Författare Ämne: Fattat rätt? Koppla ihop dator, commands., booster, feedbackmodul, väx.dekoder  (läst 890 gånger)

miccar

• Användare
  • Antal inlägg: 22
Hej,

Jag håller på och ska bygga mig en provbana för att lära mig elektroniken och digitalstyrningen via dator från grunden. Har tidigare fått bra hjälp här på forumet och har nu försökt beskriva det här för mig själv så tydligt som möjligt för att veta (?) vad jag håller på med. Tanken med att posta det här är att få synpunkter om det är något jag har fått om bakfoten och, förhoppningsvis, hjälpa någon framöver som har samma funderingar som jag själv.

Alla prylar i exemplet är från Littfinski för att göra det lite överskådligare (och billigare).

Programmet Traincontroller i PC:en ska styra anläggningen och kopplas via USB ihop med Commandstation exempelvis LDT Dicostation (https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=en:dicostation) och detta är den enda kopplingen som behövs till datorn. Commandstation får sin strömförsörjning från en transformator exempelvis en Märklin 52VA.

För att kunna styra och hålla koll på alla tåg samt lägga om växlar via datorn så kopplas Commandstation i sin tur ihop med A) Digitalbooster och B) Feedback bus C) Växeldekodrar

A) Digitalboostern (https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=en:db-4) kopplas ihop med commandstation via booster kabel (https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/en/anleitungen/kabel_booster_1m_04_en.pdf). Digitalboostern behöver strömförsörjning från en DB-4 Powersupply. Från digitalboostern drar man en strömbuss runt hela anläggningen av 1.5 mm tråd. Från den bussen matar man strömmen till spåren ungefär varannan meter med 0.75mm tråd. Om man har en stor anläggning eller många tåg igång samtidigt kan man behöva dra två olika bussar från två olika digitalboostrar som kopplas ihop med en booster kabel.

B) Feedback bus:en (https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=en:rm-88-n-o) kopplas ihop med commandstation via en S88 feedback bus (https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=en:zubehoer#extended_connection_cable_for_the_s88-feedback_bus). Från Feedback bus:en drar man en 0.75mm tråd till olika spårsektioner som blivit isolerade från varandra enligt följande (gå till svar #4): https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=22309.0 . Feedback bus:ar kan seriekopplas med en vanlig LAN/ethernet-kabel. Feedback bus:en kopplas ihop med strömbus:en från Digitalboostern med en 1.5mm tråd.

C) Växel/signal/belysning/avkopplingsskenaor styrs av dekodern S-DEC-4 (https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/doku.php?id=en:s-dec-4) och kan styra fyra växlar vardera. De kan antingen få sin strömförsörjning från en fristående transformator (https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_096.pdf)  eller från booster (https://www.ldt-infocenter.com/dokuwiki/_media/de/anschlussbeispiele/page_097.pdf)  men behöver alltid kopplas ihop med boostern.

Har jag fått det hela rätt eller missar jag något vitalt?
/Micke

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.928
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
Detta att basera hela  digitala systemet på Littfinski var något nytt för mig  trots att jag använt  Littfinski-enheter i flera år
och då feedbackmoduler och signaldekoder mm.

Att LDT var så komplett blev en överraskning.

Vid en första koll kan jag inte se att det saknas något.
Centralen baseras ju på TC, Dico och Booster sedan finns ju dekodrar och feedback från blockindikering...vad mer behövs.

Tycker detta var ett intressant val och dessutom en lösning till en lägre kostnad än andra system.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skalerallare /Traincontroller / MGP
Min hemsida
Min Youtube kanal

Stefanpi

• Användare
  • Antal inlägg: 88
Hej

Glöm inte att beställa Digital-S-Inside (www.modellplan.se) behövs för att ansluta LDT DicoStation till TC.
TC "ser" DiCStation som en Uhlenbrock Intellibox.

Men allt fungerar utan problem.

Använder själv en LDT för återkoppling och styrning av växlar/signaler.

Mvh
Stefan
Ecos 50200, DiCoStation, TC Guld, Märklin C,

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.979
Du behöver förstås feedback- moduler för att koppla in på spåren, inte feedback- kabeln direkt.
BW

paj2

• Veteran
Du behöver förstås feedback- moduler för att koppla in på spåren, inte feedback- kabeln direkt.

Den av miccar nämnda LDT feedbackenheten har strömavkänning och kan kopplas in direkt till spåren.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

PeFu

• Användare
  • Antal inlägg: 165
Jag var också inne på DiCoStation, men tyvärr hade jag redan några lok med Mfx-dekoder som inte har DCC-stöd (vilket de nyare Mfx-dekodrarna har). Det blev en CS2 i stället, och förutom att vara interface till TC använder jag den enbart till Mfx-justeringar. Jag använder både RM-88-N-O och S-DEC-4, har bara positiva erfarenheter.

Dock skulle jag nog även ha skaffat Adap-HSI-s88-N för att kunna ansluta feedbackenheterna med vanlig RJ45-patchkabel i stället. Den ger säkrare överföring, och blir billigare i ”längden” (Haha!). Jag skaffade en motsvarande adapter från Tams till min CS2.

Glöm inte att beställa Digital-S-Inside (www.modellplan.se) behövs för att ansluta LDT DicoStation till TC. TC "ser" DiCStation som en Uhlenbrock Intellibox.

Behövs det verkligen? DiCoStation finns ju på listan för digitalsystem som TrainController stödjer?

https://www.freiwald.com/pages/hardware.htm

:)

Inspirerad av schweiziska järnvägar SBB/BLS, Märklin C- och K-räls, Märklin CS2, TrainController Gold V9

PeFu

• Användare

Absolut. Jag såg precis att det är ett inlägg från undertecknad som miccar refererar till, och det kan vara lätt att blanda ihop begreppen. ”Strömbuss” är lite slarvigt uttryckt hur du säkerställer strömförsörjningen runt hela bansträckningen, där man brukar rekommendera lite grövre kablar, i mitt fall 1,5 mm2. På lämpliga platser ansluter man via tunnare kabel till rälsen, ju tätare desto bättre. Feedbackbussen kräver mycket riktigt feedbackenheter typ RM-88-N-O, se bilden:

Notera att det i bilden ges ytterligare tips: ”Diodtricket” genom användandet av två olika dioder. Dessa gör att du kan få ”viss” jord även i den avklippta delen av rälsen, dvs du har jord i båda rälerna vilket ökar driftsäkerheten. Du behöver en BY251 per avklippt rälsdel (=16 st för RM-88-N-O) och en 1N4003 (=1 st per RM-88-N-O).
« Senast ändrad: sön 22 mar 2020, 10:08:25 av PeFu »
Inspirerad av schweiziska järnvägar SBB/BLS, Märklin C- och K-räls, Märklin CS2, TrainController Gold V9

Stefanpi

• Användare
  • Antal inlägg: 88
Hej

Ja, man behöver aktivera licensen från "Modellplan" om man vill använda den som "centralenhet".
Tittar man i hjälpfilen från TC så nämner den att man ansluter dem som en Intellibox.

/Stefan
Ecos 50200, DiCoStation, TC Guld, Märklin C,

miccar

• Användare
Tack för alla svar! Då vet jag att jag inte är helt galet ute i alla fall, min hjärna höll på att brinna upp i processen  :P.

Jag var också inne på DiCoStation, men tyvärr hade jag redan några lok med Mfx-dekoder som inte har DCC-stöd (vilket de nyare Mfx-dekodrarna har).

Hur tar jag reda på vilka Mfx-dekodrar mina lok har? Har samlat på mig lok sedan 2001 - är det före eller efter någon brytpunkt?

Micke

PeFu

• Användare
Jag var också inne på DiCoStation, men tyvärr hade jag redan några lok med Mfx-dekoder som inte har DCC-stöd (vilket de nyare Mfx-dekodrarna har).

Hur tar jag reda på vilka Mfx-dekodrar mina lok har? Har samlat på mig lok sedan 2001 - är det före eller efter någon brytpunkt?

Micke

Märklins ”Product database” kan ge vägledning:

https://www.maerklin.de/en/service/product-database/

Jag köpte ett lok (39250) så sent som 2016, som saknar stöd för DCC. Men vad jag förstår finns det lok som saknar DCC-symbolen i databasen, men som odokumenterat ändå stödjer DCC.
« Senast ändrad: sön 22 mar 2020, 15:38:40 av PeFu »

miccar

• Användare

Märklins ”Product database” kan ge vägledning:

https://www.maerklin.de/en/service/product-database/

Tack för det, verkar tyvärr som en del av mina lok inte har DCC stöd. Gissar att jag får slanta upp för en Control Station2/3 eller ECoS istället.

/Micke

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.978
    • www.mj-magasinet.se
Vad har du tänkt för spår? Är det C-räls så behöver du inte mata spåren varannan meter men är det K eller M så kan det vara bra.
(Speciellt för K-flex kan mittpiggarna behöva matas på varje skena...)

Alla Mfx-lok går att köra med MM också (vilket finns i DiCoStation), men man kan få leva med färre ljud/ljus-funktioner.
Själv använder jag Roco Z21 (som inte heller har Mfx) men jag har inte så många av Märklins "halv-gamla" lok. (De nya klarar DCC och de äldre har ändå inte mycket till extrafunktioner).   Z21 ger också möjlighet till LocoNet och andra dekodrar, signaler och feedback, men nu kanske jag förvillar mer än hjälper ?!

/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

miccar

• Användare
Vad har du tänkt för spår? Är det C-räls så behöver du inte mata spåren varannan meter men är det K eller M så kan det vara bra.
(Speciellt för K-flex kan mittpiggarna behöva matas på varje skena...)

Alla Mfx-lok går att köra med MM också (vilket finns i DiCoStation), men man kan få leva med färre ljud/ljus-funktioner.
Själv använder jag Roco Z21 (som inte heller har Mfx) men jag har inte så många av Märklins "halv-gamla" lok. (De nya klarar DCC och de äldre har ändå inte mycket till extrafunktioner).   Z21 ger också möjlighet till LocoNet och andra dekodrar, signaler och feedback, men nu kanske jag förvillar mer än hjälper ?!

Hej,
Jag tänker köra med C-räls då jag redan skaffat mig rätt mycket och den verkar vara pålitlig. Har förstått att man inte behöver vara lika nitisk med matningen men tänkte ta det säkra före det osäkra. Tack för tipset om Z21, ska kika på det också och se om min hjärna kan ta in och processa det ;).

/Micke

nohab

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.978
    • www.mj-magasinet.se
Nyfiken...hur stor testbana tänker du dig? spårlängd och antal växlar (grovt uppskattat), signaler?  Svensk/tysk eller annan förebild? Antal lok på banan?
Är du öppen för fler oortodoxa lösningar? Absolut inget fel på LDT, jag har en del av deras prylar (bland annat DB-4), men det finns mycket kul på marknaden :)

/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

miccar

• Användare
Nyfiken...hur stor testbana tänker du dig? spårlängd och antal växlar (grovt uppskattat), signaler?  Svensk/tysk eller annan förebild? Antal lok på banan?
Är du öppen för fler oortodoxa lösningar? Absolut inget fel på LDT, jag har en del av deras prylar (bland annat DB-4), men det finns mycket kul på marknaden :)

I korthet ska jag köra tysk epok III och jag hoppas kunna hålla igång 5-6 lok åt gången. Jag är öppen för många olika grejer bara jag begriper vad de går ut på och, den stora utmaningen efter sisdådär 40 år från hobbyn, hur allt hänger ihop  :D.

Jag har lagt ut några bilder inklusive den tänkta testbanan här:

https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=22953.msg230704#msg230704

I det inlägget finns också en länk till den tänkta spårplanen och dess evolution (se även här: https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=21746.0).

Efter att jag lyckats datorstyra testbanan tänkte jag dra igång på allvar med det stora bygget. Har inga egentliga tidsplaner utan tänker göra det i den takt jag har lust och plånboken tillåter. Huvudsaken är att jag känner att det rör sig lite framåt hela tiden.

/Micke

andersb

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.736
    • http://www.mollehem.se
Hej
Jag måste få göra en lite invändning i det att det på ett par ställen sägs vara billigare lösning och billigare än andra system...

Alla prylar i exemplet är från Littfinski för att göra det lite överskådligare (och billigare).
...
Har jag fått det hela rätt eller missar jag något vitalt?
/Micke
... och dessutom en lösning till en lägre kostnad än andra system.

Om vi börjar med Centralen/boostern så blir det ju relativt dyrt eftersom du behöver både centralmodul och booster.
Här hade jag valt t.ex. Digikeijs DR-5000 som en komplett enhet och obetydligt dyrare än enbart den "central-enhet" du valt. Och i den ingår ju boostern så sådan slipper du köpa.
Är kravet att "Motorola-lok" skall köras så faller ovanstående och då hade jag satsat på Z21.
Både DR5000 och Z21 är oerhört kompetenta centraler!

För dekodersystemet så plockar jag MGP-prylar (...naturligtvis eftersom jag står bakom dom...).

Jämför man växeldekoder så är priset ungefär samma givet att du väljer byggsatsen för Littfinski, annars blir ditt val ca. 30% dyrare.
En viktig skillnad är också att MGP's växeldekoder också omfattar såväl växelåterkoppling som möjlighet till återkoppling av spårdetektering (förutom en massa andra roliga möjligheter).

Feedback-modulen behövs normal inte i ett MGP-system, då övriga komponenter har den funktionen!
T.ex. Signaldekodern  har 16 ingångar för spårindikering, så en signaldekoder täcker alltså den feedbackmodul du valt förutom sin huvudsyssla att sköta signaler.
En brasklapp här dock då den feedbackmodul du använt klarar att kopplas till "avkapad räl i märklin" direkt och behöver alltså inte någon extra detektor i just detta fall. I övriga typer av detektering så behöver Littfinski-modulen tillkopplad detektor på samma sätt som MGP-dekodrarna.

Men - i prisfrågan så är Littfinskis rena feedbackmodul 35-70% dyrare (byggsats/färdigbyggd) än om man skulle böva använda MGP's signaldekoder som ren feedbackmodul!
Som nämnts finns alltså också feedback inbyggt i övriga MGP-dekodrar. Så används MGP-dekodrar till växlar, signaler etc. så har man riklig tillgång till anslutningar för spårdetektering.

En komponent som du inte nämner är signaldekoder.
Jämför vi Littfinskis signaldekoder med MGP signaldekoder, då upptäcker vi att Littfinski klarar 2-4 signaler beroende på typ av signal.
Signaldekodern från MGP klarar 10 fulla signaler.
Prisjämförelsen blir då 250%-350% dyrare för Littfinski-alternativet och då räknat snällt med att den klarar 4 signaler och inte bara 2.
Förutom prisjämförelsen så kan man också kika på funktionerna i dekodrarna där MGP-dekodrarna har väsentligt mycket mer.

I prisjämförelserna har jag använt priserna angivna på tillverkarens hemsida och med en eurokurs på 11:-

mvh/anders

* med siktet på skåNskt *
skånskaN på nätet - www.nskalaskane.se
Med starka kopplingar till MGP

miccar

• Användare
Andersb - tack för inspel och synpunkter. Det jag hade i åtanke när jag skrev billigare var framförallt Märklins egna grejer som jag upplever som, ahem, friskt prissatta.

Jag ska titta närmare på Z21 och de andra komponenterna du föreslår. Har faktiskt varit in på din sida och kollat lite men valde att utgå från Littfinski för att göra det lättare att formulera för mig själv hur systemen och de olika delarna är uppbyggda. Senast jag var igång med modelljärnvägandet var det blå transformator och två kablar till Märklins M-räls och inget mer. Inlärningskurvan är rätt brant för en oinsatt och det stora utbudet från olika tillverkare gör det inte lättare att sortera ut.

Gissar att jag får anledning att återkomma med frågor om funktioner och kompatibilitet i systemet.

/Micke

Fredrik

• Moderator
  • Antal inlägg: 1.492
    • SaFre Modelrailroading
Andersb - tack för inspel och synpunkter. Det jag hade i åtanke när jag skrev billigare var framförallt Märklins egna grejer som jag upplever som, ahem, friskt prissatta.

Jag ska titta närmare på Z21 och de andra komponenterna du föreslår. Har faktiskt varit in på din sida och kollat lite men valde att utgå från Littfinski för att göra det lättare att formulera för mig själv hur systemen och de olika delarna är uppbyggda. Senast jag var igång med modelljärnvägandet var det blå transformator och två kablar till Märklins M-räls och inget mer. Inlärningskurvan är rätt brant för en oinsatt och det stora utbudet från olika tillverkare gör det inte lättare att sortera ut.

Gissar att jag får anledning att återkomma med frågor om funktioner och kompatibilitet i systemet.

/Micke

Den stora frågan är nog hur mycket Märklin-lok du kommer att använda dig av... För även om det g-å-r att komma åt flera av funktionerna genom multipla adresser - så är det inte direkt "enkelt" att använda dem. Via styrprogram naturligtvis klart enklare än vid egen körning. Men räkna med att du kommer att vilja köra även utan dator och då blir just det krångligare.

Det är väldigt synd att det inte finns en "CAN<->Loconet"-burk för CS2/3. För ECoS finns det ju en sådan men den är tyvärr inte komplett: Alla Loconet-meddelanden skickas tyvärr inte vidare till dator från denna.

För MGP-systemet är riktigt bra - har det monterat både på H0-banan (3R, med ECoS och L.Net-konverter) samt N-banan (med Z21). Vad gäller återkoppling så går det gärna åt betydligt fler sådana ingångar än man räknar med från början, och där räcker inte riktigt de som finns på MGP-dekodrarna till. Särskilt inte som merparten av dem sitter på just signaldekodern (förlåt Anders :emm:) - då den är den dekoder som man (i alla fall jag) oftast monterar sist... Växeldekodrarna behöver man ju i första hand då växlarna är mer nödvändiga än signalerna... Å andra sidan... om man ser den som en ren återkopplingsdekoder, med möjlighet att ansluta signaler... Hmmmm...

Men då vill jag önska mig en återkopplingsenhet med Railcom-local-detector att koppla in! Så jag slipper köpa sådana extra... Helst ska den även fungera ihop med 3R...!  :up:  :up:  :up:

Nu ska tilläggas - att även om man tar andra återkopplingsdekodrar men väljer att använda sådana för Loconet - så kan ju MGP-systemet använda data från dem ändå.

Men det är inget lätt val - med en passande central till 3R-bana idag - särskilt inte om man också vill köra MGP...

Vill man köra både mfx och Loconet - då är, såvitt jag kan se, ECoS enda alternativet (och det är inget dåligt alternativ) - men det har den ovan nämnda egenheten...  :disapprove:

Men jag skulle vilja kunna göra det via CS3:an också...  :(

Och ja - självklart kan man ha det som två separata system - men det är ju inte riktigt det jag vill ha, utan vill kunna sköta "allt" från skärmen på CS3.
Hälsningar,

Fredrik  (även: SaFre Modelrailroading)

Z21 + MGP, ECoS 2 + ECoSDetector + MGP, CS3+ + CdB, TC (G) 9.0 B1/MJ-fjärren

RTFM - det gör jag...

miccar

• Användare
Efter en hel del grunnande och sökande på nätet lutar det åt en Z21. Det verkar vara ett bra system med utbyggnadsmöjligheter. Dessutom slipper jag betala för skärmen på EcoS och CS3 som jag nog inte kommer att använda särskilt mycket.

Jag har några gamla "Motorolalok" och Z21 verkar iaf kunna köra dem hjälpligt och de har inte så många funktioner heller. Gissar att de flesta loken jag skaffar framöver har DCC. Den manuella körning jag ser framför mig är mest rangering och den borde kunna fixas med antingen WLan multimaus eller appen om jag förstått det rätt.

Tack för all hjälp!
/Micke

P Ekstrand

• Stammis
  • Antal inlägg: 936
    • http://www.mech.kth.se/~pe
Hej !

Kan nämna att jag använder ett antal av MGP's Signaldekodrar bara som enheter för återkoppling helt utan signaler. De är prisvärda även
för detta med 16 ingångar helt utan signaler om man jämför priser med annat.

Jag har också ett antal som har både signaler och återkoppling och då blir det verkligen prisvärt ....

Jag har 109 st återkopplingar på min inte alltför stora bana, det blir lätt ganska många speciellt om du ska styra med dator.

Själv använder jag gratisprogrammet JMRI för att styra tåg. Till JMRI kan man också använda MGP's Smartphone inteface för 255:- för
att koppla datorn till banan.

MvH
Pär

paj2

• Veteran
Detta tycker jag är ett bra val både funktionellt och ekonomiskt.
Om jag hade börjat digitalisera idag skulle valet definitivt blivit så.

Min i grunden Lenz-styrda N-skaleanläggning har dock blivit kompletterad med nämnda
MGP dekdoder för nya funktioner. Systemen fungerar helt transparent mot varandra i tågstyrprogrammet.

I mitt fall Train controller som blev en övergång från Winlok för mer än 10 år sedan. JMRI var för mig okänt vid denna tidpunkt.

Detta är ju problemet att man bygger in sig i en för tiden gällande teknik och inte enkelt kan ändra i en bana vuxit fram under 28 år.
Flera stora uppgraderingar i samband med utbyggnader har dock skett med senaste teknik.... MGP, Arduino etc.

Med intresse och medverkan i modulsammanhang vid sidan om hemmabanan finns större möjligheter att testa på ny teknik 
och möjlighet att utnyttja allt nytt. Möllehems MGP-system är flitigt använt här.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal