Författare Ämne: Nostalgi-inspektionens Corona-edition.  (läst 14128 gånger)

Utloggad skanke1

• Användare
  • Antal inlägg: 82
SV: Nostalgi-inspektionens Corona-edition.
« Svar #275 skrivet: tis 30 jun 2020, 17:29:19 »
Citera
Och, Skanke, det där tricket med att ringa genom att slå i klykan minns jag mycket väl. När jag gick på folkhögskola i slutet av 60-talet bodde jag på ett elevhem med en telefon enbart för inkommande samtal. Gissa att det blev liv i luckan när skolexpeditionen plötsligt fick en saftig telefonräkning från denna telefon... 

Inget är nytt under solen brukar man ju säga :) Så man kan ju tänka att det där tipset om att ringa genom att slå på klykan kanske kommit via någon äldre släkting till någon i skolan. Det är det som är lite fascinernade med sådana här saker, hur "bustrick" sprids från person till person och även mellan generationer.

Morgondagens Nostalgi, det låter spännande, men ganska svårt, då det ofta är svårt att spå om framtiden.

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.030
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #276 skrivet: tis 30 jun 2020, 20:21:25 »
Utan att föregripa Sture`s "morgondagens nostalgi" minns jag ett uttalande från en hög IBM-chef i början av 70-talet.

"datoriseringen kommer att gå snabbt, i början av 2000-talet kommer det att finnas minst 1 dator per kvarter i städerna"

Hur ser vi idag på ett dåtida uttalande?

Jag hoppas att Sture träffar bättre rätt med ett filosoferande om "morgondagens nostalgi".  ;)
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skalerallare /Traincontroller / MGP
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad sture

• Stammis
  • Antal inlägg: 621
    • http://www.bylen.se/
« Svar #277 skrivet: tis 30 jun 2020, 21:52:35 »
Jodå, svårigheten att förutse vad som blir nostalgi i framtiden kommer att beröras i avsnittet.
Sture

Utloggad PeO

• Stammis
  • Antal inlägg: 576
« Svar #278 skrivet: tis 30 jun 2020, 22:01:44 »
           Oavset hur, så var väl nostalgin mycket bättre förr. :geek:

Utloggad skanke1

• Användare
« Svar #279 skrivet: tor 02 jul 2020, 08:58:39 »
Citera
"datoriseringen kommer att gå snabbt, i början av 2000-talet kommer det att finnas minst 1 dator per kvarter i städerna"

Hur ser vi idag på ett dåtida uttalande?

Det är just sådana här tvärsäkra utalanden som senare visar sig vara fel som är roligast :lol:

Utloggad sture

• Stammis
« Svar #280 skrivet: tor 02 jul 2020, 09:09:34 »
Ja, jag minns faktiskt ett TV-program (Tekniskt Magasin?) för några decennier sedan där man spekulerade om framtidens telefoni. En expert la ut texten om de senaste tekniska landvinningarna som gjorde det möjligt att tillverka små sladdlösa telefoner som kopplades upp i ett trådlöst internationellt nätverk. Jag minns hans slutkläm: "I framtiden kommer  i stort sett varje människa att bära med sig sin egen personliga telefon i fickan".

Tyvärr minns jag också min egen kommentar till detta.. ;( ;(
(Ungefär så här: "Det var det dummaste jag har hört. Typiskt verklighetsfrånvänd teknikromantiker. Så kommer det ju aaaaldrig att bli"! )
« Senast ändrad: tor 02 jul 2020, 11:36:45 av sture »
Sture

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.190
« Svar #281 skrivet: tor 02 jul 2020, 10:02:05 »
Jag har en gång fått lära mig att man när världsbehovet av datorer beräknades ( stordatorer) kom fram till svaret tolv.
Och när statens matematikmaskinnämnd höll på förutsåg man nog bara en maskin i Sverige.

Liknande funderingar fanns i telefonens barndom. En telefon per kontor skulle helt säkert tillgodose alla behov.

Ines Uusmans förutsägelse om Internet är ännu inte glömd.
BW

Utloggad HJP

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.150
« Svar #282 skrivet: tor 02 jul 2020, 10:53:19 »
Ines Uusmans förutsägelse om Internet är ännu inte glömd.
Alla minns den inte. Hur var den?

Utloggad BenWah46

• Veteran
« Svar #283 skrivet: tor 02 jul 2020, 11:07:17 »
”Internet är en fluga som snart har gått över”
Sveriges kommunikationsminister 1996 cirka.
BW

Utloggad CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.228
« Svar #284 skrivet: tor 02 jul 2020, 11:36:34 »
”Internet är en fluga som snart har gått över”
Sveriges kommunikationsminister 1996 cirka.

Det hon egentligen sade: "Jag vågar inte ha någon alldeles bestämd uppfattning men jag tror inte att folk i längden kommer att vilja ägna så mycket tid, som det faktiskt tar, åt att surfa på nätet. [...] Att sitta och surfa på nätet tar en himla massa tid. Vad är det bra för? [...] Det kanske är så att det är något som vuxit upp nu. Alla pratar om internet men kanske är det övergående och sedan blir inriktningen mer specificerad."

https://sv.wikipedia.org/wiki/Ines_Uusmann#%22Internet_%C3%A4r_en_fluga%22

Och jag vill nog ge henne rätt där. Det var många som skaffade internetuppkoppling och ägnade ett par kvällar åt att planlöst klicka sig fram från sida till sida bara för att undersöka vad som fanns att se, men de flesta tröttnade på det rätt snabbt.

Ungefär som när folk förr köpte uppslagsverk och ägnade ett par kvällar åt att slå upp artiklar på måfå och följa hänvisningar till andra artiklar, o s v. Det gick också över med tiden.
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Utloggad CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.228
« Svar #285 skrivet: tor 02 jul 2020, 13:03:58 »
Jag har en gång fått lära mig att man när världsbehovet av datorer beräknades ( stordatorer) kom fram till svaret tolv.

IBM-chefen Thomas Watson är känd för att påstås ha sagt "I think there is a world market for maybe five computers" 1943, men det verkar vara en skröna. Å andra sidan var den tidens datorer kolossalt stora och dyra, så för just den typen av datorer var världsmarknaden faktiskt väldigt liten. Och han var affärsman som ville sälja maskiner, inte visionär.  :)

Och när statens matematikmaskinnämnd höll på förutsåg man nog bara en maskin i Sverige.

MMN tog fram två datorer, först BARK och sedan BESK. De kostade motsvarande ungefär 7 resp 28 miljoner i dagens penningvärde. När man kämpar med att få den budgeten att gå ihop är det nog svårt att föreställa sig en framtid där en vanlig väckarklocka kan ha en beräkningskapacitet jämförbar med BESK.  :O
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Inloggad Steffe

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 8
« Svar #286 skrivet: tor 02 jul 2020, 15:48:50 »
Denna är ju också en klassiker i jämförelse med Inez Uusman

Utloggad skanke1

• Användare
« Svar #287 skrivet: tor 02 jul 2020, 21:28:59 »
Vad skall man säga. Jag är inte ett dugg bättre själv. Skillnaden är väl bara att jag inte gått ut offentligt i media med alla tvärsäkra uttalanden som senare visade sig vara felaktiga. Det är bara ens familj, vänner och bekanta som har fått höra, och förhoppningsvis kommer de inte ihåg alla dumheter som man har hävt ur sig genom åren.

Däremot så måste jag hålla med om en del som sägs i detta klipp. En del av de där argumenten om varför man borde skaffa sig en Hemdator tycker jag fortfarande var ganska krystade. Speciellt det där med att man skulle lagra sina recept i den, kan jag fortfarande tycka var rätt tramsigt. Eller rättare sagt helt orealistiskt
Men ofta är det så med nyheter och innovationer. Användningsområdena dyker upp först senare. Jag minns ju själv att vi hade en dator hemma, som jag knappade lite på utan att egentligen se vad man skulle ha den till. Det mesta gjorde man ju mycket bättre utan dator på den tiden. Men det är ju tur att det finns entusiaster som är envisa och ser möjligheterna.

Utloggad AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.308
« Svar #288 skrivet: fre 03 jul 2020, 09:12:51 »
Morn morn!

I natt när jag kom hem och titta i brevlåda låg ett tungt kuvert med Allt om Hobby. Det är ca 40 år sedan jag prenumerera på Allt om Hobby så det var kul och jag reflektera på
att tidningen var tung. Så var den inte förr men jag kan ju ha fel. Jag kan ju ha blivit klen.  Nu har jag snabbt bläddrat i den och den ser annorlunda ute en tidigare men mycket att
läsa även sånt som inte har med MJ att göra. Det är kul att tidningen hålls sig vid liv så pass länge så hoppas yngre generationer upptäcker den så tidningen får liva vidare ytterligare
många år. Ska läsa mer nu i helgen när jag är fri från arbete.

Det var några ord från mig.
 :up: :up: :up:
Mvh

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Utloggad AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.308
« Svar #289 skrivet: fre 03 jul 2020, 09:15:51 »
Nu blev det galet!

Jag sitter visst och sover ännu. Den hamna i fel tråd men men så är det när man är snurrig i kolan.
Skulle ha den i tråden - Stötta Jocke.
Förlåt Sture!
 :'( :'( :'(

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Utloggad HJP

• Veteran
« Svar #290 skrivet: fre 03 jul 2020, 12:08:21 »
Det sägs att chefen för den amerikanska motsvarigheten till Patent och registreningsverket, redan på 1920-talet, tyckte att man kunde lägga ner verksamheten, för nu var allt uppfunnet. Det går inte att uppfinna mer.
Jag vet inte om detta är sant, men hänvisar till den gamla slagdängan, med Nora Brockstedt och Doris Day: "Que serra serra, sin framtid kan ingen se....".

Utloggad BenWah46

• Veteran
« Svar #291 skrivet: fre 03 jul 2020, 13:50:13 »
Ett annat uttryck är att man inte ska uppfinna hjulet på nytt. Ändå uppfinns nya förbättrade hjul för allt möjligt hela tiden.Annars finge
BW

Utloggad HJP

• Veteran
« Svar #292 skrivet: fre 03 jul 2020, 15:12:27 »
Annars finge
"Annars finge", vadå?  :???:

Utloggad BenWah46

• Veteran
« Svar #293 skrivet: fre 03 jul 2020, 19:06:52 »
Ursäkta, nåt kom emellan.

annars fine man åka omkring på stenåldershjul och inte Michelin radialdäck på aluminiumfälgar.
BW

Utloggad sture

• Stammis
« Svar #294 skrivet: lör 04 jul 2020, 06:15:54 »
Ja då är det dags att försöka se in i framtiden!

På Wikipedia kan man läsa följande:
”Nostalgi av grekiskans nostos, hemkomst, hemresa och algos, smärta, lidande”.
”På 1600- och 1700-talen ansågs nostalgi vara en allvarlig och ibland dödlig sjukdom”.

Knappast den definition jag vill använda idag. Nej, min egen definition är att nostalgi är den glädje jag känner när jag tänker tillbaka på barndomen och ungdomen. Diverse gamla föremål och företeelser kan få mig att associera och känna en nostalgisk, stillsam glädje. Många lite ”galna” föremål får mig också, så här i historiens ljus, att skratta högt.

Det mesta jag redovisat hittills i mina nostalgikalendrar kommer från de år då jag själv stod på topp, alltså från femtio- och sextiotalen.
Men vad kommer dagens ungdomar att blicka tillbaka på, och kanske skratta åt, från de senaste tjugo-trettio åren? Kanske något av det som redovisas idag i Corona-karusellens avsnitt 16?
Vad tror ni?
Välkomna till ytterligare ett avsnitt av Corona-karusellen!

Sture

Inloggad Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.112
« Svar #295 skrivet: lör 04 jul 2020, 08:13:38 »
Ja, nya teknikprylar har man ju skaffat på sig i mängder då det hela tiden kommer nytt och ersätter tidigare - rullbandaren, kassettspelarn osv. Jag tänker också på alla film/videokameror man haft genom åren. Först farsans dubbel-8, sen super8, alla kameravideoformaten från VHS, VHS-C, Video Standard, Video8, Digital8 osv till 4k. Och bytte man kamera var man tvungen spara den gamla för att kunna se videos tagna med just den. Och varje gång man bytt upp sig har man tänkt att nu lär det dröja innan det kommer ut ett nytt format. Att sia om vad våra barnbarn skrattar eller småler åt när dom blickar tillbaka på farfars eller morfars tid är knepigt, allt är ju redan uppfunnet har vi ju hört här tidigare. Kanske resandet blir förenklat? Man går in i en kur, skannas av digitalt ned till veranda molekyl. Sen skickas man iväg seriellt till en mottagarkur på andra sidan jorden och sätts ihop igen. Klimatvänligt dessutom. Hur som helst, tack Sture för dina härliga återblickar i denna serie! 
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

Utloggad BenWah46

• Veteran
« Svar #296 skrivet: lör 04 jul 2020, 08:23:21 »
Javisst är CD:arna nostalgi. Under en period när jag gjorde en del,programmering fick man prenumerera på MSDN, microsoftinformation om hur man får det att funka.

Informationen levererades i form av 100- tals CD:ar med kod i stora plastboxar, innan man kom åt det hela via Internet. Sen uppstod en långvarig tävling i vad man kunde ha dessa numera obsoleta silverbrickor till, mer än bordsunderlägg. Och hjul. Eller värmda och formade som kippor för dem som hade den läggningen. Eller pizzaskärare.
BW

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.030
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #297 skrivet: lör 04 jul 2020, 09:47:55 »
Tack Sture för ännu ett mycket intressant kapitel om nostalgiprylar.

När du visade  de gamla mobiltelefonerna kom jag att ninnas min första mobil som egentligen var avsedd att ha i bilen men ändå gick att släpa med sig och då med en tung batteripack. Denna var av fabrikat Motorola. jag minns att Ericsson hade en motsvarande.

Jag fick vid ett tillfälle en udda användning av den tunga batteripacken "tegelstenen" som den kallades.
En föga trevlig upplevelse.
Jag råkade köra på ett råddjur som blev så illa skadat att jag var tvungen att avliva djuret på plats och hade inget annat i bilen att ta till än batteripacken till mobiltelefonen.

Kännedomen om detta fanns kvar på jobbet några år senare då de mindre handburna mobilerna kommit där någon vid fikat nämner att jag slagit ihjäl ett rådjur med mobilen. Frågan uppstod genast hur det gick till.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skalerallare /Traincontroller / MGP
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad Sven-E

• Användare
  • Antal inlägg: 211
« Svar #298 skrivet: lör 04 jul 2020, 09:53:11 »
IBM-chefen Thomas Watson är känd för att påstås ha sagt "I think there is a world market for maybe five computers" 1943, men det verkar vara en skröna. Å andra sidan var den tidens datorer kolossalt stora och dyra, så för just den typen av datorer var världsmarknaden faktiskt väldigt liten. Och han var affärsman som ville sälja maskiner, inte visionär.  :)

Jag har också hört den utsagan, men då var det tre datorer.
Och med dagens teknik där man överger hemdatorn för mobiltelefoner uppkopplade mot stordatorer (molnet) så stämmer det rätt bra med tre datorer: Amazon, Microsoft och Google. :)

Utloggad sture

• Stammis
« Svar #299 skrivet: lör 04 jul 2020, 10:50:13 »
Janne: En svindlande uppräkning av olika "format". När man är mitt uppe i det hela och det sker steg för steg, tänker man inte så mycket på det men när man ser det listat så här verkar det ju fullständigt vrickat med alla teknikskiften. Btw, jag aktar mig för att skratta åt din vision av den framtida resebranschen. Man vet ju aldrig...

BenWah46: Många alternativa användningsområden för CD-skivan. Jag kom på ett till: Hänga upp som fågelskrämmor i körsbärsträden.

Per-Åke! Underbar historia om att döda ett rådjur med en mobil!! :clap: Den där kolossen var ju fantastisk för sin tid. OK, stor, jämfört med dagens mobiler, men man slapp i alla fall sladden....

SvenE: Den där beskrivningen att vi återigen är på väg mot tre "stordatorer" måste jag lägga på minnet.  :up:
Sture