Författare Ämne: Barndomens drömbana  (läst 497 gånger)

Bgdhl

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 9
Barndomens drömbana
« skrivet: tis 24 mar 2020, 10:23:53 »
Hej alla, det här blir mitt första inlägg på Svenskt MJ-forum och jag tänkte att vad bättre att börja med än lite bilder och beskrivning av min första egna modelljärnväg. Det blir en lång resa med mycket text men för den som orkar så kommer en hel del bilder mot slutet. Tyvärr fotade vi knappt något under själva bygget och var de bilderna idag finns vet jag inte. De bilder som finns med här är från den färdiga banan och därför kommer de först på slutet av detta inlägg. Hoppas du som läser hittar något intressant eller roligt i berättelsen om min "Barndomens drömbanan".

För att få lite kronologisk ordning i den här berättelsen så börjar vi från början.

1971
Mitt modelljärnvägsintresse började i början på 70-talet, långt innan jag ens var född, ja det kan ju låta lite märkligt men jag är ganska säker på att hade min far och farbror inte fått Märklin i julklapp så hade inte jag heller haft intresset idag.

Deras julklapp bestod av en startsats från Märklin med M-räls, en klassisk blå transformator samt ett tyskt lok och några vagnar. Antagligen en av de vanligast inkörsportarna till den här hobbyn. Med åren byggdes lok- och vagnparken ut samt att mer räls och tillbehör införskaffades, även några svenska lok och vagnar köptes in.

När min far i slutet på 70-talet blivit äldre och skaffat moped så hamnade allt relaterat till modelljärnväg i en kartong på vinden. Där fick de ligga i vila fram till mitten på 90-talet där jag kommer in i bilden.

1995
Jag hade förmånen att växa upp i Gävle med närhet till Järnvägsmuseet vilket tidigt skapade ett intresse för tåg. På museet fanns en modelljärnväg av typen: "Byggd i glaskub, inställd så att även en 3-åring kan köra" och denna har jag väldigt starka minnen av redan från 3 års-åldern. Jag tror faktiskt att den än idag finns kvar och fungerar om än i något förändrad form.

Efter något år insåg min far att det nog var dags att plocka fram den gamla Märklin-lådan ur gömmorna igen och byggde upp en enkel rundbana på en spånskiva. Banan var extremt primitiv och bestod mest bara av räls vad jag kan minnas. Husen, som även dom fanns bevarade från hans egen barndom fick ligga kvar i lådan.

1999
Efter att ha flyttat till villa så fanns utrymme för en större anläggning, två gamla sängstommar sågades upp och sattes ihop för att bilda en L-formad grundplatta. Den gamla M-rälsen kom fram igen och den här gången fanns lite byggnader med också. Ambitionen var nog ganska hög från start men intresset falnade och banan stod mest oanvänd. Lite då och då köptes något smått till anläggningen men bygget tog aldrig riktigt fart.

2001
När jag blivit runt 9-10 år köpte jag Märklins katalog på Järnvägsmuseet i Gävle. Jag spenderade timmar med att titta på bilderna och drömde om att kunna köpa något nytt istället för att hålla på med de där 70-talsprylarna, som även om de var charmiga för det mesta luktade lite bränt och aldrig riktigt fick den omsorg som krävdes för att fungera som de gjorde när de var nya på 70-talet.

Jag köpte även filmen "Mattias och Märklintåget" med bland annat Rutger Friberg.
Den filmen tittade jag nog på minst tvåsiffrigt antal gånger och fascinerades över hur enkel C-rälsen verkade vara i jämförelse med de gamla M-skenorna som vi krånglade med. Att kunna köra flera tåg samtidigt på samma räls verkade nästan för bra för att vara sant. Det närmaste vi kommit hemma var när vi byggt två slingor separerade från varandra och kört med varsin blå transformator.

Med åren blev även jag äldre och modelljärnväg glömdes bort till förmån för moped och annat. Ja egentligen precis samma sak som hänt 30 år tidigare och åter igen hamnade M-rälsen, husen, loken och vagnarna i den där lådan på vinden.

2011
Efter gymnasiet hade jag lyckats skrapa ihop en del kapital och när min bästa vän kom hem från semester på Gotland med beskedet att hans lillebror köpt en analog startsats från Märklin med C-räls så enades vi att vi nu minsann skulle vi bygga den där märklinbanan vi alltid drömt om.

Vi tog hjälp av våra fäder och byggde en rejäl trästomme som vi sedan limmade fast vita frigolitskivor på, ett materialval som vi snabbt fick erfara var mindre lämpligt för att formas till landskap med hjälp av slippapper, om man inte tyckte att "snö" i källaren var charmigt.

Tanken på att bara ha en enkel rundbana var inte så lockande och efter att ha tittat i startsatsens manual, under avsnittet med förslag på spårplaner med utbyggnadssatser, så köpte vi även en utbyggnadssats C5. Resultatet blev en rundbana men med ett mötesspår samt två utdragsspår som vi kunde använda till industrier och uppställning.

Utöver den vita cellplasten så byggde vi en ås av blå cellplast så att den bortre delen av banan blev upphöjd.

Inledningsvis höll vi ett högt tempo och såväl hus som landskap växte fram i snabb takt. Vi köpte Märklins tyska signaler och ställpultar. Växlarna fick förbli manuella, de var ju trots allt precis framför där man stod och körde. Startsatsen innehöll en väldigt enkel transformator och den byttes ut mot en fjärrkontroll-version med stöd för 4st lok genom delta-digital, det lite halvgrova anslutningsspåret gömdes på det långa stickspåret.

Åren gick och banan var mer eller mindre färdig sedan länge, det som fattades var egentligen en bakgrund samt att måla sargen och hänga ett tyg under för att dölja de få kablar som faktiskt fanns. Mestadels var det till belysningen i några av husen men också till signalerna. Till spåret fanns bara en strömsladd som gick till anslutningsdosan, så även om själva spåranslutningen var ful så var det en väldigt smidig lösning.

2016
Huset skulle säljas och vi insåg att skulle vi visa anläggningen för familj och vänner som länge velat se den så var det nu den måste visas. Bilderna som här följer är daterade 9 april 2016.

Överblicksbild över anläggningen, i förgrunden är stationsområdet. I mitten återfinns stadens industri och några bostadshus. I ytterkanten finns en mack, några bostadshus samt ett pensionat med restaurang. De flesta husen på anläggningen var nya från Faller och Auhagen men några av husen är bevarade från 70-talet och är nästan uteslutande från Faller.

Framför anläggningen, bredvid ställpultarna, ligger det som var vår inspiration och där har även ett av loken från 70-talet fått ta plats.

En blick ut mot utdraget där järnvägens tre godsvagnar och resgodsvagn står uppställda. Loket står vid kolstationen för att fyllas på inför nästa färd.

Kolstationen, notera dvärgsignalen till vänster. Överlag tycker jag Märklin lyckats väldigt bra med sina signaler, möjligen att just dvärgsignalen hamnar lite väl långt ifrån spåret.

Ställverkstornet, detta är faktiskt en 70-talsmodell men som låg obyggd fram till runt 2001 när min far byggde ihop den i samband med att vi byggde den där första banan efter flytten till villa. Lite belysning har det också fått.

Kolgruvan, fick bli banans industri. En "modern" modell som var relativt lättbyggd. Valet av just kolgruva påverkades av att vi hade några djupa flakvagnar från 70-talet som därmed kom till användning.

Lokstallet/Vagnverkstaden, byggdes över mötesspåret. Med facit i hand kanske inte den bästa lösningen men det möjliggjorde att stallet kunde köras igenom. Effekten blev också att stationsområdet blev lite trångt men charmigt.

Godsmagasin/stationshus och plattform, fick bli en specialare. Jag minns inte fabrikat men det kombinerade stationshuset och godsmagasinet passade vår begränsade yta väl. Till det tillkom en fristående plattform för passagerartågen.

Lokstationen, byggdes för att ge verkstadsområdet lite mer detalj än bara ett lokstall. En fin modell som passade väl ihop med lokstallet.

En naturbild, ger en överblick av hur "faunan" såg ut. Det mesta på anläggningen var färdigt ur lådan, så även granarna. I närbild är de inte speciellt vackra och de är allt annat än kostnadseffektiva men på lite avstånd bidrar de iallafall till att lite se ut som just granar. Fabrikatet var Noch om jag inte minns helt fel.

Esso-macken, av någon anledning valde vi att köpa en mack med just Esso och dessutom placera ut en Volvo P1800 där. Anläggningen i övrigt är ju väldigt tysk men just i det här hörnet har den en svensk touch. Ett av få "Icke gran-träd" skymtar i vänsterkanten också. Även det en färdigmodell.

Landsbygdsstationen, en modell från 70-talet som lyckats överleva tidens tand väldigt väl. På den här stationen får bevisligen resenärerna kliva upp i tåget direkt från makadamen, kanske inte jätterealistiskt men stationshuset var iallafall fint och med lite historia.

Huset på kullen, även det en 70-talsmodell som klarat sig i gott skick. Någon måste ju bo i närheten av landsbygdsstationen och det här huset passade lyckligtvis precis in mellan rälsen och kanten på åsen. Inte den mest detaljerade modellen men den står ju faktiskt så långt bort från betraktaren som det går att komma.

Tack för att du tagit dig tid att komma ner hit. Det finns några fler bilder att visa om någon är intresserad. Jag tar varmt emot kommentarer om vår "Barndomens drömbana". Tyvärr existerar den inte länge mer än på bild och nu då även här i textform, materialet finns dock nedpackat i lådor på en vind..

Delta-digital var aldrig något vi fick användning för, länge planerade jag att köpa en rälsbuss men det blev aldrig något av tyvärr. För en liten enkel anläggning så hade det systemet verkligen potential.

janaagersten

• Användare
  • Antal inlägg: 147
  • Kör allt som är kul i 3R och LGB
SV: Barndomens drömbana
« Svar #1 skrivet: tis 24 mar 2020, 10:44:26 »
Hej
Om jag får tala för alla så ser vi gärna fler bilder.
Personligen tycker jag att banan du hade såg ut att vara väldigt snygg o välbyggd.
Det tråkiga är att dina prylar är nedpackade.
Hälsningar
Janne

ub

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.731
« Svar #2 skrivet: tis 24 mar 2020, 11:04:06 »
Ja, klart man vill se fler bilder. Kul idé med lokstationen/verkstan.
Jag anar en fortsättning i formuleringen i första raden.

AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.180
« Svar #3 skrivet: tis 24 mar 2020, 12:23:04 »
Tack för trevligt inlägg och lite historik om banan.
70 talet var väl min Märklin tid och ställverket hade jag själv en gång i tiden.
Jag känner igen mig själv i din text om MJ drömmarna om en större bana när man
läste MJ tidningar och kataloger. På den tiden var det att köra runt på spånskiva
som låg på en säng och man skällde på katten som trodde loket var en råtta.
Fortfarande ingen bana men drömmarna finns, Kanske en dag när man blir pensionär.

Har du fler bilder får du gärna visa dem för oss.
Tack än en gång!

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Bgdhl

• Nykomling
  • **
« Svar #4 skrivet: ons 25 mar 2020, 11:47:03 »
Kul att ni gillar både text och bild. Även om jag idag är med i en klubb, kör likström och enbart äger rullande materiel så finns där en viss kärlek för Märklins startsatser, utbyggnadssatser med mera. Det är som en annan hobby fast ändå samma.

Här kommer några fler bilder efter önskemål:

70-talsmodell som här fått både boende och en tillhörande bil. En inte helt osvensk modell faktiskt. Skorstenen tyvärr skadad men den fick vara med iallafall. Överlag väldigt roligt att blanda gammal och nytt på en sån här anläggning.

Närbild på godsmagasinet där det är full verksamhet. Lastningen av den stora lådan på flaket är minst sagt tveksam. Kanske är det vad diskussionen de två framför lastbilen har handlar om. Husfasader och tak vädrade vi med torrt pigmentpulver och pensel, en helt okej lösning som går att göra rent om det blir för mycket av.

Cyklist ute på sin dagliga tur. Av olika orsaker limmades aldrig makadamen fast på C-rälsen varför vi hade problem med att plasten på banvalen ibland blev synlig. Såhär i närbild blir det extra tydligt. Återigen ett plus för Märklins signaler som trots att de aldrig vädras smälter in fint i terrängen.

En modern villa-byggsats. Minns inte om den kommer från Faller eller Auhagen. Även här tycks temat vara att flytta på soptunnan precis som vid den andra villan. Fin modell med mycket detaljer. De flesta tegeltak och fasader penslades med ett tegelfärgat pigmentpulver för att ge en lite mer varierad färg jämfört med den annans ganska enfärgade plasten.

HåkanE

• Stammis
  • Antal inlägg: 702
« Svar #5 skrivet: Igår kl. 23:16:59 »
Men då kan jag hjälpa till med att säga att villan är från Faller.
Jag har ett likadant hus.  :)
//HåkanE

Bgdhl

• Nykomling
  • **
« Svar #6 skrivet: Igår kl. 23:41:49 »
Ah, tack så mycket Håkan :)