Författare Ämne: Fleischmannlok slirande drivning  (läst 666 gånger)

Utloggad A4 4468 The Mallard

• Användare
  • Antal inlägg: 329
Fleischmannlok slirande drivning
« skrivet: mån 30 mar 2020, 02:50:06 »
Lok från Fleischmann med den gamla runda motorn tillverkade på 80-talet har en tendens att slira genom att kugghjulet som sitter på rotorn släpper från rotorn. Hur kan man åtgärda detta. Jag har försökt att ta bort kugghjulet från rotorn och fästa det med superlim, men det hjälper inte så länge.

Jag har 2 Rc ett BR 01 och ett BR 03 med det här problemet.

Vad kan man göra?
« Senast ändrad: mån 30 mar 2020, 03:08:37 av A4 4468 The Mallard »

Utloggad Du618

• Användare
  • Antal inlägg: 205
SV: Fleischmannlok slirande drivning
« Svar #1 skrivet: ons 01 apr 2020, 21:15:07 »
Hejsan A4 4468 The Mallard

Kolla att drivhjulen inte går trögt, dv.s snurrar lätt runt. Haft samma problem med gamla Fl lok. Lite olja på axeln och kanske bända lite försiktigt ut hjulen underifrån.

Du618

Utloggad Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.664
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #2 skrivet: tor 02 apr 2020, 22:30:39 »
Lok från Fleischmann med den gamla runda motorn tillverkade på 80-talet har en tendens att slira genom att kugghjulet som sitter på rotorn släpper från rotorn. Hur kan man åtgärda detta. Jag har försökt att ta bort kugghjulet från rotorn och fästa det med superlim, men det hjälper inte så länge.

Jag har 2 Rc ett BR 01 och ett BR 03 med det här problemet.

Vad kan man göra?

Superlim är inte tänkt för sådana här användningar. Motoraxeln är ju helt slät och där fäster inte limmet.
Något som däremot är tänkt för liknande applikationer är Loctite 603, Cylindrisk fastsättning.
Sedan kan man med en körnare slå tre märken kring axelhålet på kugghjulet (båda sidorna) så att man "smider" ihop axelhålet.
I alla fall är det en fördel att med fin smärgelduk rugga upp axelns yta där kugghjulet ska sitta.

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

• Användare
« Svar #3 skrivet: fre 03 apr 2020, 23:28:41 »
Tack Svante för tipset, fick tag i Biltemas motsvarande produkt som jag ska pröva.

Utloggad Svante Andersson

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.664
  • On the foothills of the Headlines...
« Svar #4 skrivet: lör 04 apr 2020, 14:37:40 »
Glöm bara inte att rugga upp axelns yta... tvätta sedan axel och kugghjul i aceton.

SA
Hä löns int´ förklar´ för den som int´ begrip.

• Användare
« Svar #5 skrivet: lör 04 apr 2020, 23:56:05 »
Ruggade upp axelns yta, men läste inte ditt inlägg om aceton förrän det var försent. Få se hur det funkar.