Författare Ämne: Katoshaven  (läst 895 gånger)

miccar

• Användare
  • Antal inlägg: 22
Katoshaven
« skrivet: sön 08 mar 2020, 13:03:31 »
Tar härmed de första officiella spadtagen till det som är tänkt att bli  "Katoshaven". En liten tysk kuststad runt 1960-talet som har omotiverat stort behov av tågtrafik.

Här är en tråd där olika varianter av den tänkta spårplanen finns:
https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=21746.0

Är fortfarande inte klar med hur jag ska göra med skuggbangårdarna.

Själva anläggningen lär dröja ett tag då tiden och pengarna så här långt gått åt att renovera och isolera garaget. Nu är det dags att lära sig dra det elektriska och datorstyra en provbana. Men där är jag inte än, så först några bilder på garagerenoveringen.

Innan:

Taket håller på att isoleras men väggarna återstår och den gamla garagedörren i plåt finns kvar.

Det börjar ta sig:

Innertaket är på plats, väggarna har fått isolering, väggskivor på plats och elektrikern har dragit ström.

Bygge på gång:

Har lagt in filtmatta på golvet för värme och ljuddämpning. Väggarna är målade och och ramverket börjar byggas. Garagegolvet är allt annat än jämt så jag bygger "uppifrån och ner". Vägde först av den nedre av reglarna på väggen och har fått den helt i våg. Därefter har jag byggt ett antal ramar om ca 80x120 cm som jag lagt ovan på den i väggen fastskruvade regeln och skruvat ihop dem med plattjärn (inte på bilden). Sedan har jag vägt av ramarna och skruvat på ben (Råplan 34x70mm). Det här är tänkt att bli 0-planet, höjd på cirka 100 cm, innehållandes en skuggbanbård och de andra planen ska byggas ovanpå denna. I nuläget ligger testbanan på denna.

Testbana:

Testbanan är en enkel dogbone med fyra stationsspår. Förhoppningsvis kan jag lära mig elektronik och datorstyrning utifrån den. Avslutar med en närbild:

Nästa steg är att beställa grejer för datorstyrning. Har tidigare fått väldigt bra råd i den här tråden:

https://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=22309.0

Det var allt för den här gången!
/Micke

N_Rallaren

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.014
SV: Katoshaven
« Svar #1 skrivet: sön 08 mar 2020, 15:05:19 »
På vägen till Katosheaven har du ju redan kommit till plywoodhedarnas förtrollade land. Ser fram mot fortsättningen!  :up: :up: :up:
Bästa Mj-hälsningar,
Jonas

Återfallsförbrytare med 9mm kaliber (N och HOe). Webmaster SvMJF.

plzeta

• Användare
  • Antal inlägg: 480
« Svar #2 skrivet: sön 08 mar 2020, 15:16:04 »
Hejsan.  :handshake:
Ser förtjusande ut  :up: :clap:

Ett tips för att justera för lutande golv är att montera fötter som är trimbara. Typ skruvfötter på en spis/diskmaskin.
Jag hade på en bana snott dylika från skåp som satt i ett omklädningsrum.
Går säkert att få tag på hos välsorterad järmhandel.
Annars går det att sno ihop något med stora bultar, mutter och vinkeljärn eller så.

Tror du tuggar dig igenom digitalkodningen vad det lider.
De fem första åren är värst... :approve: :P

Tveka inte att fråga om tips eller råd.

m v h
 :beer:
//PZ
MJ-byggare i mer än 50 år. Främst HO och smalspår HOe.
CS3 / ESU / Linux - medlem FSVJ - Profilbilden är min första bana 1966.

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.928
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #3 skrivet: sön 08 mar 2020, 19:06:22 »

Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skalerallare /Traincontroller / MGP
Min hemsida
Min Youtube kanal

PeO

• Stammis
  • Antal inlägg: 510
« Svar #4 skrivet: lör 14 mar 2020, 11:56:45 »
Garage borde betyda cementgolv. Då kan man klara sig med snålvarianten från t.ex Biltema eller Bauhaus, om ingen järnaffär finns i närheten. Islagsmutter + vagnsbult, M8.
Bilden visar en delgängad, ta hellre en helgängad.
Min bana har stått på sådana i dubbelgaraget i snart 12 år, men på ett ömtåligare golv är plastfötterna att föredra.

Hans O

• Stammis
  • Antal inlägg: 526
« Svar #5 skrivet: ons 25 mar 2020, 16:08:26 »
God eftermiddag

2 små tips om det funkar, ett billigt ett dyrt....

Ta bort "90 gradiga ytterhörn" och fyll i "90 gradiga innerhörn" gör hörnen 45 gradiga istället,  sistnämnda kan bli värdefull vid sken läggning.

En luft/luft värmepump för uppvärmning som också håller ner damm nivån betydligt i rummet.

Med vänlig hälsning Hans O 
Kör 3R Märklin, styr över IB 2án,  feedback genom 63330 "outback" genom 63410 och testar TC´s funktioner så fort jag hinner......  men på senare år snöat in på kabeldragning, m räls och div vagns sammansättningar.......

paj2

• Veteran
  • Antal inlägg: 4.928
    • http://www.mj-rallaren.se/index.htm
« Svar #6 skrivet: ons 25 mar 2020, 21:40:10 »
God eftermiddag

2 små tips om det funkar, ett billigt ett dyrt....

Ta bort "90 gradiga ytterhörn" och fyll i "90 gradiga innerhörn" gör hörnen 45 gradiga istället,  sistnämnda kan bli värdefull vid sken läggning.

En luft/luft värmepump för uppvärmning som också håller ner damm nivån betydligt i rummet.

Med vänlig hälsning Hans O

Bra tips från Hans,

Jag isolerade halva vårt garage för ett år sedan som fick bli det nya tågrummet. Tidigare ett rum inne i bostadshuset.
Jag såg direkt skillnaden beträffande damm nu med en luft-luft värmepump för uppvärmning och dammsamlare.

Generellt kan man säga att modelljärnväg i boendeutrymme samlar oerhört mycket mer damm med alla textilfibrer som far omkring.
Så den mindre mängd damm som uppstår i ett separat rum i ett garage kompletterat med en LVP gör stor skillnad.

En luftvärmepump för ett dylikt utrymme räcker med lägre effekt och kostar mellan 5 - 6000 kr (Jula)
Större delen av installationen gör man själv och låter en kylfirma ta hand om köldmedelanslutningen.
Den största bomen av luftvärmepumpar är nu över så det går att få en kylfirma att fixa denna detalj i installationen.
Bästa MJ-hälsningar
Per-Åke
Moduler 2RH0 /N-skalerallare /Traincontroller / MGP
Min hemsida
Min Youtube kanal

miccar

• Användare
  • Antal inlägg: 22
« Svar #7 skrivet: ons 25 mar 2020, 22:15:49 »
Tack för tipset med luftvärmepump Hans O och paj2! Har haft planer på det utifrån den ekonomiska aspekten men funktionen som dammsugare hade jag inte uppmärksammat. Får se till att skaffa en sådan. Utrymmet är cirka 15 kvm så det lär inte behövas så kraftiga prylar.

/Micke