Författare Ämne: Lim bland växeltungorna! Hjälp!  (läst 1309 gånger)

Utloggad bromsarn

• Användare
  • Antal inlägg: 88
  • Du skall icke hälla lim uti dina växlar
Lim bland växeltungorna! Hjälp!
« skrivet: sön 15 mar 2020, 12:13:42 »
Härförleden limmade jag fast ballast och annat på min modelljärnväg. Nu märker jag till min fasa att två av mina dubbla korsningsväxlar har förlorat hälften av sin funktion. På vardera växel så har växeltungorna fastnat på ena sidan om själva korsningen.

Det ser ut som att det nog är lim som kommit på avvägar och som håller fast växeltungorna.

Limmet är Faller 170660. Spåret är Fleischmann Profi H0.

Allt spår sitter fast med spik + med ballast så jag får försöka behålla växlarna på sina platser medans jag åtgärdar felen. Jag har försökt att pensla med lacknafta men det vill inte lösa upp limmet alls. Finns det något annat lösningsmedel som funkar bättre?

Med vänliga hälsningar
Desperat Klantskalle

Inloggad janaagersten

• Användare
  • Antal inlägg: 316
  • Kör allt som är kul i 3R och LGB
SV: Lim bland växeltungorna! Hjälp!
« Svar #1 skrivet: sön 15 mar 2020, 12:41:20 »
Hej
Välkommen i klubben
Om det inte går att komma åt att peta loss det så fungerar ljummet vatten.
Hälsningar
Janne

Inloggad janaagersten

• Användare
« Svar #2 skrivet: sön 15 mar 2020, 13:08:00 »
Hej
Jag var lite otydlig, växeln måste tas loss och ligga i blöt.
Hälsningar
Janne

Utloggad K Lemming

• Användare
  • Antal inlägg: 59
« Svar #3 skrivet: sön 15 mar 2020, 14:49:16 »
Usch vad trist och jobbigt, ett trist extrajobb. Nu vet jag inte vilken metod du använder för att limma ballast men ett tips är att använda en spruta med smal  trubbig "nål" på ca 1 mm diameter, det gör att man kan precisera var limmet hamnar exakt vid ballastering av växlar och portionera ut mycket mindre mängder lim åt gången så inget riskerar hamna på räler och växelmekanik.
« Senast ändrad: sön 15 mar 2020, 17:20:51 av K Lemming »

Utloggad plzeta

• Stammis
  • Antal inlägg: 681
« Svar #4 skrivet: sön 15 mar 2020, 14:59:35 »
Hej. :handshake:
Trist situation men inte ovanlig om man varit med ett tag. :disapprove:
Jag har lyckats få loss fastlåsta växlar.
Vad står det på limmet att det är baserat på ?
Är det vattenbaserat typ vitlim så är det diskmedel och vatten som gäller.
Du kan blöta området med en pensel eller svamp och avvakta.
Efter en natt eller dag i blöta så kan du prova att se om något rör sig om du försiktigt bänder med pincett eller tandläkarkrok eller liknande.
Man behöver inte nödvändigvis ta loss växeln. Lägg annat som suger upp vattnet runtom typ så man gör med sårkompresser o dyl.

Tålamod och is i magen gäller.

Lycka till

m v h

//PZ

MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - MERG - Profilbilden är min första bana 1966.

Utloggad jorwes

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.104
« Svar #5 skrivet: sön 15 mar 2020, 14:59:52 »
Jag har ett dundermedel jag använt till olika saker hemma, när jag fick lite lim på rälsen så provade jag detta, funkade kanon. Kan ju vara värt prova.

Bostic Limtvätt

Tänker typ om du tar det på en bommulspinne (tops typ) och ser om du får bort limmet.
// Jörgen W, Stockholm

Märklin, CS2 + Ipone & Ipad Apparna, K&C-räls. RocRail

Bygger för avkopplingens skull. Stör mig på Forumförstörare!

"Om det är kul & inte verklighetstroget, gör det ändå"

Gamla banan: Lilla Tullinge
https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=15055.0

Utloggad bromsarn

• Användare
« Svar #6 skrivet: sön 15 mar 2020, 18:27:05 »
Tack alla trevliga forumdeltagare för svar!

/bromsarn

Utloggad bromsarn

• Användare
« Svar #7 skrivet: tor 19 mar 2020, 17:23:55 »
janaagersten: På den ene korsningsväxeln lossnade de trilskande tungorna efter några timmar i blöt. Den andre krävde två och ett halvt dygn i en hink för att vilja fungera!

Nu verkar bägge växlarna funka. Stort tack till dem som rekommenderat blötläggningsmetoden. Jag har sluppit bränna en och en halv tusenlapp av min corona-hamstrings-budget! 

Inloggad janaagersten

• Användare
« Svar #8 skrivet: tor 19 mar 2020, 18:08:33 »
Hej
Gött att höra
Ett tipps skölj ordentligt för ev små limrester kan börja klibba efter ett tag
Hälsningar
Janne

Utloggad d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.234
« Svar #9 skrivet: fre 20 mar 2020, 00:10:19 »
Nåddes idag av ett reklamerbjudande om en video som utgivaren påstår kunna lära ut hur man ballasterar växlar med en metod som undanröjer detta av MJ-rallare rätt välkända problem. Jag har inte själv sett hela videon utan bara reklamdemon, och tänker inte gå vidare då jag just nu inte har någon spårläggning att bekymra mig om. Men för den som vill utforska om detta är den "ultimata" lösningen länken till MRH Train Masters TV - Backshop Clinic "A better way to ballast turnouts"
- o000oo -

Utloggad Helmut Maripuu

• Användare
  • Antal inlägg: 383
« Svar #10 skrivet: ons 13 maj 2020, 20:52:45 »
Finns en hobbybutik för tanter och barn tror att den heter Panduro. För ett tag sedan hittade en stor flaska med lim. På flaskan står JUNIOR kids clear pva glue. Den ska vist vara bra för papper, kartong, trä, kork, styrolit och barn enligt tjejen i butiken. Bara att stoppa ner i vatten så löses limmet upp. Limmet är klart som vatten vilket är en fördel.
Testade limmet på statiskt gräs och ballast. Även om limmet torkat var det inga större problem med att lösa upp limmet. Har för mig att jag betalade ca 100 lappen för 500 ml.

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.113
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #11 skrivet: tor 14 maj 2020, 09:31:01 »
Nåddes idag av ett reklamerbjudande om en video som utgivaren påstår kunna lära ut hur man ballasterar växlar med en metod som undanröjer detta av MJ-rallare rätt välkända problem. Jag har inte själv sett hela videon utan bara reklamdemon, och tänker inte gå vidare då jag just nu inte har någon spårläggning att bekymra mig om. Men för den som vill utforska om detta är den "ultimata" lösningen länken till MRH Train Masters TV - Backshop Clinic "A better way to ballast turnouts"

Jag vet inte om jag gör fel men länken går till två filmer . En "Preview" och den andra själva filmen där man vill ha betalt?????
Jag kan förstå varför du bara tittade på "reklamdemon" som inte gav någonting.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad d680ae

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.234
« Svar #12 skrivet: tor 14 maj 2020, 11:28:05 »
...

Jag vet inte om jag gör fel men länken går till två filmer . En "Preview" och den andra själva filmen där man vill ha betalt?????

Jag vet inte heller vad som är rätt eller fel i att avbryta i detta stadium av utforskning. Det får väl lov att vara vars och ens ensak att bedöma.
Man kan nog inte vänta sig att pedagogiskt väl genomarbetade och beprövade råd skall vara gratis. Om man sedan tycker att de är goda, dyra eller prisvärda är väl också en personlig bedömningssak. Priset på den fullständiga lektionen i växelballastering ligger på 3 US dollar för att köpa loss den för nedladdning. Det förefaller mig inte som någon smärtsam investering i relation till de besvär och kostnader som står på spel om man inte vet hur man gör, och verkligen behöver goda råd.
Det är väl också affärsidén bakom serien av instruktiva videofilmer som den ovan nämnda tillhör.
- o000oo -

Utloggad paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 5.113
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #13 skrivet: tor 14 maj 2020, 13:22:21 »
...

Jag vet inte heller vad som är rätt eller fel i att avbryta i detta stadium av utforskning. Det får väl lov att vara vars och ens ensak att bedöma.
Man kan nog inte vänta sig att pedagogiskt väl genomarbetade och beprövade råd skall vara gratis. Om man sedan tycker att de är goda, dyra eller prisvärda är väl också en personlig bedömningssak. Priset på den fullständiga lektionen i växelballastering ligger på 3 US dollar för att köpa loss den för nedladdning. Det förefaller mig inte som någon smärtsam investering i relation till de besvär och kostnader som står på spel om man inte vet hur man gör, och verkligen behöver goda råd.
Det är väl också affärsidén bakom serien av instruktiva videofilmer som den ovan nämnda tillhör.

Jag är väl medveten om att man får betala för sig för både varor och tjänster.

Men i detta fall i jämförelse med alla MJ-tips som är tillgängliga på nätet utan kostnad från exempelvis Woodland Scenics måste jag säga att jag blev aningen överraskad. Säg inte att WS filmer inte är pedagogiskt genomarbetade.

Jag vet inte hur andra upplever detta med avgivtsbelagda Youtubefilmer på nätet där gratisinfo kan räknas i XXXXXX-tal .
Vid sidan av MJ-hobbyn är det lätt att utan kostnad finna en instruktions film på nätet hur man i detalj byter en viss del i en bil för ett bestämt bilmärke och årsmodell och detta är ju ingen hobby.

Själv har jag i likhet med andra på detta forum delgivit åtskilliga detaljerade ( både film och bilder) lösningar på förfrågningar
utan att ta betalt åtminstone med ett försök till pedagogisk presentation....missförstånden har varit få.
Signaturen UBBE har på detta forum lagt ut en hel kurs med 15 avsnitt om tågprogrammet Traincontroller som han mycket väl kunnat ta betalt för ..... men icke.

Betala för ballastering av en växel??????

Jag tror att de som förväntar sig försörjning på  dylika MJ-tips får söka sig till en annan marknad.

Jag är övertygad om att sign. Bromsarn får den hjälp han behöver här på forumet utan kostnader.
« Senast ändrad: tor 14 maj 2020, 16:52:41 av paj2 »
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skala /Traincontroller /MGP /RTFM
Min hemsida
Min Youtube kanal

Utloggad bromsarn

• Användare
« Svar #14 skrivet: tor 14 maj 2020, 17:36:38 »
Citera
Jag är övertygad om att sign. Bromsarn får den hjälp han behöver här på forumet utan kostnader.

Jomenvisst! Det är ju det som är det härliga med den här sortens forum!