Digitalt & elektronik > Datorstyrning

Styra lokljud med Traincontroller

(1/1)

Solvigg_21:
Någon som vet om man kan styra lokljud automatiskt från traincontroller, t.ex bromsljud vid inbromsning,
tuta vid ett visst ställe o.s.v.

Fredrik:

--- Citat från: Solvigg_21 skrivet tor 19 mar 2020, 19:08:15 ---Någon som vet om man kan styra lokljud automatiskt från traincontroller, t.ex bromsljud vid inbromsning,

--- Slut citat ---

De flesta ljud kan styras, men inte just bromsljud. Tuta på viss(a) plats(er) går däremot bra.

paj2:

--- Citat från: Fredrik skrivet tor 19 mar 2020, 19:18:36 ---
--- Citat från: Solvigg_21 skrivet tor 19 mar 2020, 19:08:15 ---Någon som vet om man kan styra lokljud automatiskt från traincontroller, t.ex bromsljud vid inbromsning,

--- Slut citat ---

De flesta ljud kan styras, men inte just bromsljud. Tuta på viss(a) plats(er) går däremot bra.

--- Slut citat ---

Jag styr detta i TC som en "operation " och då ett definierat soundnamn  som ligger i blockindikator.
Vill man flytta ljudet framåt inom ett block kan man använd "virtuell indikator"
Det "soundnamn" man definierat ligger även under functions i lok properties.

blid:
För att underlätta kodningen av att tuta vid viss(a) plats(er) har jag definierat en funktion för alla lok som heter “Tut”. I funktionen utförs det som just det loket gör för att ”tuta”. Det är ju olika för olika lok. För lok som inte har ljud har jag t ex blinkat med ljuset. När en ”tut-signal” ska aktiveras på linjen är det då alltid samma funktion oavsett vad loket är bestyckat med.

Navigering

[0] Meddelandeindex

Gå till fullversion