Författare Ämne: Dubbelt så roligt  (läst 9499 gånger)

Utloggad LarsRobert

• Stammis
  • Antal inlägg: 676
SV: Dubbelt så roligt
« Svar #75 skrivet: tor 18 jun 2020, 08:10:26 »
Bygget av själva modulen har tappat fart igen pga diverse orsaker. Under tiden så pysslar jag med lite annat på kvällarna medan jag lyssnar på fotboll.

Mer eller mindre snygga tallar. Om man gör många så kan man gömma träden i skogen.

Utloggad nohab

• Veteran
  • Antal inlägg: 2.069
    • www.mj-magasinet.se
« Svar #76 skrivet: tor 18 jun 2020, 09:49:20 »
Eljobbet har jag nästan glömt. Det är också kvar. Det blir 72 st banankontakter.

Dina moduler förökar sig i väldig takt LarsRobert, förvarar du dem för tätt?
Grymt bra jobbat och snyggt blir det :)

Jag är lite tveksam till detta med 6 banankontakter per modul, speciellt på korta passbitar känns det överarbetat. Det är faktiskt ingenting som står i 3R-normen utan har blivit en de facto standard som kanske tål att diskutera. (dock tar vi inte den diskussionen i denna eminenta tråd)
/Nicke
MJ-Magasinet
Stå på dig! annars gör någon annan det (Blandaren)

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #77 skrivet: tor 18 jun 2020, 10:21:55 »
Jag förvarar modulerna väldigt glest. I bland är avståndet 160 km. Min teori är, utan att ha forskat speciellt mycket i ämnet, att moduler är närbesläktade med amöbor.  De delar sig själva. Den gröna sorten är värst...

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #78 skrivet: lör 20 jun 2020, 14:27:55 »
[quote author=nohab
Jag är lite tveksam till detta med 6 banankontakter per modul, speciellt på korta passbitar känns det överarbetat. Det är faktiskt ingenting som står i 3R-normen utan har blivit en de facto standard som kanske tål att diskutera. (dock tar vi inte den diskussionen i denna eminenta tråd)
[/quote]

Tack nohab!
Det är.värre än så i det här fallet. Det är 12  bananer/modul då jag valt att göra allt 2/3R. Du får gärna utveckla dina ideer och förslag i vår "lokala kanal".

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #79 skrivet: mån 22 jun 2020, 15:08:45 »
En ny notering i byggdagboken trots att inte mycket har hänt sen sist. Rälsen har blivit inköpt, uthämtad, gråmålad och knipsad. Kvar att måla rost. Saknar dock färg.

18 st "tallar" klara. Behövs några fler av kortare modell. Testade att plantera "tallarna" ihop med några nakna stammar men det ser ganska glest ut ändå. Ska tillkomma lite undervegetation också vilket borde göra det lite snyggare men måste nog ha någon skogsliknande bakgrund. Har inte kollat så mycket efter det än så alla tips om bakgrunder mottages med tacksamhet!

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #80 skrivet: fre 26 jun 2020, 12:13:18 »
Den här veckan har det blivit lite gjort i kvällarnas relativa svalka. Åter igen med betoning på lite. Panering och bergsmålning.

Har även målat sargerna med det sista ur min halvlitersburk inköpt hösten 2015. En dålig färg, blandad och inköpt hos Hornbach, men har ändå räckt till 17 moduler av varierande längd. När sargerna är målade så tycker jag det känns som "riktig" modul trots avsaknaden av räls.

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #81 skrivet: mån 06 jul 2020, 08:57:04 »
Inget nytt att rapportera. Bygget har nu tagit en paus över sommaren. Hade egentligen tänkt hinna med rälsläggning och lite grönt också men materialbrist satte stopp. Nya friska tag igen i augusti.

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #82 skrivet: sön 30 aug 2020, 19:23:28 »
För alla er som väntat så kommer här en liten uppdatering.  :) Efter nästan två månaders uppehåll med de här modulerna så blev det lite gjort i dag.
Bara lite gräs men det gör ganska mycket för färdigkänslan tycker jag. Ska försöka få till rälsen på sista delen inom den närmaste framtiden.

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #83 skrivet: fre 04 sep 2020, 07:49:57 »
 En kort uppdatering: Den här veckan var det annat som måste prioriteras före moduleriet. Den lilla tid som fanns över spenderades på att få dit rälsen.

Utloggad janaagersten

• Användare
  • Antal inlägg: 375
  • Kör allt som är kul i 3R och LGB
« Svar #84 skrivet: fre 04 sep 2020, 08:04:53 »
Hej

Jag har följt din tråd ett tag och jag måste säga att du bygger fantastiskt snygga moduler. :clap:
Hälsningar
Janne

Utloggad mj-onas

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.270
« Svar #85 skrivet: fre 04 sep 2020, 08:23:26 »
Instämmer med föregående. Naturtrogen färgsättning och realistisk bergskärning. Jättesnyggt, helt enkelt!  :up: :clap:

/Mats
En halvnolla som också är en helnolla ibland.
-------------------------------------------------------
H0 2R Tema DR Epok IV järnväg och spårväg
Industribanor i H0f och 0f

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #86 skrivet: fre 04 sep 2020, 08:25:39 »
Tack pojkar!
Jag försöker visa att det inte är så krångligt att bygga moduler.

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #87 skrivet: tor 15 okt 2020, 17:49:44 »
Efter en liten kris i förhållandet och en kortare separation så har jag och modulerna bestämt oss för att göra ett nytt försök.
Den här veckan så har jag börjat med grusning av räls. Först lägger jag lim där jag vill ha gruset. Sen strör jag på ganska rikligt och låter limmet torka. Dammsuger sen bort överflödet och har en nylonstrumpa på röret. Inte den snabbaste metoden men en metod som funkar bra för mina dåliga fingrar.

Utloggad Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.377
  • Lindome
« Svar #88 skrivet: lör 17 okt 2020, 15:00:55 »
Efter en liten kris i förhållandet och en kortare separation så har jag och modulerna bestämt oss för att göra ett nytt försök.
Jaha vart hon avundsjuk på dina moduler... :emm: men det är trevligt att du är tillbaka.

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Utloggad Gissberg

• Stammis
  • Antal inlägg: 1.182
« Svar #89 skrivet: lör 17 okt 2020, 15:55:06 »
Jaha vart hon avundsjuk på dina moduler... :emm: men det är trevligt att du är tillbaka.

Varma mj-hälsn Stefan
Lite tvetydigt... var det möjligen förhållandet till modulerna som krisade...?  :)
En modelljärnväg blir aldrig färdig, och tur är väl det.

Utloggad Grävarn

• Veteran
  • Antal inlägg: 6.377
  • Lindome
« Svar #90 skrivet: sön 18 okt 2020, 08:23:26 »

Varma mj-hälsn Stefan
Lite tvetydigt... var det möjligen förhållandet till modulerna som krisade...?  :)
ja min kommentar avsåg ifall den äkta hälften vart avundsjuk på hans jobb med modulerna  ;)

Varma mj-hälsn Stefan
H0 2r DCC Intellibox II

Utloggad LarsRobert

• Stammis
« Svar #91 skrivet: sön 18 okt 2020, 10:13:56 »
Ett förtydligande: Det var förhållandet till modulerna som åsyftades. Det är fortfarande lite ansträngt men vi har börjat umgås igen och båda parter är beredda att göra allt för att få det att funka. 😀
Uteblivna hobbykvällar med likasinnade och inställda träffar är nog största orsaken till motivationsbristen.