Författare Ämne: Nostalgi-inspektionens Corona-edition.  (läst 8434 gånger)

Utloggad sture

• Stammis
  • Antal inlägg: 582
    • http://www.bylen.se/
SV: Nostalgi-inspektionens Corona-edition.
« Svar #175 skrivet: lör 23 maj 2020, 19:07:57 »
Japp, BW, jag tror det är min gamla räknesticka från industriskolan i Horndal på sextiotalet.
(Men gud välsigne miniräknaren...  ;) )

Haha, Stefan. rätt iakttaget. De andra två var nog betydligt mera motiverade.  :)
Sture

Utloggad Guran

• Användare
  • Antal inlägg: 36
« Svar #176 skrivet: Igår kl. 09:05:35 »
Jag är medlem, medlemskapet var på livstid om jag minns rätt.
Både medlemskortet och diplomet har dessvärre försvunnit.

//Guran, bandarernas kung :cool:

Utloggad PeO

• Stammis
  • Antal inlägg: 554
« Svar #177 skrivet: Igår kl. 12:24:29 »
Många minnen och en del gömda saker. Livstycket hette underliv hemma och det skulle morsan pina på oss varenda morgon i förskoleåldern.
Kartmätaren har jag ett enda minne av. Vid inskrivningen för skolstarten, bör alltså varit försommaren 1959, satt en man och mätte på kartan att jag skulle ha ett par hundra meter närmre till Erska än till Mörlanda skola. Nog fanns den mätaren med i katalogen, eller var det hos Clasisjön? Mörlanda lades ner 1960, så en elev kom till i klass 2, han bodde några hundra meter österut, vi hade trots det aldrig träffats. Skolbyggnaden såldes ett par år senare, min far var med och bjöd, men hoppade av när han fick veta att han slogs mot sin kusin. Priset rörde sig om 20-25 tusen.
Räknestickan ser ut likadan som min från realskolan, inte många i den klassen blev ingenjörer. Den fick hänga med även genom gymnasiet, där blev däremot alla i avgångsklassen ingenjörer.

Mycket har förändrats inom elektroniken sedan examen 1972. Datorer var närmast abstrakt begrepp, stora som rum, men på skolan hade vi  en analogimaskin som vi fick räkna på och göra utskrift på pappersbana, vad som händer med däcket, axeln och karossens rörelser, när bilen kör på en trottoarkant. Lysdioder fanns röda, gula och gröna och man hade nyligen konstaterat att de inte har obegränsad livslängd, något man tidigare trott, eftersom de saknade glödtråd.
Våra räkneexempel handlade mest om diskreta komponenter, transistorer o.s.v., men läraren sade att vi får bereda oss på att när vi kommer ut i arbetslivet får vi räkna på motkoppling av op-förstärkare, d.v.s. analoga kretsar. Digitala kretsar var i sin linda, men kom snabbt under 70-talet, MOS, CMOS.. Själv var läraren mer van att räkna på rörapparater vid måttliga frekvenser, när det blev så högfrekvent att kopplingen övergick till rörmokeri (vågledare) ville han helst inte vara med.

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.985
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #178 skrivet: Igår kl. 14:33:30 »
Jag känner igen detta. Min lärare höll ett stadigt grepp i rörapparaterna och hade svårt att gå djupare in på transistorer.
Jag minns inte hur många timmar han ägnade åt femhundraväljare i telefonisystemen. Något fanns säkert kvar ute i bygderna.
Det kanske inte var helt fel med lite elektronikhisoria men så var väl inte tanken med kursplanen.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skalerallare /Traincontroller / MGP
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad Sven-E

• Användare
  • Antal inlägg: 209
« Svar #179 skrivet: Igår kl. 16:58:39 »
Tack för ännu ett intressant avsnitt. Tänkte skarva på med en pryl som jag minns från min barndom (tidiga 70-talet) och som jag funderat en del på. Det är den rem som skulle hänga ner från bilen och släpa mot vägen. Enligt de svar jag fick då så skulle remmen motverka åksjuka. Är det fler som minns? Eller har andra uppgifter? Funkade den, enligt tillverkaren, både på asfalt och grus? Smartast hade varit och marknadsfört två olika remmar.

När vi flyttade till Dublin -97 så var det många bilar som hade sådana remmar på bilarna här. Först trodde jag att det var något som överlevde från 70-talet. Men nu ligger den här observationen i högen på saker där Irland är 10-20 år efter Sverige.

Kanske flyttar rem-skojarna från land till land. I så fall undrar jag var det är populärt med dessa remmar idag.

Utloggad cgn1954

• Användare
  • Antal inlägg: 293
« Svar #180 skrivet: Igår kl. 17:03:34 »
Asså, jag har för mig att Fantomen - Mr Walker - hade två ringar, den ena har du (Sture) försett dig med och du kan "brännmärka" dina antagonister med den - men sen finns det väl en till (på andra handen kanske). Det var som fyra stycken P satta i ett kors med "foten" på P i mitten. Denna märkning fick "övriga" som Mr Walker gillade - vet inte om det var på hakan det också - men det var så mycket gillande i alla fall att vederbörande var skyddad för resten av sitt liv (av Mr Walker). Hur det gick till vete tusan... (sannolikt är Fantomen inte en dokumentär, så....).

Räknedosan - 4 räknesätt - men tre "knappar" - jamen division är ju bara en variant av multiplikation. Fundera på den du.
Mvh /CGN

Inloggad Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.307
  • Lindome
« Svar #181 skrivet: Igår kl. 17:21:28 »
Jag kommer oxå ihåg att Fantomen hade 2 st ringar. För även jag var in inbiten Fantomenläsare  ;)

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Utloggad sture

• Stammis
  • Antal inlägg: 582
    • http://www.bylen.se/
« Svar #182 skrivet: Igår kl. 21:59:44 »
Jovisst hade Fantomen också sitt "goda" märke, utformat precis som CGN beskriver. Se här: https://www.google.com/search?client=firefox-b-d&q=fantomens+goda+m%C3%A4rke+ring
Och visst, CGN, kan man väl säga att division är en variant av multiplikation... Men varför anger man då både plus och minus på räkne-manicken? Plus är ju i så fall bara en variant av minus. :???:

Kul  att de här små nostalgibetraktelserna får er att associera och berätta minnen. Kör på bara!!  :up:

Sture

Utloggad Robban

• Användare
  • Antal inlägg: 344
« Svar #183 skrivet: Idag kl. 00:27:59 »
Tack för ännu ett intressant avsnitt. Tänkte skarva på med en pryl som jag minns från min barndom (tidiga 70-talet) och som jag funderat en del på. Det är den rem som skulle hänga ner från bilen och släpa mot vägen. Enligt de svar jag fick då så skulle remmen motverka åksjuka. Är det fler som minns? Eller har andra uppgifter? Funkade den, enligt tillverkaren, både på asfalt och grus? Smartast hade varit och marknadsfört två olika remmar.

Hej Robert, den remmen är vanlig i dag med, sitter på saxliftar vi hyr på jobbet.
Som 71 skriver har jag också hört det om att den ska ta bort statisk elektricitet från karossen, varför är en bra fråga då de kyssar man får är som Sture skriver när man gnider sig i sätet, antistatarmband mot jord kanske funkar.

Sture, det ligger en Minox på Ebay https://www.ebay.co.uk/itm/143537771885 vad priset bör vara har jag ingen aning om.

Robban
V8