Författare Ämne: Spårplan om ni orkar  (läst 807 gånger)

k.rune.nilsson@gmail.com

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 5
Spårplan om ni orkar
« skrivet: fre 20 mar 2020, 12:45:23 »
Hej
Jag har läst MJ forumet samt ett antal andra forum under en hel vecka för att få någon ”kunskap” och möjlighet att få ihop en spårplan. På forumet är de flesta frågor redan ställda med adekvata svar som man har nytta av som nybörjare. 
Med AnyRail, andra spårplaner och kommentarer från forumet som stöd har jag suttit och filat på min spårplansidé och har kommit fram till nedanstående.  (skala N, PECO räls (flex) C 55, 2 r, epok III digital/lik)   
Tanken är att spegla Norrland i liten skala med huvudstationerna ÄLVSBYN och PITEÅ  modifierade från 30 talets stationsskisser.  Banan skall medge rundtrafik men också godshantering malm och trä.
Eftersom jag aldrig har gjort detta förut så inser jag att jag behöver en erfaren rallares kommentarer över vad som behövs ändras för att det ska bli görbart, dvs om ni nu inte har tröttnat på spårplaner. Om nu inte pensionen helt plötsligt halveras av det eländiga viruset så är det väl bara att sätta igång efter era ”sågningar”

janaagersten

• Användare
  • Antal inlägg: 147
  • Kör allt som är kul i 3R och LGB
SV: Spårplan om ni orkar
« Svar #1 skrivet: fre 20 mar 2020, 13:00:12 »
Hej
Ett stort misstag som många av oss H0 rallare gör är att knö in för mycket spår så att det blir svårt att få till bra landskap.
Men du har lyckats riktigt bra med din spårplan i N-skalan. Jag förstår att du vill köra långa tåg och då skall backar undvikas och det tycker jag att du har lyckats bra med.   
Hälsningar
Janne

N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.007
« Svar #2 skrivet: fre 20 mar 2020, 13:13:54 »
Trevlig spårplan. Ser fram mot byggtråden :).

Jag är dock lite orolig för dina kurvradier. Det är trevligt att t ex Älsvsbyn inte ligger parallellt med byggskivan, men kanske du skulle fundera att "tilta" stationen "åt andra hållet" så att kurvan vid sågverket utnyttjar hela skivans bredd och att kurvan framför lokstationen i stället tar ut svängen och går bakom lokstallarna. På så sätt kanske du dessutom hade kunnat minska på djupet på vissa ställen och därmed fått bättre åtkomlighet.

Små kursradier kan ställa till det och det är ju alltid bättre rent estetiskt ju större radierna är..

Lycka till!!  :up: :up: :up:
« Senast ändrad: fre 20 mar 2020, 17:21:23 av N_Rallaren »
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.910
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #3 skrivet: fre 20 mar 2020, 15:37:52 »
Jag tycker att du gjort ett bra val med N-skalan då du vill få in mycket och ändå kan bibehålla en helhet som inte blir alltför kompakt.

Som N_Rallaren  skriver tycker också jag att du skall utnyttja banans bredd fullt ut för att öka kurvradier vilket annars kan ställa till problem.
Jag har ju en snarlik bana där jag på vissa ställen har alltför snäva radier som både praktiskt och estetiskt är mindre bra.
Svårt att göra något åt detta efteråt.

Jag har med ungefär lika mått löst åtkomligheten som normalt är hanterbar men kan bli jobbig vid rengöring /service
med att ha banan delad i sektioner (3 st) på hjul som går att ta isär och rulla ut i rummet.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skalerallare /Traincontroller / MGP
Min hemsida
Min Youtube kanal

k.rune.nilsson@gmail.com

• Nykomling
  • **
« Svar #4 skrivet: fre 20 mar 2020, 23:12:51 »
Bockar o bugar för synpunkterna.

Jag har gjort ett försök att vrida stationen enligt ert förslag så jag har fått, som ni sa, lite större radie vid Älvsbyn Ö. Dock så drog jag inte spåret bakom lokstallarna då dessa hamnar på fel sida från originalritningen 1935(bangårdsritningar från SJK:s arkiv). Även om det inte är skalenligt så vore det en för  stor avvikelse enligt min mening. Jag flyttade dock broarna över älven västerut vilket i sin tur gav en mindre snäv kurva samt plats för annat skoj.
Om inte fler goda råd inkommer så känner jag mig ganska nöjd.

Manfred

• Användare
  • Antal inlägg: 148
« Svar #5 skrivet: lör 21 mar 2020, 09:00:10 »
Hej.
Jag kör H0 och vet inte hur känsligt det är med S-kurvor i N-skalan.
Den jag tänker på är den som det ser ut väldigt tvära kurvan strax nedanför berget uppe i vänstra hörnet  med en högerväxel direkt utan som det ser ut raksträcka mellan.
MVH M

paj2

• Veteran
« Svar #6 skrivet: lör 21 mar 2020, 10:17:56 »
Hej.
Jag kör H0 och vet inte hur känsligt det är med S-kurvor i N-skalan.
Den jag tänker på är den som det ser ut väldigt tvära kurvan strax nedanför berget uppe i vänstra hörnet  med en högerväxel direkt utan som det ser ut raksträcka mellan.
MVH M

Jag kör N-skalan och visst skall man helst undvika S-kurvor även i denna skala av samma skäl.
Men den S-kurva som åsyftas kan ju rätas ut och låta tunnelmynningen flyttas åt vänster.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

k.rune.nilsson@gmail.com

• Nykomling
  • **
« Svar #7 skrivet: lör 21 mar 2020, 13:17:28 »
Tackar igen

Uträttat så mycket som jag klarar av.  Nåt mer för att det skall vara görbart ?

N_Rallaren

• Stammis
« Svar #8 skrivet: lör 21 mar 2020, 16:41:05 »
Din älv uppstår ju lite abrupt. En ide som du kan fundera på är att i stället göra en havsvik som broarna går över och att göra den delen av bansträckningen lite mer svepande. Då kan du ju också öka kurvradien för det spåret som kommer från tunneln. Bara en ide hämtad från mig egen i princip obyggda bana :).
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

k.rune.nilsson@gmail.com

• Nykomling
  • **
« Svar #9 skrivet: sön 22 mar 2020, 16:51:28 »
Hej och tack för stödet  En havsvik blir det. Att göra nåt mer till kurvorna är ogörligt då en uträttning ger en snävare kurva för nästa spår. Får testa helt enkelt.

Har läst igenom trådarna avseende digital startsats med olika versioner. Jag beställer startsats med en Z21 ,
Z21 WLANMAUS, trådlös router, 1 strömförsörjning  inkluderas samt digital elektriskt lok 194 med DCC dekoder och ljud samt 4 Insats bil ( godsvagn) med trä belastning då jag har uppfattat att det är en bra lösning.

Pris med dagen växelkurs 6357, imorgon  vem vet

mvh

N_Rallaren

• Stammis
« Svar #10 skrivet: sön 22 mar 2020, 17:01:21 »
Njut av planeringsfasen! Eftersom du skrev ovan att du planerade använda Peco cd55, kan jag varmt rekommendera Hattons som leverantör samt Pecos unifrog växlar med färdiga polariserade hjärtstycken.

Edit: spraket
« Senast ändrad: sön 22 mar 2020, 18:06:30 av N_Rallaren »
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

paj2

• Veteran
« Svar #11 skrivet: sön 22 mar 2020, 17:33:12 »
Detta borde väl fungera för att räta ut S-kurvan.... om jag nu är på rätt ställe.

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

k.rune.nilsson@gmail.com

• Nykomling
  • **
« Svar #12 skrivet: Igår kl. 11:25:27 »
Hej igen
Många tips återfinns i forumet likväl som helt fantastiska byggen /bilder som berör när man tittar på dom. På många av bilderna undrar man om det är riktiga kort eller byggt scenario.
Det är först när man, genom studier i forumet, försöker sortera arbetsgången från spårplan via platta, räls, elektronik till landskapsbygge man förstår vilken mängd av arbete (nöje) som ligger bakom. Det är nästan som man bävar och blir lite rädd. Men ingen kommer ihåg en fegis så det är bara att kavla upp armarna.
Jag har funderat och försökt utveckla spårplanen till 2 rundspår, 1 stambanespår(ytterspår max 3 gr lutning) och ett lokalt/industri spår. Jag hoppas dock att jag inte har tryckt in för mycket spår ?
Jag flyttade stationen till högra sidan och gick ifrån stationslayouten och fick, som ni föreslagit, bättre kurvradier. Inga kurvradier är under 20cm vilket jag hoppas är tillräckligt
Enligt råd jag fick från Jonas så har jag beställt räls från Hattons som redan ligger i rummet, m.a.o. Hattons har snabbare leverans än inrikes från Luleå.
Som ni ser har jag tagit åt mig av era seniora synpunkter, dumt vore det väl annars.  Funkar spårplanen version 2 ?

mvh