Författare Ämne: Modelljärnväg, railmagic - 1 Aprill skämt eller?  (läst 4468 gånger)

Utloggad BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 3.249
SV: Modelljärnväg, railmagic - 1 Aprill skämt eller?
« Svar #25 skrivet: ons 18 mar 2020, 13:50:27 »
Jag antar att den gissar hur långt tågen kommit genom att sniffa DCC och hålla reda på växlar. Som Train Control men utan indikeringspunkter. Hmmm...
Men en kul och framåtsyftande idé.

Det verkar röra  sig om airware - en idé som söker kapital för att de vill försöka utveckla den. Subscribe????
« Senast ändrad: ons 18 mar 2020, 13:59:31 av BenWah46 »

Utloggad janaagersten

• Användare
  • Antal inlägg: 420
  • Kör allt som är kul i 3R och LGB
« Svar #26 skrivet: ons 18 mar 2020, 14:06:09 »
Hej
Det är helt och hållet rena spekulationer från min sida baserat på vad som går att se i videon.
Jag tycker det hela är spännande om det nu överhuvudtaget fungerar. Sedan kan man fundera över om det är något man behöver men sådant har aldrig hindrat mig förut.
Hälsningar
Janne

Utloggad elindahl

• Användare
  • Antal inlägg: 172
« Svar #27 skrivet: tor 19 mar 2020, 22:45:14 »
Hittade igen Ulrik Qvist Kristiansen på LinkedIn. Han svarar på tilltal, om man säger så. Han hade noterat ökad trafik till sin webbplats just från Sverige under gårdagen. Tror jag det, alla vi var väl där :lol:
Nå, utifrån det verkar det ju seriöst. Om sen produkten håller vad han lovar återstår väl att se...

Utloggad CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.283
« Svar #28 skrivet: fre 20 mar 2020, 08:53:51 »
Det är misstänkt många sladdar inkopplade i den där wifi-routern...

Mina gissningar är att antingen styrs loken via wifi, och då kan de rapportera tillbaka när de kör in på en sträcka som matas i serie med en diod (dekodern känner av halvvågslikriktningen). Eller så sitter det en dold strömavkänningsmodul under spåret och rapporterar via wifi till pucken.

Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal

Utloggad plzeta

• Stammis
  • Antal inlägg: 751
« Svar #29 skrivet: fre 20 mar 2020, 11:44:45 »
Hittade igen Ulrik Qvist Kristiansen på LinkedIn. Han svarar på tilltal, om man säger så. Han hade noterat ökad trafik till sin webbplats just från Sverige under gårdagen. Tror jag det, alla vi var väl där :lol:
Nå, utifrån det verkar det ju seriöst. Om sen produkten håller vad han lovar återstår väl att se...
Hmm. Jag finns på Linkedin, hittade honom inte. Dock andra.
Har du länken ?

m v h

//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad elindahl

• Användare
  • Antal inlägg: 172
« Svar #30 skrivet: fre 20 mar 2020, 11:56:07 »

Hmm. Jag finns på Linkedin, hittade honom inte. Dock andra.
Har du länken ?

m v h

//PZ

https://www.linkedin.com/in/ulrikqk/

Utloggad plzeta

• Stammis
« Svar #31 skrivet: fre 20 mar 2020, 12:28:40 »
Den killen är ju i Norge ?
Moss ligger i Norge

Står inte ett jota om Danska bolag eller tåg i hans CV

När jag sökte på honom i bolagsregistret så är verksamheten söder om Köpenhamn.

Utloggad Railmagic

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 5
« Svar #32 skrivet: fre 20 mar 2020, 13:32:23 »
Hei allesammen,

Jeg fik besked fra "elindahl" om at Railmagic blev hæftig diskuteret her på forumet. Jeg vil med dette bekræfte min eksistens ;)

Det er med hensigt at jeg ikke forklarer metoden i videoerne - endnu. Jeg lover dette skal komme om ikke alt for længe. Jeg er glad for de 5 svensker som allerede har tilmeld sig nyhedsbrevet på www.railmagic.com . Dere vil få et brev i dag.

Jeg læste igennem alle jeres forslag, og ingen har gættet løsningen kan jeg afsløre. Den er faktisk mere simple end man skulle tro.

Håber at få mange af jer med på rejsen. Om cirka 8-12 uger er jeg klar for en håndfuld beta-testere i Scandinavian, så det er bare at melde sin interesse på www.railmagic.com .

Med venlig hilsen Ulrik, Railmagic

Utloggad janaagersten

• Användare
« Svar #33 skrivet: fre 20 mar 2020, 13:38:12 »
Hej
Du har helt klart satt griller i huvudet på oss. Samtidigt vill jag välkomna dig till forumet.
Jag ser fram emot att få se ett färdigt koncept.
Hälsningar
Janne

Utloggad plzeta

• Stammis
« Svar #34 skrivet: fre 20 mar 2020, 13:56:26 »
Hei allesammen,

Jeg fik besked fra "elindahl" om at Railmagic blev hæftig diskuteret her på forumet. Jeg vil med dette bekræfte min eksistens ;)

Det er med hensigt at jeg ikke forklarer metoden i videoerne - endnu. Jeg lover dette skal komme om ikke alt for længe. Jeg er glad for de 5 svensker som allerede har tilmeld sig nyhedsbrevet på www.railmagic.com . Dere vil få et brev i dag.

Jeg læste igennem alle jeres forslag, og ingen har gættet løsningen kan jeg afsløre. Den er faktisk mere simple end man skulle tro.

Håber at få mange af jer med på rejsen. Om cirka 8-12 uger er jeg klar for en håndfuld beta-testere i Scandinavian, så det er bare at melde sin interesse på www.railmagic.com .

Med venlig hilsen Ulrik, Railmagic

Hej.
Kan du förklara varför du är i Norge när ditt bolag är registrerat i Danmark ?
mvh
//PZ

Utloggad Railmagic

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 5
« Svar #35 skrivet: fre 20 mar 2020, 14:14:29 »
Hej.
Kan du förklara varför du är i Norge när ditt bolag är registrerat i Danmark ?
mvh
//PZ

Jeg er oprindelig dansk og det er en stor fordel at have bolaget indenfor EU.

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.218
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #36 skrivet: lör 21 mar 2020, 13:31:39 »
Jag fick följande mail från Railmagic idag med en länk för ytterligare info än vad som skrivs nedan. Vågar jag  öppna denna länk?
Någon som gjort detta? Börjar osa skumt.

"""""    ……..welcome on board the express train to Railmagic. For this journey you have been given seat number 93, and can expect first class services from us.
The last couple of months have been used on creating videos, marketing, website etc. We will use the next two weeks to finalize the hardware for a release candidate. Yes, we are actually that far with the hardware and the prototype has been working for more than a year. What is missing? The process for installation calls for some user friendly software. Please allow us some time to develop the product - we know the method behind the Railmagic solution is not indicated in the current videos, but trust us, it is coming and worth waiting for.

Feel free to reply this e-mail with questions and comments. Remember the survey above.

Yours sincerely,
Ulrik Kristiansen on behalf of Railmagic  """""
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad MattsP

• Användare
  • Antal inlägg: 328
    • Matts Hobbysida
« Svar #37 skrivet: lör 21 mar 2020, 13:40:13 »
Länken var väl till en marknadsundersökning med frågor hur din anläggning mm ser ut.
Jag tittade men hade ingen lust att delta.

/Matts

Utloggad plzeta

• Stammis
« Svar #38 skrivet: lör 21 mar 2020, 13:54:16 »
Jag har en adress och dator utanför mitt normala flöde som jag använder till att utvärdera dylika brev.
Man kan tycka å dra sina slutsatser av innehållet som man vill. Jag har inte engagerat mig såtillvida.

Med jag tycker att bakomliggande projektledare i RailMagic bör jobba på sin goodwill och säljprofil en smula.
Intro / säljvideon lite väl "ytlig". För att raljera lite, så kan många av oss lägga ut en slinga med lok på och köra runt lite och visa ett tåg som stannar. :emm:

Alldeles för grumlig info om företaget, verksamhet, patent och andra självklarheter som  tex banker och investerare och potentiella kunder skulle vilja ha.
Kan bero på okunnighet eller oerfarenhet eller något annat förvisso. Oavsett man är i Norge eller Danmark.

Kollade t ex på årsredovisningen på företaget och det ger en viss fundering.  Kan man dra igång dylikt till låg kostnad dvs utveckligskostnader och arbete ? :geek:
Vidare är det hela helt okänt i andra kretsar inom MJ-elektronik, typ MERG.  :emm:

Så visst, jag avvaktar med nyfikenhet men vill se konkreta resultat.

Tekniska lösningar om hur att positionsbestämma kan man göra med Hall-effekt-element, RFID och liknande.

Nog om det för min del.
Fokus på eget ett tag nu...

//PZ

Utloggad paj2

• Veteran
« Svar #39 skrivet: lör 21 mar 2020, 14:01:50 »
Länken var väl till en marknadsundersökning med frågor hur din anläggning mm ser ut.
Jag tittade men hade ingen lust att delta.

/Matts

Tack!   Den länken klickar jag inte på.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad paj2

• Veteran
« Svar #40 skrivet: lör 21 mar 2020, 14:14:10 »
Jag har en adress och dator utanför mitt normala flöde som jag använder till att utvärdera dylika brev.
Man kan tycka å dra sina slutsatser av innehållet som man vill. Jag har inte engagerat mig såtillvida.

Med jag tycker att bakomliggande projektledare i RailMagic bör jobba på sin goodwill och säljprofil en smula.
Intro / säljvideon lite väl "ytlig". För att raljera lite, så kan många av oss lägga ut en slinga med lok på och köra runt lite och visa ett tåg som stannar. :emm:

Alldeles för grumlig info om företaget, verksamhet, patent och andra självklarheter som  tex banker och investerare och potentiella kunder skulle vilja ha.
Kan bero på okunnighet eller oerfarenhet eller något annat förvisso. Oavsett man är i Norge eller Danmark.

Kollade t ex på årsredovisningen på företaget och det ger en viss fundering.  Kan man dra igång dylikt till låg kostnad dvs utveckligskostnader och arbete ? :geek:
Vidare är det hela helt okänt i andra kretsar inom MJ-elektronik, typ MERG.  :emm:

Så visst, jag avvaktar med nyfikenhet men vill se konkreta resultat.

Tekniska lösningar om hur att positionsbestämma kan man göra med Hall-effekt-element, RFID och liknande.

Nog om det för min del.
Fokus på eget ett tag nu...

//PZ

Jag håller med och är mycket skeptiskt efter att ha Googlat lite och framförallt studerat inehållet i videon.

Jag kopierade ett klipp ur videon och förstorade upp detta. Jag försökte följa ledningsdragningen mellan z21, pucken och router.
Ser verkligen märkligt ut om man tittar noga...... Eller har man använt verktyget i videoredigeringen för att förvanska, sudda för att inte avslöja för mycket?  Fejk?

« Senast ändrad: lör 21 mar 2020, 14:35:48 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad gromitt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.357
« Svar #41 skrivet: lör 21 mar 2020, 15:29:40 »
Vad är det som är märkligt med bilden?  Det ser ut som bansignal in, bansignal ut och nätverk. Sedan är det en fjärde kabel som möjligtvis är strömmatning till dosan.

Utloggad paj2

• Veteran
« Svar #42 skrivet: lör 21 mar 2020, 15:51:57 »
Vad är det som är märkligt med bilden?  Det ser ut som bansignal in, bansignal ut och nätverk. Sedan är det en fjärde kabel som möjligtvis är strömmatning till dosan.

Jo den svarta kabeln (fjärde) från pucken tycker jag ser ut att gå till rälsen och DCC från z21 går till pucken med två vita kablar.

Onekligen lite rörigt när man ser banmatningens kablar ihop med LAN-kablar.
« Senast ändrad: lör 21 mar 2020, 16:12:42 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad gromitt

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.357
« Svar #43 skrivet: lör 21 mar 2020, 16:19:19 »
Med den fjärde kabeln menade jag den som går till z21an jämte DCC-kabeln (också från z21)

Utloggad paj2

• Veteran
« Svar #44 skrivet: lör 21 mar 2020, 16:43:19 »
Med den fjärde kabeln menade jag den som går till z21an jämte DCC-kabeln (också från z21)

Kabeln jämte DCC-kabeln är väl kraftmatning till z21:an?

Jag roade mig med att försöka renrita bilden och får det att se ut så här ..... rätt eller fel.

Jag gissar att Railmagic fungerar först som en sniffer och håller koll på kommandon till tågen... men sedan??????
Samma sak kan ju göras i Maintenance tool... men där tar det slut.

En app i mobilen kan ju göra en del förutom inställningar till programmet i Railmagic.... men vad saknas?

Ju mer man belyser detta med tanke på det mail som skickas ut "att man är med på tåget i 1:a klass"
och varför detta med en "marknadsundersökning" där man vill ha reda på användarens
fullständiga konfiguration av sin bana och hur många lok man har lämnar knappast några spår av en seriös utveckling av en produkt.

Hela beteendet inkl. videon verkar sjukt.

« Senast ändrad: lör 21 mar 2020, 18:01:14 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad janaagersten

• Användare
« Svar #45 skrivet: sön 22 mar 2020, 07:19:05 »
Hej
Jag är kanske naiv o dum, men Ulrik Kristiansens agerande är fullt logiskt. Att starta ett bolag som skall producera och sälja en produkt utan att göra en undersökning över hur eventuella kunder kan tänkas använda produkten skulle vara ansvarslöst.  Jag själv skulle göra likadant som han om jag hade fått en snilleblixt och vill starta ett bolag och marknadsföra en ny produkt.
Vi får inte glömma att tex. Ett stort bolag inom data i USA startade sin tillverkning hemma i garaget.

Mina tidigare spekulationer som jag har skrivit om i denna tråd kan man bortse ifrån för jag inser att de är helt fel.
Ulrik har inte uppfunnit något nytt och fantastiskt, utan snilleblixten ligger i att tillämpa ett välkänt fenomen eller hur man nu skall beskriva det på ett begåvat sätt.
Hur det går till får Ulrik berätta själv. Jag känner en viss tillförsikt över hans agerande och vill inte riskera att förstöra något.
Jag vill med detta säga att jag uppfattar det hela som seriöst.
Hälsningar
Janne

Utloggad paj2

• Veteran
« Svar #46 skrivet: sön 22 mar 2020, 08:29:14 »
Hej
Jag är kanske naiv o dum, men Ulrik Kristiansens agerande är fullt logiskt. Att starta ett bolag som skall producera och sälja en produkt utan att göra en undersökning över hur eventuella kunder kan tänkas använda produkten skulle vara ansvarslöst.  Jag själv skulle göra likadant som han om jag hade fått en snilleblixt och vill starta ett bolag och marknadsföra en ny produkt.
Vi får inte glömma att tex. Ett stort bolag inom data i USA startade sin tillverkning hemma i garaget.

Mina tidigare spekulationer som jag har skrivit om i denna tråd kan man bortse ifrån för jag inser att de är helt fel.
Ulrik har inte uppfunnit något nytt och fantastiskt, utan snilleblixten ligger i att tillämpa ett välkänt fenomen eller hur man nu skall beskriva det på ett begåvat sätt.
Hur det går till får Ulrik berätta själv. Jag känner en viss tillförsikt över hans agerande och vill inte riskera att förstöra något.
Jag vill med detta säga att jag uppfattar det hela som seriöst.

Självklart inser jag att en marknadsundersökning är ett bra och vanligt sätt att göra vid utveckling av en ny produkt men det jag vänder mig emot i detta fall är uttrycksätt och innehåll.

Vilket fenomen nu snilleblixten innehåller så förs tankarna till Train controllers sätt att positionsbestämma med virtuella positioner och annan beräkning men att få tillfredställande noggrannhet utan återkommande reella indikatorer krävs som sagt en snilleblixt.

Det som stört mig och gjort mig tveksam är framtoningen i budskapet..... hade det varit diskmedel med "formula protos" hade jag ryckt på axlarna.

Men som sagt .... spännande att få svaret. Ändå nyfiken.
Som jämförelse kan man ta Massimo Banzis första predikan om Arduino..... kändes som att sitta på kyrkbänken.
Sen vet vi ju vi ju att detta projekt blev en stor framgång.

« Senast ändrad: sön 22 mar 2020, 08:38:19 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad janaagersten

• Användare
« Svar #47 skrivet: sön 22 mar 2020, 08:33:58 »
Hej
Jag förstår ditt resonemang. Ingen kan beskylla Ulrik för att vara en god marknadsförare.
Hälsningar
Janne

Inloggad PerH

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.314
« Svar #48 skrivet: sön 22 mar 2020, 12:33:52 »
Tror vi har lite svar av Nortons säkerhetsprogram?

Vill dock tillägga att genom avancerad AI skulle man förmodligen kunna uppnå resultat likt detta, men skulle kräva ett par indikatorer som referenspunkter.
Sen reagerade jag på att pucken han håller i videon enbart har ett nätverksuttag men demofilmen har 2-3 nätverkskablar inkopplat.
Svenskt epok V-VI, H0 2R DCC m Z21/Mgp och TC(g)

Utloggad CalleA

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.283
« Svar #49 skrivet: sön 22 mar 2020, 13:48:43 »
Sen reagerade jag på att pucken han håller i videon enbart har ett nätverksuttag men demofilmen har 2-3 nätverkskablar inkopplat.

Det är inte nätverkskablar, se bild av z21 här: https://www.z21.eu/en/products/z21start/connections-z21
Smalspår - moduler - H0+H0e - DCC - svenskt 1910-tal