Författare Ämne: Rekat i Södertälje Hamn  (läst 932 gånger)

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 467
Rekat i Södertälje Hamn
« skrivet: lör 21 mar 2020, 15:16:06 »
Hejsan MJ-vänner  :hug:
Hade en stund över efter lördagshoppingen.

Har en idé om att köra en minimal växlingsmodul på ett stycke industrispår i Södertälje Hamn
Tog några plåtar som kan vara av allmänt intresse för er övriga.

Först en bild på hur industrispåret kommer ut ur tunneln/bron som är under gamla stambanan (Södertälje S).
På andra sidan var det ett par växlar , dels mot ett spår mot Scania samt mot ett beredskapslokstall. Stod 2 -3 ånglok där förut.
På bilden syns en industribyggnad. Förr fanns ett kort spår mot gården och väggen på huset. Nu är det mest träd och staket där.



Gnestapendeln passerade lämpligt förbi ovanpå  :)


Åt andra hållet sett från bron jag står på så finns fortfarande de korta spåren till oljedepån.
Intressanta växlar.



Ritning på spårplan här.


Hittade en bild jag tog på 70-talet från en silo. Tyvärr lite suddig.


De flesta spåren i industriområdet är avvecklade.
En sorglig rest invid f d Siporexfabriken finns kvar


Syns i högra hörnet på banritningen här


Jag har starka funderingar på att bygga denna fina panncentral ritad av Erskin.
Ligger precis intill



Jag funderar på att slå ut detta på en bana typ 360 x 60 ev 4.80 x 80. Det kan  bli en trevlig godsväxlingsbana. Delat i tre/fyra "moduler". Får försöka "räta" ut banan lite. Eller försöka ha en "krökmodul" i början.
Återstår om jag ska köra 2-räls eller Märklinspår. Kanske K-räls och modifiera för att kunna skifta.
Tänkte att Silo och kranar med kaj, oljedepån samt en skrot och kolgården blir perfekt. Sedan var det KF-lager och en skrotfirma/metallindustri i högra och övre delen.
Mycket varierande trafikmöjligheter m a o. 

La denna på förebilder, om nu Herr moderator vill flytta till spårplanering eller annat så må det vara.... :approve:


Ha det så gott så länge.
Kommentarer emottages gärna.

MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

N_Rallaren

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.013
SV: Rekat i Södertälje Hamn
« Svar #1 skrivet: lör 21 mar 2020, 16:30:08 »
Mer diskussion om förebilder än så här kan det väl knappast bli, så tråden förefaller ligga helrätt. Spännande spaning, ser fram mot byggtråden när projektet kommer så långt.

Det finns lite spridda kontaktledningsstolpar på bilderna. Hur långt sträcker sig kontaktledningen? Att bara ha en delvis elektrifierat spårplan skapar ju intressanta trafikproblem.
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 467
SV: Rekat i Södertälje Hamn
« Svar #2 skrivet: lör 21 mar 2020, 17:46:33 »
Hej.  :handshake:
Jag tackar för uppskattande kommentar.
De har tagit ner det mesta av kontaktledningen uppeifrån Södertälje S.
Står stolpar kvar lite varstans.
Sydhamnspåret har aldrig haft.
Jag har tagit notis om det och ser fram emot att ha det som detalj i bygget.
Växeln mot Sydhamnen gjorde att firma TIBOs korta spår försvann. Men jag struntar i Sydhamnen och kör det andra.
Trafik pågick i vart fall en bit in på 90-talet vad gäller Uthamnen. Hade en lokal där och vänner som hade firma i stora magasinet.
Iofs begränsad trafik, men ändå. Nu är det bara en snutt längs vägen, den ser du på silobilden till höger. Resten ska väck inom kort.

m v h

//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 467
SV: Rekat i Södertälje Hamn
« Svar #3 skrivet: lör 21 mar 2020, 19:31:32 »
Hittade en bild till i gamla album.
Det är vy över hamnområdet norrut. Här ser man industri och kaj.




Siporexfabriken är det stora i bakgrunden.
Stora lådan/taket nere till vänster är SCANIAs dåvarande s k exportpackning, det togs över av Siporex när de avvecklade.
Nu är det mest hall för diverse sporter typ beachvolleyboll och padle samt Postnords HUB.

Södertälje kolimport rakt fram i bild. Stuveriets rastlokaler och kontor i övrigt.
Det äldre huset kallas Hansahuset och tillhörde lantmännen på den tiden. Nu är det Ahréns åkeri som är ägare.

Spåren finns i vissa delar kvar men är ofarbara.
Kanalen börjar i bakgrunden för er som behöver orientera er. Jag står på 66 meters höjd på lantmännens silo.

//

PZ

« Senast ändrad: sön 22 mar 2020, 00:38:55 av plzeta »
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 467
SV: Rekat i Södertälje Hamn
« Svar #4 skrivet: sön 22 mar 2020, 03:00:41 »
 :hug: Tjohej MJ-vänner !  :hug:
Hittade några gamla foton till  :)
Appropå ensamma övergivna stolpar.
Bakom buskarna fanns en växel för spåren intill KF-lager.



Fanns ett KF-lager med spår.
Resterna syns här. Ett spår in genom väggen och tog en del vagnar. Säkert 5-6 st.
Sedan ett uppställningsspår på utsidan som tog max tre.
Där syns bara en skena.  Stoppet var ungefär där gula "vepan" sitter.
Spårplanen ser ni högre upp i tråden.
Intressant växlingstrafik för lokförare och växlingspersonal.  :approve:





Fanns ett ställverk för Vattenfall nere vid infarten till hamnen.
För den som undrar så hade Alfa-Laval en fabrik på andra sidan. Området kallades f ö Baltic.
Fanns skola och bostäder. Nu ska man bygga på nytt. A la Hammarbyhamnen. Gäller f ö hela området.
Blir väl en sisådär 3.000 bostäder kan jag tro. Bara Hansahuset, Silos och panncentralen blir kvar.


 :beer:
//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 467
SV: Rekat i Södertälje Hamn
« Svar #5 skrivet: sön 22 mar 2020, 05:32:58 »
 :hug: Hej Hopp !  :hug:

Så ett par plåtar på det långa spåret längs industrivägen.
Alldeles där jag tog foto hade man lossnings / lastplats för s k vagnbjörn.
Nu är det bara lite rester av en stoppanordning. Någon har snott en bit räls... :emm:






Åt andra hållet har en karosserifirma lagt rabarber på spåren. Andra änden finns tidigare i tråden.



//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 467
SV: Rekat i Södertälje Hamn
« Svar #6 skrivet: sön 22 mar 2020, 11:41:48 »
Hej igen
 :hug: En runda till  :hug:
Då jag har tillgång till en sedan några år avliden farbrors bilder så lägger jag upp dem här.
Han hade anställning på Stuveriet. När de tömde arkiven så tog han reda på lite foton.
Kommer väl till pass här. Det är hur det såg ut på 20-30-talet

Tittar ni på spårplanen så känner ni igen er.
Alfa-Lavals första industri kom till vänster på första bilden.

Kolimporten hade precis startat upp. Ett av husen vid vagnvågen stod kvar ända in på 90-talet.













//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

rasmusdotse

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 27
SV: Rekat i Södertälje Hamn
« Svar #7 skrivet: sön 22 mar 2020, 13:42:10 »
Fantastisk kartläggning. Fortsätt  :)

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 467
SV: Rekat i Södertälje Hamn
« Svar #8 skrivet: sön 22 mar 2020, 16:46:55 »
Ok.  :up::approve: Fortsätter...

Jag for iväg och uppdaterade hur det ser ut exakt idag.
Först en studie hur det ser ut i kurvan efter växlarna till tankdepån.



Här har man tagit bort det mesta och allt slutar sedan i en stoppbock.
Man tycker väl att en skrotfirma vore bra att ha som kund för järnväg  :geek:
Det spåret går för övrigt ner mot kajerna. Men där ska man bygga bostäder iofs. Men ändå.


Åt andra hållet mot stationen.
Undrar hur det är tänkt med signalen där.



Några detaljer på den gamla växeln



Man har isolering i rälerna.  Ser tjocka isoleringblock i skarven. Fast det är väl bortkopplat nu...


Detaljer vid mekanismen


Vy mot stoppet





Från stoppet mot stationen


Detaljer runt spåret
Skenor till behövande


Bygg en växel, nya slipers



Kvarlämnad intressant stolpe



Vandrade vidare förbi stoppet och uppför den långa backen.
Kommer till ett stickspår som går till ännu en skrotfirma. Förr låg där en metallförädlingsfirma. Nu är huset väck och bara ett övergivet spår.




Ner mot kajplan.
Finns några rester kvar. Jfr med tidigare vy från silon. Växeln går mot norr, Hansahuset och Siporex.





Det var allt i denna vända.

//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 467
SV: Rekat i Södertälje Hamn
« Svar #9 skrivet: sön 22 mar 2020, 20:29:03 »
 :hug: Hejsan MJ-vänner !  :hug:

Hittade en glömd bild som ger överbilck av de sista resonemangen och studierna.
Det är en bild från ovan på 66 meters höjd som visar situationen 1970.
Här ser man tomten som är tom sedan metallförädlingens hus blivit rivet. Man ser karosserifabrikens gula hus till höger.
Man gjorde jobb åt Scania-Vabis. Byggnaden brann ner och nu står en modernare skapelse på samma tomt.
Då fungerade även kontaktledningen på järnvägen. Man kan också i nederkant se gatstensfyllningen mellan spåren för vagnbjörnsplatsen.
Foton tagna i nutid i förra inlägget är tagna ungefär där bussens front är.
Man kan också ana spåret till KF-lagret bakom karosserifirman.

Edit: Glömde skriva att i högra delen i bilden så hade Södertälje ett enormt lager av gatsten liggandes. Mer är utanför bild.
Det var mellanlager för den gatsten som tagits upp på bl a gamla riksettan och andra vägar som då asfalterats.
Numera ligger gatstenen i diverse villatomter  :emm: ,förutom på stora torget och gågatan i Södertälje.

Även ett rejält lager av lastpall stod invid panncentralen som ligger till höger utanför bild.
Det brann i en rejäl brasa någon gång på 70-talet. Sedan fick man inte lagra så.



Här ser vi då arrangemanget med växel innan KF-lagret. Enkelt och effektivt. Loket körde på batteri eftersom kontaktledningen upphörde innan vägen.
Detsamma gällde nere på hamnområdet vid kranarna.



Förhoppningsvis hittar jag några till foton. Men jag kommer rätt långt med detta.

Hoppas ni andra kan ta åt er idéer och få till verklighetsanpassade landskapsdetaljer.

//PZ
« Senast ändrad: mån 23 mar 2020, 10:59:26 av plzeta »
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

rasmusdotse

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 27
SV: Rekat i Södertälje Hamn
« Svar #10 skrivet: mån 23 mar 2020, 00:12:45 »
Mycket intressanta bilder. Hur är det med spåret ner mot sydhamnen? Används det fortfarande? För något år sedan när jag satt och tittade på satelitbilderna på google och eniro så fanns en del containervagnar där och även några biltransportvagnar. Men nu när man tittar så har de nyare bilder och då ser spåren tomma ut och det parkeras bilar och containers på spåren som om de vore oanvända.

Sen vore det kul att se bilder på spåret mot Scania och tunneln under E4:an.

Tror att detta skulle kunna bli en mycket trevlig mj-bana för industriväxling. Vore toppen om den dessutom var byggd enligt nån modulstandard så den kan följa med på modulträffar.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 467
SV: Rekat i Södertälje Hamn
« Svar #11 skrivet: mån 23 mar 2020, 02:27:25 »
Hej Rasmus.
Sydhamnens spår används ännu såvitt jag vet.
Men det var mek med järnvägsövergången för något år sedan.
Scaniaspåret är borta tyvärr. Inget annatän en lång kurva ner som förr.

Vi får se hur det blir med modulformat osv.
Jag bygger för eget bruk. Men den ända som är "start" kan vara enllgt standard om man säger så.
Ska ha den för körning i vårt sommargårdshus vi har på tomten. Där har jag som max 6 meter att gå på.
Men start av bygge börjar tidigast nästa år. Men det är bra att få klart för sig spårplan och grundstruktur.
Måste också handla in spår och växlar i rätt mängd och utförande.
I verkligheten har det varit max två lok igång på spåret. Ub,Hg, T44,T43 och liknande har det varit såvitt jag sett.
De finns redan i samlingarna, så det är bara spår och ev luftledning som måste fixas.
En enda gång har det varit annat på spåret än godsvagnar.
Det var när KF eller annan firma hade någon form av personalutflykt och man tog in en enklare personvagn.

//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

Arstuga

  • Veteran
  • *****
  • Antal inlägg: 2.728
    • http://arstuga.se/jvg.htm
SV: Rekat i Södertälje Hamn
« Svar #12 skrivet: mån 23 mar 2020, 09:00:33 »
Sånt här tycker jag är fantastiskt roligt, och det ultimata upplägget för att bygga ett rangerspel så som du beskriver det. :up: För mig finns få lika intressanta saker som korta stickspår till diverse små och halvstora företag i snygga byggnader. Värmecentralen var ju också fantastisk. Där kan du få in mycket intressant på liten yta. :)
Hälsningar
Stefan Nilsson
HemsidaModelljärnvägsmagasinet • H0 - S9 - 0e - LGB

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 467
SV: Rekat i Södertälje Hamn
« Svar #13 skrivet: mån 23 mar 2020, 10:42:29 »
Hej.  :handshake:
Tack för uppskattande kommentarer.
Jo, det är lite av att hålla det enkelt men ändå intressant. Det bästa är att alla spår och firmor är lätta att skapa.
Inga ohemula avstånd och enkel layout i och med att hela planen går i syd/nord.
Ralph Erskine var arkitekt till panncentralen. Den är "skyddad" och ska så småningom omvandlas till restaurang eller dylikt.
Även det fina Hansahuset ska vara kvar.

Staden har planer på att bebygga den stora industritomten (fd Siporex) och det stora lagret som är framför kajen.
Blir minst 1.400 bostäder i "slutna" stadskvarter. Finns planförslag hos fullmäktige i Södertälje.
Finns några översiktsbilder i ena dokumentet.
https://www.sodertalje.se/contentassets/01cf4237f806445fb2eab2af06f117f6/foljebrev-samrad-uthamnen.pdf
https://www.sodertalje.se/bo-och-bygga/sodertalje-vaxer/detaljplaner/1400-bostader-planeras-i-uthamnen/
Här finns mycket detaljgodis som staden gjort i utredning
https://www.sodertalje.se/globalassets/bo-och-bygga/detaljplaner/pagaende/2013-01393-kryssaren-och-isbrytaren-m.fl/utredningar/180509-afu-kryssaren-2-aix-komprimerad.pdf

Jag får lägga min tidsepok i 60/70 talet tror jag med lite fusk med orivna hus och tillika obyggda sådana.
Där stora lagerhallen var höll BMC och Ostermans till. Man hade helikopterservice och BMC hade bilimport.
Ger ännu mer spännande trafik. Tågvagnar hämtar bilar. Reservdelar till Ostermans osv.
Scania hade mycket styckegods inkommande på kajen.
Så stora laster med ramverk, axlar, rör, balkar låg alltid och väntade.
Förekom även lossning till Vin & Sprit, pallvis med öl och andra drycker.

All denna verksamhet är ny flyttad till den nyare Sydhamnen med s k Roll on - Roll off koncept.


Som tur är har jag personlig erfarenhet av att ha varit verksam i området. Som ung tog jag påhugg som stuvare och flera äldre i familjen och bland vänner har arbetat och t o m bott i närheten. Så jag har mycket källmaterial att utgå ifrån.
Har några fler foton som inte är digitala som ger info om detaljer på olika håll.

Måste bara göra en vettig selektiv kompression av en del spårlängder. Stickspåren är ju som gjorda för MJ-bygge.
Det är väl kajen som jag får korta ner lite. Tror den är drygt 250 m totalt.

//PZ
« Senast ändrad: mån 23 mar 2020, 11:06:20 av plzeta »
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

Kristian_K

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 60
SV: Rekat i Södertälje Hamn
« Svar #14 skrivet: mån 23 mar 2020, 18:33:55 »
Jag tyckte att det var särskilt roligt att se de historiska bilderna, eftersom jag på Södertäljerasterna emellanåt går på promenad ner till hamnen och ser såväl de nuvarande spåren som spår av spår. Tack ska du ha!

//Kristian - just nu på rast i Södertälje hamns stationshus. :)
Lokförare till yrket. Än så länge har jag dessvärre inget hobbyrum för MJ-utövande, men en enplansvilla är på gång!
Kör skala Z, N, H0, H0e, 00, 0, 0e och G. Ingen särskild epok, inget särskilt land.

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 467
SV: Rekat i Södertälje Hamn
« Svar #15 skrivet: tis 24 mar 2020, 16:58:28 »
:hug: Hallå MJ-vänner !  :hug:
Då några forumbröder undrade hur det var med spåren mot Sydhamnen och det gamla Scaniaspåret mm så tog jag en improviserad runda och fotade lite.
Hade bara telefonen att fota med, så bilderna blev inte kanske de bästa.

Först en studie hur man nu på senare tid fimpat förbindelsen till SCANIA.

Spåret som är kvar ser i alla fall använt ut. Ny övergång.


Scania spåret inte använt på många år. Rena djungeln för övrigt tycker jag.
Det fanns en växel till som ledde till ett lokstall för beredskapslok,
Om jag minns rätt så gick den från Scaniaspåret ut mot vänster i bild.



Här tittar vi lite åt andra hållet. Man ser växeln ligger i en hög som skrot.



Gamla stambanan går ovanför



Man ser genom tunneln den vägbro som jag tog bilder ifrån tidigare i tråden.
Det var en ganska mysig bro innan som hade ett rejält gupp. Den byttes ut någon gång på 70-talet.



Lite detaljer på grejer runt om platsen. Bara å åka o plocka om man vill gå upp i skala.  :up:






SJs kraftstation låg inte långt bort. Gamla kraftstolpar.



Passade på att kolla hur Södertälje Södra ser ut 2020.  Mer stängsel än gamla DDR-gränsen snart...
Man ser stora lååånga bron som används mest för fjärrtrafiken numera. Sydhamnen ligger bakom banvallen.
Södertälje Syd ligger någon halv kilometer bort.



Slut på södra änden av bangården.


En översiktsbild uppifrån banvallen.



Tillskansade mig en souvernir. Isoleringsplattan som har suttit i gamla övergången.



Hoppas detta ger inspiration och tips på hur det kan se ut.

Ska forska lite mer och rota efter gamla foton. Men det kan ta någon dag eller så.
 :beer:
//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

AlfTm36

  • Stammis
  • ****
  • Antal inlägg: 1.191
SV: Rekat i Södertälje Hamn
« Svar #16 skrivet: ons 25 mar 2020, 10:26:29 »
Det här var kul med en massa bilder från Södertälje hamn.
När man var knodd satte mossan en i rälsbussen och sedan fick
mormor och morfar lösa ut mig i Vagnhärad.  :) Sedan blev det en massa åkande
i pendeltåg mellan Tumba och Gnesta med byte i Södertälje.
Så en massa minnen hoppar upp när man ser bilderna och tusen tack.

Mvh!

Alf K
En som inte kan men vill mer!

plzeta

  • Användare
  • ***
  • Antal inlägg: 467
SV: Rekat i Södertälje Hamn
« Svar #17 skrivet: ons 25 mar 2020, 13:11:59 »
Hej MJ-vänner!  :hug:

Ämnet i detta inlägg blir "vagnbjörnar".
Dylika användes i Södertälje. Mellan Centralstationen och Uthamnen gick det ofta vagnar.

Inspirerande bilder kommer här. Tackar Södertälje stads arkiv för hjälp.
Här är det precis vid infart till Centralen. Byggdes ett tullhus där sedan. Nu är det vändplan för bussar efter sista byggandet.


Här är det lite längre bort. Nu står nya polishuset där i närheten. Man ska bygga ny tingsrätt på denna plats.
Det bör vara en s k Oe vagn.


En vän till familjen hade ett åkeri som körde dessa under några år. Simon Nilssons Åkeri. Har är det en SJ-bil.




Passerar över uthamnspåret. Gamla bron kvar ännu. Foton från tidigare inlägg ger info om detta spår.


Mer spännande inom kort.

//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.