Detta blir ju alltid ett dilemma när man bygger på lång sikt med elektroniken till modelljärnvägen där gjorda investeringar inte utan vidare kan gå i sopkorgen då nya prylar kommer och bakåtkompatibilitet saknas.
Visserligen går det att
komplettera med ny teknik som i mitt fall där ett Lenz-system får samsas med Möllehems teknik baserat på Loconet. Lever i "symbios" med varandra på anläggningen.
Lenz-systemet hänger fortfarande med ur DCC synpunkt med den egna feedbackbussen RS fick få efterföljare.
Min räddning som alternativ till dyr Lenz feedback avseende RS-bus blev Littfinski som hakade på.
Skulle det visa sig att jag av någon anledning måste byta ut Lenz mot något annat så finns räddningen i Digikeijs DR5000 som har har RS-bus.
Att byta mitt feedbacksystem och frångå RS till något annat skulle bli mycket kostsamt med feedback från över 100 block.
Mitt fall kanske inte är något stort problem men de flesta digitalrallare som bygger på lång sikt lär säkert få uppleva teknikutvecklingens "dilemma" och hamna i kostsamma återvändsgränder.
Så för att anknyta till trådens innehåll kanske Railmagic kan vara något där traditionella lösningar ersättes av ny teknik för att hålla reda på tåglägen..... men hur länge lever Railmagic?