Författare Ämne: Modelljärnväg, railmagic - 1 Aprill skämt eller?  (läst 4456 gånger)

Inloggad lgrfbs

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.433
  • Gävleborg
    • Mitt CV
SV: Modelljärnväg, railmagic - 1 Aprill skämt eller?
« Svar #50 skrivet: sön 22 mar 2020, 15:17:09 »
Jag tar nog och sätter mig på läktaren och tittar på intresserat vad som kommer att ske angående detta projekt.

Edit: rättade ett stavfel.
« Senast ändrad: sön 22 mar 2020, 15:42:02 av lgrfbs »
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Utloggad PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.314
« Svar #51 skrivet: sön 22 mar 2020, 15:36:55 »
Sen reagerade jag på att pucken han håller i videon enbart har ett nätverksuttag men demofilmen har 2-3 nätverkskablar inkopplat.

Det är inte nätverkskablar, se bild av z21 här: https://www.z21.eu/en/products/z21start/connections-z21
Hej Calle, för det första pratade jag om pucken och inte Z21. Sen har faktiskt Z21 ett nätverksuttag, siffran 5 LAN.
Men för att vara tydligare, zZ21 har flera modularkontakter (exvis RJ45) men ingen USB medan pucken enbart har en modularkontakt (RJ45) och en USB2 kontakt.
Bilden visar förmodligen tre (ena snurrar sig) eller åtminstone två större vita kablar samt svarta spårkontakten. Varken router eller Z21 har USB så det behöver finnas två, förmodligen tre, modularuttag på pucken.

Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Inloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.217
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #52 skrivet: sön 22 mar 2020, 15:38:23 »
Jag tar npg och sätter mig på läktaren och tittar på intresserat vad som kommer att ske angående detta projekt.

Ett bra beslut...... vi lär väl få ett facit till slut.

Om det nu skulle vara en genial lösning som fungerar så med dagens teknik förs tankarna till AI där man idag
kan göra lösningar som för något årtionde inte skulle vara trovärdiga.
Men dessa lösningar lutar sig mot miljardinvesteringar ..... muskler som ett MJ-projekt knappast har
och AI-lösningarna tror jag knappast är tillgängliga för denne dansk. Men vem vet?
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad Railmagic

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 5
« Svar #53 skrivet: sön 22 mar 2020, 18:20:29 »
Tror vi har lite svar av Nortons säkerhetsprogram?

Vill dock tillägga att genom avancerad AI skulle man förmodligen kunna uppnå resultat likt detta, men skulle kräva ett par indikatorer som referenspunkter.
Sen reagerade jag på att pucken han håller i videon enbart har ett nätverksuttag men demofilmen har 2-3 nätverkskablar inkopplat.

Jeg hører gerne om andre har samme problem. Advarslen går på "phishing" som er indsamling af password og credit card information. Men dette er jo langt fra tilfældet på siden. Venlig hilsen Ulrik fra Railmagic.

Utloggad Mekanoid

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.057
    • Modelljärnvägsmoduler
« Svar #54 skrivet: sön 22 mar 2020, 18:39:29 »
Jeg hører gerne om andre har samme problem. Advarslen går på "phishing" som er indsamling af password og credit card information. Men dette er jo langt fra tilfældet på siden. Venlig hilsen Ulrik fra Railmagic.
Jag tror inte problemet är "phishing" utan att du använder "http" istället för "https"...?
---
Mvh Peter

Utloggad Railmagic

• Nykomling
  • **
« Svar #55 skrivet: sön 22 mar 2020, 19:36:37 »
Hej
Jag är kanske naiv o dum, men Ulrik Kristiansens agerande är fullt logiskt. Att starta ett bolag som skall producera och sälja en produkt utan att göra en undersökning över hur eventuella kunder kan tänkas använda produkten skulle vara ansvarslöst.  Jag själv skulle göra likadant som han om jag hade fått en snilleblixt och vill starta ett bolag och marknadsföra en ny produkt.
Vi får inte glömma att tex. Ett stort bolag inom data i USA startade sin tillverkning hemma i garaget.

Mina tidigare spekulationer som jag har skrivit om i denna tråd kan man bortse ifrån för jag inser att de är helt fel.
Ulrik har inte uppfunnit något nytt och fantastiskt, utan snilleblixten ligger i att tillämpa ett välkänt fenomen eller hur man nu skall beskriva det på ett begåvat sätt.
Hur det går till får Ulrik berätta själv. Jag känner en viss tillförsikt över hans agerande och vill inte riskera att förstöra något.
Jag vill med detta säga att jag uppfattar det hela som seriöst.

Tak, perfect explanation.

Utloggad PerH

• Stammis
« Svar #56 skrivet: mån 23 mar 2020, 10:05:43 »
AI-lösningar kan åstadkomma mycket mer än vad vi tror, redan idag. AI-industrin är ekonomiskt hett och där är inte MJ-världen intressant. Det finns dock inget som motsäger att en som i sitt dagliga arbete jobbar med AU har ett eget personligt MJ-intresse och då skapar ett eget företag för det på sin fritid.
Att då marknadsföra är som jana skrev en förutsättning, även att välja ut lämpligaste kandidater till betatestning.

Själv är jag inte så kunnig inom AI men har förstått så mycket att AI behöver ”input” för att något att jobba med, därav jag tror att vi behöver några former av avkännare trots allt.

Att många inte får ett seriöst intryck behöver varken vara fel eller betyda att produkten inte kommer. Alla säljare pratar upp sin egen produkt i reklamsammanhang, vem har exvis köpt en bil som faktiskt har den förbrukning som står i produktbladet? Är det ett privat hobbyprojekt är det ofta så att det är själva eldsjälen som skapar sin produkt, allt för sällan är dessa samtidigt duktiga på marknadsföring, försäljning eller annat. Samtidigt är ju ärligt talat många företag i MJ-världen bristande om vi pratar rent företagsmässigt, bristande kommunikation, öppettider osv. Allt detta förklaras med all rätt att det är hobbyföretag.

Så varför ställa krav på detta projekt som vi inte ställer på andra MJ-företag? Jag ser fram emot vad som komma skall. Det kan ju ge vår hobby intressant teknik och personligen tror jag AI kan ge grymma förändringar i hobbyn. Att dom inte kan avslöja mer förklaras ju, det är egentligen inte hokus pokus utan en smart kombination, förmodligen något som då är svårt att ta patent på. Då måste man vara hemlighetsfull tills man är ute på marknaden.

Varför är vår hobby så ovanligt negativt inställd till nytt? Jag minns trådar där Z21 dissades helt i början då den saknade funktion A och B i början, sen var den funktionen implementerad men inte fullt ut osv. Samma med nytänk inom moduleriet, man anklagas för att inte respektera standard när man istället följer den men vill ändra något annat. Nya produkter har en prick som inte är skalenlig etc. Det kanske beror på sveket som vissa gamla leverantörer stått för, jag är ju själv inte så gammal i hobbyn så jag var med om allt. Jag hade iaf inte varit inspirerad att dramigång en verksamhet till vår hobby, vilket gör mig extra tacksam till Rickard och dess superfina vagnar, o jag är nyfiken på Railmagic.

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.371
« Svar #57 skrivet: mån 23 mar 2020, 12:19:31 »
För egen del är jag kanske mindre intresserad av om ett lok kan stanna framför en signal.
Jag är mer intresserad av att ha funktion med upptagna blocksträckor, vilket jag förvisso redan har löst på ett i dagsläget konventionellt sätt.

Inloggad paj2

• Veteran
« Svar #58 skrivet: mån 23 mar 2020, 12:40:05 »
Kan så vara och rent praktiskt för egen användning kanske det inte passar in för mig heller. Men lösningen kan ju ändå vara intressant.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad sintra

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.371
« Svar #59 skrivet: mån 23 mar 2020, 13:24:04 »
... lösningen kan ju ändå vara intressant.

Absolut!
Det jag funderar över är vad som händer om ett tåg stannar oförutsett (dålig kontakt, urspårning osv) på en linjesträcka. Känner bakomvarande av det då?
Men, men... projektet är förstås i sin linda. Finns säker mycket att upptäcka och lösa.

Inloggad nohab

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.077
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #60 skrivet: mån 23 mar 2020, 16:59:34 »
Jag har svarat på marknadsundersökningen, och erbjudit en opartisk review i MJ-magasinets namn.
Ingen respons än, men vi får väl ge honom lite tid.
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

Utloggad Railmagic

• Nykomling
  • **
« Svar #61 skrivet: tis 24 mar 2020, 12:52:37 »
Jag har svarat på marknadsundersökningen, och erbjudit en opartisk review i MJ-magasinets namn.
Ingen respons än, men vi får väl ge honom lite tid.

Hei Niclas. jeg har noteret mig din kommentar i undersøgelsen og det er selvfølgelig interessant å anvende en person som dig som beta-tester. Jeg tar kontakt når den tiden kommer.

Inloggad nohab

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.077
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #62 skrivet: tis 24 mar 2020, 16:08:19 »
Ok, intressant Ulrik, då avvaktar jag lite :)
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

Utloggad Eke

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.018
« Svar #63 skrivet: tis 07 apr 2020, 00:49:05 »
Intressant detta!
Funderar lite, kan det vara så att man använder RailCom och mäter stigtiden när dekodern svarar för att avgöra hur långt borta den befinner sig från spåranslutningen? Och sedan helt enkelt manipulerar med egna dcc-signaler från programmet via pucken för att stanna vid rätt punkt, som en dynamisk bromsgenerator med antingen nya hastighetsangivelser eller att tillfälligt programmera om bromssträckan med POM.
Men man vet ju inte åt vilket håll loket befinner sig på mer komplicerade banor, det kan ju finnas flera punkter på banan med samma karaktäristik kanske. Men man kanske kan manipulera banan med några komponenter här och där för att alla punkter på en bana ska bli unika?

Mvh. Peter
Med glada gashydrauliska hälsningar!
Peter som även är Citroëntokig!

Medlem i modulsyd samt numera även hobbyhandlare.
https://modellcentralen.se/index.html

(EkeBus Loconet-Xpressnet1-Xpressnet2)
http://ekebus.se/
H0-2R  DCC, men det händer att jag kör 3R också.

Inloggad paj2

• Veteran
« Svar #64 skrivet: tis 07 apr 2020, 08:41:49 »
Han säger och skriver tydligt att et inte behövs någon feedback med ledningar.
Men din ide med att "manipulera banan med några komponenter" motsäger ju inte detta.

Hursomhelst skall det bli intressant att få veta hur man styr en bana
enbart med "kulmulativa prognoser" utan återkommande referenser.

Även danska Truxa på sin tid använde ju dolda "referenser" för sina beslut.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

Inloggad paj2

• Veteran
« Svar #65 skrivet: tis 21 jul 2020, 16:07:18 »
Har någon föjlt det senaste updateringarna av information från Railmagic?
Fler kringprodukter och ribban verkar högt satt.... men än så länge inga detaljer hur det fungerar.
Tidigare release i nov 2020 är framflyttad till början av nästa år och begränsas till EU-länder.
Möjligen kanske några fylken i Norge kommer att betraktas som "gröna"  :D

http://www.railmagic.com/?i=1

Scrolla ned till "Watch the update"

« Senast ändrad: tis 21 jul 2020, 16:13:51 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

Inloggad lgrfbs

• Stammis
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #66 skrivet: tis 21 jul 2020, 19:00:00 »
Kul med ny information.
Jag är djup försiktig tills maj läst på mer och fattat vad för teknik som används.
Diod=lyser inte, Lysdiod=lyser.  Jemtrallarna, Shapeways , Kör: R2 HO - DCC & XpressNET (LocoNet) - Rocrail - DR5000 - LokReg

Utloggad Markus

• Användare
  • Antal inlägg: 307
« Svar #67 skrivet: tis 21 jul 2020, 20:33:44 »
Det stora problemet som jag ser det är betalningsmodellen: om du har fler än 4 lok måste du, enligt hemsidan, betala för en ny licens varje år för att kunna använda utrustningen. Personligen så avskyr jag när firmor först tar betalt för utrustning och sedan vill klå dig på mer pengar för rätten att använda den, och det skulle aldrig falla mig in att köpa sådana produkter.
TT-rallare i förskingringen

Inloggad paj2

• Veteran
« Svar #68 skrivet: tis 21 jul 2020, 21:15:33 »
Kul med ny information.
Jag är djup försiktig tills maj läst på mer och fattat vad för teknik som används.

Två timmar efter det att jag besökt Railmagics hemsida fick jag ett mail från dem..... håller koll på mina besök.  :(
I mailet lovar man att ge mer info i september.

You will hear from us again in September, where we plan to reveal ALL the details
« Senast ändrad: ons 22 jul 2020, 08:16:39 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

Inloggad paj2

• Veteran
« Svar #69 skrivet: tis 21 jul 2020, 21:18:11 »
Det stora problemet som jag ser det är betalningsmodellen: om du har fler än 4 lok måste du, enligt hemsidan, betala för en ny licens varje år för att kunna använda utrustningen. Personligen så avskyr jag när firmor först tar betalt för utrustning och sedan vill klå dig på mer pengar för rätten att använda den, och det skulle aldrig falla mig in att köpa sådana produkter.

Jag fick ett mail från Railmagic där man vill ha feedback om betalningsvillkoren.
Du förstår säkert vad jag svarat och kritiserat.... årliga licensavgifter!
« Senast ändrad: ons 22 jul 2020, 08:16:11 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad PerH

• Stammis
« Svar #70 skrivet: tis 21 jul 2020, 22:15:44 »

Jag fick ett mail från Railcom där man vill ha feedback om betalningsvillkoren.
Hur mycket man än ogillar det så går mjukvarubranchen mot årliga (eller än vanligare månadsvis) licensbetalning.
Samtidigt fördel att man slipper betala så mycket på en gång, men här har ju Railmagic misslyckats genom att kombinera dubbelt...

Inloggad lgrfbs

• Stammis
  • Gävleborg
    • Mitt CV
« Svar #71 skrivet: ons 22 jul 2020, 01:55:07 »
Bara för att vi håller på att bli överkörda av en motorcykel, så behöver det inte betyda att vi inte ska försöka kasta en pinne in i eker-hjulet, typ.
Har nu tittat på den nya videon (presentatören ger mig rysningar av obehag fortfarande) och nu visar de en "dekoder" som ska in i loket och du måste ha back EMF påslaget för att systemet ska fungera.
Sedan denna dubbel dopp i grytan genom att sälja utrustningen och sedan ta betalt per månad och licenser, från min synpunkt i modelljärnvägsteknik just nu kan jag säga att Railmagic inspirerar mig.
Men jag är fortfarande försiktigt nyfiken på hur detta projekt ska sluta, som bäst kommer Railmagic bli den nya standarden.   :disapprove:

Utloggad janaagersten

• Användare
  • Antal inlägg: 420
  • Kör allt som är kul i 3R och LGB
« Svar #72 skrivet: ons 22 jul 2020, 07:00:08 »
Hej

Det har tillkommit delar i det här projektet som jag ställer mig mycket tveksam till då enkelheten i systemet har gått förlorad.
Ursprunget i systemet var en box som skulle klara lokets positionering som i teorin skulle kunna fungera men jag har varit tveksam när det kommer till större banor med en mer komplex spårplan. Det som har tillkommit är tre sändare o mottagare som tillsammans med en komponent som skall installeras i loket.
För min del skulle det inte vara värt det då det hela skulle bli mycket kostsamt.
Hälsningar
Janne

Utloggad PerH

• Stammis
« Svar #73 skrivet: ons 22 jul 2020, 09:05:16 »
Samtidigt är den årliga licensen 360 kronor, det är trots allt inga stora pengar för att ha ett uppdaterat system.

Utloggad Markus

• Användare
  • Antal inlägg: 307
« Svar #74 skrivet: ons 22 jul 2020, 10:58:21 »

Jag fick ett mail från Railcom där man vill ha feedback om betalningsvillkoren.
Hur mycket man än ogillar det så går mjukvarubranchen mot årliga (eller än vanligare månadsvis) licensbetalning.
Samtidigt fördel att man slipper betala så mycket på en gång, men här har ju Railmagic misslyckats genom att kombinera dubbelt...

Jo, jag vet att det blir allt vanligare med detta, och jag lär ju inte kunna stoppa det  :)  Men personligen tycker jag att det finns en skillnad mellan att sälja en fysisk produkt och mjukvara. Om jag köper den fysiska produkten vill jag inte vara tvungen att fortsätta betala för möjligheten att använda den. Jag har ju redan betalat! Om jag sedan vill ha uppdateringar så är jag istället beredd att betala då. Det är tvånget i modellen som jag tycker illa om. 

Själv har jag sedan länge övergått till att använda alternativ programvara. Linux Mint, Libre office, Darktable och Gimp, Moodle och BBB, Inkscape mfl. är helt gratis och gör allt jag behöver för att klara av både jobb och sidouppdrag. I många fall är de till och med bättre än betalprogrammen. För att kompensera så donerar jag pengar till utvecklarna när jag laddat ned och sett att systemet fungerar för mig.
TT-rallare i förskingringen