Författare Ämne: Nostalgi-inspektionens Corona-edition.  (läst 8437 gånger)

Utloggad LarsRobert

• Stammis
  • Antal inlägg: 617
SV: Nostalgi-inspektionens Corona-edition.
« Svar #150 skrivet: lör 16 maj 2020, 18:29:14 »
De där böckerna (i alla fall de åtta första) är hittills (nästan) oöverträffade. Möjligtvis att GW varit och tangerat dessa höjder i bland och i romanen Lindamordet (enligt mig) faktiskt överträffar den omnämnda författarduon. Sen tror jag iofs inte GW skrivit sina böcker, i alla fall inte på det sättet, om inte förlagan hade funnits.
(Parenteser är kul)...
« Senast ändrad: lör 16 maj 2020, 18:41:15 av LarsRobert »

Utloggad sture

• Stammis
  • Antal inlägg: 582
    • http://www.bylen.se/
« Svar #151 skrivet: lör 16 maj 2020, 18:49:10 »
Håkan: Jag har läst alla böcker du nämner. Stora läsupplevelser. Jag har för övrigt läst, och läst om, alla hans svensköversatta böcker. En av mina absoluta favoriter heter "Där vägen slutar" och handlar om en kille som etablerar sig som fraktflygare vid Persiska viken strax efter andra världskriget.

Hans: Lustigt att du nämner Gavin Lyall. Jag har faktiskt läst flera av hans böcker och för mindre än en månad sedan läste jag om "På fel sida av himlen". En klassisk äventyrsbok! Tyvärr verkar den typen av böcker inte vara i ropet numera.  :(

Lars Robert: Jag har även läst de flesta av GW:s böcker. Bra hoptråcklade historier men böckerna känns ibland lite för mångordiga. Jag tycker faktiskt att "Gustavs grabb", som ju inte är en polisroman, är det bästa jag läst av honom.
Sture

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #152 skrivet: lör 16 maj 2020, 19:02:42 »
Vi kan inte alla tycka lika. Det är just mångordigheten och de tydliga underdrifterna som jag tycker om hos GW. Humor är som champagne. Ju torrare desto bättre...

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #153 skrivet: lör 16 maj 2020, 21:05:50 »
Kul med lite andra (nästan opolitiska) diskussioner än bara mj-relateratat...

Utloggad sture

• Stammis
« Svar #154 skrivet: lör 16 maj 2020, 21:22:09 »
Nej, LarsRobert, alla kan inte tycka lika. Och tur är väl det - tänk vad tråkigt om till exempel alla modelljärnvägsanläggningar vore exakt lika... :(
Ett resonemang om litteratur och litteraturtips är berikande tycker jag. Vad gäller det politiska tar vi ju ingen ställning i sak här (och lika bra är det) utan vad vi berör är ju bara att för mycket av sådant kan påverka helhetsintrycket av en bra bok.
Sture

Utloggad CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.207
« Svar #155 skrivet: sön 17 maj 2020, 08:33:31 »
Tack för lästipsen! Även jag har plöjt igenom "Roman om ett brott"-serien flera gånger, och det börjar faktiskt bli dags för en vända till. Av filmerna gillar jag de med Gösta Ekman mest, numera börjar de också bli nostalgi med sina utomhusscener från tidigt 1990-tal.

Min favorit bland Nevil Shutes böcker är "En helt vanlig man" ("Trustee from the Toolroom"), där en fattig engelsk modellbyggare plötsligt måste resa till Franska Polynesien och får oväntad hjälp av bröder inom hobbyn.  :)
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Utloggad sture

• Stammis
« Svar #156 skrivet: sön 17 maj 2020, 11:25:54 »
Javisst, Calle, den boken är också en av mina personliga favoriter. Jag tror att den också översatts med titeln "Förmyndaren".
Jag gillar Nevile Shute för att han ofta berättar om vanliga enkla människor som uträttar bedrifter de aldrig själva räknat med. Långt ifrån de superhjältar man ofta annars kan läsa om.
Sture

Utloggad P Ekstrand

• Stammis
  • Antal inlägg: 944
    • http://www.mech.kth.se/~pe
« Svar #157 skrivet: sön 17 maj 2020, 11:34:41 »
Hej !

Tack för nytt avsnitt :-)

En av mina favorit böcker är "Där vägen slutar" av Nevile Shute

MvH
Pär

Utloggad sture

• Stammis
« Svar #158 skrivet: sön 17 maj 2020, 11:58:28 »
Kul, Pär! Jag tror jag klämt den boken minst tio gånger. Jag ryser fortfarande när jag kommer till avsnittet där han åter möter sin gamle ungdomspolare Connie Shaklin.
Sture

Utloggad belore

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 12
« Svar #159 skrivet: sön 17 maj 2020, 16:38:25 »
Jag har läst Sjöwall-Wahlöös böcker men bara en gång och har ingen av dem. Däremot har jag nästan alla (55 av 56) av Ed McBain´s böcker "of the 87th precinct". Intressant är förstås att Sjöwall/Wahlöö översatte 11 st av dessa till svenska under perioden 1958 - 1972. Man kan ju alltid fundera på om de fick inspiration från dessa. Påverkad av gårdagens karusellavsnitt har jag nu sorterat de 55 böckerna i tidsordning och skall börja att läsa dem igen.

När vi nu är inne på deckare kan jag inte låta bli att rekommendera de av Peter May´s böcker som utspelar sig på, alternativt med anknytning till, Isle of Lewis. Böckerna bidrog starkt till att vi fick upp ögonen för Yttre Hebriderna och sommaren 2017 reste vi faktiskt dit.

/Bertil

Utloggad sture

• Stammis
« Svar #160 skrivet: sön 17 maj 2020, 19:20:19 »
Maj Sjöwall har sagt att de inte alls är påverkade av McBain. Detta efter att ha översatt hans böcker.... F-n tro`t, sa Relling.
Hörde hela Peter May-serien i lurar när jag målade om stationshuset för tre år sedan. Mycket bra miljöbeskrivning. Även storyn var bra om än lite för mystisk för min smak med gradvisa avslöjanden och antydningar. Men klart läs/hörvärd trots detta.
Sture

Utloggad sture

• Stammis
« Svar #161 skrivet: lör 23 maj 2020, 06:20:08 »
Efter förra veckans krampaktiga försök att verka intellektuell, med ett boktips, återvänder jag idag till hårdvaran på karusellen. Här finns det nog en del att minnas!
Trevlig helg!

Sture

Utloggad ford1929

• Användare
  • Antal inlägg: 498
« Svar #162 skrivet: lör 23 maj 2020, 08:40:04 »
Ordningen återställd  ;)

Roger/Forden

Utloggad Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.087
« Svar #163 skrivet: lör 23 maj 2020, 10:08:31 »
Ja tänk vilka grejer det funnits, den där avståndsmätaren har jag aldrig sett. Jag minns jag tyckte jag var så fiffig då jag kom på att jag kunde rulla en enkrona på ett papper och därmed se hur långt den rullade på ett varv. Sen rullade jag kronan längs min gångväg till skolan på en karta för att se hur långt jag hade till skolan. För att översätta det till skala 1:1 rullade jag kronan på strecket vid kartans ena sida som visade hur långt 100 meter var.
Och Fantomen, ja den finns fortfarande, den serien var en av mina favoriter. Och visst minns jag solförmörkelsen. Vi stod ute på vår balkong i Midsommarkransen och folk tittade mot himlen med skyddsglasögon. Stort tack igen Sture för dessa nostolgitrippar!
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

Utloggad sture

• Stammis
« Svar #164 skrivet: lör 23 maj 2020, 11:50:10 »
Listigt med enkronan, Janne! :up: Du var ju en föregångare till den där grejen jag visade. Du skulle ha tagit patent! :)
Sture

Utloggad CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.207
« Svar #165 skrivet: lör 23 maj 2020, 12:04:19 »
Min farsa har en liten enkel grej till sina sjökort, den enda rörliga delen är ett litet hjul som åker fram och tillbaka på en gängad stång. Här finns en otydlig bild: https://swedenbybike.com/webbutik/tillbehor/distansmatare-for-kartor/
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #166 skrivet: lör 23 maj 2020, 12:10:23 »
Tack för ännu ett intressant avsnitt. Tänkte skarva på med en pryl som jag minns från min barndom (tidiga 70-talet) och som jag funderat en del på. Det är den rem som skulle hänga ner från bilen och släpa mot vägen. Enligt de svar jag fick då så skulle remmen motverka åksjuka. Är det fler som minns? Eller har andra uppgifter? Funkade den, enligt tillverkaren, både på asfalt och grus? Smartast hade varit och marknadsfört två olika remmar.

Utloggad 71

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.634
« Svar #167 skrivet: lör 23 maj 2020, 12:17:46 »
Tack för ännu ett intressant avsnitt. Tänkte skarva på med en pryl som jag minns från min barndom (tidiga 70-talet) och som jag funderat en del på. Det är den rem som skulle hänga ner från bilen och släpa mot vägen. Enligt de svar jag fick då så skulle remmen motverka åksjuka. Är det fler som minns? Eller har andra uppgifter? Funkade den, enligt tillverkaren, både på asfalt och grus? Smartast hade varit och marknadsfört två olika remmar.

Den skulle väl ta bort statisk elektricitet?
Kleinbahn ein Österreichisches erzeugnis

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #168 skrivet: lör 23 maj 2020, 12:20:36 »

Den skulle väl ta bort statisk elektricitet?
Den naturliga frågan blir då: Varför det?

Utloggad AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.252
« Svar #169 skrivet: lör 23 maj 2020, 12:29:01 »
Det här var ett kul avsnitt!
 :) :) :)

Här känner man igen prylar fast man hade nog version 2 eftersom man är född på 60-talet. Jag använde sytråd och placerade ut den utmed kurvor på kartor först sedan drog jag ut den
på skalan längre ned på kartan för att se hur lång sträckan blev. Fantomen var en favorit. Spionkamera som jag hade var nog mest en leksak för 110 film. Tror den var en sån här. https://digitaltmuseum.se/021026837965/kamera

En sak som jag inte får ihop eftersom jag inte hittar nåt årtal för solförmörkelse som stämmer överens när farsan och jag satt i roddbåten nära min fasters stuga i Finland. Jag tror att det var en solförmörkelse eftersom jag inte minns nån röd måne. Det som var häftigt var att sjön blev helt stilla när solen försvann och inte en krusning på vattnet. Fåglarna blev helt tysta med och efter några minuter började fåglarna sjunga igen och vattnet på sjön att röra sig. Jag minns inte om det var på 80 eller 90 talet heller.  :geek: Det blev inte heller kolsvart utan mera åt skymning. Så kanske delvis solförmörkelse.

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Utloggad AlfTm36

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.252
« Svar #170 skrivet: lör 23 maj 2020, 12:33:17 »
Det där med remmen som 71 svarade känner jag också igen. Skulle vara nån form av jordning/ta bort elektricitet av nåt slag. Det sas så men om det senare fanns nån vetenskapligt svar att det stämmer vet jag ej.

Alf K
En som inte kan men vill mer!

Utloggad belore

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 12
« Svar #171 skrivet: lör 23 maj 2020, 13:01:34 »
Apropå Fantomen: Självfallet var/är jag medlem i Fantomenklubben. Då undrar jag förstås hur många av er forummedlemmar som också är det? Från min tid på skolkompaniet/Rättviks kompani vid Dalregementet minns jag att kompanichefen var medlem, diplomet satt på väggen i hans tjänsterum.

Apropå räknesticka: Denna förträffliga sak förtjänar nästan ett eget program, förslagsvis ett där den tidigare läraren förklarar hur den fungerar.

Nostalgikarusellen väcker många gamla minnen och jag har nu börjat stoppa ned diverse nostalgiprylar i en "nostalgikartong". Blev f ö chockad när jag besökte en retrobutik och såg priserna på gamla plåtburkar och annat. Insåg vilka värdesaker man kan ha i gömmorna.

Utloggad sture

• Stammis
« Svar #172 skrivet: lör 23 maj 2020, 14:11:10 »
Den där sjökortsmätaren var ju väldigt listig, Calle. Och tänk vad tryggt med grejer som fungerar utan elektricitet.  :)

Jag minns också remmen, LarsRobert. Så vitt jag kommer ihåg så skulle den avleda statisk elektricitet från karossen. Man hade för sig att det var den statiska elektriciteten man blev åksjuk av. Men det här med statisk elektricitet i karossen...? Stötarna man kan känna ibland beror väl på att man gnuggar ändan och ryggen mot sätets syntetklädsel?

Vad gäller solförmörkelse. Alf, så kan ju graden av förmörkande skilja mellan Finland och Sverige. Vi har ju faktiskt haft några partiella här som kan ha varit mera totala i Finland.

Jodå, Bertil, även jag har ett gammalt medlemskort i Fantomen klubben. Tyvärr kunde jag inte hitta det till inspelningen av dagens avsnitt. :(  Men beträffande räknestickan tror jag att en gammal ingenjör är mera lämpad att framställa en instruktionsvideo. ;)  Lycka till med samlandet i nostalgikartongen!
Sture

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.089
« Svar #173 skrivet: lör 23 maj 2020, 15:03:03 »
Angående räknestickan ska man inte behöva vara ingenjör för att ha glädje av den. Skalorna är logaritmiska och därigenom förvandlas multiplikationer till additioner. Matte på gymnasiets reallinje räcker. F.ö.ser den ut just som en  skolräknesticka. Står det Faber-Castell på den?
BW

Inloggad Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.307
  • Lindome
« Svar #174 skrivet: lör 23 maj 2020, 17:42:23 »
Hur var det med den minsta dottern hon såg måttligt road ut av din tidiga väckning av henne  ;)

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II