Författare Ämne: Fråga om cyanolim!  (läst 588 gånger)

FONTANA

• Stammis
  • Antal inlägg: 782
Fråga om cyanolim!
« skrivet: lör 14 mar 2020, 17:21:37 »
Hej på er! Jag förstår att ni blev limmade vid denna fråga ;) som jag har. Ponera, jag satt nu (och nån dag före och förberett) och hade slipat o fräst bort material på ett par Lima boggier och skulle sätta/limma på Synoba fickor och skulle bara ta en cyanotub och lägga på limmet. Vad nu då, det kom ingenting ur tuben, det hade torkat ihop. Det var lim som jag köpte för två år sedan på mässan i stholm, Alfa Hobby, både lättflytande och medium. Oj, snabbt in i kylskåpet där jag visste att jag hade mera cyanolim, Hobbyborgen superlim och nåt lim ifrån Tyskland ,dom hade stått länge, säkert 4-5 år så där har jag inget att förundra mig över. Samma sak där, limflaskorna hade torkat ihop. Som tur var, eller, (det var ju nu jag ville ha cyanolim) så kunde jag få ut lim ur Alfa Hobbys lättflytande när jag bröt sönder hatten och toppen. Nåväl,so far so good! Nu till mina frågor. Vilken typ av lim skall man välja som i det här fallet där det är "hårdplast" emot "hårdplast"? Hur förvarar man cyanolim? Sedan en fråga som jag tänkt på, olika tillverkare har ju olika korkar, pipar mm. Hur bevarar ni era lim ang att toppen inte torkar ihop? Berätta gärna lite om superlim. Lättflytande-medium- segt, vad är skillnaden och ge mig tips om bra superlim! Ha en trevlig helg! :hug:

mvh

kattjaevel

• Gäst
SV: Fråga om cyanolim!
« Svar #1 skrivet: lör 14 mar 2020, 19:01:40 »
Dollarstores snabblim och Rc modeller canopy glue

PeO

• Användare
  • Antal inlägg: 496
« Svar #2 skrivet: lör 14 mar 2020, 21:05:22 »
En försäljare på IM menade att cyanolim klarar ett år i rumstemperatur, ett par-tre i kylskåp och tio i frysen.
Tunnflytande snabbast, god kapilärverkan, tjockflytande långsamt, men kan fylla mindre sprickor.
Canopy glue har jag gjort bekantskap med först på senare tid, efter tips från Magnus på MBS RC, men fått bra resultat då jag ska glasa husfönster

FONTANA

• Stammis
« Svar #3 skrivet: mån 23 mar 2020, 16:18:34 »
Hej på er! Annonsbladet idag ifrån Lidl, dom hade med ett superlim ifrån uhu 3x1g för 9.90 sek. Inte mycket i varje tub, men dom räcker till ett jobb som man har? Är det något att köpa? Jag menar jag kanske använder cyano lim några ggr per år om jag bygger om några koppelfickor. Som jag sa, så hade alla mina tre limflaskor med cy torkat ut, och dom kostade säkert en 70-80 spänn styck. Då ruttnar ju både limmet och pengarna bort. Funkar det tror ni!

MVH

PeO

• Användare
  • Antal inlägg: 496
« Svar #4 skrivet: tis 24 mar 2020, 12:14:19 »
Öppna en och lägg de två andra i frysen. Kom bara ihåg att ta fram dem såpass länge innan de behövs att de hinner tina upp till rumstemperatur, (och fråga inte varför jag påpekar).
Jag köpte en storpack 20gramstuber för en del år sedan, med långt avstånd till affärer är det praktiskt med reservlager i frysen om senaste flaskan stått framme något år.

FONTANA

• Stammis
« Svar #5 skrivet: tis 24 mar 2020, 15:43:08 »
Tack för svaren PeO och din jämra katt! ;)

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.956
« Svar #6 skrivet: tis 24 mar 2020, 17:28:26 »
Observera att snabblimmet härdar med luftens fuktighet och det går åt rätt lite fukt för att processen skall starta och fortsätta. En öppnad förpackning är därför mycket svår att bevara någon längre tid oavsett hur man beter sig. Den lilla mängd luft som smyger sig in räcker för en grundlig genomhärdning, bara den får tid på sig.
Bengt W
H0 2R DCC

FONTANA

• Stammis
« Svar #7 skrivet: ons 25 mar 2020, 15:16:18 »
BenWah46, då är väl det här ett mycket bra köp? Var nere nu på efter middagen och köpte två förpackningar 3x1g för 20 spänn. Det är ett Cyanoakrylat lim och då räcker ju helt klart en liten tub på 1g till det jobb man ska göra och lite till, (åtminstånde för mig) annars är det ju bara att öppna en till om så behövs. Korken har en fiffig grej, man skruvar fast den hårt emot den lilla tuben för att penetrera, sedan lossar man den översta delen av korken, och vips så är det en liten fin spets för att applicera  :up:. Jag tror jag slinker in imorgon igen och köper ett par förpackningar till och lägger i frysen enl PeO:s recept. Då har jag cyano för ett bra tag framåt. Jag limmar fast takdetaljer på mitt nya Lima lok, plastdetaljer mot en plastkåpa. Ska jag använda cyano eller ett bra plast lim?

MVH

BenWah46

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.956
« Svar #8 skrivet: ons 25 mar 2020, 16:19:18 »
Det är nog rätt tänkt.
Bengt W
H0 2R DCC