Författare Ämne: Modelljärnväg, railmagic - 1 Aprill skämt eller?  (läst 4294 gånger)

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.331
SV: Modelljärnväg, railmagic - 1 Aprill skämt eller?
« Svar #75 skrivet: ons 22 jul 2020, 11:01:04 »
Vad händer om företaget går i konkurs?
Står man då där med en utrustning som fungerar till årets slut?

Utloggad rcmodeler

• Användare
  • Antal inlägg: 151
« Svar #76 skrivet: ons 22 jul 2020, 13:14:06 »
Vad händer om företaget går i konkurs?
Står man då där med en utrustning som fungerar till årets slut?
Troligtvis blir det så.
Och det är ju inte speciellt ovanligt att nystartade företag kursar efter ett par år.
Känns som det är en ganska svårsåld produkt med tanke på senaste infon.
Om jag fattar saken rätt så vänder sig den här produkten till dom som kör automatiskt.
Vi som kör manuellt ska väl kolla signalerna själva  :)

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.331
« Svar #77 skrivet: ons 22 jul 2020, 18:25:07 »
Jo, jag kan ju anta att man blir utan funktion om företaget går i putten.
Det faktumet, och i samband med att företaget är så pass färskt/oetablerat, gör att jag tappat intresset för produkten.

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.150
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #78 skrivet: tor 23 jul 2020, 14:36:00 »
Jag fick svar på mitt mail till Railmagic ang. den årliga licensen
som gäller om man vill kontrollera mer än 4 st lok
Man kommer att erbjuda en engångsbetalning för detta som alternativ.

Vid 1 - 4 lok är redan licensen en fast engångskostnad.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.244
« Svar #79 skrivet: tor 23 jul 2020, 23:10:15 »
Det man brukar gå miste om när en utveckling dör ut är väl inte användningen av det som finns utan vidare utveckling. Jämför hur bra det gått för DCC och hur RS-bussen sakta förtvinar, den som en gång av the State of the Art.

Har man ett gammalt Salotasystem så funkar väl det så länge grejerna håller.
Dessutom säger ju upphovsmannen att allt skall uppenbaras i sinom tid och i så fall kan ju andra haka på. Kanske lite patentskydd.

Lenz gjorde ett lyckokast när de gav bort grunderna för DCC-protokollet och lät NMRA ta över och utveckla vidare. Det är öppna system som kan bli livskraftiga och inte beroende av att initiativtagaren ska lyckas såväl tekniskt som ekonomiskt. Lenz ekonomiska lycka har väl sedan krympt i relativa tal, men i absolutvärde vet vi väl inte.

Mera förvånande är att Lenz en gång i tiden alls fick patent på detta, tekniken med halvbitar för tvåtrådsöverföring var ju välkänd och beskriven innan Lenz kom in på banan.

Vi får lugnt avvakta tills mysteriet uppenbaras. Ska grejen i loket rapportera hur många varv motorn snurrat (och på så sätt räkna ut hur långt ett lok kunnat köra??
Då kan man ju lika väl ha kommit till Linköping som till Gävle. Ungefär. Och på vilket spår befinner man sig? I sanning ett mysterium.
« Senast ändrad: tor 23 jul 2020, 23:56:16 av BenWah46 »

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.150
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #80 skrivet: fre 24 jul 2020, 10:03:29 »
Detta blir ju alltid ett dilemma när man bygger på lång sikt med elektroniken till modelljärnvägen där gjorda investeringar inte utan vidare kan gå i sopkorgen då nya prylar kommer och bakåtkompatibilitet saknas.

Visserligen går det att komplettera med ny teknik som i mitt fall där ett Lenz-system får samsas med Möllehems teknik baserat på Loconet. Lever i "symbios" med varandra på anläggningen.

Lenz-systemet hänger fortfarande med ur DCC synpunkt med den egna feedbackbussen RS fick få efterföljare.
Min räddning som alternativ till dyr Lenz feedback avseende RS-bus blev Littfinski som hakade på.
Skulle det visa sig att jag av någon anledning måste byta ut Lenz mot något annat så finns räddningen i Digikeijs DR5000 som har har RS-bus.
Att byta mitt feedbacksystem och frångå RS till något annat skulle bli mycket kostsamt med feedback från över 100 block.
Mitt fall kanske inte är något stort problem men de flesta digitalrallare som bygger på lång sikt lär säkert få uppleva teknikutvecklingens "dilemma" och hamna i kostsamma återvändsgränder.

Så för att anknyta till trådens innehåll kanske Railmagic kan vara något där traditionella lösningar ersättes av ny teknik  för att hålla reda på tåglägen..... men hur länge lever Railmagic?   :???:

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad janaagersten

• Användare
  • Antal inlägg: 357
  • Kör allt som är kul i 3R och LGB
« Svar #81 skrivet: tis 29 sep 2020, 19:57:09 »
Hej

Jag väcker den här gamla tråden till liv igen för Ulrik på Railmagic närmar sig lanseringen av sitt system och som jag har skrivit tidigare så skulle kostnaden för konverteringen på min H0 bana bli astronomisk men jag hörde mig för med Ulrik om en Tracker klarar ett LGB lok. Han visste inte säkert men jag är lite sugen på att pröva.
LGB banan är ett lagom litet projekt att pröva Railmagic på. Det återstår att se vid lanseringen hur jag kommer att göra.
Jag måste erkänna att min nyfikenhet är stor hur det här kommer att fungera.
« Senast ändrad: tis 29 sep 2020, 21:39:28 av janaagersten »
Hälsningar
Janne

Utloggad kgsjoqvist

• Stammis
  • Antal inlägg: 693
« Svar #82 skrivet: ons 07 okt 2020, 22:53:46 »
Eftersom systemet verkar kräva att man installerar nya komponenter i alla lok känns det som att det blir en stor investering både i tid och pengar. Samtidigt ser jag inte att det tillför något nytt som inte går att göra med befintlig teknik. Men det är svårt att avgöra innan man vet hur det är uppbyggt och vilka komponenter som behövs samt vad man kan göra...

Det är alltid en chansning att investera i ny teknik, och särskilt när det är helt nya system som är beroende av både hård- och mjukvara som inte finns några alternativa leverantörer till.

Utloggad PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.312
« Svar #83 skrivet: tor 08 okt 2020, 11:50:09 »
Tror det kan vara en smart sak för de som bygger nya banor. Slippa bygga in teknik i räls för att ”bara” ha det i loken.
Kanske även kan fungera på modulbanor där du ofta saknar sammanhängande avkänning?
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Utloggad Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.037
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #84 skrivet: tor 08 okt 2020, 16:34:34 »
Intressant att se hur det blir allt mer begränsningar för hur/när/var man kan använda detta. Nu är det begränsat till två olika körcentraler (menar han Z21 cch inte z21?) och (tror jag) DCC-styrda växlar... Det funkar inte med boostrar eller vändskivor och 8 lok per "magic-enhet"...

Det behövs ett nätverk (trådlöst?) samt mobiltelefon och det är nu bättre dolt vad det kommer kunna kosta? Var det för att folk tidigare mer tydligt såg att detta kan bli dyrt?

Dessutom låter det nu som att en "symbolisk" avgift behöver betalas in för att detta ska kunna bli verklighet över huvud taget. Ska bli spännande att se definitionen av "symbolisk". :)

Hoppas verkligen inte det slutar med att det bara blev en tumme. Men tyvärr skulle jag inte bli förvånad... :(
---
Mvh Peter