

/hanlof

Utloggad EMD_645

• Användare
  • Antal inlägg: 22
« Svar #55 skrivet: lör 28 mar 2020, 19:42:12 »
Har hunnit "leka" nån timma med mitt lok nu och jag måste säga att jag är grymt nöjd hittills. Jag har ett antal av Rocos RC lok sedan innan men detta är helt klart det bästa "rätt ur lådan". Jag la också märke till att detta loket är tillverkat i deras fabrik i Vietnam. Tidigare lok har varit märkta med Made in EU" .

Något annat som jag la märke till är att det verkar vara en annan ljudfil och dekoder i detta loket jmf. de tidigare. Tillverkaren av dekodern är såklart Zimo och vissa likheter finns med tidigare ljudprojekt såsom tutorna. Men jag tycker att framförallt att bromsljudet samt "motorljudet" är annorlunda. Min upplevelse är att man bättre fått med ljudet från transmissionen dvs. de kugghjul som förbinder elmotorerna med själva hjulaxlarna. Alla som hört en av Göteborgs M28/M29 spårvagnar vet typ vad jag menar, det är ett dovt lite rasslande mekaniskt ljud.

Det känns också som om dekodern är bättre avstämd än i tidigare modeller. Loket går helt ryckfritt och fantastiskt mjukt.

Någon som har koll på om det faktiskt är en annan ljudfil?

Ser fram emot att testa lite mer när tid ges. Men det börjar ju bra i alla fall.  :)

Utloggad Turbocab

• Stammis
  • Antal inlägg: 518
« Svar #56 skrivet: lör 28 mar 2020, 21:15:54 »
Jag fick uppfattningen att Anders menade att det hade spelats in rätt nyligen, alltså en ny ljudfil. Jag ska fråga honom igen! Ljud utvecklas ju, våra krav och behov ökar ju också och jag tror att många gamla lok behöver nya fräscha ljud med den senaste tekniken.

Ang upplagan så är det ju generellt och även i Tyskland etc: Tillverkarna är försiktiga och gör inte jättemånga fler än beställda lok. Många lok har tagit slut snabbt, både Roco, MÄrklin, Piko etc. Hellre 100 för lite och slutsålt än 100 för mkt som kostar i flera år. På en tuff marknad så gäller tuffa villkor. Vill man ha nåt idag så är det bäst förbeställa annars riskerar man bli utan.

För mig som kör Tyskt mest så är Ebay en guldgruva om man missar nåt - i dom fall då några extra lok dyker upp till humana priser. Men även där har ju några lok snabbt dragit iväg till det dubbla. Märklins Franska lok tex, det blev snabbt asdyrt när det visade sig att alla tillverkade lok sålts slut i ett nafs!

Fan, jag skulle ju inte köpa en till Rc... Nu är jag sugen ändå....  :O

/Martin på jobb i Danmark. (!).

Utloggad Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 411
« Svar #57 skrivet: sön 29 mar 2020, 22:01:46 »
Ljudet är helt klart en ny fil sedan förra Rc (1064). Nu har jag gnällt på taket, dags att jag är lite positiv också. Ljudet är nämligen imponerande bra! :up: Loket är så pass bra att jag beställde ett till, som ska få bli omdekalerat.
Hälsningar
Stefan

H0, 2R DCC. Försöker förtvivlat begränsa mig till svenskt 80-tal, men det går sådär... :)

Utloggad BJ

• Stammis
  • Antal inlägg: 995
SV: Roco svarta med grå takfärg.
« Svar #58 skrivet: tis 31 mar 2020, 10:20:36 »
I samband med stora ommålningen till svart så deltar även MPA Måleriproduktion Coating AB i Västerås i detta upplägg.
Har frågat firman hur det egentligen var med målning av taken.
Fick ett kort svar.
MPA målade hytt taken svarta.
Det kan vara så att vi även målade en glimmer färg runt omkring strömavtagaren som ett skydd och den färgen är grå i kulören.
Dokumentation är inte kvar på firman.

Så av detta kan man få fram att taket förutom hytt taken inte målades utan har kvar sin färg från "blå" tiden.
BJ

Utloggad hanlof

• Stammis
« Svar #59 skrivet: tis 31 mar 2020, 10:41:11 »
I samband med stora ommålningen till svart så deltar även MPA Måleriproduktion Coating AB i Västerås i detta upplägg.
Har frågat firman hur det egentligen var med målning av taken.
Fick ett kort svar.
Det kan vara så att vi även målade en glimmer färg runt omkring strömavtagaren som ett skydd och den färgen är grå i kulören.

Så av detta kan man få fram att taket förutom hytt taken inte målades utan har kvar sin färg från "blå" tiden.
BJ

Äntligen ett klarläggande :) :up:

/hanlof

Utloggad d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.128
« Svar #60 skrivet: tis 31 mar 2020, 14:01:34 »
...
Fick ett kort svar.
Citera
BJ

På sitt sätt ett intressant svar som dock inte stänger alla frågetecken och dessutom tillför ett och annat nytt.
- Hur var det nu med målningen utöver hyttaken? Att dessa målades svarta var väl redan konstaterat, men hur tolkar man "det kan vara så..."?
- Vilken utbredning hade i förekommande fall den eventuella målningen med "glimmerfärg"? Vad slags skydd avses och hur tolkar man "grå i kulören"?
- Målade firman inte bara Rc3 utan även Rc6, och i så fall vilka loklittera avser svaret från måleriet?

Dessutom kan man misstänka att de Rc3-tak som inte lackerades svarta, och inte heller målades med "glimmerfärgen" knappast var jämt och vackert ljusgråa, utan både halkskyddsmålade, smuts- och grafitsolkade och blekta från sin tid ovanpå blåa lok.
Man kan kanske inte vänta sig att Roco skall ge sig in på att fabriksvädra takluckorna, så då återstår för köpare att värdera behovet av egen vädringsinsats och hur den vid behov ska uppnå önskat resultat.
- o000oo -

Utloggad BJ

• Stammis
« Svar #61 skrivet: tis 31 mar 2020, 14:10:41 »
...
Fick ett kort svar.
Citera
BJ

På sitt sätt ett intressant svar som dock inte stänger alla frågetecken och dessutom tillför ett och annat nytt.
- Hur var det nu med målningen utöver hyttaken? Att dessa målades svarta var väl redan konstaterat, men hur tolkar man "det kan vara så..."?
- Vilken utbredning hade i förekommande fall den eventuella målningen med "glimmerfärg"? Vad slags skydd avses och hur tolkar man "grå i kulören"?
- Målade firman inte bara Rc3 utan även Rc6, och i så fall vilka loklittera avser svaret från måleriet?

Dessutom kan man misstänka att de Rc3-tak som inte lackerades svarta, och inte heller målades med "glimmerfärgen" knappast var jämt och vackert ljusgråa, utan både halkskyddsmålade, smuts- och grafitsolkade och blekta från sin tid ovanpå blåa lok.
Man kan kanske inte vänta sig att Roco skall ge sig in på att fabriksvädra takluckorna, så då återstår för köpare att värdera behovet av egen vädringsinsats och hur den vid behov ska uppnå önskat resultat.

Håller med om att det finns frågetecken och vilka lok som MPA målade om.
Dock bör instruktionen från SJ ha varit lika till övriga målerier.
Tills vidare så får det vara och om något nytt kommer upp så meddelar jag detta här.
BJ

Utloggad Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.307
  • Lindome
« Svar #62 skrivet: tis 31 mar 2020, 18:19:19 »
Men är det skillnad på hytt taket o taket undrar jag?

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Utloggad BJ

• Stammis
« Svar #63 skrivet: tis 31 mar 2020, 19:10:01 »

Varma mj-hälsn Stefan

Taket ovanför hytterna är hytt tak och den delen av taket har inte diskuterats. Den är svartmålad som front och sidor.
Taket som lämnades omålat från de "blå" loken kallas möjligen maskinrums tak. Den delen kunde vid behov bättrings målas med glimmer färg som var grå.
Enligt MPA.
BJ

Utloggad Grävarn

• Veteran
  • Lindome
« Svar #64 skrivet: tis 31 mar 2020, 19:22:37 »

Varma mj-hälsn Stefan

Taket ovanför hytterna är hytt tak och den delen av taket har inte diskuterats. Den är svartmålad som front och sidor.
Taket som lämnades omålat från de "blå" loken kallas möjligen maskinrums tak. Den delen kunde vid behov bättrings målas med glimmer färg som var grå.
Enligt MPA.
BJ
Jag misstänkte att det var så men tänkte att ett klargörande kunde ändå göras  ;)

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Utloggad EMD_645

• Användare
  • Antal inlägg: 22
« Svar #65 skrivet: tor 02 apr 2020, 13:52:35 »
Haha! Tänk om någon ”utomstående” som inte likt oss är tågnörd hade läst denna tråden. Tror inte riktigt att förståelsen för vår diskussion om grått eller icke grått tak hade funnits.Hahaha!  :lol: :P
Jag tycker engagemanget är grymt kul att följa. :up:

Utloggad jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.095
« Svar #66 skrivet: tor 02 apr 2020, 14:46:53 »
Pratade med Modellhobby i Luleå, enligt dem så kommer det fler 3R exemplar i Maj (gissar dock att det är sedan risk för förskjutning pga corona).

// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, K&C-räls. RocRail

Bygger för avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Gamla banan: Lilla Tullinge
https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055.0

Utloggad BJ

• Stammis
« Svar #67 skrivet: tor 02 apr 2020, 16:03:47 »
Fixade en liten film när jag provade loket på "smartrail".
Försökte använda alla funktioner men det hörs nog inte så bra och ljusfunktioner syns dåligt pga. för ljust.

Utloggad Grävarn

• Veteran
  • Lindome
« Svar #68 skrivet: lör 04 apr 2020, 08:58:01 »
Varför åker loket fram o tillbaka, jag är inte riktigt bekant med smartrail så du får förklara för mig.

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Utloggad usjkpas

• Användare
  • Antal inlägg: 465
  • Ingenting är omöjligt!
    • Habo Hobby
« Svar #69 skrivet: lör 04 apr 2020, 09:16:34 »
Pratade med Modellhobby i Luleå, enligt dem så kommer det fler 3R exemplar i Maj (gissar dock att det är sedan risk för förskjutning pga corona).

Det är inte fler lok som tillverkats utan bara "batch 2" som kommer, loket är fortfarande slutsålt. Loken tillverkas di Vietnam, ingen panik där ännu
Numera modulägare och Tkl i Nättelund, svenskt 2R DCC, Epok III-VI
Driver också Habo Hobby

Utloggad lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.322
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #70 skrivet: lör 04 apr 2020, 09:18:36 »
Varför åker loket fram o tillbaka, jag är inte riktigt bekant med smartrail så du får förklara för mig.

Varma mj-hälsn Stefan
På de flesta videos jag sett om smartrail så beter sig loket på detta sätt för att det finns sensorer som ska hålla loket i mitten av smartrail oavsett om loket körs på full hastighet eller inte. Skenan i smartrail är byggd på samma set som handreglingen på en rulltrappa, men med den egenskapen att den leder ström till loket.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Utloggad BJ

• Stammis
« Svar #71 skrivet: lör 04 apr 2020, 10:01:46 »

Varma mj-hälsn Stefan
På de flesta videos jag sett om smartrail så beter sig loket på detta sätt för att det finns sensorer som ska hålla loket i mitten av smartrail oavsett om loket körs på full hastighet eller inte. Skenan i smartrail är byggd på samma set som handreglingen på en rulltrappa, men med den egenskapen att den leder ström till loket.

Som sagt. Spåret försöker att röra sig i takt med loket oberoende av pådrag och det går inte helt perfekt utan det blir en viss eftersläpning som skall hämtas in.
SmartRail är faktiskt ganska så fiffig jämfört med en rullbänk.
Har inbyggd Z21. Man kan köra AC, DC och digitala H0 lok med normalspårvidd direkt utan eller med SmatPhon, Multimus eller wlanmus.
BJ   

Utloggad hanlof

• Stammis
« Svar #72 skrivet: lör 04 apr 2020, 11:26:19 »

Varma mj-hälsn Stefan

Som sagt. Spåret försöker att röra sig i takt med loket oberoende av pådrag och det går inte helt perfekt utan det blir en viss eftersläpning som skall hämtas in.
Har inbyggd Z21. Man kan köra AC, DC och digitala H0 lok med normalspårvidd direkt utan eller med SmatPhon, Multimus eller wlanmus.
BJ   

Är inte svart Rc fel tidsepok för dig?😀😉

/hanlof

Utloggad BJ

• Stammis
« Svar #73 skrivet: lör 04 apr 2020, 23:33:10 »

Varma mj-hälsn Stefan

BJ   

Är inte svart Rc fel tidsepok för dig?😀😉

/hanlof
För mig, absolut fel tidsepok. :???:
Skall nog lägga ut allt som är för modernt på Tradera :pinch:
BJ

Utloggad Grävarn

• Veteran
  • Lindome
« Svar #74 skrivet: sön 05 apr 2020, 01:06:49 »
Svart RC är fel tidsepok även för mig men vad hjälpte det efter ett besök hos Hobbycenter  :emm:

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II