Författare Ämne: Nostalgi-inspektionens Corona-edition.  (läst 14131 gånger)

Utloggad sture

• Stammis
  • Antal inlägg: 621
    • http://www.bylen.se/
SV: Nostalgi-inspektionens Corona-edition.
« Svar #250 skrivet: sön 14 jun 2020, 21:30:48 »
OK, jag förstår, HJP.
Hade du bara vetat vart kannan tog vägen hade du ställt upp. En berömvärd inställning. :up:
Kanske någon annan vet var man har sin lavemangkanna? (och videokamera? ) ;) ;) ;)
Nästa lördag avlägger vi ett besök på anläggningen igen. Väl mött då!
Sture

Utloggad sture

• Stammis
« Svar #251 skrivet: lör 20 jun 2020, 06:16:27 »
Midsommardagen idag, och alltså helgdag. Men som nostalgiinspektör är man aldrig ledig. Nej, precis som andra lördagar snurrar vi även idag ett varv på Corona-karusellen.

Som nostalgi-inspektör får man också vara beredd på diverse tittarreaktioner. Dagens avsnitt inleds med en mycket kritisk sådan. Man får dock inte låta sig nedslås….

Vi har nyligen också fått höra hur Palmeutredarna, efter diverse utflykter, återvände till brottsplatsen för fördjupade studier. I dagens avsnitt gör Nostalgiinspektionen på liknande sätt. Efter diverse utflykter till matlådor, spottkoppar och konduktörsväskor återvänder vi till anläggningen för fördjupade studier.
Välkomna till Markusbo!

Sture

Utloggad Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.112
« Svar #252 skrivet: lör 20 jun 2020, 07:39:37 »
Satt som vanligt klistrad framför skärmen då nytt avsnitt från Inspektionen visas. Tänk, detta mycket tragiska kände jag inte till så det var högintressant att följa. Var sällan inne på stinsenforumet så det var för mig nytt. Oj,oj, fortsätter blindt följa serien som ena gången ger skratt och andra gången allvarlig tragik.   
« Senast ändrad: lör 20 jun 2020, 10:21:38 av Gissberg »
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

Utloggad AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.308
« Svar #253 skrivet: lör 20 jun 2020, 08:31:52 »
Morn Morn Sture, Gissberg med flera!

Lika intressant som vanligt och jag tror jag hört berättelsen tidigare om flyg olyckan av dig Sture. Det är nog som du säger att det ena leder till det andra när man håller på med sin hobby.
En dröm eller tanke som jag själv kommit på i äldre dagar är att det hade varit roligt att bygga nåt med samma upplägg för en modelljärnväg som din Sture. Tyvärr blir det nog bara en dröm
eftersom jag tror att min kunskap och förmåga har sina begränsningar. I alla fall hade det varit roligt att bygga järnvägen genom pappas hem by, Virrat i Birkaland,  i Finland, som min farfar var med och byggde 1937 - 1938. Haapamäki - Björneborg banan.  Nedlagd sen 1985.  Pappa min berättade om hur de tjuvåkte mellan godsvagnarna från en kurva i närheten av farfars gård där tåget saktade in, till byn när de var  15 år gamla.  De slutade med det när en kompis trillade ned, men hade tur som överlevde. En faster till mig arbetade på stationen under kriget och pappa berättade en hel del om livet runt omkring byn. Nu har alla de som varit med kilat vidare och även pappa min, men hade tanken kommit för ca 30 år sen så hade det nog varit möjligt att bygga en sådan MJ bana och jag tror nog far min hade tyckt om att hjälpa till med att skaffa fram källmaterial mm. Bara en parentes i tråden.

God fortsättning på Midsommar helgen samt trevlig sommar!
 :) :) :)
Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Utloggad sture

• Stammis
« Svar #254 skrivet: lör 20 jun 2020, 10:30:38 »
Tack, Janne! Kul att du hänger med. :up:
Ja, min ambition är ju att det ska vara lite lagom blandning i avsnitten. Allt kan ju inte passa alla men det är ju kul om alla hittar något.

Alf: Du kanske kan bygga ett litet diorama, om nu en hel anläggning känns övermäktig. Du verkar ha massor att berätta, varför inte skriva ner det? Kan ju vara kul för eventuella släktingar och ättlingar att läsa. Och när man skriver sorterar man ju också upp sina egna tankar. Kom igen!!
Sture

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #255 skrivet: sön 21 jun 2020, 09:53:51 »
Tack för sparken där bak, Sture!  :D

Kanske kan det bli nåt när jag går i pension om ca 6 år. Det hade varit kul att göra nåt under krigsåren strax efter järnvägen blev klar. Farfar dog 1949 när pappa min var ca 15år. problemet är det rullande materialet från den tiden samt många hus är borta.  En syssling/småkusin skrev en bok som började med när min Farfars syster for till Amerika när hon var 17 år, 1902.
Intressant läsning att följa generationer och livsöden. Farfar min var i Minnesota 1907 till 1914 och for hem till Finland för att hämta farmor. Tyvärr kom de inte iväg för kriget bröt ut och båtresan blev inställd. Biljetterna för återresan var köpta. Anledningen att många unga män i Finland drog till Amerika var att de inte ville göra militärtjänst i Ryske Tsarens Arme eller sitta instängd i Sibirien.
Min hälsa och ork är inte som den har varit så det blir tyvärr inte mycket gjort nu för tiden.

Mvh!

Alf K

Utloggad sture

• Stammis
« Svar #256 skrivet: lör 27 jun 2020, 06:09:18 »
Ynglingar i min ålder och äldre minns den här morgonen för 61 år sedan. Då steg vi ur sängen redan klockan tre och slog på radion för att höra Ingemar Johansson bli världsmästare i tungviktsboxning.

Men matchen sändes INTE på Sveriges Radio och det var INTE Arne Thorén som refererade. Sveriges Radio ansåg nämligen att det stred mot reglerna att direktreferera underhållningsvåld….

I stället köpte Svenska Philips sändningstid vid Radio Luxemburg och lät Lars-Henrik Ottosson referera.

Sveriges Radio hade visserligen en reporter vid ringside, Rustan Älveby, men han skulle inte referera. Nej, Sveriges Radio tänkte sig följande spännande upplägg:
Rustan Älveby skulle se matchen och därefter gå ut och leta reda på en telefon och meddela matchresultatetet som en ren nyhetsrapport… Via telefon alltså, och med denna finurliga(?) över-gång är vi framme vid dagens ämne: ”Telefoner i våra hjärtan”.

Telefonen är en uppfinning som alltid engagerat oss. I den här rullen återser vi några gamla bekantingar. Och du som känner skepsis inför en smartphone kanske vill höra vad Stockholms borgmästare Carl Lindhagen tyckte om en sådan nymodighet som nummerskivan?

Sture

Utloggad Gissberg

• Stammis
« Svar #257 skrivet: lör 27 jun 2020, 07:06:46 »
Haha, undrar vad han fick för svar denne herr Lindhagen! Härlig återblick av dessa så livsviktiga tingestar. Tänk också så många youtubeklipp man sett där dom satt en nummerskivetelefon i händerna på en grupp ungdomar och se om dom listar ut hur den fungerar. Det krävde bra många försök på en så avancerad apparatur! Tack för denna tillbakablick, Sture!

Utloggad sture

• Stammis
« Svar #258 skrivet: lör 27 jun 2020, 08:16:58 »
Jojomen, Janne, saker blir snabbt föråldrade. Tänk vad man en gång kommer att skratta åt sådant som du och jag idag tycker är svårbegriplig "hightech" ....  :(
Sture

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #259 skrivet: lör 27 jun 2020, 09:20:07 »
Tack Sture!

Det är härligt med nostalgi. "Mårtenson" telefonen hade mormor och morfar på en liten hylla fast skruvad i väggen i hallen. Minns inte om det var med krom eller plast men bakelit var det. Javisst cobran hängde med länge och jag undrar om inte mor har den kvar ännu.  Några episoder med mig inblandat med telefoner var att jag som barns skulle alltid pillra och skruva på allting.  Tror pappa skulle ringa någonstans och när han lyfte luren så var det redan en person i andra änden. Jag hade lyckats stänga av ring signalen på telefonen med nån knapp.   :ouch:
En annan sak jag gjorde i tonåren och då blev jag rejält utskälld av pappa. Jag ringde upp honom på jobbet och förställde rösten så han hörde inte att det var jag och jag låtsade vara en klient . Mamma berättade att jag också ringde och pratade mycket med damen i växeln på hennes jobb också och då var jag nog ganska ung. Det var väl så här när man kom hem efter skolan och fritids och inte hade nåt att göra att man använde telefonen ibland.

Mvh!

Alf K
« Senast ändrad: lör 27 jun 2020, 09:26:32 av AlfTm36 »

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.030
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #260 skrivet: lör 27 jun 2020, 09:49:16 »
Telefonnumret måste tidigare haft ett heligt status. Jag minns då vi flyttade från vår lägenhet i Stockholm 1952 och därmed fick lämna ifrån oss telefonnummret för att få ett nytt. Det gamla från 1952 sitter klockrent fortfarande i minnet.
Väck mig mitt i natten så finns det där.
När det gäller närminnet kan "komihåget" försvinna då man går från ett rum till ett annat.  :D
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skalerallare /Traincontroller / MGP
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.190
« Svar #261 skrivet: lör 27 jun 2020, 11:47:21 »
När telefonisttjänster lokalt avskaffades och automatiska telestationer byggts hade Televerket hundratusentals nerplockade vevtelefoner. Telefonerna var Televerkets egendom, inte abonnenternas. När de efter 30-40 år  tröttnat på att lagra kunde man som liten pilt hämta önskat antal hos vaktmästeriet på Jakobsbergsgatan i Stockholm. Det gav  :broken: för åratals elektomekaniska exerimet. Det mesta gick åt skogen. Ännu i standardtelefonen Dialog från 1960-talet fanns de välgjorda långa kontaktfjädrarna med silverkontakter som då ingick i allt  elektromekaniskt.Allt har åkt i skroten för minst 40 årsen.
BW

Utloggad sture

• Stammis
« Svar #262 skrivet: lör 27 jun 2020, 11:58:23 »
Alf: En del gjorde ju "telefon-lurandet" till en konst. Vi minns väl Kalle Sändare och Bosse Parnevik?

Paj: Jodå, det första telefonnumret minns man fast det är 54 år sedan det abonnemanget upphörde: 420 39. Och vi svarade alltid med numret på den tiden...

BenWah46: Tänk om man kunde backa bandet och gå in och kvittera ut några klassiker. Skrot då - samlarföremål idag.
Sture

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.190
« Svar #263 skrivet: lör 27 jun 2020, 12:31:31 »
Behövdes inget kvitto  :cool:
BW

Utloggad paj2

• Veteran
« Svar #264 skrivet: lör 27 jun 2020, 14:54:40 »

Paj: Jodå, det första telefonnumret minns man fast det är 54 år sedan det abonnemanget upphörde: 420 39. Och vi svarade alltid med numret på den tiden...

Där kom du med förklaringen till det goda minnet.... visst svarade man med tel. numret  443061

Tiderna förändras.... "Hallå",  "Tel. nummret" och nu oftast med sitt namn.
Respekten för "apparaten" har minskat.

När jag såg Stures vevtelefon så minns jag att det även fanns en sådan tratt att tala i på telefonerna i telefonkioskerna.
Den saknades ibland och hade skruvats loss för att använda till att ta eller bjuda på en sup ur halvlitern.
Nedre hålet täppte man givetvis till med fingret.

Som ung grabb var inte detta intresset för telefonkioskerna....... tappade10-öringar under fotgallret var mer intressanta.
« Senast ändrad: lör 27 jun 2020, 15:02:08 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad Knuttepuffing

• Användare
  • Antal inlägg: 54
« Svar #265 skrivet: lör 27 jun 2020, 16:22:12 »
Hej Sture!
Tack för Coronaunderhållningen. Jag samlade en tid telefoner, och har ett antal av dem kvar.
Minns den telefon som du presenterade som den första i ditt föräldrahem. Vi hade en likadan med undantag av att den hade ett ”jack” som föregick det du visade upp. Det var fyra stift i princip av vad man idag kallar ”RCA-plugg” i rad. Dessa jack fanns i mitt föräldrahem i den obligatoriska hallen, vid farsans skrivbord och i sängkammaren. Jag har ingen telefon med detta tidiga jack, men har en känsla av att fasan betalade extra varje år på abonnemanget för denna lyx.
M v h Ove
Mest skala HO samt G, och N. Roco Z21. Bergslagen - Hälsingland 1962

Utloggad cgn1954

• Användare
  • Antal inlägg: 314
« Svar #266 skrivet: lör 27 jun 2020, 22:03:24 »
En liten anekdot om stora telefonstationer kanske kan passa i sammanhanget . . .

1975 och lite framåt jobbade jag på L M Ericsson med test och leverans av internationella telefonstationer, de kallades för transitstationer. Grejen var att de förmedlade (= kopplade) samtal mellan länder. Vi levererade till hela världen och i Stockholm fanns det i storleksordningen tre. Så det var väldigt viktiga system.

En anläggning fanns/finns i södra Stockholm, insprängt i berget, 4 "hålrum" stora som 7-våningshus. 3 var klara, stora "hus" i hålrummen, på gummifötter, klarar t o m atombomber. Det fjärde var (på min tid) inte klart utan användes som garage.

Strunt samma: Till och från dessa stationer gick endast ledningar - in och ut - inga telefoner skulle var anslutna. Det handlade om om att koppla samtal mellan olika länder.

MEN: Någon - oklart vem - lyckades koppla in en telefonkiosk till stationen. En sån där med mynt, 10 öre osv. Men myntautomater funkar inte i s.k. transitstationer så där kopplas samtalen upp. Bäst så (tror det var policyn - kommer ett samtal in - oavsett varifrån - så koppla det vidare - om det går).

Så i området gick det naturligtvis ut info eller "rykten" om denna telefonkiosk och att det gick att ringa precis vartsomhelst i hela världen - gratis.

Kön var ibland lång till telefonkiosken.

Nå - det är naturligtvis - eller kanske - en skröna men jag vet att den fortfarande finns som "kul exempel" på hur det kunde gå till när inte chefen hade full koll.

Med tanke på hur det gick till på den tiden så skulle historien mycket väl kunna vara sann. Jag skulle inte blir förvånad.
Mvh /CGN

Utloggad paj2

• Veteran
« Svar #267 skrivet: lör 27 jun 2020, 23:08:31 »
:up: :up: :up:
Intressant story!

Jag minns väl den tiden även om jag inte direkt jobbade med telefoni
men annars liknande minnen i den tidiga "dataåldern".
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad HJP

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.150
« Svar #268 skrivet: mån 29 jun 2020, 19:21:23 »
Ynglingar i min ålder och äldre minns den här morgonen för 61 år sedan. Då steg vi ur sängen redan klockan tre och slog på radion för att höra Ingemar Johansson bli världsmästare i tungviktsboxning
Som yngling, känner jag mig tilltalad.
Jag ligger lite efter, eftersom värmen håller på att knäcka mig. 30°C borde vara förbjudet. I natt vaknade jag dock till Tors vrede. Ett fruktansvärt åskväder, och regnet vräkte ner. Undrar vad som pågick där uppe i Valhall. Det förde med sig att morgonen bjöd på den mera mänskliga temperaturen 19°C.
Jag minns dina telefoner. Vevtelefonen stod hos mina mostrar i Ljungby och Ryssby, i Småland. När mamma skulle ringa Beställde hon "Ryssby fem fyra (ja, man sa så. Inte 54), en period". Telefonisten kopplade, och moster svarade "Ryssby fem fyra". Jag tror att en period var två eller tre minuter. Cirka 10 sekunder innan perioden var slut, gick telefonisten in och varskodde. Mamma beställde alltid en period till. Inte kunde två systrar klara allt på 2-3 minuter.

Förutom tre trådlösa telefoner, har vi tre Dialog, i bruk. De fungerar utmärkt, i motsats till den Diavox (knapptelefon), och dito väggtelefon, som "sade upp sig", efter ett antal år. Vår första telefon var den i bakelit, med fingerskiva i förnicklad metall. Den finns nog kvar i gömmorna.

Vi 08:or hade riksnummer för Stockholms stad, tills alla förorter skulle inordnas i 08. Alla dessa hade femsiffriga nummer, med fyrsiffrigt riksnummer. Jakobsberg, där mina svärföräldrar bodde, hade 0758-37993. Det blev 08-58037993. Vi som redan hade 08, fick t.ex. en 6:a framför det gamla sexsiffriga numret. Det numret har jag/vi kvar, sedan 1948.

Den där "glasskivan" vi har i fickan, är mycket riktigt en dator, med vilken man utför ganska mycket, förutom att telefonera.
Att ringa var relativt dyrt, tidigare. När jag ringde till Australien, kostade det 30 k/min. Numera ringer jag gratis med "WhatsApp". Vem tusan betalar? Det går även bra med videosamtal. Under samtalets gång, kan man fotografera något, och skicka. Det ser den andre efter ett par sekunder, och kan kommentera.
Man kan lugnt säga att det har hänt saker, sedan vevtelefonens dagar.

Utloggad skanke1

• Användare
  • Antal inlägg: 82
« Svar #269 skrivet: mån 29 jun 2020, 20:56:19 »
Detta avsnitt av Nostalgi-inspektionen väkte några glada telefonminnen till liv som jag inte kan låta bli att dela.

Jag växte upp under 70-80taletl innan internet eran. Idag hittar man det mesta på nätet, men på den tiden spreds mycket rycktesvägen via kompisarna i skolan. Ett telefontrick som spreds hos oss i slutet av 70-talet var att man kunde ringa utan att använda nummerskivan på telefonen. Man slog på "klykan" en gång mer än siffran. Skulle man slå t ex en 5:a slog man 6 gånger, och en 8:a 9 gånger osv. Men det blev ett jäkla bankande på "klykan" för att slå ett helt telefonnummer. Men det gällde att ha timing och slå i jämn takt för att det skulle funka. Oftast funkade det inte så bra och det blev fel telefonnummer. men det gjorde inte så mycket, det var kul att kunna något som inte morsan och farsan kunde.

En annan kul sak var när folk kom på att man kunde ringa upp nummer som inte var i bruk och pratat med andra. Det vill säga "Heta linjen" i sin ursprungliga form. Dock fick man lyssna till en röst som sade något i stil med, var god tag 90120 för besked, men det var ju gratis att ringa så det var sånt man hade överseende med. Men det var som en ren kackafoni i luren, säkert ett hundratal som försökte prata samtidigt. Jag och några klasskompisar bestämde oss för att ringa precis kl 16:00 en dag, för att se om vi kunde höra varandra. Vi skrek våra namn allt vad vi orkade, men vi lyckades inte höra varandra i allt oväsen.
Något år senare insåg Televerket affärsmöjligheten och skapade en "hetalinjen" tjänst.

Det här att de olika ytterregionerna i Stockholm hade egna riktnummer kunde ibland leda till komiska situationer. Jag hade en kompis som hade riktnummer samt 22450 som telefonnummer. Vid den här tiden använde SVT 08-22 45 00 som ett av sina telefonnummer till div tävlings, lek och frågeprogram. Så när det var något av dessa program på TV så började telefonen ofta ringa hemma hos min kompis familj. I sin nervositet och iver att komma fram till TV så glömde en del lokala titttare att slå 08 först och så hamnade dom hos min kompis familj istället. Ofta hördes bara att de skrek ut svaret direkt när man kyfte på luren, och en del förstod inte, när min kompis pappa tålmodigt försökte förklara att de ringt fel för att de glömt att slå 08 först.
Vid något tillfälle när min kompis pappa var på skämthumör så svarade han bara den som ringde att de vunnit och lade han på luren.

Utloggad sture

• Stammis
« Svar #270 skrivet: tis 30 jun 2020, 10:37:57 »
Oj, telefonerna väckte många minnen och associationer. Jättekul att läsa. :-)

Och, Skanke, det där tricket med att ringa genom att slå i klykan minns jag mycket väl. När jag gick på folkhögskola i slutet av 60-talet bodde jag på ett elevhem med en telefon enbart för inkommande samtal. Gissa att det blev liv i luckan när skolexpeditionen plötsligt fick en saftig telefonräkning från denna telefon... ;( ;(

Kul att ni hänger med och tittar, som sagt. På lördag filosoferar jag lite grand om "morgondagens nostalgi". Hoppas vi ses då!
Sture

Utloggad PeO

• Stammis
  • Antal inlägg: 576
« Svar #271 skrivet: tis 30 jun 2020, 11:08:58 »
Det har fungerat även på senare år. Åskan slog ihjäl nätdelen på min telefax, som stod ute i hobbyverkstaden. Den fungerade fortsatt som telefon för inkommande samtal, men man kunde knacka för att ringa ut. Många knack blev det, om man skulle ringa riks.

Utloggad Gissberg

• Stammis
« Svar #272 skrivet: tis 30 jun 2020, 11:16:32 »
Ännu ett telefonminne...när jag gjorde lumpen på I20 i Umeå tidigt 70-tal fanns det en mynttelefon i änden av korridoren. Vi var många Stockholmskillar där och det ringdes ju hem en hel del vilket kunde bli dyrt. Men en av grabbarna var telefonkunnig och öppnade telefonautomaten och satte in nån liten manick, såg ut som ett motstånd. Sen behövde man inte stoppa i pengar när man ringde. Man tryckte till på myntluckan så kom signal och det var bara att ringa. I stället för att stoppa in ny krona under samtalet petade man på myntluckan bara. Televerket var där flera gånger för att kolla vad som var "fel" men deras orangea bil syntes ju när den körde in genom grindarna så den telefonkunnige grabben larmades och var snabbt där och plockade ur manicken. När televerket gett sig iväg sattes den tillbaka. Vad kan det ha varit för manick egentligen?

Utloggad AlfTm36

• Stammis
« Svar #273 skrivet: tis 30 jun 2020, 11:25:34 »
Trevligt minne Gissberg!
 :beer:
Det var bara tråkigt att efterkommande beväringar inte fick tipset. Jag själv var där 80/81 på I20!

Mvh!

Alf K

Utloggad Gissberg

• Stammis
« Svar #274 skrivet: tis 30 jun 2020, 12:16:35 »
Trevligt minne Gissberg!
 :beer:
Det var bara tråkigt att efterkommande beväringar inte fick tipset. Jag själv var där 80/81 på I20!

Mvh!

Alf K
Haha, ja den telefonkunnige grabben plockade sedan med sig manicken. Ja i övrigt minns jag bara de trevliga minnen från regementet.