Författare Ämne: Dekoder vill inte byta adress från 3  (läst 316 gånger)

Utloggad Anders B

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 18
Dekoder vill inte byta adress från 3
« skrivet: ons 07 okt 2020, 21:38:11 »
Jag har satt in en Lenz Gold+ dekoder i mitt Jeco Du-lok av andra generationen. För att åtgärda den bristande strömupptagningen, som en följd av att ingen axel är fjädrande, monterade jag till en Power Pack från ESU.
Loket går nu mycket bra med adress 3.
Men dekodern vill inte låta sig omprogrammeras. Det anges bara att det blir kortslutning.
Är det någon som upplevt samma sak?
Nog måste det väl gå att omprogrammera en dekoder även om man har kompletterat den med en Power Pack?

Anders

Utloggad plzeta

• Stammis
  • Antal inlägg: 709
SV: Dekoder vill inte byta adress från 3
« Svar #1 skrivet: tor 08 okt 2020, 04:29:53 »
Hej
Det kan vara så att backup-kondingen från ESU inte är kompatibel med din dekoder.
ESU-dekoder och ESU-powerpacks går bra ihop.
Men jag har läst i någon bipack att det garanteras INTE med andra fabrikat.

m v h
//
PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad Hans O

• Stammis
  • Antal inlägg: 556
« Svar #2 skrivet: tor 08 okt 2020, 06:19:14 »
GM  .....i min egen jakt på decoder information "tror jag jag läste" att "Power Packs kan ge problem" vid dekcoder programmering.

Mvh Hans O

Kör 3R Märklin, styr över IB 2án,  feedback genom 63330 "outback" genom 63410 och testar TC´s funktioner så fort jag hinner......  men på senare år snöat in på kabeldragning, m räls och div vagns sammansättningar.......

Utloggad Spirit

• Användare
  • Antal inlägg: 491
« Svar #3 skrivet: tor 08 okt 2020, 18:55:17 »
ESU's powerpack har lite elektronik i sig utöver själva kondensatorn. Utan att känna till konstruktionens alla detaljer, så vet jag att de är designade specifikt för ESU's egna dekodrar på ett sådant sätt att de kan låta programmeringssignaler passera fritt.

Sätter du dit powerpacken på en annan dekoder, så blir det "bara" en vanlig kondning, och en kondning kan orsaka precis den här sortens problem. Så jag tror starkt på att detta är felkällan.

Testa att löda bort den och se om du kan programmera om adressen då. Om du tycker att loket går bra med powerpacken, så föreslår jag att du monterar den med mikrokontakter så att du kan plocka bort den igen vid framtida programmeringsbehov. Eller ännu hellre skaffar en kondning som är rekommenderad för din dekoder.
Hälsningar
Stefan

H0, 2R DCC. Försöker förtvivlat begränsa mig till svenskt 80-tal, men det går sådär... :)

Utloggad Anders B

• Nykomling
  • **
  • Antal inlägg: 18
« Svar #4 skrivet: fre 09 okt 2020, 11:06:35 »
Ok tack för tipsen. Jag får pröva med att löda bort Power packen, programmera om dekodern och sätta tillbaks den. / Anders

Utloggad plzeta

• Stammis
  • Antal inlägg: 709
« Svar #5 skrivet: fre 09 okt 2020, 14:45:46 »
Du behöver inte ta väck alla tåtarna. Bara den som är + plus.
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.